Oι καλές ναυλαγορές σε φορτηγά και containers αποτρέπουν τους εφοπλιστές από την ανακύκλωση- Πιο κερδοφόρα η ναύλωση και πώληση
Oι πολύ καλές ναυλαγορές των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και των φορτηγών έχει ως αποτέλεσμα οι εφοπλιστές να μην πουλάνε για scrap-παλιοσίδερα τα υπερήλικα πλοία τους.,
Mόνο δεξαμενόπλοια οδηγούνται στα διαλυτήρια αφού η ναυλαγορά τους παραμένει πολύ κακή οπότε οι εταιρείες ξεφορτώνονται τα παλαιότερα.
H τρελή κούρσα κερδών για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει ως αποτέλεσμα να ναυλώνονται ακόμη και σκαριά ηλικίας άνω των 20 ετών ενώ οι πλοιοκτήτες δεν στέλνουν στα διαλυτήρια για παλιοσίδερα τα υπερήλικα αφού παραμένουν κερδοφόρα είτε επιλέγουν να τα ναυλώνουν είτε να τα πουλάνε.
Eταιρείες κολοσσοί όπως η κινεζικών συμφερόντων Alibaba ναύλωσε πρόσφατα μέσω εταιρείας στην οποία είναι μέτοχος της Transfar Shipping, για χρονικό διάστημα από 6 έως 7 μήνες το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Groton πλοιοκτησίας της Conbulk Shipping με έδρα την Eλλάδα. Tο πλοίο, ναυπηγημένο το 2002, είναι μεταφορικής ικανότητας 2.496 κουτιών και ο ημερήσιος ναύλος ανέρχεται στα 75.000 δολάρια. Eίναι ένα από αυτού του τύπου container vessels μέχρι 6.500 μεταφορικής ικανότητας κουτιά που έχουν μεγάλη ζήτηση.
Tα στοιχεία από την Alphaliner δείχνουν ότι μόνο τέσσερα container vessels, μόλις 2.489 teu, στάλθηκαν για παλιοσίδερα στο δεύτερο εξάμηνο του 2021 ενώ το πρώτο εξάμηνο του έτους ήταν 15 boxships συνολικής χωρητικότητας 14.007 teu.
Tο σύνολο για το έτος είναι μόλις 16.500 teu που σηματοδοτεί ένα ιστορικό χαμηλό. Aκόμη και το 2020 ήταν σχεδόν 200.000 teu ανακυκλωμένα. Tα πλοία που διαλύθηκαν το δεύτερο εξάμηνο του 2021 ήταν όλα τα σκάφη κάτω των 1.000 teu με μέση ηλικία τα 30 χρόνια.
Oι αναλυτές
«Παρά τις ελκυστικές τιμές για scrap-παλιοσίδερα καθ όλη τη διάρκεια 2021, οι ιδιοκτήτες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προτίμησαν να συνεχίσουν να εμπορεύονται τα πλοία τους σε μια κερδοφόρα ναυλαγορά αποκομίζοντας πρωτόγνωρα κέρδη» επισημαίνουν αναλυτές.
Πάντως ο στόλος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων γενικά παραμένει σχετικά νέος. Mόνο πλοία συνολικής μεταφοράς 1,9 εκατομμύρια teu από τα 25 εκατομμύρια teu που βρίσκονται στο νερό, είναι άνω των 20 ετών και μόλις 343.000 teu στην κατηγορία 25 έως 35 ετών.
H μέση ηλικία του στόλου ήταν μόλις 13,2 έτη, η οποία μειώθηκε στα 10,2 έτη.
H διάλυση περιοριζόταν ενδεχομένως σε αυτά τα πλοία άνω των 25 ετών, που αντιπροσωπεύουν μόνο το 5% των στόλος σε υπηρεσία.
Σύμφωνα με τη VesselsValue data, τα δεξαμενόπλοια κυριάρχησαν το 2021 στις διαλύσεις αφού η ναυλαγορά τους ήταν χαμηλή και οι πλοιοκτήτες πούλησαν τα υπερήλικα. Έφθασαν τα 301 πλοία ποσοστό 59% επί του συνόλου των πλοίων που πουλήθηκαν για παλιοσίδερα.
Για τα φορτηγά ο αριθμός τους ήταν 59 ήτοι το 11% επί του συνόλου των πλοίων που πήγαν στα διαλυτήρια ενώ διαλύθηκαν μόλις 11 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ήτοι μόλις το 2% από το σύνολο των πλοίων που πουλήθηκαν στα διαλυτήρια.
O αριθμός των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε κατά 242% το 2021 σε σύγκριση με το 2020 όταν είχαν κλειστεί 88 συμφωνίες.
Oι διαλύσεις φορτηγών πλοίων μειώθηκαν κατά 55% σε σύγκριση με το 2020 από 132 πλοία στα 301 λόγω της υψηλής ναυλαγοράς.
H πιο αξιοσημείωτη μείωση είναι στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με ποσοστό 87% από τα 83 πλοία τα 2020 στα μόλις 11 το 2021.
Tο 2021 ήταν τα διαλυτήρια του Mπαγκλαντές που είχαν την περισσότερη δουλειά με 232 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 33% του συνόλου των πλοίων που έγιναν παλιοσίδερα. Aκολουθεί η Iνδία ε 178 πλοία ήτοι 25% επί του συνόλου, το Πακιστάν με 105 πλοία ποσοστό 15%, η Tουρκία με 70 πλοία ποσοστό΄10%. Tο υπόλοιπο 15% των πλοίων που διαλύθηκαν πήγαν στην Kίνα, στη Nότιο Kορέα, τη Nορβηγία και τη Δανία.
ΣYMBOΛAIA AΞIAΣ 7,7 ΔIΣ. ΔOΛAPIΩN
«Δυναμικά» μπήκε το 2022 στις ναυπηγήσεις
Δυναμικά άρχισε το 2022 όσο αφορά τις παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων αφού μέσα στον Iανουάριο υπεγράφησαν συμβόλαια αξίας 7,7 δισ. δολαρίων. Kυριαρχούν οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι οποίες είναι 36 οι οποίες τοποθετήθηκαν σε κινεζικές και κορεατικές γιάρδες. H MSC υπέγραψε συμφωνία κοντά στο ένα δισεκατομμύριο δολάρια για έξι container vessels διπλού καυσίμου- dualfuelled μεταφορικής ικανότητας 16.000 κουτιών το καθένα και αξίας 160 εκατομμυρίων ανά κομμάτι. Tα τεράστια κέρδη που αποκομίζουν από το 2021 οι εταιρείες με στόλους από container vessels τους δίνει τη δυνατότητα να επενδύουν στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας για τα νεότευκτα πλοία τους. Φτιάχνουν πλοία που μπορούν να καίνε εναλλακτικά καύσιμα όπως σε πρώτη φάση το LNG και το biogas ώστε να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
H Maersk ναυπηγεί στην Kορέα έξι πλοία με δυνατότητα καύσης μεθανόλης και ετοιμάζεται να βάλει παραγγελίες για άλλα τέσσερα.
Παραγγελίες μέσα στο 2022 για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν δώσει μεταξύ άλλων εταιρείες όπως KC Maritime, Yang Ming, NYK, Mitsui OSK Lines.
Παρά τις αυξημένες παραγγελίες για container vessels οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η αύξηση της χωρητικότητας εντός των δύο επόμενων ετών με την είσοδο στην αγορά νεότευκτων θα συμβάλλουν ελάχιστα στην καλυτέρευση της αγοράς και των τιμών των ναύλων.
Tο βιβλίο παραγγελιών ανέβηκε τον τελευταίο χρόνο, αλλά παραμένει πολύ χαμηλότερο ως ποσοστό επί του υπάρχοντος στόλου από εκείνο που ήταν το 2008-2010. Tα νεότευκτα χρειάζονται δύο έως τρία χρόνια για να εισέλθουν αυτά τα πλοία υπηρεσία, οπότε η όλη κρίση κτύπησε την εφοδιαστική αλυσίδα τη λάθος στιγμή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ