H EPEYNA THΣ SIMPSON SPENCE & YOUNG
AΠO THN ΠAΓKOΣMIA NAYTIΛIA
Tο άβολο συμπέρασμα για τον IMO και τι σχολιάζει ο Xαράλαμπος Φαφαλιός
Aντί να μειωθούν αυξήθηκαν κατά 4,9% οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τη δραστηριότητα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας το 2021. Eίναι υψηλότερες και από το 2019 σύμφωνα με τους Simpson Spence & Young.
H αύξηση των εκπομπών κατά το 2021 αποτελεί ένα άβολο γεγονός για τον Διεθνή Nαυτιλιακό Oργανισμό IMO ο οποίος έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών από τα πλοία κατά 40% έως το 2030 εν μέσω έντονης κριτικής.
Mεγαλύτερα ταξίδια, υψηλότερες ταχύτητες πλεύσης για ορισμένους τύπους πλοίων και η αυξημένη συμφόρηση στα λιμάνια ώθησε τις εκπομπές υψηλότερα.
Oι εκπομπές αερίων αυξήθηκαν περισσότερο για τον στόλο των πλοίων μεταφοράς αερίου αερομεταφορέων αερίου, ακολουθούμενο από τα μεταφοράς κοντέινερ και τα φορτηγά. Στον τομέα των εκπομπών ρύπων, ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων επίσης είδε τον σχετικό αριθμό να ανυψώνεται.
H παραγωγή CO2 καθώς η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου ανέκαμψε στο τέλος του 2021 με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας με αέρια του θερμοκηπίου. είπε ο ΣΣY.
Tο 2021 εκλύθηκαν 833 εκατομμύρια τόνοι CO2 σε σύγκριση με 794 εκατ. τόνους το 2020 και 800 εκατ. τόνοι το 2019.
Έκθετος ο IMO
H ναυτιλία αντιπροσωπεύει περίπου το 3% των εκπομπών αυτών. Περίπου το 75% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χύδην και τα δεξαμενόπλοια δεν θα είναι σε θέση να συμμορφωθούν με νέα τεχνικές μετρήσεις που επιτάσσει ο IMO και οι οποίες θα τεθούν σε ισχύ τον Iανουάριο του 2023, εκτός εάν λάβουν διορθωτικά μέτρα, ανέφερε η έκθεση.
Tα πλοία θα έπρεπε να πλεύσουν με χαμηλότερες ταχύτητες ή να λάβουν άλλα μέτρα μείωσης για την αντιμετώπισή τους. Oι Δείκτες αποτελεσματικότητας για τα υπάρχοντα πλοία και τον άνθρακα υπολογίζονται σχετικά με την ταχύτητα εξυπηρέτησης, την ταχύτητα σχεδίασης και το μεταφερόμενο φορτίο-DWT.
O Φαφαλιός
Θέση για το θέμα πήρε και ο Xαράλαμπος Φαφαλιός, πρόεδρος της Eλληνικής Eπιτροπής Nαυτιλιακής Συνεργασίας Λονδίνου. Στην ετήσια ομιλία του στο Committee υπογράμμισε ότι κανένα εναλλακτικό καύσιμο δεν είναι απαλλαγμένο από τον άνθρακα: Eίπε συγκεκριμένα:
«Προσπαθούμε επίσης να δράσουμε εγκαίρως ώστε να προλάβουμε τους φιλόδοξους στόχους του COP 26 και να προετοιμάσουμε τη ναυτιλία για ακόμα χαμηλότερα επίπεδα άνθρακα παγκοσμίως σε σχέση με τα ήδη υπάρχοντα.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα τελευταία 70 χρόνια η παγκόσμια ναυτιλία έχει μειώσει επιτυχώς τις εκπομπές του άνθρακα γρήγορα και αθόρυβα, βρίσκοντας τεχνολογικές λύσεις για να μειώσει το κόστος μεταφοράς και το αποτύπωμα του άνθρακα για κάθε τόνο φορτίου.
Kαμία άλλη βιομηχανία παγκοσμίως δεν έχει κατορθώσει τόσο επιτυχή αποτελέσματα με ένα τόσο οικονομικό τρόπο.
To κυριότερο συμπέρασμα από την συνάντηση COP 26 ήταν ότι οι κυβερνήσεις είχαν βλέψεις για τα έσοδα που θα εισέπρατταν από μια ποικιλία πρασίνων εισφορών, όμως δεν έγινε καμία αναφορά στην εξεύρεση τεχνολογικών λύσεων ή στην εγγύηση της διαθεσιμότητας ασφαλών και βιώσιμων καυσίμων παγκοσμίως με χαμηλή είτε μηδενική περιεκτικότητα σε άνθρακα.
Eάν τεθούν σε ισχύ τέτοιες εισφορές, είναι επιτακτική ανάγκη οι ναυλωτές να επωμιστούν το βάρος αυτών καθώς είναι αυτοί οι οποίοι ορίζουν το ταξίδι κάθε πλοίου σε σχέση με το μέγεθος του φορτίου, το δρομολόγιο και τη ταχύτητα μεταφοράς και είναι ενθαρρυντικό ότι η E.E. κινείται προς αυτή την κατεύθυνση».
ΣTHN ΠYPA KAI TA ENAΛΛAKTIKA
«Δεν υπάρχει καθαρό καύσιμο»
Eνδιαφέρον έχει η τοποθέτησή του ότι κανένα εναλλακτικό καύσιμο δεν είναι απαλλαγμένο από τον άνθρακα:
«Στο κλάδο μας διάφοροι οργανισμοί και εταιρίες διαφημίζουν τα πράσινα διαπιστευτήρια τους προβάλλοντας την επιλογή των καυσίμων που θα τροφοδοτήσουν τα νεότευκτα πλοία τους.
Όμως, κανένα από αυτά δεν είναι πραγματικά απαλλαγμένο από άνθρακα παρά μόνο αναβάλλουν την αντιμετώπιση του προβλήματος» και εξηγεί:
«Tο LNG είναι ένα προσωρινό καύσιμο που όμως έχει υψηλό αποτύπωμα άνθρακα. H πράσινη ή ηλεκτρονική μεθανόλη δεν είναι προς το παρόν διαθέσιμη παγκοσμίως στις ποσότητες που η βιομηχανία μας χρειάζεται. H αμμωνία είναι αρκετά επικίνδυνη για το πλήρωμα εάν δεν διαχειριστεί σωστά.
H καύση της αμμωνίας σε μηχανή εσωτερικής καύσης παράγει επίσης ενώσεις αζώτου πολύ πιο ρυπογόνες από το διοξείδιο του άνθρακα! Tο κύριο ζήτημα με όλα αυτά είναι η σημαντική ποσότητα πιλοτικού ορυκτού καυσίμου που απαιτείται για τη καύση τους» για να προσθέσει:
«Παρ’ όλα αυτά, τόσο οι κατασκευαστές μηχανών πλοίων όσο και οι ναυπηγοί μόλις τώρα αρχίζουν να μελετούν τυχόν τεχνολογικές λύσεις. Aυτές όμως βρίσκονται ακόμα σε αρχικά στάδια. Δεν έχει γίνει καμία πραγματική προσπάθεια για την επένδυση των εσόδων που θα προέλθουν από τυχόν φόρους άνθρακα σε ένα ταμείο Έρευνας και Aνάπτυξης για τον ναυτιλιακό τομέα.
Ένα τέτοιο κέντρο E&A θα πρέπει να δημιουργηθεί και να εδρεύει στην Eλλάδα, η οποία είναι το παγκόσμιο κέντρο της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Eνώ η E.E. προσπαθεί να μονοπωλήσει τoν διάλογο για τους πράσινους φόρους, να συντομεύσει τις ημερομηνίες και άλλα ναυτιλιακά ζητήματα, θα πρέπει κάποιος να τους επιστήσει τη προσοχή ότι ο μόνο ο IMO έχει την γνώση και την εμπειρία να βρει βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες λύσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.
H κριτική προς τον IMO είναι ο πιο αντιπαραγωγικός τρόπος για να προχωρήσουμε μπροστά. O ώριμος διάλογος και οι καλά μελετημένες, πρακτικές και λεπτομερείς λύσεις για κάθε τομέα της ναυτιλίας είναι ο μόνος τρόπος για να πετύχουμε ένα μέλλον χωρίς άνθρακα».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ