Παρά την ανάκαμψη του διεθνούς εμπορίου το 2010, η οποία συνέβαλε στη βελτίωση της απόδοσης των ναυτιλιακών εταιρειών, ωστόσο η ανησυχία για το μέλλον είναι έντονη, όπως επισημαίνεται σε ανάλυση της PwC, εταιρείας που δραστηριοποιείται στον τομέα παροχής επιχειρηματικών υπηρεσιών.
Όπως προκύπτει από την ανάλυση, η ανάκαμψη, που παρατηρήθηκε στους ναύλους σε όλους τους ναυτιλιακούς κλάδους το 2010, σε συνδυασμό με προγράμματα περικοπής κόστους, που εφαρμόστηκαν το 2009, συνέβαλαν στη βελτίωση της κερδοφορίας των ναυτιλιακών εταιρειών. Ωστόσο, όπως αναφέρεται, η μελλοντική εξέλιξη του κλάδου θα εξαρτηθεί από την πορεία της οικονομίας των ΗΠΑ, την επίλυση της ευρωπαϊκής κρίσης χρέους, την προοπτική της αποκατάστασης των ζημιών, που προκάλεσε ο σεισμός στην Ιαπωνία και τις προοπτικές της κινεζικής οικονομίας. Όμως, δεδομένων των πιέσεων, που ασκούνται από την υπερπροσφορά τονάζ στις ναυτιλιακές αγορές, θα απαιτηθεί μία υπερπροσπάθεια σε όλους τους τομείς, προκειμένου οι αποδόσεις του κλάδου της ναυτιλίας να επανέλθουν σε ελκυστικά επίπεδα».
Επιδείνωση παρουσιάζουν τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του έτους 2011 των ναυτιλιακών εταιρειών, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2010.
Στο 60% των εταιρειών η αναδιάρθρωση
Η ανάλυση της PwC δείχνει ότι ο κλάδος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μεταφοράς ξηρού φορτίου είχε την καλύτερη απόδοση, ενώ τα δεξαμενόπλοια τη χειρότερη.
Η κρίση ανάγκασε πολλές ναυτιλιακές εταιρείες να αναδιαρθρώσουν ή να αναχρηματοδοτήσουν το δανεισμό τους, σε μία προσπάθεια τακτοποίησης εκκρεμών ζητημάτων ή στην προσπάθειά τους να προετοιμαστούν για μία δυσκολότερη χρονιά.
Σχεδόν το 60% των εταιρειών με στόλους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δήλωσαν ότι αναδιάρθρωσαν τις δανειακές τους υποχρεώσεις, κατά το 2010. Το αντίστοιχο ποσοστό για τις εταιρείες με στόλους μεταφοράς ξηρού φορτίου ανήλθε στο 29% και για τις εταιρείες με δεξαμενόπλοια στο 12%. Ωστόσο, λιγότεροι πλοιοκτήτες προβλέπουν αναδιάρθρωση των δανειακών τους υποχρεώσεων, για το 2011.
Πτώση στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων
Ο αγοροπωλησίες πλοίων (second-hand), που αναφέρθηκαν, ήταν μειωμένες κατά 20%, σε σύγκριση με το 2009. Οι αξίες των πλοίων κυμάνθηκαν χαμηλά, αντικατοπτρίζοντας από τη μία τον προβληματισμό για τη δυνατότητα απορρόφησης του αυξανόμενου νεότευκτου στόλου και από την άλλη τη μεγάλη προσφορά στο υφιστάμενο τονάζ.
Το 2010 και ειδικά στους κλάδους μεταφοράς ξηρού φορτίου και δεξαμενοπλοίων, το ποσοστό των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα και ανέφερε ζημιές από απομείωση της αξίας του στόλου τους ήταν σαφώς μικρότερο από αυτό του 2009. Το ποσοστό, όμως, των εταιρειών που προέρχονταν από τον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ανέφερε ζημιές απομείωσης ανήλθε στο 42%.
Η ανάλυση αποκαλύπτει μία σαφή μείωση των ακυρώσεων των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων το 2010, σε σύγκριση με το 2009. Ειδικά στον κλάδο μεταφοράς ξηρού φορτίου υπήρξε μία σημαντική μείωση ακυρώσεων παραγγελιών σε ναυπηγεία στο σύνολο των εταιρειών, που καλύπτει η ανάλυση. Η μείωση ακυρώσεων νεότευκτων πλοίων συνοδεύτηκε με νέες παραγγελίες.
Αυτή η τάση αναμένεται να αλλάξει το 2011, καθώς οι μικρότεροι ρυθμοί ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου και η αύξηση των παραδόσεων νέων πλοίων είναι πιθανόν να στρέψουν το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών σε άλλους τύπους πλοίων, όπως τα υγραεριοφόρα (LNG και LPG) πλοία.
Όπως αναφέρει η ανάλυση, ο δείκτης παραγγελιών νέων πλοίων σε ναυπηγεία (υπολογιζόμενος ως ο αριθμός των πλοίων υπό παραγγελία δια του αριθμού των πλοίων του υφιστάμενου στόλου των εταιρειών του δείγματος), ανέρχεται στο 25% για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, 7% για τα δεξαμενόπλοια και 10% για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ο δείκτης αυτός εμφανίζεται σημαντικά χαμηλότερος από αυτόν της αγοράς. Έτσι, για το σύνολο του ναυτιλιακού κλάδου, ανέρχεται στο 49% για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, 22% για τα δεξαμενόπλοια και 28% για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.