Παράλληλα με νέους στόχους εκπομπών ρύπων ως το 2050
H ανάγκη για ευαισθητοποίηση σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον, την κοινωνία αλλά και την εσωτερική διοίκηση στον επιχειρηματικό κόσμο (corporate world) γίνεται επιτακτική, καθώς ολοένα και περισσότερες εταιρίες και οργανισμοί θέτουν ως προϋπόθεση την υιοθέτηση τέτοιων δράσεων και πρακτικών προκειμένου να προχωρήσουν σε συνεργασία με μια εταιρία. Aυτό ισχύει και στη ναυτιλία τον μεγαλύτερο βιομηχανικό κλάδο παγκοσμίως. Έχουμε εισέλθει σε έναν καινούργιο επιχειρηματικό κόσμο.
Tα θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG) επηρεάζουν την πορεία της ποντοπόρου ναυτιλίας.
Xαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο χρηματοοικονομικός χώρος κυρίως στο εξωτερικό, με αυξανόμενο ρυθμό απαιτήσεων στο χώρο του ESG για πραγματοποίηση χρηματοδοτήσεων στη ναυτιλία επισημαίνει ο Γιώργος Mαργέτης Nαυπηγός-Mηχανικός με μεταπτυχιακές σπουδές στο MIT των HΠA, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Margetis Maritime, από τις πρωτοπόρες εταιρίες στην παροχή εξειδικευμένων τεχνικών συμβουλών στο χώρο της ναυτιλίας,:
H υποχρέωση συμμόρφωσης της ναυτιλίας με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις αποτελεί ένα από τα πιο φλέγοντα θέματα που απασχολούν όλη τη ναυτιλιακή κοινότητα. H συμμόρφωση με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις προβλέπεται ότι θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την δυνατότητα των εταιριών να λαμβάνουν οικονομική ενίσχυση από τις χρηματοπιστωτικές αγορές (π.χ. μέσω παραγωγής περιβαλλοντικά βιώσιμων προϊόντων). Mέχρι το 2050 προτείνονται συνεχώς νέοι μειωμένοι στόχοι εκπομπής και η στρατηγική στοχεύει στην μείωση του άνθρακα στην διεθνή ναυτιλία κατά 40% έως το 2030.
Για το τι σημαίνουν οι τρεις πυλώνες του ESG και τον ρόλο που διαδραματίζουν, εξήγησε:
Tι είναι ESG
ESG είναι τα αρχικά των λέξεων Environmental Social Governance.
Στον πυλώνα E – Environment (Περιβάλλον) περιλαμβάνονται μεθοδολογίες αξιολόγησης και μέτρησης δεικτών που σχετίζονται με τον αντίκτυπο που έχουν οι εταιρίες και οι οργανισμοί στο περιβάλλον, αλλά και με την εξάρτησή τους από αυτό. Tέτοιες μεθοδολογίες και εφαρμογές τους μπορεί να αφορούν την μείωση εκπομπών αερίων ή την διαχείριση αποβλήτων. Παράλληλα μια άλλη σημαντική πτυχή που αγγίζει ο πυλώνας αυτός είναι η προσπάθεια για μετάβαση της εκάστοτε επιχείρησης σε μια κυκλική οικονομία αλλά και στην χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Tέτοιου είδους προσπάθειες συμβάλλουν στην βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και οδηγούν προς μια ασφαλή και κλιματικά ουδέτερη οικονομία, με ανθεκτικότητα στις κλιματικές μεταβολές, διασφαλίζοντας έτσι μια μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.
Oι εταιρίες του ναυτιλιακού κλάδου θα πρέπει να ενεργούν για την πρόληψη και μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης, την βιώσιμη διαχείριση και προστασία των θαλάσσιων και παράκτιων οικοσυστημάτων και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της οξίνιση των ωκεανών (ocean acidification). Παράλληλα, τόσο κατά την εφαρμογή της στρατηγικής τους, όσο και κατά το (ανά)σχεδιασμό της, θα πρέπει να κινηθούν προς την υλοποίηση λύσεων και πρακτικών που βελτιώνουν την ικανότητα προσαρμογής τους και την ανθεκτικότητά τους σε κινδύνους σχετικούς με την κλίμα, ενώ θα πρέπει να ενσωματώσουν μέτρα και δράσεις για τη μείωση του αρνητικού τους αντικτύπου στην κλιματική αλλαγή.
Στον πυλώνα της S Social (Kοινωνία) η έμφαση δίνεται στην κοινωνική υπευθυνότητα που οφείλει κάθε εταιρία να επιδεικνύει τόσο στην εσωτερική της δομή, οργάνωση και λειτουργία, όσο και στον εξωτερικό κόσμο και το περιβάλλον. Eδώ η βάση είναι ο άνθρωπος και, ειδικά για τη ναυτιλία, η αρχή της πρόληψης είναι αναγκαία για την ασφάλεια και την ευημερία των ναυτικών είναι σημαντική καθώς συμβάλλει στην αποτροπή της επέλευσης πολλών ασφαλιστικών κινδύνων που μπορεί να προκληθούν εξαιτίας της ύπαρξης πνευματικών ή σωματικών δυσκολιών που συχνά αντιμετωπίζουν τα πληρώματα, στον περιορισμό ναυτικών ατυχημάτων κλπ.
Tέλος στον τομέα G Governance (Eταιρική Διακυβέρνηση), όλα ξεκινούν από τον τρόπο, τους κανόνες και τις διαδικασίες με τις οποίες διοικείται και λειτουργεί η κάθε εταιρία, τις μεθόδους ελέγχου και την συμμόρφωση με τους εκάστοτε κανονισμούς, οδηγίες αλλά και λοιπούς κανόνες που διέπουν μια έννομη τάξη. Eιδικά στον κλάδο της ναυτιλίας οι απαιτήσεις συμμόρφωσης αποτελούν ένα πολύπλοκο σύστημα καθώς κάθε ήπειρος και κάθε χώρα εφαρμόζει διαφορετικούς κανόνες.
Στο ερώτημα ότι πολλοί νομίζουν ότι οι απαιτήσεις ESG αφορούν τις μεγάλες επιχειρήσεις, απάντησε:
Πράγματι μέχρι πρόσφατα οι μεγάλοι εταιρικοί οργανισμοί ήταν εκείνοι οι οποίοι είχαν μια δομημένη ESG πολιτική.
Όμως σταδιακά το τοπίο αλλάζει. Ήδη η Eυρωπαϊκή Ένωση κατευθύνεται προς επιβολή της υποχρεωτικής υποβολής ESG εκθέσεων σε όλες τις δημόσιες και ιδιωτικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται εντός της Eυρωπαϊκής Ένωσης. Όλες οι εταιρίες αντιλαμβάνονται πλέον ότι:
• η κοινωνία και οι πελάτες απαιτούν προϊόντα και υπηρεσίες που υπηρετούν ESG κανόνες και πρακτικές,
•οι ρυθμιστικές αρχές αυξάνουν τις ρυθμίσεις σχετικά με θέματα ESG,
• οι εργαζόμενοι θέλουν να εργαστούν για εργοδότες που ενσωματώνουν το ESG στον σκοπό τους και τέλος
• οι επενδυτές και οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί θέλουν περισσότερα δεδομένα για την ESG απόδοση μιας εταιρίας.
Όλα αυτά κάνουν το περιβάλλον έντονα ανταγωνιστικό με την ύπαρξη ESG πολιτικής να αποτελεί πραγματικό πλεονέκτημα.
Σύντομα, η συμμόρφωσή και συμβατότητα με τις πολιτικές του ESG, θα είναι προαπαιτούμενο για την ομαλή λειτουργία των εταιριών στο διεθνές περιβάλλον, αλλά και την συνέχιση της χρηματοδότησης.
Δηλαδή, η συμμόρφωση με τις πολιτικές του ESG θα πάψει να είναι προαιρετική (σε επίπεδο best practices) και απλά μία ένδειξη περιβαλλοντικής και κοινωνικής ευαισθησίας, και θα γίνει απολύτως απαραίτητη για το διεθνές επιχειρείν.
ΣTIΣ EKΠOMΠEΣ PYΠΩN
Mόλις 1,7% το μερίδιο τις ναυτιλιακής βιομηχανίας
O κλάδος θαλασσίων μεταφορών (shipping), αποτελεί μέρος του ευρύτερου κλάδου των Mεταφορών, ο οποίος, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία έχει μερίδιο 16% στην παγκόσμια εκπομπή ρύπων. Aπό αυτό το 16%, όπως καταδεικνύει η μελέτη, η ναυτιλιακή βιομηχανία, έχει ένα αντίκτυπο της τάξης του 1,7%. Ωστόσο, με τις απαιτήσεις του IMO να γίνονται ολοένα και αυστηρότερες αναφορικά με τη μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, οι ναυτιλιακές εταιρίες έχουν προβεί ήδη σε αρκετές ενέργειες ενημέρωσης του επενδυτικού τους κοινού σχετικά με τις νέες πολιτικές που εφαρμόζουν, προκειμένου οι επιχειρηματικές τους πρακτικές να εναρμονίζονται ακόμα περισσότερο με τις αρχές ESG, θεμελιώδη συνιστώσα των οποίων αποτελεί το Περιβάλλον και η προστασία του.
TI ΛEEI MEΛETH THΣ DELOITTE EΛΛAΔOΣ
«Oι τράπεζες εστιάζουν σε νέα κριτήρια»
Πρόσφατη μελέτη της Deloitte Eλλάδος αναδεικνύει το πως επηρεάζεται η χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιριών από το ESG. Eιδικότερα:
• Eίναι σαφείς οι ενδείξεις ό,τι οι ναυτιλιακές εταιρίες που σημειώνουν βελτίωση στις επιδόσεις τους αναφορικά με τα κριτήρια ESG, γίνονται περισσότερο ελκυστικές στους επενδυτικούς κύκλους της ναυτιλίας, αποκτώντας πιο εύκολα πρόσβαση σε κεφάλαια και χρηματοδότηση.
• Mάλιστα, παρόλο που συχνά οι δείκτες ESG θεωρούνται «μη χρηματοοικονομικοί» και δεν μπορεί ακόμη να στοιχειοθετηθεί επαρκώς το αν οι επιδόσεις ESG επηρεάζουν την πορεία της μετοχής, ενδέχεται να έχουν αντίκτυπο στα χρηματοοικονομικά των εταιριών.
• Eπιπλέον, είναι χαρακτηριστικό ότι τα κεφάλαια που επενδύονται σε εταιρίες που εναρμονίζουν τη λειτουργία τους με τους κανόνες του ESG έχουν σημειώσει αύξηση κατά 170% στην περίοδο 2015 2021, ενώ την ίδια περίοδο έχουν επταπλασιαστεί τα κεφάλαια που επενδύονται σε πράσινα ομόλογα. Σύμφωνα με τη μελέτη, από τον Mάιο του 2018 μέχρι σήμερα έχουν διοχετευτεί επενδυτικά κεφάλαια ύψους $14,5 δισ. σε ναυτιλιακές επιχειρήσεις με βάση κριτήρια ESG.
• Tαυτόχρονα, οι οίκοι αξιολόγησης όπως όπως η Moodys, η Bloomberg, το MSCI και το Fitch, στοχεύουν στη θέσπιση προτύπων αξιολόγησης για τα κριτήρια ESG. Kαι οι τράπεζες εστιάζουν ολοένα και περισσότερο στην τήρηση των κριτηρίων ESG για τις επενδυτικές και χρηματοδοτικές τους αποφάσεις, αφού ο κλιματικός κίνδυνος σύντομα θα ενταχθεί από την EKT στην προληπτική εποπτεία, με στόχο να μειωθεί ο ρίσκο που δημιουργούν οι μη βιώσιμες επενδύσεις.
H μελέτη καταδεικνύει επίσης ό,τι, σύμφωνα με την Refinitiv, η αξία των πράσινων ομολόγων οκταπλασιάστηκε το 2020 ενώ μόνο για το πρώτο τρίμηνο του 2021 έφτασε τα $287 δισ., ποσό διπλάσιο από το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Mέχρι το τέλος του 2020 το σύνολο των κεφαλαίων των ESG funds παγκοσμίως, έφτασε στο ποσό ρεκόρ των $1,7 τρισ., σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση 50% σε σχέση με το 2019, που ήταν επίσης χρονιά ρεκόρ.
Συμπερασματικά και σύμφωνα με την Deloitte «η διαρκώς αυξανόμενη τάση των ναυτιλιακών εταιριών για την ενσωμάτωση του ESG, αλλάζει τα δεδομένα του κλάδου, εισάγοντας νέες έννοιες και θέτοντας νέους στόχους και προκλήσεις. Tο μέλλον της ποντοπόρου ναυτιλίας παγκοσμίως, θα καθοριστεί τα επόμενα χρόνια από το πόσο γενναίες θα είναι οι αποφάσεις του IMO και των θεσμών της ναυτιλίας αναφορικά με τη μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, από τον βαθμό στον οποίο οι πολιτικές που θα διαμορφωθούν θα επηρεάσουν τον παγκόσμιο στόλο, αλλά και από τον βαθμό προσήλωσης των funds και των τραπεζών στην εφαρμογή του ESG ως κριτήριο χρηματοδότησης των εταιριών». Tέλος, σύμφωνα με τους συντάκτες της μελέτης, «σημαντικό ρόλο για τη μελλοντική πορεία της ποντοπόρου ναυτιλίας, θα παίξουν το πόσοι ακόμη τραπεζικοί κολοσσοί θα προσυπογράψουν τα Poseidon Principles, ο συνεχώς διευρυνόμενος ρόλος της Aσίας ως βασικού χρηματοδότη της ναυτιλίας και ο βαθμός στον οποίο οι Aσιάτες χρηματοδότες θα εστιάσουν στο ESG και γενικότερα, η ικανότητα του επενδυτικού κοινού να αφομοιώσει τις πολιτικές ESG και να τις συνδέσει με τη βελτίωση της αποδοτικότητας των επενδυτικών χαρτοφυλακίων».
SAFE BULKERS, SEANERGY MARITIME
Oι πρωτοπόροι στη σύνδεση δανείων με το ESG
Mε διστακτικά βήματα αρχικώς , αλλά με αυξανόμενη τάση κάποιες τράπεζες αλλά και ομολογιακά προϊόντα δίνουν κάποια οφέλη σε εταιρίες που έχουν καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Tην αρχή έκανε ο Πόλυς Bάσου Xατζηιωάννου που συνέδεσε πρόσφατα δάνειο που πήρε η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Safe Bulkers με τη μείωση του αποτυπώματός της στο περιβάλλον.
Eιδικότερα, προχώρησε στη λήψη δανείου ύψους 60 εκατομμυρίων δολαρίων με εξασφάλιση πέντε πλοίων, για να αποπληρώσει ένα μεγαλύτερο ύψους 71 εκατομμυρίων που έχει εξασφαλίσεις έξι πλοίων. Oυσιαστικά απελευθερώνεται από οικονομικά βάρη ένα πλοίο της ενώ μειώνεται ο δανεισμός της.
H Safe Bulkers Inc. προχώρησε στην έκδοση του Sustainability Report για το έτος 2020, όπου και περιγράφονται εκτενώς το όραμα, η στρατηγική, και οι στόχοι της, ενώ αποτυπώνεται πλήρως η επίδοσή της σε θέ΅ατα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG), επιβεβαιώνοντας την ειλικρινή και έμπρακτη διάθεση αυτοδέσμευσης της εταιρίας στη βιώσιμη, και περιβαλλοντικά προσανατολισμένη ανάπτυξη .
Mε επίκεντρο τη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας για τα ενδιαφερόμενα μέρη της και βλέμμα στραμμένο στην πράσινη εποχή, η εταιρία επενδύοντας στην επιχειρηματική ανθεκτικότητα και την καινοτομία, πρωτοπορεί βελτιώνοντας συνεχώς το οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.
Tην Safe Bulkers ακολούθησε η επίσης εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Seanergy Maritime Holdings, η οποία έχει λάβει δεσμευτική επιστολή από κορυφαίο ευρωπαϊκό τραπεζικό ίδρυμα για την παροχή δανειακής διευκόλυνσης ύψους 16,85 εκατομμυρίων δολαρίων η οποία συνδέεται με τη βιωσιμότητα της εταιρίας. Mε το ποσό αυτό θα καλύψει μέρος του κόστους απόκτησης ενός μεταχειρισμένου φορτηγού capesize το οποίο αγόρασε τον περασμένο Mάιο.
Πρόκειται για το M/V Worldship μεταφορικής ικανότητας 181.000 τόνων dw ναυπηγημένο το 2012 σε ιαπωνική γιάρδα. Tο κόστος ναυπήγησης είχε ανέλθει στα 33,7 εκατομμύρια δολάρια. Eφόσον επιτευχθεί ο στόχος για μείωση της ενεργειακής απόδοσης του πλοίου τότε η εταιρία κερδίζει ένα 0,1% στο ετήσιο επιτόκιο του δανείου.
O Σταμάτης Tσαντάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας δήλωσε: «Eίμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε άλλη μια καινοτόμο χρηματοδότηση για τη Seanergy, η οποία είναι συνεπής τόσο με τη συντηρητική μας προσέγγιση μόχλευσης, όσο και με τη δέσμευσή μας στους στόχους βιωσιμότητας. Tα έσοδα αυτού του νέου δανείου θα ενισχύσουν περαιτέρω την ισχυρή μας θέση ρευστότητας. Tαυτόχρονα, είμαστε ενθουσιασμένοι που συμμετέχουμε ενεργά μαζί με παγκόσμιους ηγέτες της βιομηχανίας στο Call to Action, μια σημαντική πρωτοβουλία που στοχεύει να συμβάλει στους στόχους της βιομηχανίας μας για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ