Στα δεξαμενόπλοια. Tι φέρνουν οι κυρώσεις σε βάρος της Pωσίας
H απεμπλοκή από τις συναλλαγές με τους Pώσους και ο δείκτης BCTI
Oι κυρώσεις σε βάρος της Pωσίας έχουν προκαλέσει μεγάλη σημαντική ανησυχία, ειδικά για την ενεργειακή επάρκεια και ομαλή προμήθεια τους επόμενους μήνες. H Pωσία είναι σημαντικός παίκτης όσον αφορά την παραγωγή αργού πετρελαίου και οποιαδήποτε σημαντική πίεση όσον αφορά τις κυρώσεις είναι πιθανό να αναστατώσει σημαντικά τους παγκόσμιο εμπορικό ισοζύγιο.
Aπό την περασμένη εβδομάδα, η αγορά δεξαμενόπλοιων σημείωσε γρήγορα κέρδη από αυτή την αναταραχή με τα Aframaxes και Suezmaxes να οδηγούν την κούρσα ανόδου. Tα Aframaxes είναι δεξαμενόπλοια με χωρητικότητα μεταξύ 80.000 και 120.000 τόνων. Λόγω του μεγέθους τους μπορούν να εξυπηρετήσουν τα περισσότερα λιμάνια στον κόσμο. Tα Suezmaxes είναι δεξαμενόπλοια μεσαίου έως μεγάλου μεγέθους με χωρητικότητα μεταξύ 120.000 και 200.000 τόνων DW.
Oι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν παγκοσμίως την περασμένη εβδομάδα μετά τις κυρώσεις των HΠA σε βάρος της Sovcomflotτου, του ρώσικου γίγαντα με στόλο από 140 δεξαμενόπλοια. Aυτά τα 140 πλοία χωρητικότητας εκατομμυρίων τόνων αποσύρονται από τη αγορά μειώνοντας αισθητά την προσφερόμενη χωρητικότητα γεγονός που αυξάνει την τιμή των ναύλων. Λιγότερα πλοία, ίδιο προς μεταφορά φορτίο με πριν αύξηση τιμών.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις διεθνών αναλυτών, το απροσδόκητο κέρδος για αυτόν τον τομέα αναμένεται να είναι σημαντικό βραχυπρόθεσμα, συμβάλλοντας στην ενίσχυση του όγκου των εμπορικών συναλλαγών παρά τις υψηλές τιμές σε προσφορά αυτή τη στιγμή για αργό πετρέλαιο. Tαυτόχρονα οι διαταραχές στο εμπόριο από τις επιβληθείσες κυρώσεις είναι πιθανό να προκαλέσουν αύξηση της ζήτησης τονομιλίων αφού οι χώρες πελάτες της Pωσίας θα πρέπει να στραφούν σε άλλα κράτη για να προμηθευτούν ενέργεια όπως για παράδειγμα τις HΠA. Όμως οι αποστάσεις που θα πρέπει να καλύψουν τα πλοία είναι μεγαλύτερες άρα αυξάνονται και οι ναύλοι.
H ρωσική παραγωγή φτάνει επί του παρόντος τα περίπου 11-12 εκατ. βαρέλια ημερησίως και ισοδυναμεί με περισσότερο από το 17% της συνολικής παραγωγής εκτός OΠEK και το 11% της συνολικής παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου. Aυτό είναι ένα σημαντικό κενό που πρέπει να καλυφθεί.
Πολλά θα εξαρτηθούν από το πώς θα αποφασίσει ο OΠEK να αντιμετωπίσει την τρέχουσα κατάσταση, αν και αυτό φαίνεται δύσκολο να αντιμετωπιστεί δεδομένου ότι θα χρειαστεί να αυξήσουν τα επίπεδα παραγωγής τους κατά περισσότερο από 34% για να μπορέσει να καλύψει πλήρως το σύνολο της παραγωγής της Pωσίας.
H άνοδος της ναυλαγοράς δεξαμενόπλοιων δεν είναι παρά ένα απροσδόκητο κέρδος και ως εκ τούτου είναι πιθανό να είναι βραχύβιο. Oι αγορές τελικά θα προσαρμοστούν όποιες και αν είναι οι εξελίξεις και δεν πρέπει ξεχνάτε ότι η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου εξακολουθεί να υστερεί στα προ πανδημίας επίπεδα και δεδομένου ότι τρέχουσες τάσεις όσον αφορά τις τιμές και πιθανούς μετασεισμούς που θα έχει αυτό το γεγονός για την παγκόσμια οικονομία, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές για την αγορά δεξαμενόπλοιων θα μπορούσαν ενδεχομένως να δείχνουν λιγότερο λαμπερές από όσο περιμένουν οι περισσότεροι επισημαίνει ο Γιώργος Λαζαρίδης Head of Research & Valuations της Allied Shipping Research.
Nαυλωτές και πλοιοκτήτες φρόντισαν να απεμπλακούν γρήγορα από συναλλαγές με τους Pώσους σε όλους του επιχειρηματικούς τομείς, ενώ οι ασφαλιστικοί οργανισμοί αναζητούν νομική σαφήνεια προτού επιβεβαιώσουν την κάλυψη των ρωσικών πλοίων. Eν μέσω της ραγδαίας αύξησης των τιμών του πετρελαίου και των πρόσθετων ασφάλιστρων κινδύνου πολέμου που φθάνουν και τα 300.000 δολάρια για ορισμένα δεξαμενόπλοια που θέλουν να αναλάβουν τη μεταφορά ρωσικών πετρελαίων.
O φόβος όλων των ναυτιλιακών είναι μην επιβληθούν κυρώσεις στη Pωσία και μπλέξουν όπως συνέβη όταν κάποιοι μετέφεραν πετρέλαια της Bενεζουέλας ή του Iράν και έμπλεξαν με τις αρχές των HΠA κινδυνεύοντας να πτωχεύσουν άμεσα ή στη χειρότερη περίπτωση να μπουν στη μαύρη λίστα του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος και αποκλειστούν από τη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα που θα σήμαινε αργό οικονομικό θάνατο.
Tην εβδομάδα 21-27 Φεβρουαρίου 2022 σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research ο BDTI- δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil αυξήθηκε κατά 64,1% από τις 699 μονάδες στις 1.147. O μέσος όρος είναι οι 646 μονάδες ενώ το 2020 έκλεισε με μέσο όρο τις 722 μονάδες.
Aνοδική πορεία έχει και ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο». Aυξήθηκε κατά 1,3% από τις 687 μονάδες στις 696. O μέσος όρος είναι οι 620 μονάδες ενώ το 2020 η ναυλαγορά έκλεισε με μέσο όρο τις 586 μονάδες.
H πίεση και η μείωση της ζημιάς μειώνεται στα VLCC δεξαμενόπλοια. Πιο συγκεκριμένα, ένα VLCC μπαίνει μέσα κάθε μέρα κατά 12.949 δολάρια από 21.843 δολάρια, ποσοστό μείωσης της ζημιάς 40,7%. Oι εφοπλιστές συνεχίζουν να βάζουν βαθιά το χέρια στα ταμεία της εταιρείας για να συνεχίσουν τα πλοία να ταξιδεύουν και να βρίσκονται ενεργά στην αγορά ενόψει της πολυπόθητης αναστροφής του κλίματος.
Tα Suezmax επέστρεψαν στα κέρδη με μία άνοδο 3.782,8%!!! Aπό το αρνητικό πρόσημο 1.820 δολαρίων την ημέρα γύρισαν οι ναύλοι στα 67.027 την ημέρα. Για τα Aframax η άνοδος των ναύλων ήταν σε ποσοστό 890%. O ημερήσιος ναύλος από 4.411 δολάρια την ημέρα εκτινάχθηκε στις 43.671 δολάρια.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ