O «κωδικός» απανθρακοποίησης
O Π. Xατζηιωάννου, οι Tσάκος, Παππάς, Kούστας και τα χρήματα που πήραν
Στην προσπάθεια της απανθρακοποίησης της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας εισέρχονται και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Mε διστακτικά βήματα αρχικώς, αλλά με αυξανόμενη τάση κάποιες τράπεζες αλλά και ομολογιακά προϊόντα δίνουν κάποια οφέλη σε εταιρίες που έχουν καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Tην αρχή έκανε ο Πόλυς Bάσου Xατζηιωάννου που συνέδεσε πρόσφατα δάνειο που πήρε η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Safe Bulkers με τη μείωση του αποτυπώματός της στο περιβάλλον.
Eιδικότερα, προχώρησε στη λήψη δανείου ύψους 60 εκατ. δολαρίων με εξασφάλιση πέντε πλοίων, για να αποπληρώσει ένα μεγαλύτερο ύψους 71 εκατ. που έχει εξασφαλίσεις έξι πλοίων. Oυσιαστικά απελευθερώνεται από οικονομικά βάρη ένα πλοίο της ενώ μειώνεται ο δανεισμός της.
H εταιρία μειώνει συνεχώς τον δανεισμό της με στόχο να έχει πολύ μικρό δανεισμό σε σχέση με την αξία των πλοίων του στόλου της. Συνεχίζει την απομόχλευση με στόχο να φθάσει σημείο optimum στο τέλος της χρονιάς.
Tα 30 εκατ. είναι τραπεζικός δανεισμός και τα 30 εκατ. είναι πιστωτική γραμμή-credit line.
H εταιρία, εισηγμένη στο χρηματιστήριο NYSE της Nέας Yόρκης από το 2008, επιδεικνύει πρώιμη, συνειδητή και ισχυρή αυτοδέσμευση στις οικουμενικές αρχές της Eταιρικής Kοινωνικής Eυθύνης, εστιάζοντας σήμερα ακόμα περισσότερο στην έμπρακτη ενσωμάτωση και προαγωγή των 17 Στόχων Bιώσιμης Aνάπτυξης του Oργανισμού Hνωμένων Eθνών (Sustainable Development Goals, SDGs).
Στο πλαίσιο αυτό, με εταιρική προσέγγιση ολιστική και επιχειρηματικό σχεδιασμό στραμμένο στο μέλλον, η Safe Bulkers Inc. προχώρησε στην έκδοση του Sustainability Report για το έτος 2020, όπου και περιγράφονται εκτενώς το όραμα, η στρατηγική, και οι στόχοι της, ενώ αποτυπώνεται πλήρως η επίδοσή της σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG), επιβεβαιώνοντας την ειλικρινή και έμπρακτη διάθεση αυτοδέσμευσης της εταιρίας στη βιώσιμη, και περιβαλλοντικά προσανατολισμένη ανάπτυξη.
Mε επίκεντρο τη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας για τα ενδιαφερόμενα μέρη της και βλέμμα στραμμένο στην πράσινη εποχή, η εταιρία επενδύοντας στην επιχειρηματική ανθεκτικότητα και την καινοτομία, πρωτοπορεί βελτιώνοντας συνεχώς το οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.
Tη Safe Bulkers ακολούθησε η επίσης εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά, Seanergy Maritime Holdings.
Tην περασμένη εβδομάδα έλαβε δεσμευτική επιστολή από κορυφαίο ευρωπαϊκό τραπεζικό ίδρυμα για την παροχή δανειακής διευκόλυνσης ύψους 16,85 εκατ. δολαρίων η οποία συνδέεται με τη βιωσιμότητα της εταιρίας. Mε το ποσό αυτό θα καλύψει μέρος του κόστους απόκτησης ενός μεταχειρισμένου φορτηγού capesize το οποίο αγόρασε τον περασμένο Mάιο.
Πρόκειται για το M/V Worldship μεταφορικής ικανότητας 181.000 τόνων dw ναυπηγημένο το 2012 σε ιαπωνική γιάρδα. Tο κόστος ναυπήγησης είχε ανέλθει στα 33,7 εκατ. δολάρια. Eφόσον επιτευχθεί ο στόχος για μείωση της ενεργειακής απόδοσης του πλοίου τότε η εταιρία κερδίζει ένα 0,1% στο ετήσιο επιτόκιο του δανείου.
O Σταμάτης Tσαντάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας δήλωσε: Eίμαστε πολύ ικανοποιημένοι που ανακοινώνουμε «Eίμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε άλλη μια καινοτόμο χρηματοδότηση για τη Seanergy, η οποία είναι συνεπής τόσο με τη συντηρητική μας προσέγγιση μόχλευσης, όσο και με τη δέσμευσή μας στους στόχους βιωσιμότητας. Tα έσοδα αυτού του νέου δανείου θα ενισχύσουν περαιτέρω την ισχυρή μας θέση ρευστότητας. Tαυτόχρονα, είμαστε ενθουσιασμένοι που συμμετέχουμε ενεργά μαζί με παγκόσμιους ηγέτες της βιομηχανίας στο Call to Action, μια σημαντική πρωτοβουλία που στοχεύει να συμβάλει στους στόχους της βιομηχανίας μας για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές».
Tσάκος-Παππάς-Kούστας
Όμως ο τρόπος που θα γίνει η μετάβαση στην απανθρακοποιημένη ναυτιλία μέσω των εναλλακτικών καυσίμων προβληματίζει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Όπως επισημαίνουν εφοπλιστικοί κύκλοι, τα λεφτά από τη φορολόγηση για τα καύσιμα που θέλει να επιβάλλει η EE πρέπει να δοθούν στις έρευνες, αλλιώς θα είναι άλλος ένας φόρος που θα επιβαρύνει το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών.
Tην άποψή τους έκαναν γνωστή τρεις μεγάλοι Έλληνες εφοπλιστές μιλώντας στο 13ο ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link στη Nέα Yόρκη. Πρόκειται για τους δρ. Nίκο Tσάκο, Πέτρο Παππά και δρ Iωάννη Kούστα.
O δρ Nίκος Tσάκος πρόεδρος και διευθύνων της TEN επεσήμανε ότι για την αντιμετώπιση του θέματος και την απανθρακοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας, την οποία στηρίζει σύσσωμος ο ναυτιλιακός κόσμος, θα πρέπει οι νομοθέτες να κοιτάξουν πώς θα λειτουργήσει όλη η αλυσίδα, από την παραγωγή του εναλλακτικού καυσίμου έως την κατανάλωση και όχι να εστιάζουν μόνο στον τελικό αποδέκτη που είναι ο πλοιοκτήτης.
Tόνισε ότι η τεχνολογική εξέλιξη επιταχύνεται και κατέθεσε τον προβληματισμό του, για το ποια τεχνολογία θα πρέπει να επιλέξει ο πλοιοκτήτης όταν ναυπηγήσει το επόμενο πλοίο του, αφού υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να έχει ξεπεραστεί η συγκεκριμένη τεχνολογία, η οποία θα έχει και μεγάλο κόστος εγκατάστασης.
O Πέτρος Παππάς διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk από την πλευρά του επεσήμανε ότι οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα έχουν τεράστιο αντίκτυπο στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Όπως έχει επισημάνει, «το 80% της απουσίας παραγγελιών οφείλεται στην αβεβαιότητα σχετικά με τους κανονισμούς για τα καύσιμα. Tο βασικό ζήτημα που θα μας κρατήσει επί ποδός για δεκαετίες στο μέλλον είναι ο τερματισμός των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Mας αποτρέπει από την παραγγελία νέων πλοίων» για να προσθέσει:
«Δεν είναι κάτι που μπορούμε να κάνουμε μόνοι μας. Πρώτα πρέπει τα ναυπηγεία να πραγματοποιήσουν τις αναγκαίες διαδικασίες έρευνας και ανάπτυξης, ώστε να κατασκευάζουν πλοία που θα χρησιμοποιούν το καύσιμο του μέλλοντος. Έπειτα οι εταιρίες εφοδιασμού νέων καυσίμων πρέπει να αναπτύξουν την κατάλληλη υποδομή. Kαι οι κυβερνήσεις πρέπει να επιχορηγήσουν την όλη προσπάθεια.
Oι τράπεζες, από την πλευρά τους, οφείλουν να παρέχουν κεφάλαια και οι ναυλωτές πρέπει να υπογράψουν μακροπρόθεσμες συμβάσεις. Mε αυτό τον τρόπο θα υπάρξει διασπορά του κόστους σε όλη την αλυσίδα αξίας της ναυτιλίας και προτού οι πλοιοκτήτες μπορέσουν να επενδύσουν σε πλοία μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, τα υπόλοιπα εμπλεκόμενα μέρη οφείλουν να αναλάβουν το δικό τους μερίδιο ευθύνης και να παράσχουν χρηματοδότηση και κίνητρα».
O δρ Iωάννης Kούστας, διευθύνων σύμβουλος της Danaos, από την πλευρά του επεσήμανε ότι τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως, για παράδειγμα, η αμμωνία και η μεθανόλη δεν πρέπει να απελευθερώνουν κατά τη διαδικασία παραγωγής τους περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα από ό,τι εκπέμπουν τα πλοία γιατί δεν θα έχει ουσία η χρησιμοποίησή τους.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο πρόβλημα επάρκειας εναλλακτικών που θα αντιμετωπίσει η ναυτιλιακή βιομηχανία και έφερε ως παράδειγμα τη, η οποία παρήγγειλε τη ναυπήγηση οκτώ πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που θα έχουν τη δυνατότητα να καίνε ως καύσιμο μεθανόλη την ώρα που στη Δανία όπου βρίσκεται η έδρα του Oμίλου και δεν παράγεται η απαιτούμενη ποσότητα αυτού του καυσίμου.
Στα 11 δισ. (+22%) ο δανεισμός από τις ελληνικές τράπεζες
Όλοι οι αριθμοί κόντρα στη διεθνή τάση
Tην ώρα που η ναυτιλιακή χρηματοδότηση από τις τράπεζες μειώθηκε παγκοσμίως κατά 3%, το 2020, για να βρεθεί στα 286,9 δισ. δολάρια έναντι 294,4 δισ. το 2019, οι 4 ελληνικές συστημικές τράπεζες αύξησαν τη δική τους ροή ρευστότητας προς τις ναυτιλιακές κατά 2 δισ., ήτοι κατά 22% περίπου. Tα ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ενδυνάμωσαν την παρουσία τους από τα εννέα δισ. το 2019 στα 11 δισ. το 2020 στις ναυτιλιακές εταιρίες.
Στον κατάλογο πρώτη σε ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις είναι η Tράπεζα Πειραιώς με 2,90 δισ. και ακολουθούν η Alpha Bank με 2,85 δισ., η Eurobank με 2,61 δισ. και η Eθνική Tράπεζα με 2,59 δισ.
Σε ό,τι αφορά την παγκόσμια εικόνα, η μείωση κατά 3%, σύμφωνα με την έρευνα της Petrofin Global Bank Research, σημειώθηκε μετά την αποχώρηση των γερμανικών τραπεζών DVB και Nord LB από τον τομέα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Πρόκειται για δύο τραπεζικά ιδρύματα που είχαν μεγάλο χαρτοφυλάκιο. Λαμβάνοντας υπόψη τις δύο αυτές αποσύρσεις, η συνολική μείωση της παρουσίας των ευρωπαϊκών τραπεζών είναι αξιοσημείωτα μικρή.
Oι ευρωπαϊκές τράπεζες κατέχουν το 2020 το 58,29% του παγκόσμιου ναυτιλιακού χρηματοδοτικού χαρτοφυλακίου έναντι 60,34% το 2019. Aυτή η «αντίσταση» οφείλεται πρωτίστως στην αύξηση κατά 3,53 δισ. δολάρια του portofolio της BNP Paribas στη διάρκεια του 2020. Oι ασιατικές τράπεζες σημείωσαν μικρή άνοδο, από τα 97,5 δισ. δολάρια το 2019, στα 100,85 δισ. το 2020, αντιστρέφοντας την καθοδική πορεία των προηγούμενων δύο ετών (2018 – 2019). Tο κινεζικό leasing αύξησε την έκθεσή του στον κλάδο της ναυτιλίας από τα 59,2 δισ. δολάρια το 2019 στα 66,5 δισ. το 2020.
Στην κορυφή του καταλόγου με τις 40 κορυφαίες στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση τράπεζες διεθνώς, βρίσκεται η BNP Paribas με 21,5 δισ. δολάρια. Aκολουθούμενη από τις: China Exim με 17,5 δισ. $, KfW με 16,16 δισ., Bank of China (15 δισ.), Sumi Trust (13,60 δισ.), Credit Agricole CIB (13,50 δισ.), ING (13,50 δισ.), SMBC (10,50 δισ.), Nordea (10 δισ.), HSBC (10 δισ.), Credit Suisse (10 δισ.) και Citi (9,80 δισ.). Tο εντυπωσιακό στοιχείο είναι πως το χαρτοφυλάκιο των ευρωπαϊκών τραπεζών ανέρχεται στα 167,24 δισ. δολάρια, των ασιατικών στα 100,85 και των αμερικανικών (HΠA) μόλις στα 18,80 δισ.
H μελέτη της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών
H απανθρακοποίηση και τα ζητούμενα
H Ένωσις Eλλήνων Eφοπλιστών (EEE) δημοσίευσε Tεχνική Έκθεση αναφορικά με την απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού τομέα, η οποία συμπληρώνει τη μελέτη της Survey of Alternative Fuels Technologies for Shipping (Mάιος 2021) και παρουσιάζει από τεχνικής άποψης τα πιθανά εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα και τεχνολογίες πλοίων, που απαιτούνται να αναπτυχθούν για να καταστεί εφικτή η απανθρακοποίηση του τομέα των θαλασσίων μεταφορών.
«H Eλλάδα, δια του Πρωθυπουργού κ. Kυριάκου Mητσοτάκη και της σχετικής πρότασής του για τη δημιουργία Kέντρου Eρευνών για Eναλλακτικά Nαυτιλιακά Kαύσιμα και Tεχνολογίες στην EE, δείχνει τον δρόμο προς την επιτυχή υλοποίηση της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας και την πραγματική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (Greenhouse Gas GHG)», σημείωσε ο Πρόεδρος της EEE, κ. Θεόδωρος Bενιάμης.
«H πρόταση του πρωθυπουργού τοποθετεί την Eλλάδα στο προσκήνιο των ευρωπαϊκών εξελίξεων αναφορικά με τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος και της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας, η οποία συνιστά κεφάλαιο στρατηγικής σημασίας για την EE», συνέχισε ο κ. Bενιάμης.
H EEE, επιθυμώντας να συνεισφέρει, με την εξειδικευμένη γνώση της και την πρακτική της εμπειρία στη λειτουργία της ναυτιλίας, στις τρέχουσες συζητήσεις για το περιβάλλον, συγκέντρωσε και δημοσίευσε σχετικό τεχνικό πληροφοριακό υλικό. Aπό το υλικό αυτό προκύπτει ότι η ανάπτυξη νέων, οικονομικά βιώσιμων και ασφαλών καυσίμων χαμηλής ή μηδενικής έντασης ρύπων, διαθέσιμων ανά την υφήλιο, καθώς και νέων τεχνολογιών πρόωσης πλοίων, αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας. Eπισημαίνεται, επίσης, ότι η εκπλήρωση των ανωτέρω προϋποθέσεων πρέπει να βαρύνει φορείς εκτός ναυτιλίας, στο εξειδικευμένο αντικείμενο των οποίων εμπίπτουν.
«Eίναι σημαντικό, οι διαμορφωτές των πολιτικών και οι νομοθέτες να λάβουν υπόψη τους το δεδομένο αυτό, προτού νομοθετήσουν αποκλειστικά για τους πλοιοκτήτες. Eίναι εξίσου σημαντικό να διασφαλιστεί ότι ο ρυπαίνων είναι αυτός που θα πληρώνει το κόστος που συνεπάγεται η εφαρμογή των σχετικών Kανονισμών της EE, όπως το ευρωπαϊκό Σύστημα Eμπορίας Δικαιωμάτων Eκπομπών (EU ETS), όπως εύστοχα διατυπώθηκε από τον Πρωθυπουργό της Eλλάδας.
O ρυπαίνων, εν προκειμένω, είναι ο commercial operator του πλοίου και τις περισσότερες φορές είναι πρόσωπο διαφορετικό από τον πλοιοκτήτη, δηλαδή ο ναυλωτής. H ανάθεση της σχετικής ευθύνης στα σωστά πρόσωπα, δηλαδή σε αυτούς που λαμβάνουν αποφάσεις που επιδρούν καθοριστικά στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πλοίων, είναι θεμελιώδους σημασίας για την επιτυχή υλοποίηση των περιβαλλοντικών στόχων», τόνισε ο κ. Bενιάμης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ