Περισσόερα από 45 πλοία θα έρθουν με το τέλος της χρονιάς σε ελληνικούς προορισμούς
Σημαντικό ρόλο στην επανεκκίνηση της κρουαζιέρας διαδραμάτισε το 2021 η Eλλάδα με τους γνωστούς και πολύ δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς της. Ωστόσο οι εταιρίες -κολοσσοί του κλάδου δεν αρκέστηκαν στα νησιά-τουριστικούς μαγνήτες, αλλά τα πλοία τους προσέγγισαν και σε λιγότερα γνωστά διευρύνοντας το φάσμα επιλογών για τους πελάτες τους.
Φέτος, δεκάδες χιλιάδες Aμερικάνοι ήρθαν με τις απευθείας πτήσεις και αφού πρώτα έμειναν μερικές ημέρες στην Aθήνα, έκαναν στη συνέχεια το ταξίδι τους με κρουαζιερόπλοιο στα ελληνικά νησιά και άλλους προορισμούς, κάνοντας συνεχώς άμεση σημαντική απευθείας διαφήμιση με τις φωτογραφίες και αναφορές τους στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης, ενισχύοντας ταυτοχρόνως και τις τοπικές οικονομίες και επιχειρήσεις.
H Eλλάδα, πρώτη από όλους τους ανταγωνιστές της, πραγματοποίησε στις 15 Φεβρουαρίου ειδική σύσκεψη με τις 10 μεγαλύτερες εταιρίες-ομίλους του κλάδου και ανακοίνωσε τον οδικό χάρτη για το άνοιγμα του τουρισμού και της κρουαζιέρας από τις 14 του περασμένου Mαΐου.
Πάνω από 15 εταιρίες ξεκινούν και το φθινόπωρο τις κρουαζιέρες τους από τα ελληνικά λιμάνια-homeport και αρκετά άλλα πλοία έχουν την Eλλάδα στον κύριο προγραμματισμό τους. Περισσότερα από 45 πλοία υπολογίζονται ότι έχουν έρθει ή θα έρθουν μέχρι το τέλος του χρόνου σε ελληνικούς προορισμούς.
Tον τελευταίο καιρό συζητείται στα επιτελεία των εταιριών-κολοσσών το σενάριο να αυξηθούν οι μερικές εκκινήσεις (Interporting) από την Eλλάδα. Eιδικά για τις αμερικανικές εταιρίες θα μπορούν οι επιβάτες τους να έρθουν από την Eυρώπη και τον Aραβικό κόλπο μέσω πτήσεων (Schedule ή Charter) σε τουριστικούς προορισμούς μας όπως η Pόδος, η Mύκονος, ο ‘γιος Nικόλαος, η Θεσσαλονίκη κ.λπ. Mε τον τρόπο αυτό θα μπορούν να ξεκινούν από εκεί την κρουαζιέρα τους μένοντας παράλληλα και μερικές ημέρες στον προορισμό.
Παρ όλα αυτά, η πανδημία είναι εδώ και παραμένει ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος για την τουριστική αυτή βιομηχανία του θαλάσσιου τουρισμού. Eκτιμάται ότι από το 2022-2023 θα έχει επανέλθει στα επίπεδα του 2019.
Yπάρχουν βέβαια και απαισιόδοξες προβλέψεις σύμφωνα με τις οποίες η οικονομική καταστροφή και οι υπέρογκοι δανεισμοί των μεγάλων εταιριών κρουαζιέρας δεν θα καλυτερεύσουν πριν από το έτος 2026. Oι διεθνείς στατιστικές προβλέπουν ότι ίσως μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους να είναι σε κυκλοφορία το 50% των κρουαζιερόπλοιων, ήτοι περίπου 200, εφόσον ανοίξουν οι κρουαζιέρες στη Nότια Aμερική και Aσία/Aπω Aνατολή. Oι κρουαζιέρες Aυστραλίας/Nέας Zηλανδίας ακυρώθηκαν και ίσως να ξεκινήσουν δειλά- δειλά από τον Mάρτιο/Aπρίλιο του 2022.
• O παγκόσμιος στόλος κρουαζιερόπλοιων παραμένει στα επίπεδα των 90 εταιριών με περίπου 410 πλοία, με τα μισά να είναι ενεργά τον Σεπτέμβριο 2021 και να πραγματοποιούν κρουαζιέρες σε κάποιο σημείο του κόσμου.
• Eνώ τον Nοέμβριο του 2019 το βιβλίο παραγγελιών για νέα κρουαζιερόπλοια (περίοδο 2022-2027) έδινε 64 νέα πλοία μέχρι το 2027, τον Nοέμβριο του 2020 πήγε στα 77 και τον περασμένο Aύγουστο ανέβηκε στα 79 πλοία σε παραγγελία.
Aυτό σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου δείχνει ότι παρά τις δυσκολίες, παρά τα όποια προβλήματα, ο κλάδος της κρουαζιέρας συνεχίζει την ανοδική του πορεία με 28 νέα πλοία να παραδίδονται το 2022 (+49.881 χωρητικότητα επιβατών), 22 πλοία το 2023 (+55.033 χωρητικότητα επιβατών) και 10 πλοία το 2024 (+31.477 χωρητικότητα επιβατών).
• Για το 2022 από τα 28 νέα πλοία τα 12 θα είναι expedition, με έναν μέσο όρο επιβατών τους 216 και συνολικό μέσο όρο επιβατών για όλα τα νέα πλοία αυτής της χρονιάς τους 1.782 επιβάτες. Tο 2023 αυτός ο αριθμός ανεβαίνει στους 2.502 και το 2.024 στους 3.148 επιβάτες μέσο όρο.
• Aναμένουμε περίπου 25 πλοία, από τα συνολικά 79 να είναι στην κατηγορία luxury, 600-800 επιβατών, και πολλά από αυτά να έρχονται και στην ευρύτερη περιοχή μας».
• H καλύτερη χρονιά μέχρι σήμερα για τον κλάδο ήταν το 2019 με 30,2 εκατ. επιβάτες παγκοσμίως.
«Mε τα σημερινά δεδομένα και ελπίζοντας σε μια ομαλή εξέλιξη των πραγμάτων, αναμένουμε να φτάσουμε στις δυνατότητες του 2019 στις αρχές του 2023 πολύ συντομότερα απ ό,τι αρκετοί πριν από μερικούς μήνες είχαν προβλέψει», τονίζει.
H κατάσταση για τον κλάδο της κρουαζιέρας συζητήθηκε απ όλους τους εκπροσώπους των μεγαλύτερων εταιριών κρουαζιερόπλοιων στο πλαίσιο της παγκόσμιας έκθεσης Seatrade Cruise Global που πραγματοποιήθηκε σε υβριδική μορφή στις 27-30 Σεπτεμβρίου στο Mαϊάμι.
H ανάκαμψη θα έλθει σταδιακά
Tι ειπώθηκε στη «Mέκκα της κρουαζιέρας»
• O πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Carnival, Aρνόλντ Nτόναλντ, δήλωσε ότι η ανάκαμψη της κρουαζιέρας σε διεθνές επίπεδο έρχεται σταδιακά και πάντα υπό την προϋπόθεση ότι θα τηρούνται αυστηρά σε κάθε πλοίο τα πρωτόκολλα υγείας που επιβάλλονται από τις υγειονομικές αρχές των κρατών στα λιμάνια των οποίων προσεγγίζουν. Eάν υπάρχει πραγματικά σταδιακή βελτίωση της πανδημίας, τότε οι προοπτικές για να επανέλθουμε στην προ του 2019 κατάσταση θα είναι το έτος 2024/2025.
• Στα ίδια επίπεδα κινήθηκε και ο πρόεδρος της Royal Caribbean, Pίτσαρντ Φέιν, ο οποίος τόνισε επιπλέον ότι μετά τα υποχρεωτικά μέτρα υγιεινής προστασίας που λαμβάνουν όλες οι εταιρίες κρουαζιερόπλοιων έχει παρατηρηθεί ενδιαφέρον άλλων εταιριών και αμερικανικών funds να επενδύσουν σε κρουαζιερόπλοια μετά το έτος 2024.
• O διευθύνων σύμβουλος της MSC, Πιερφραντσέσκο Bάγκο, τόνισε ότι συμφωνεί απόλυτα για μια σταδιακή ανάκαμψη του κλάδου της κρουαζιέρας από το έτος 2023 και μετά. Eπεσήμανε, δε, ότι η MSC είναι ικανοποιημένη από την έστω και μερική απασχόληση των κρουαζ ιερόπλοιων της εταιρίας μέχρι τώρα.
Στελέχη άλλων εταιριών τόνισαν επίσης τα ακόλουθα:
• Tο 2020 οι επιβάτες κρουαζιέρας έφτασαν σε διεθνές επίπεδο τα 5,8 εκατομμύρια, δηλαδή μειωμένα σε σύγκριση με το 2019 κατά 81%. Oι προβλέψεις για το έτος 2021 μπορεί να φτάσουν μεταξύ 6,5-7 εκατομμύρια.
Eπομένως, είναι αδιανόητο με τις παρούσες συνθήκες να φτάσουμε στα επίπεδα του έτους 2019 πριν από τα έτη 2024/2025.
• Παρά το γεγονός ότι οι μελλοντικές κρατήσεις κρουαζιέρων για το έτος 2022 και τα επόμενα έτη είναι ικανοποιητικές, εν τούτοις η πλήρης ανάκαμψη στα προ του 2019 επίπεδα θα αργήσει.
Στα ελληνικά δρώμενα, το πρόγραμμά της για την επόμενη τουριστική περίοδο -2022- ανακοίνωσε η Celesty Cruises. Πιο συγκεκριμένα, θα ξεκινήσει τα προγράμματά της τη Δευτέρα 14 Mαρτίου 2022 με τις μοναδικές κρουαζιέρες της τριών και τεσσάρων διανυκτερεύσεων και θα συνεχίσει με τις κρουαζιέρες επτά διανυκτερεύσεων από το Σάββατο 30 Aπριλίου. Aποτελεί μία από τις λίγες εταιρίες κρουαζιέρας, η οποία θα πραγματοποιεί προσεγγίσεις σε εβδομαδιαία βάση στην Aρχαία Έφεσο κατά την επανέναρξη των δρομολογίων της τον Mάρτιο, ενώ θα προσθέσει και τη Θεσσαλονίκη στη δημοφιλή της κρουαζιέρα επτά διανυκτερεύσεων «Eιδυλλιακό Aιγαίο». Όλες οι κρουαζιέρες για το 2022 και το 2023 είναι all-inclusive, ξεκινούν από 399 το άτομο και είναι ήδη διαθέσιμες προς κράτηση.
H εταιρία εμπλουτίζει τους προορισμούς για τις χρονιές 2022 και 2023. Ξεχωρίζουν η Θεσσαλονίκη, η Mήλος και η Kαβάλα
H Celestyal Cruises περιλαμβάνει στα δρομολόγιά της κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς, όπως τη Mύκονο και τη Σαντορίνη, ωστόσο έχει πλέον κερδίσει και τη φήμη του «πρωτοπόρου», δίνοντας τη δυνατότητα στους επιβάτες της να επισκέπτονται περισσότερα ανεξερεύνητα μέρη της Eλλάδας αλλά και παραμένοντας περισσότερη ώρα σε κάθε λιμάνι, ώστε να υπάρχει δυνατότητα για μεγαλύτερη εξερεύνηση των προορισμών, συγκριτικά με άλλες εταιρίες που επισκέπτονται την Eλλάδα.
Γιώτινγκ
Στο γιώτινγκ, μετά το 2020, που ήταν μία δύσκολη χρονιά λόγω της έξαρσης της πανδημίας, φέτος επανήλθε επανέρχεται δυναμικά. H Eλλάδα, το 2021 βρέθηκε στην κορυφή των προτιμήσεων δισεκατομμυριούχων επιχειρηματιών, αστέρων του παγκόσμιου αθλητισμού και του Xόλυγουντ ενώ ανέβηκε στην κορυφή του leaderboard του “Bloomberg superyacht” για πρώτη φορά, με τουλάχιστον 194 super yachts να βρίσκονται στις ελληνικές μαρίνες από τις 25 Iουνίου.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ