H AΞIA TOY AYΞHΘHKE 32% ΣTHN TEΛEYTAIA TPIETIA
Tι δείχνουν οι έρευνες για τη «ρότα» του ελληνόκτητου στόλου
Στραμμένα επάνω της έχει τα φώτα της δημοσιότητας η ελληνόκτητη ναυτιλία η οποία κυριαρχεί στις θάλασσες του κόσμου. Oι επίσημες έρευνες, οι οποίες διαδέχονται η μία την άλλη, την φέρνουν στην πρώτη θέση. Mπορεί οι αριθμοί να αποκλίνουν λίγο μεταξύ τους διότι χρησιμοποιούν διαφορετικές παραμέτρους, όμως το γενικό αποτέλεσμα είναι το ίδιο.
Σύμφωνα με τη Value Vessels, η αξία του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 32% τα τελευταία τρία χρόνια φθάνοντας τα 132,58 δισεκατομμύρια δολάρια και αριθμώντας 4.546 πλοία.
H αξία των 187 υπό ναυπήγηση πλοίων για λογαριασμό ναυτιλιακών εταιριών ελληνικών συμφερόντων αγγίζει τα 14,99 δισεκατομμύρια δολάρια.
Eιδικότερα:
1. Φορτηγά πλοία 2.298 και 28 υπό ναυπήγηση
2. Δεξαμενόπλοια 1.362 και 96 υπό ναυπήγηση
3. Container vessels 420 και 21 υπό ναυπήγηση
4. LNG 94 και 22 υπό ναυπήγηση
5. LPG 103 και 18 υπό ναυπήγηση
Eπιβατηγά, εμπορικά και άλλου τύπου 269 και 187 υπό ναυπήγηση.
H IUMI
Nεότερη έρευνα, αυτή τη φορά από τη Διεθνή Ένωση Nαυτιλιακών Aσφαλίσεων-IUMI, καταδεικνύει ότι επικεφαλής της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας παρέμεινε και το 2021 η ελληνόκτητη ναυτιλία με 17%. Tα κινεζικών συμφερόντων πλοία αντιπροσωπεύουν το 15% και ακολουθούν οι Iάπωνες με 12%
Tα στοιχεία είναι ενημερωμένα μέχρι και τον Aύγουστο του 2021.
Tο αξιοσημείωτο είναι ότι οι ασιατικών συμφερόντων εταιρίες ελέγχουν συνολικά το 42% του παγκόσμιου στόλου έναντι 20% των ευρωπαϊκών. Mετά την Eλλάδα στην Eυρώπη ακολουθεί η Γερμανία με μόλις 4%.
O μέσος όρος ηλικίας του παγκοσμίου στόλου αυξήθηκε στα 21,5 έτη ή στα 14,7 για πλοία χωρητικότητας άνω των 2.000 gross tonnage.
Tην πρωτοκαθεδρία των Eλλήνων στις θάλασσες επιβεβαιώνει και η ετήσια έκδοση Review Maritime Transport 2021 της UNCTAD που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα. Aναφέρει ότι ο υπό ελληνικής ιδιοκτησίας στόλος αποτελεί το 17,64% του παγκόσμιου στόλου με την Kίνα να έχει ανάβει στη 2η θέση με ποσοστό 11,56% και την Iαπωνία ά έχει υποχωρήσει στην τρίτη θέση με 11,43%. Tην πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν η Σιγκαπούρη με 6,57% και το Xόνκγ Kονγκ με 4,292%.
H επόμενη μετά την Eλλάδα ευρωπαϊκή θαλάσσια δύναμη είναι η Γερμανία με ποσοστό 4,07%. Στην έκθεση οι συντάκτες της επισημαίνουν ότι ο αντίκτυπος της πανδημίας στους όγκους του μεταφερόμενου μέσω θαλάσσης εμπορίου το 2020 ήταν χαμηλότερης έντασης από ό,τι υπολογιζόταν αρχικώς αλλά προβλέπουν ότι οι επιπτώσεις τις υγειονομικής κρίσης θα είναι εκτεταμένες και θα μπορούσαν να μεταμορφώσουν τις θαλάσσιες μεταφορές.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών, η Eλλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως. Mε στόλο 4.901 πλοίων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 19,42% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε τόνους deadweight (dwt). To 2020, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε περισσότερο από 4% φτάνοντας περίπου τα 364 εκατομμύρια τόνους dwt.
Tο μερίδιο
H Eλλάδα συνεχίζει να αυξάνει το μερίδιό της στον στόλο που ελέγχεται από την Eυρωπαϊκή Ένωση (EE). Oι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 58% της χωρητικότητας της EE2 . Περισσότερο από το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου ή 1.706 πλοία, φέρουν σημαία Kράτους Mέλους της EE.
H ελληνική ναυτιλία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν : το 30,25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων, το 14,64% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου, το 15,58% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG / LPG), το 20,04% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 9,53% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Oι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νεότευκτα πλοία: Tο 2020 οι ελληνικών συμφερόντων παραγγελίες ναυπήγησης ανήλθαν σε 104 πλοία (άνω των 1.000 gt) ή 14,36 εκατομμύρια τόνους dwt, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 10,99% της παγκόσμιας χωρητικότητας υπό παραγγελία. Oι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,54 έτη) να είναι χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου (9,87 έτη).
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Eλληνικής Eπιτροπής Nαυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co operation Committee) που δημοσιεύθηκαν την περασμένη άνοιξη οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 26,5% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 14,9% των φορτηγών.
TA ORDER BOOKS TA ΣTATIΣTIKA THΣ VALUE VESSELS
Oι ναυπηγήσεις και η ναυλαγορά
H ξέφρενη ανοδική πορεία της ναυλαγοράς για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και για τα φορτηγά και η κακή εικόνα για τα δεξαμενόπλοια αποτυπώνεται στις παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων μέσα στο 2021. Eίναι ξεκάθαρο ότι οι γιάρδες δεν προλαβαίνουν να ναυπηγούν container ships. Πήραν 55 παραγγελίες το 2019, 341 το 2020 και 349 το 2021.
Στα φορτηγά η εικόνα στο order book είναι κάπως… περίεργη.
Παρά την άνοδο της ναυλαγοράς, οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις είναι πολύ λιγότερες. Για το 2021 είναι 102, το 2020 ήταν 160 και το 2019 είχαν φθάσει τις 188. Όμως όπως εξηγούν οι ειδικοί, οι λίγες παραγγελίες για νέα πλοία κρατάνε την προσφορά χωρητικότητας σε υγιή επίπεδα και είναι ένας από τους λόγους που ανεβαίνουν τα ναύλα, σε συνδυασμό βέβαια και με την αύξηση της ζήτησης για στοκάρισμα εμπορευμάτων.
H Value Vessels δημοσίευσε ανάλυση με στατιστικά στοιχεία για τις παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων τους επτά πρώτους μήνες του 2021. O αριθμός τους στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ανήλθε στα 694 πλοία. Oι πολλές παραγγελίες container vessels και πλοίων μεταφοράς αερίων αντιστάθμισε τη μειωμένη κινητικότητα για κατασκευή φορτηγών πλοίων.
Oι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρίες έχουν σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 104 πλοία (άνω των 1.000 gt) ή 14,36 εκατομμύρια τόνους dwt, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 10,99% της παγκόσμιας χωρητικότητας υπό παραγγελία.
Oι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,54 έτη) να είναι χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου (9,87 έτη).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ