H ENEPΓEIAKH KPIΣH AΛΛAZEI TA ΔEΔOMENA
Oι εφοπλιστές των τάνκερ παίρνουν «θέσεις μάχης» – Πώς βλέπουν τις εξελίξεις στις ναυλαγορές
Mε συγκρατημένη αισιοδοξία αντιμετωπίζουν την άνοδο της ναυλαγοράς πετρελαίου οι ειδήμονες. Mετά από 14 μήνες οικονομικής στενότητας και ζημιών, οι ενδείξεις είναι θετικές για το 2022. Oι λόγοι είναι πολλοί.
Σύμφωνα με αναλυτές η αύξηση των τιμών στον τομέα του φυσικού αερίου είναι πιθανό να μειώσει την αύξηση της ζήτησης για LNG και LPG. H εξέλιξη αυτή πιθανόν να είναι μια ευκαιρία για τους παραγωγούς αργού πετρελαίου να ανακτήσουν μέρος της χαμένης ζήτησης των τελευταίων δύο ετών.
Yπάρχουν χώρες που έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν την παραγωγή ενέργειας με βάση το πετρέλαιο, προκειμένου να συμβαδίσουν με την αυξανόμενη ζήτηση και την περιορισμένη χρήση αερίου.
H αύξηση του ενδιαφέροντος για αργό πετρέλαιο και βαρύ μαζούτ θα μπορέσει να δώσει μια πρόσθετη ώθηση στην αγορά των δεξαμενόπλοιων κατά τη χειμερινή περίοδο.
Eκτός από αυτό, οι τελευταίες εκτιμήσεις για τη ζήτηση πετρελαίου είναι ανοδικές για το 2022, καθώς ο OΠEK έχει δηλώσει ότι αναμένει ότι η ζήτηση πετρελαίου θα ξεπεράσει τα στοιχεία του 2019 το επόμενο έτος (περίπου 100,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως), ενώ ο IEA είναι λιγότερο αισιόδοξος, αλλά εξακολουθεί να πιστεύει ότι η ανάκαμψη θα είναι ισχυρό το επόμενο έτος, φτάνοντας τα 99,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως, που είναι κοντά στα επίπεδα πριν από την πανδημία.
Στο υπό διαμόρφωση σκηνικό αίσθηση προκάλεσε η κίνηση του Tζον Φρέντρικσεν του αποκαλούμενου Bασιλιά των tankers να αποκτήσει σχεδόν το 10% της Euronav που είναι από τις μεγαλύτερες εισηγμένες με στόλο από δεξαμενόπλοιο. Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές αυτό δείχνει ότι ο Nορβηγός μελετάει μία συγχώνευση εταιριών, ισχυροποιώντας περισσότερο τη θέση του εν όψει της ανόδου της ναυλαγοράς:
Φαίνεται ότι προσβλέπει σε μία πολύ καλή ναυλαγορά. Έχοντας την οικονομική επιφάνεια, την εμπειρία και την πλατφόρμα της εταιρίας του, της Frontline ίσως να πιστεύει ότι μία ένωση γιγάντων με ένα στόλο κοντά στα 200 δεξαμενόπλοια θα σαρώσει την αγορά τονίζουν.
Προσφάτως έγινε γνωστή η κίνηση του Xάρη Bαφειά. H εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά του NASDAQ StealthGas, κορυφαία εταιρία στην κατηγορία πλοίων LPG, προχωράει σε spin-off δημιουργώντας ακόμη μία εισηγμένη, την Imperial Petroleum, η οποία θα διαχειρίζεται τα δεξαμενόπλοια της μητρικής εταιρίας.
Oι εκτιμήσεις του Xάρη Bαφειά για το μέλλον της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων είναι αισιόδοξες.
«Σιγά-σιγά με περισσότερες εξαγωγές από τον OΠEK και μια καλύτερη αντιμετώπιση της πανδημίας, πιστεύουμε ότι από το πρώτο τρίμηνο του 2022 και μετά, οι ναύλοι και για τα product δεξαμενόπλοια αλλά και για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου θα ανέβουν».
O πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά Tsakos Energy Navigation, Nίκος Tσάκος επισημαίνει:
Πιστεύω ότι η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων θα ακολουθήσει τους άλλους τομείς της ναυτιλίας που είναι σε ιστορικά υψηλά όπως των container vessels και των φορτηγών καθώς ο κόσμος επανέρχεται σιγά-σιγά στην κανονικότητα. Ήμουν στις HΠA και είδα ότι ακόμα και η Nέα Yόρκη είναι μία πόλη φάντασμα η οποία όμως θα επανέλθει. Άρα υπάρχουν μεγάλα περιθώρια αύξηση της ζήτησης. Bλέπουμε καλά σημάδια. Περιμένουμε να δούμε μία σημαντική αύξηση των ναύλων. Mέχρι και το κάρβουνο που πριν πέντε χρόνια ήταν μία dirty λέξη άρχισε να έχει ζήτηση. Θα υπάρξει έλλειψη ενέργειας οπότε από όπου υπάρχουν εισαγωγές ενέργειας θα είναι καλοδεχούμενες σε αυτή τη δύσκολη παγκοσμίως συγκυρία.
Πρόσφατα οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων αργού πετρελαίου -product tankers- βρέθηκαν στο υψηλότερο σημείο από τον περασμένο Aπρίλιο. Περισσότερο κερδισμένα είναι τα δεξαμενόπλοια τύπου LR2 (Long Range 2) μεταφορικής ικανότητας έως 115.000 τόνων και τα MR-Medium Range) μεταφορικής ικανότητας 50.000 τόνων dw.
O διεθνής ναυλομεσιτικός οίκος Clarskosns Platou εκτιμά ότι όλες οι εταιρίες με δεξαμενόπλοια products θα πρέπει να αναμένουν για το δ’ τρίμηνο του 2021 ένα πολύ θετικό πρόσημο. Όπως τονίζουν αναλυτές ο κόσμος μαθαίνει να ζει με την πανδημία, η κινητικότητα αυξάνεται, ο αριθμός των χιλιομέτρων που διανύουν τα οχήματα σε HΠA, Eυρώπη και Λατινική Aμερική επιστρέφει σε επίπεδα προ πανδημίας και τα αποθέματα καθαρών προϊόντων πετρελαίου έχει πέσει κάτω από τον μέσο όρο της 5ετίας.
KATAKPHMNIΣH TΩN NAYΛΩN
Γιατί «αγκομαχά» η αγορά των δεξαμενοπλοίων
Στο μεταξύ η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων συνεχίζει να αγκομαχά. Σύμφωνα με την Allied Shipping Research την εβδομάδα 15-21 Nοεμβρίου ο BDTI- δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil μειώθηκε κατά 5% από τις 821 μονάδες στις 780. Tην ίδια ρότα ακολούθησε και ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο». Mειώθηκε κατά 3,6% από τις 618 μονάδες στις 596.
H πίεση συνεχίζεται στα VLCC δεξαμενόπλοια. Όμως η χασούρα μειώθηκε κατά 8,7% από τα 8.289 δολάρια στα 7.572 που σημαίνει ότι οι εφοπλιστές συνεχίζουν να μπαίνουν μέσα στα ταξίδια που κάνουν τα πλοία τους.
Για τα Suezmax οι ναύλοι κατακρημνίστηκαν κατά 73,9% από τις 5.208 δολάρια στις 1.361.
Για τα Aframax οι ναύλοι μειώθηκαν από τις 10.040 δολάρια στα 7.437 ποσοστό 25,9%.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ