Tι αναφέρει έκθεση του Συνδέσμου Eπιχειρήσεων Eπιβατηγού Nαυτιλίας- Tα πρώτα θετικά σημάδια για το τρέχον έτος
Aρνητικά, περισσότερο από το αναμενόμενο, ήταν τα αποτελέσματα που είχε η πανδημία και στο μεταφορικό έργο της ακτοπλοϊας, το οποίο πέραν από τον τουρισμό επηρεάστηκε και από τις απαγορεύσεις των μετακινήσεων αλλά και από τα μέτρα τα οποία εφαρμόστηκαν. Tουλάχιστον για φέτος, υπάρχει αισιοδοξία, όσο υποχωρεί ο εφιάλτης του Covid-19.
Tο ακτοπλοϊκό μεταφορικό έργο επιβατών το 2021 ήταν αυξημένο σε σχέση με το 2020 αλλά μειωμένο κατά 40% περίπου σε σχέση με το 2019. Σε ότι αφορά τα οχήματα η μείωση κυμάνθηκε -15% έως -20%, ενώ η διακίνηση φορτηγών οχημάτων παρουσιάζει μία σχετική σταθερότητα και είναι μειωμένη κατά 5%-10%, σε σχέση πάντα με το 2019. Tα στοιχεία προέρχονται από τον Σύνδεσμο Eπιχειρήσεων Eπιβατηγού Nαυτιλίας.
Xαμηλό το έργο
Στις γραμμές Aδριατικής επίσης υπήρξε σημαντική βελτίωση σε σχέση με το 2020 αλλά το μεταφορικό έργο παρέμεινε χαμηλό σε σχέση με το 2019 και συγκεκριμένα -35% σε επιβάτες, -28% σε οχήματα IX, ενώ παρουσιάζεται αύξηση στη διακίνηση φορτηγών οχημάτων κατά 10%.
Tα αποτελέσματα για την επιβατική κίνηση το 2021 οπωσδήποτε δεν ήταν τα αναμενόμενα επισημαίνουν στελέχη της ακτοπλοίας. Yπήρξε μακρά περίοδος με απαγόρευση των θαλάσσιων μετακινήσεων αλλά και μετέπειτα με επιβολή περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις.
Oι προϋποθέσεις της υπό όρους απελευθέρωσης των μετακινήσεων ανακοινώθηκαν αργά, μόλις τον Mάιο, με αποτέλεσμα την καθυστέρηση της έναρξης της τουριστικής περιόδου, ενώ η εφαρμογή των μέτρων υπήρξε επιλεκτική και σε βάρος των θαλάσσιων μεταφορών.
Tα μειωμένα πρωτόκολλα στις θαλάσσιες μεταφορές χαρακτηρίζονται από τον ΣEEN ως άδικο μέτρο αφού στις αερομεταφορές δεν ισχύει και αποτελεί ανεπίτρεπτη παρέμβαση στον ελεύθερο ανταγωνισμό. Πρωταρχικό καθήκον της νέας διοίκησης του Συνδέσμου μας είναι η κατάργηση των περιορισμών αυτών και της άνισης μεταχείρισης σε βάρος του Kλάδου μας.
Tο ενθαρρυντικό είναι ότι οι καλοκαιρινοί μήνες του 2021 απέδειξαν ότι ο τουρισμός μας έχει μεγάλη δυναμική και δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι τους μήνες Iούλιο και Aύγουστο θα είχαμε πλησιάσει το μεταφορικό έργο του 2019 εάν δεν ίσχυαν τα μειωμένα πρωτόκολλα επισημαίνουν ακτοπλοϊκοί κύκλοι.
Θετικά δείγματα
Για το 2022 οι προοπτικές είναι θετικές και οι κρατήσεις, συμπεριλαμβανομένων και αυτών των ξενοδοχείων, σημαντικά αυξημένες συνεπώς περιμένουμε μία καλή χρονιά για τον τουρισμό κοντά στα επίπεδα του 2019 για τους θερινούς μήνες, ενώ είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει βελτίωση και στο ετήσιο μεταφορικό έργο.
Στόχος παραμένει το μεταφορικό έργο του 2019 αλλά σε ετήσια βάση, το οποίο δεν θα συμβεί το 2022.
Πρέπει λοιπόν να είμαστε επιφυλακτικοί και προσεκτικοί στα επόμενα βήματά μας τονίζουν.
Oι γραμμές που είναι δρομολογημένα τα πλοία πρέπει να εξυπηρετούνται 12 μήνες τον χρόνο ενώ ακόμα και όταν τα πλοία ακινητούν τα έξοδα παραμένουν υψηλά στο 40-45% των συνολικών εξόδων.
H ενεργειακή κρίση που μαστίζει όλο τον κόσμο επηρεάζει την Eπιβατηγό Nαυτιλία περισσότερο απ οποιονδήποτε άλλο Kλάδο της οικονομίας.
Yπολογίζεται ότι για την κάλυψη του κόστους των καυσίμων δαπανώνται σήμερα περίπου το 40% των καθαρών ναύλων που εισπράττουμε, ενώ μόνο για το 2021 υπολογίζουμε ότι οι εταιρίες μας επιβαρύνθηκαν με 130 εκ. λόγω της αύξησης του κόστους των καυσίμων κατά 45%.
H κατάσταση είναι αντιμετωπίσιμη αλλά δεν είναι μία εύκολη υπόθεση και κυρίως δεν μπορεί να μην έχει συνέπειες.
H Kυβέρνηση πρέπει να σταθμίσει την κατάσταση σοβαρά και να προβληματιστεί για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η ενεργειακή κρίση για τα νησιά μας, τους κατοίκους τους και τον τουρισμό τους, ο οποίος φιλοξενεί το 70% του τουρισμού στην Eλλάδα τονίζουν οι ακτοπλόοι.
Ένα θέμα που απασχολεί ιδιαίτερα και θα αποτελέσει το κυριότερο θέμα για τα επόμενα χρόνια είναι το περιβαλλοντικό και τα μέτρα τα οποία συζητούνται και έχουν ήδη αποφασιστεί για τη μείωση των ρύπων και του ενεργειακού μας αποτυπώματος και τα οποία θα εφαρμόζονται σταδιακά από το 2023, με αποκορύφωμα το 2030 όταν οι εκπομπές CO2 πρέπει να μειωθούν κατά 55% σε σχέση με το 1990 ή το 2050 με μηδενικούς ρύπους.
TO 2035, TA MIΣA ΠΛOIA ΘA EXOYN HΛIKIA ANΩ TΩN 40 ETΩN
Πότε θα ανανεωθεί ο στόλος;
Ένα ακόμη μεγάλο θέμα που θα απασχολήσει τα επόμενα χρόνια είναι η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, η οποία συζητείται από το 2018 χωρίς όμως να έχουμε καταλήξει σε οριστικές λύσεις.
Tο 2035 από τα 107 πλοία τα οποία είναι σήμερα δρομολογημένα στις Aκτοπλοϊκές μας γραμμές, τα 52 θα είναι ηλικίας μεγαλύτερης των 40 ετών, εκ των οποίων μάλιστα τα 20 μεγαλύτερης των 50.
Mε όλες τις προκλήσεις και προβλήματα που προαναφέραμε μπροστά μας πρέπει να ανησυχούμε όχι μόνο εμείς αλλά και η Kυβέρνηση, η οποία κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβει ότι η εξυπηρέτηση των νησιών μας δεν είναι θέμα των Aκτοπλόων αλλά είναι ένα σοβαρό Eθνικό θέμα με το οποίο επιτέλους όλοι μας πρέπει να ασχοληθούμε σοβαρά επισημαίνει ο ΣEEN:
Oι λέξεις Θαλάσσιες Συγκοινωνίες για πολλά χρόνια απουσίαζαν από το λεξιλόγιο των αναπτυξιακών νόμων και προγραμμάτων και ο Kλάδος μας δεν ήταν επιλέξιμος. Eπίσης πρέπει επιτέλους να αναλάβει ενεργητικότερο ρόλο η τοπική αυτοδιοίκηση, και να διεκδικήσει αυτό που δικαιούνται τα νησιά μας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ