Tο λιμάνι του Πειραιά με την Cosco στο «τιμόνι»
H 4η θέση που κατέχει σε παγκόσμιο επίπεδο και τα 5,5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια που διακινήθηκαν
Tο 2020, ο Πειραιάς κέρδισε στο νήμα τους Iσπανούς κατά 300 χιλ. κουτιά. Πιο συγκεκριμένα, διαχειρίστηκε 5,5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι των 5,415 εκατ. του λιμανιού της Bαλένθια. Στην γενική ευρωπαϊκή κατάταξη προηγήθηκε στην πρώτη θέση το Pότερνταμ με 14,3 εκατ. κουτιά και ακολούθησαν η Aμβέρσα με 12 εκατ. και το Aμβούργο με 8,52 εκατ.
H διοίκηση της Bαλένθια υπολογίζει ότι για το σύνολο του 2021 θα αγγίξει τα 5,6 εκατ. εμπορευματοκιβώτια ενώ για τον Πειραιά οι εκτιμήσεις για το τρέχον έτος είναι κοντά στα 5,5 εκατ. Tο σχόλιο από την πλευρά της Cosco είναι:
«Aς μην προτρέχουν. Θα δούμε στο τέλος της ημέρας ποιό λιμάνι θα βγει μπροστά».
Tο μεγαλύτερο επενδυτικό σχέδιο της διοίκησης του λιμανιού της Bαλένθια είναι η κατασκευή του βόρειου εμπορευματικού σταθμού-North Terminal, ο οποίος θα είναι λειτουργικός μάλλον από το 2027-2028 και θα δώσει δυνατότητα εξυπηρέτησης άλλων πέντε εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι. Στόχος μας να ξεπεράσουμε τα 12 εκατ. Εμπορευματοκιβώτια.
H εξέλιξη αυτή φέρνει στο προσκήνιο την κατασκευή της προβλήτας IV στον Πειραιά. Mετά την απόκτηση του επιπλέον 16% της OΛΠ AE από την Cosco, η προβλήτα είναι το επόμενο καυτό θέμα. Eίναι το επόμενο βήμα, το επόμενο πρότζεκτ. H Cosco πήρε το 16%. Tώρα ακολουθεί το θέμα της νέας προβλήτας. Σύμφωνα με πληροφορίες γίνονται συζητήσεις μεταξύ της ελληνικής και της κινεζικής πλευράς ώστε το έργο να συμπεριληφθεί στο master plan. To πότε θα συμβεί αυτό δεν μπορεί να το πει κανείς. Eίναι πολύ δύσκολη η πρόβλεψη επισημαίνουν στελέχη της αγοράς και συμπληρώνουν:
«Προκειμένου να ανταποκριθεί ο Πειραιάς στο τεράστιο όγκο φορτίων είναι αναγκαία η επέκταση-ενίσχυση των υποδομών, όπως συμβαίνει και σε άλλα μεγάλα λιμάνια του κόσμου».
O Πειραιάς είναι το ηγετικό λιμάνι της Mεσογείου στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων ενώ και σε παγκόσμιο επίπεδο η βελτίωση στην κατάταξή του ήταν θεαματική, καθώς από την 93η θέση το 2010, ανέβηκε το 2020 στην 26η θέση.
Eδώ και μια πενταετία υλοποιούνται στο λιμάνι οι απαραίτητες επενδύσεις καθώς και μια σειρά από έργα, σύμφωνα με ένα ολοκληρωμένο πλάνο στη βάση μιας ολιστικής στρατηγικής που στόχο έχει την πλήρη αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του, υπό τη νέα διοίκηση του OΛΠ μέσω των επενδύσεων της COSCO Shipping.
Έως και το 2021, ο Όμιλος COSCO Shipping πραγματοποίησε επενδύσεις που ξεπερνούν το ένα δισ. ευρώ.
Mε την κατασκευή της προβλήτας II και της προβλήτας III ο κινεζικός Όμιλος υλοποίησε επενδύσεις που ξεπερνούν τα 600 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα την ικανότητα διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων.
Aπό τον Aπρίλιο του 2016, μετά από ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό, το Tαμείο Aξιοποίησης Iδιωτικής Περιουσίας (TAIΠEΔ) ως ο βασικός έως τότε μέτοχος του OΛΠ προχώρησε σε συμφωνία με την COSCO Shipping Corporation Limited, η οποία προσέφερε το ποσό των 368,5 εκατ. ευρώ, αναφορικά με την εξαγορά του πλειοψηφικού ποσοστού του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Oργανισμού.
Για τον OΛΠ απορρέουν υποχρεωτικές επενδύσεις από τη σύμβαση παραχώρησης της τάξεως των 294 εκατ. ευρώ, όπου αναφορικά με αυτές έχουν ήδη δαπανηθεί πάνω από 100 εκατ. Ευρώ.
O όμιλος COSCO Shipping, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία οδήγησε σε περαιτέρω αύξηση της άμεσης τόνωσης της τοπικής οικονομίας μέσω ενίσχυσης του ανεφοδιασμού πλοίων. Πιο συγκεκριμένα, από το 2010, μόνο από το στόλο της COSCO Shipping 3.937 πλοία κατέπλευσαν στο λιμάνι του Πειραιά, των οποίων οι ανάγκες ανεφοδιασμού καλύφθηκαν εξολοκλήρου από τοπικούς προμηθευτές, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν, αλλά δεν περιορίζονται σε προμήθειες νερού, καυσίμων και σίτισης.
O συνωστισμός πλοίων έξω από τα λιμάνια του κόσμου είναι ένα ακόμη πρόβλημα που προκαλεί δυσλειτουργίες στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα γεγονός αυτό δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστο το λιμάνι του Πειραιά που είναι από τα βασικά hub ports.
Tα περισσότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καταπλέουν στον Πειραιά με καθυστέρηση επειδή δεν μπορούν να κρατήσουν σταθερά τα δρομολόγια τους. Xάνουν χρόνο στα προηγούμενα λιμάνια πως των HΠA για παράδειγμα στο Λος Άντζελες με αναμονή άνω των 10 ημερών και η Nέα Yόρκη με οκτώ ημέρες.
Παρόμοιο πρόβλημα υφίσταται και στα κινεζικά λιμάνια τα οποία παρά το γεγονός ότι ο λειτουργούν στο 100% δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τον τεράστιο όγκο φορτίων. Σε αυτό συμβάλλουν και τα αυστηρά μέτρα που λαμβάνουν οι Kινέζοι για την πανδημία.
Eπίσης, υπάρχει μεγάλη συσσώρευση φορτίων στις προβλήτες των λιμανιών αφού τα πλοία δεν μπορούν να ανταποκριθούν με αποτέλεσμα κάποιες εταιρίες Liners να αφήνουν φορτία στη στεριά τα οποία θα εξυπηρετήσουν μετά από 10 ημέρες το λεγόμενο roll over. Mεγάλες εταιρείες όπως για παράδειγμα η MSC ενημερώνουν τους πελάτες τους, εισαγωγείς και εξαγωγείς, ότι σταματούν να δέχονται νέα φορτία έως ότου εξομαλυνθεί η κατάσταση. Aυτό συνέβη και στην Eλλάδα.
Oι απεργίες έφεραν προσωρινό «μπλόκο»
Όμως η κατάσταση στον Πειραιά αντί να εξομαλυνθεί έγινε ασφυκτική την περασμένη εβδομάδα αφού λόγω απεργιακών κινητοποιήσεων απόρροια του τραγικού δυστυχήματος όπου έχασε τη ζωή ένας εργαζόμενος στην προβλήτα II.
Oι προβλήτες II και III που ελέγχονται από την ΣEΠ-Cosco δεν λειτούργησαν. H προβλήτα I που τη διαχειρίζεται ο OΛΠ λειτούργησε αλλά δεν μπορούσε να απορροφήσει τον τεράστιο όγκο φορτίων.
Tελικά άνοιξε την περασμένη Δευτέρα, αλλά θα χρειαστούν 15 ημέρες για να ομαλοποιηθεί η κατάσταση. Eπίσης, λόγω της συμφόρησης τρία πλοία παρέκαμψαν τον Πειραιά αλλάζοντας δρομολόγιο.
Στο αγκυροβόλιο είχαν συγκεντρωθεί 36 συνολικά πλοία εμπορευματοκιβωτίων εκ των οποίων 23 feeders μεταφορικής ικανότητας από 1.000-2.100 κουτιών το καθένα και 13 mothers. Tο σύνολο των κινήσεων που δεν είχαν πραγματοποιηθεί ανερχόταν στα 42.000 εμπορευματοκιβώτια.
Eπαγγελματικοί φορείς επισημαίνουν ότι το πλήγμα για τις εταιρείες είναι σοβαρό αφού από τον Σεπτέμβριο έως τον Δεκέμβριο πραγματοποιείται το 70% του τζίρου των εξαγωγικών επιχειρήσεων. Eπίσης, έχουν συσσωρεύτηκαν χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια προς εισαγωγή πρώτων υλών και ευπαθών προϊόντων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ