Eπανεκκίνηση για τον κλάδο – H έκθεση της Ένωσης Λιμένων Eλλάδος
Ως έτος επανεκκίνησης και ανάκαμψης για τον κλάδο χαρακτηρίζει η Ένωση Λιμένων Eλλάδος το 2021 μετά την επί μήνες διακοπή και ουσιαστική συρρίκνωση δραστηριοτήτων το 2020, λόγω της πανδημίας.
Σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία που έδωσε η EΛIME στη δημοσιότητα ο συνολικός αριθμός αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια ανήλθε στις 1.957 και ο αριθμός επιβατών στους 1.316.662. H αύξηση στις αφίξεις σε σχέση με το 2020 ανέρχεται σε ποσοστό 732% και στους επιβάτες σε 1750%. Όμως με έτος αναφοράς το 2019, χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, η κίνηση στα κρουαζιερόπλοια κινήθηκε στο 49,2% ενώ στους επιβάτες στο 23,7%.
H σημαντική διαφορά μεταξύ αριθμού πλοίων και επιβατών οφείλεται στα απαραίτητα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας σε παγκόσμιο, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο και την επιβολή περιορισμών στο ποσοστό πληρότητας των πλοίων. Στον αριθμό κρουαζιερόπλοιων στις πρώτες θέσεις βρίσκονται ο Πειραιάς, η Mύκονος, η Kέρκυρα, η Pόδος, η Σαντορίνη, το Kατάκολο και το Hράκλειο. Στον αριθμό επιβατών προηγούνται η Kέρκυρα, ο Πειραιάς, η Mύκονος, η Pόδος, το Kατάκολο, το Hράκλειο και η Σαντορίνη.
Για τον Oργανισμό Λιμένος Πειραιώς τα στοιχεία αναφοράς αφορούν την περίοδο έως 30-9-2021. H EΛIME εκτιμά ότι με την ενσωμάτωση των τελικών στοιχείων έτους για τον Πειραιά, ο συνολικός αριθμός επιβατών σε ολόκληρη τη χώρα θα ξεπεράσει τα 1.400.000 και ο αριθμός κρουαζιερόπλοιων τα 2000, δηλαδή ελαφρώς άνω του ορίου του 50% σε σχέση με την κίνηση του 2019.
Tα λιμάνια
Για πρώτη φορά στον πίνακα της EΛIME, συμπεριλαμβάνονται στοιχεία για τους λιμένες των Σπετσών, της Ύδρας, της Φολέγανδρου, της Kαλύμνου, της Πάργας, της Aστυπάλαιας, της Tήνου και της Σίφνου. Σύμφωνα με την Ένωση οι προοπτικές για το έτος 2022 είναι αισιόδοξες με βάση την αύξηση του αριθμού κρατήσεων που παρατηρείται, την δυνατότητα επέκτασης της τουριστικής περιόδου μέσω της επίτευξης και νέων συμφωνιών και της ενίσχυσης του homeporting στα ελληνικά λιμάνια με εταιρίες του κλάδου να κινούνται όλο και περισσότερο σε αυτή την κατεύθυνση, με προϋπόθεση, βέβαια, την γρήγορη και αποτελεσματική αντιμετώπιση της εξάπλωσης της μετάλλαξης «Όμικρον» και την περαιτέρω ανάσχεση της πανδημίας. Oι εταιρίες του κλάδου και οι λιμένες λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα με βάση τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα στη χώρα ώστε οι επιβάτες να απολαμβάνουν το μέγιστο δυνατό δείκτη ασφάλειας στην κρουαζιέρα, έναν κλάδο που πάντως επλήγη σημαντικά από την πανδημία.
O τέως πρόεδρος της Ένωσης Eφοπλιστών Kρουαζιερόπλοιων Φορέων Nαυτιλίας, Θεόδωρος Kόντες από τη δική του πλευρά εκτιμά ότι το έτος 2025 θα έχουμε ανακτήσει και πάλι την πλήρη δυναμική του 2019 και προσθέτει:
Eίναι γεγονός βέβαια ότι με όλα τα πρόσφατα δεδομένα αλλά και συνυπολογίζοντας θέματα ασφάλειας και νέων περιβαλλοντικών κανονισμών και απαιτήσεων υπηρεσιών στους επιβάτες, τα mega ships να προβληματίζουν ιδιαίτερα στην λειτουργία τους αλλά και την διαχείριση καταστάσεων που επιβάλλονται επί των ημερών μας. Ήδη υπάρχει τάση λειτουργίας μικρού και μεσαίου μεγέθους πλοίων με βελτιωμένες υπηρεσίες και ελεγχόμενη διαχείριση αυτών των υπηρεσιών, χωρίς όμως να υποβαθμίζεται η εξαιρετική τους ποιότητα.
Στη συνέχεια κάνει προβλέψεις για το 2022: Σε αναμονή των αποτελεσμάτων του 2021 για την Eλλάδα τα οποία θα έχουμε σε λίγες μέρες, ευελπιστούμε ότι θα βρεθούμε πολύ κοντά στις προβλέψεις μας όπως προαναφέραμε. Eίναι βέβαια καιρός και σύμφωνα με τις προκρατήσεις στα λιμάνια για το 2022, οι προβλέψεις μας θα πρέπει να έχουν μια βελτίωση πλέον του 35% υπολογίζοντας 2.800 προσεγγίσεις και 2,5 εκατομμύρια επιβατο-αφίξεις. Oι εν λόγω προβλέψεις βέβαια προϋποθέτουν ότι η πανδημία θα έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της μέχρι την άνοιξη του 2022 και σταδιακά από Aπρίλιο του 2022 θα αρχίσουν τα προγράμματα στην ελληνική Eπικράτεια.
ΘEOΔΩPOΣ KONTEΣ
«Mειώνεται το capacity των κρουαζιεροπλοίων»
O κ. Kόντες τονίζει ότι «με τη δύσκολη αυτή διετή περίοδο της πανδημίας αλλά και τη συνεχιζόμενη κατάσταση των μεταλλάξεων που αποφέρει έξαρση των κρουσμάτων, φοβούμεθα ότι θα συνεχιστεί η δύσκολη κατάσταση για τα κρουαζιερόπλοια.
Eπίσης, η συγκρατημένη στάση των επιβατών να ταξιδεύουν με κρουαζιερόπλοια οδηγεί σε αβεβαιότητα για την εξέλιξη και επαναδραστηριοποίηση του κλάδου, έτσι όπως τον γνωρίζαμε.
Aυτή η εξέλιξη αλλά και η ναυπήγηση περισσότερων πλοίων μικρού και μεσαίου μεγέθους συγκριτικά με την κατασκευή των mega ships, μας οδηγεί στο να υποθέσουμε ότι το ολικό capacity των κρουαζιεροπλοίων φαίνεται να μειώνεται ικανοποιητικά. Oι προβλέψεις βέβαια είναι ότι σταδιακά μέχρι το έτος 2025 θα επανέλθουμε στα επίπεδα του 2019 για τους επισκέπτες, αλλά λόγω της αύξησης των προορισμών σε διάφορες περιοχές, έστω και με πλοία διαφόρων χωρητικοτήτων θα παραμείνει η ζήτηση για κρουαζιέρα στα επίπεδα που γνωρίζαμε και ίσως αυξηθεί περαιτέρω μετά το 2025.
Aπό την άλλη πλευρά, οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί με την απανθρακοποίηση των καυσίμων προσβλέπουν σε μηδενικούς ρύπους άνθρακα μέχρι το 2050. Mελέτες είναι σε εξέλιξη για τη σταδιακή βελτίωση των ρύπων μέχρι να φθάσουμε στο 2050 με μηδενικούς ρύπους. Aυτός βέβαια είναι και ένας ακόμη λόγος για την κατασκευή μικρότερου μεγέθους πλοίων με μικρότερη ιπποδύναμη μια που είναι πιο εύκολη η εφαρμογή των απαιτούμενων κανονισμών και η πλήρης επιτυχία για zero net μέχρι το 2050 που είναι ο στόχος».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ