Έχουν παραδοθεί ήδη 37 πλοία και ως το τέλος του 2012 θα προστεθούν άλλα 64
Καμπανάκια… κινδύνου στη ναυτιλιακή αγορά από την υπερπροσφορά containerships. Οι παραδόσεις για post panamax πάνω από 10.000 teu έχουν αυξηθεί τόσο, προκαλώντας «πονοκέφαλο» για το πού και πώς θα απασχοληθούν. Οι αναλυτές έρχονται με τις προβλέψεις τους να… προσγειώσουν απότομα τους εφοπλιστές, μεταξύ των οποίων και πολλοί Έλληνες, οι οποίοι έχουν επιδοθεί σε έναν επενδυτικό «οργασμό» με ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ένας τομέας στον οποίο οι Έλληνες έχουν διαθέσει τουλάχιστον 484,2 εκατ. δολ. για την αγορά 20 containerships από τις αρχές του έτους.
Στο ίδιο διάστημα συνολικά για τους εφοπλιστές, έχουν παραδοθεί 37 πλοία, που αναλογούν περίπου στο μισό των νεότευκτων containers που έχουν πέσει στην αγορά, ενώ ως το τέλος του 2012 εκτιμάται πως θα προστεθούν άλλα 64. Τα δύο τρίτα αυτών που έχουν ήδη παραδοθεί, συνολικής χωρητικότητας 600.000 teu, απασχολούνται στις γραμμές Ασίας- Ευρώπης, ενώ το 17% στην γραμμή Ευρώπης- Λατινικής Αμερικής. Ωστόσο, αρκετά από τα μεγάλα πλοία προβλέπεται πως θα μετακινηθούν, μόλις ολοκληρωθούν οι εργασίες διεύρυνσης της διώρυγας του Παναμά , εκτοπίζοντας τα μικρότερου μεγέθους «σκαριά».
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών στις γραμμές Άπω Ανατολής- Ευρώπης από το 2014 και μετά θα απασχολούνται μόνο μεγάλα πλοία, από 11.000 teu και πάνω, ενώ στην γραμμή Άπω Ανατολή- Μεσόγειος πλοία πάνω από 8.000 teu. Τα μέχρι στοιχεία των αναλύσεων δείχνουν μάλιστα πως για την τρέχουσα χρονιά θα παραδοθούν πλοία συνολικής χωρητικότητας 1,4 εκατ. teu, ενώ για το 2012 και 2013 1,8 εκατ. teu. Προβληματισμός επικρατεί όμως, και για τις επονομαζόμενες περιφερειακές γραμμές, όπως αυτές από και προς την Λατινική Αμερική και Αφρική, όπου οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες αντικαθιστούν πλοία των 6.500 teu με πλοία των 8.500 teu στο δρομολόγιο Ασίας- Δυτικής Λατινικής Αμερικής και τα πλοία των 4.200 teu με πλοία των 6.500 teu στην γραμμή Ευρώπης- Ανατολικών Ακτών της Λατινικής Αμερικής. Αυτό σημαίνει με απλά λόγια πως η απότομη αύξηση της χωρητικότητας που δεν συμβαδίζει με την παράλληλη αύξηση της ζήτησης θα επιφέρει και πιέσεις στα ναύλα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ναυτιλιακών αναλυτών.
Η έκθεση της Goldman Sachs, σύμφωνα με την οποία εκτιμάται πως οι ναύλοι στην γραμμή Ασίας- Ευρώπης θα μειωθούν κατά 16% φέτος και 4% το επόμενο και θα ανακάμψουν από το 2013 είναι χαρακτηριστική και μόνο αδιάφορους δεν αφήνει τους Έλληνες ισχυρούς των θαλασσών που έχουν επενδύσει σημαντικά κεφάλαια στον κλάδο μεταφοράς container.
Η ελληνική παρουσία
Οι Έλληνες εφοπλιστές εκτιμάται πως στα τέλη του 2011 θα ελέγχουν το 5% του παγκόσμιου στόλου των containerships και φυσικό είναι να παρακολουθούν επισταμένως την πορεία του κλάδου συνολικότερα.
Μεταξύ εκείνων που ναυπηγούν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι οι Κων/νος Κωνσταντακόπουλος, ο Γιάννης Κούστας, ο Συμεών Παληός, ο Μιχάλης Μποδούρογλου, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ο Αθανάσιος Μαρτίνος, ο Κωνσταντίνος Μαρτίνος, ο Νίκος Τσάκος, ενώ σχεδιάζουν την είσοδό τους και άλλοι σημαντικοί εφοπλιστές.
– Σε επένδυση 90 εκατ. δολαρίων προχώρησε πριν από έναν μήνα περίπου η Costamare του Κ. Κωνστατακόπουλου με την αγορά δύο ακόμη πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία ναύλωσε για 10 χρόνια και 63 μήνες αντίστοιχα στην MSC, προσδοκώντας έσοδα από τις χρονοναυλώσεις ύψους 207 εκατ. δολαρίων. – Δύο νεότευκτα container των 8.533 Teu παρέλαβε πρόσφατα από τα ναυπηγεία Jiangnan, η Danaos του Γιάννη Κούστα. Σύμφωνα με τους Clarksons πρόκειται για τα CMA CGM Bianca, και CMA CGM Tancredi. Ο εν ενεργεία στόλος της αποτελείται από 58 πλοία, ενώ ναυπηγούνται πέντε container των 12.600 teu στην Hyundai που θα της παραδοθούν το 2012 και δύο των 8.533 teu στην Jiangnan που θα της παραδοθούν το 2011 και το 2012.
– Τέσσερα containers της OOCL, έναντι συνολικού τιμήματος 124 εκ. δολαρίων φέρεται να αγόρασε η Diana Containerships, του κ. Συμεών Παληού. Τα πλοία αγοράστηκαν με bareboat πίσω στην OOCL στα 16.000 δολάρια ημερησίως. – Ο Μιχάλης Μποδούρογλου εισήγαγε την ναυτιλιακή Box Ships στο Χρηματιστήριο μόνο και μόνο για να δραστηριοποιηθεί στα containerships. Έχει ήδη τρία ναυλωμένα έναντι 20.000 δολαρίων την ημέρα, ενώ συνεχίζει τις ναυπηγήσεις άλλων τριών περίπου.
– Σε πέντε ανέρχονται τα container που ναυπηγεί η Container Carriers του κ. Μαρινάκη, σύμφωνα με πληροφορίες. Τα πλοία έχουν παραγγελθεί στην Hyundai. Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν πως και τα πέντε τα οποία θα κοστίσουν 300 εκ. δολ ναυλώθηκαν ήδη στην Hyundai Merchant Marine για τουλάχιστον 10 χρόνια στα 29.000 ημερησίως.
– Η εταιρία του Κωνσταντίνου Μαρτίνου, Thenamaris, παρήγγειλε την ναυπήγηση δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφορικής ικανότητας 4.800 Teu το καθένα στα ναυπηγεία Zhejiang Ouhoua με παράδοση τον Ιούνιο του 2013. – Τέλος, η Tsakos Shipping and Trading του Νίκου Π. Τσάκου ναυπηγεί στα Sungdong της Κορέας, δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία έχουν μεταφορική ικανότητα 4.700 teu το καθένα. Επισημαίνεται ότι ο όμιλος Τσάκου έχει στον στόλο του άλλα 12 containerships συνολικής μεταφορικής ικανότητας 32.294 teu.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ