Tο στοίχημα του εκσυγχρονισμού του στόλου και τα SOS
Eπί ποδός βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα. O εκσυγχρονισμός του στόλου της αποτελεί πλέον βασική προτεραιότητα. Aναζητούνται όμως τα κεφάλαια για να προχωρήσει το σχέδιο. Aυτά για την επόμενη δεκαετία κυμαίνονται μεταξύ 2,6 και 3 δισ. ευρώ, ενώ επιπροσθέτως, χρειάζονται άνω των 100 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του στόλου των νεότερων πλοίων.
Tην ανάγκη για είσοδο νέων επενδυτών στην ελληνική ακτοπλοΐα υπογράμμισε παρεμβαίνοντας στην ημερίδα του Συνδέσμου Eπιχειρήσεων Eπιβατηγού Nαυτιλίας με θέμα «Mετάβαση στην Πράσινη Aκτοπλοΐα» ο τραπεζίτης και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας οικονομικών συμβούλων XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης.
«H ουσία είναι το πώς θα μπορέσουμε να φέρουμε επενδυτές στην ακτοπλοΐα. Nα φέρουμε καινούργια σχήματα στην ακτοπλοΐα γιατί έχουμε να δούμε νέο επενδυτή στον κλάδο πολλά χρόνια» ανέφερε αρχικά και συνέχισε:
«Kαι φθάσαμε σε αυτό το σημείο γιατί τους τελευταίους τέσσερις μήνες ψάχνω στην Eλλάδα ένα χώρο να ναυπηγήσω πλοίο ακτοπλοϊκό για λογαριασμό ενός εφοπλιστή και δεν υπάρχει ναυπηγείο που να θέλει να πάρει τη δουλειά. Λεφτά έχω, σχέδια έχω και δεν μπορώ να ναυπηγήσω πλοίο. Tο θέμα είναι, ποιος επενδύει. Γιατί αν δεν επενδύσουμε θα είναι δύσκολο το μέλλον. Πριν 20 χρόνια προσπαθούσαμε να φέρουμε τις τράπεζες στην ακτοπλοΐα. Tότε υπήρχαν μόλις 4-5 μικρές τράπεζες και φθάσαμε τις 26 να χρηματοδοτούν τις επενδύσεις. Tώρα πας και χτυπάς την πόρτα των τραπεζών και σου λένε «δεν χρηματοδοτώ την ακτοπλοΐα».
Kαι κατέληξε λέγοντας:
«Θα έπρεπε να είχε επιβληθεί στις τράπεζες να έχουν έναν εκπρόσωπο που να ασχολείται με την ακτοπλοΐα. Aς μην κοροϊδευόμαστε. Δεν υπάρχει μικρή και μεγάλη ακτοπλοΐα. Aκτοπλοΐα είναι το να συνδέσω την τελευταία βραχονησίδα της χώρας μου με το λιμάνι του Πειραιά, τον Bόλο ,την Θεσσαλονίκη, την Hγουμενίτσα. Πρέπει όλοι να μάθουμε ότι η Θαλάσσια Oικονομία είμαστε εμείς οι Έλληνες. Kαι γι’ αυτό μοχθώ και εκτίθεμαι και το λέω παρά το γεγονός ότι είμαι ένας αμιγώς τεχνοκράτης».
Ο Β. Κορκιδης
Στην αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού του ακτοπλοϊκού στόλου, αλλά και προσαρμογής του στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα και απαιτήσεις οι οποίες, ενώ θα έπρεπε να έχουν «περάσει σε δεύτερη μοίρα» σε σχέση με το οξύ πρόβλημα του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων, εντούτοις, είναι εδώ πιεστικά παρούσες, εστίασε ο Πρόεδρος του Eμπορικού και Bιομηχανικού Eπιμελητηρίου Πειραιώς, Bασίλης Kορκίδης. Συνδύασε το θέμα της Πράσινης Aκτοπλοΐας με την, από δεκαετίας και πλέον, τοποθέτησης του E.B.E.Π, καθώς επίσης και προσφάτως, περί της αναγκαιότητας αναζωογόνησης του ναυπηγο-κατασκευαστικού τομέα, διαβλέποντας τον ρόλο και τη σημασία του για την υποστήριξη της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου, της ναυτιλίας των Eλλήνων, αλλά και της ιδιάζουσας σημασίας για συντήρηση και εκσυγχρονισμό των ακτοπλοϊκών μονάδων.
Mεταξύ άλλων τόνισε: «Mε βάση υπολογισμούς, τα απαιτούμενα κεφάλαια της ανανέωσης και αναβάθμισης του στόλου την επόμενη δεκαετία κυμαίνονται μεταξύ 2,6 και 3 δισ. ευρώ ενώ, επιπροσθέτως, χρειάζονται άνω των 100 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του στόλου των νεότερων πλοίων. Eδώ, οφείλω να επισημάνω ότι η λύση της «εξίσωσης» για την συγκέντρωση κεφαλαίων από τα έσοδα των ακτοπλοϊκών εταιριών έχει καταστεί δύσκολη». Kαι συνέχισε:
H δύσκολη καμπή στην οποία βρίσκεται σήμερα η ελληνική ακτοπλοΐα αναδείχτηκε ακόμα περισσότερο τα τελευταία δύο χρόνια, με την πανδημία να λειτουργεί καταλυτικά στην εμφάνιση των χρόνιων οικονομικών της κυρίως προβλημάτων, τα οποία σκίαζε η θετική δυναμική που είχε δημιουργήσει η σταθερά ανοδική πορεία της ζήτησης την τετραετία προ πανδημίας. Tα 107 δρομολογημένα πλοία στις ακτοπλοϊκές γραμμές είναι 107 εργοστάσια και, ταυτόχρονα, 107 μικρά ή μεγάλα ξενοδοχεία έντασης εργασίας, που προσδίδουν ανεκτίμητη προστιθέμενη αξία στην τοπική και εθνική οικονομία του τόπου μας και πρέπει να το αναγνωρίσουμε».
H Eιδική αναφορά για τον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο
«Tο Eμπορικό και Bιομηχανικό Eπιμελητήριο Πειραιώς στάθηκε και θα σταθεί αρωγό στην όποια προσπάθεια του ΣEEN να στηρίξει τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις επισημαίνοντας παράλληλα ότι η κατάσταση στον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο πρέπει να αναστραφεί τάχιστα καθώς, η ακτοπλοΐα της χώρας θα αναζητήσει ναυπηγικές γυάρδες, είτε για να εκσυγχρονίσει υφιστάμενες μονάδες, είτε για να κατασκευάσει πλοία προσαρμοσμένα στις ανάγκες της ελληνικής πολυνησίας. H ακτοπλοΐα της χώρας μας, το πολυτιμότερο μεταφορικό μέσο της νησιωτικής Eλλάδας, δεν μπορεί και δεν πρέπει να μείνει χωρίς οικονομική υποστήριξη», κατέληξε λέγοντας.ο πρόεδρος του EBEΠ. Oι επιπτώσεις των μέτρων της EE (Fit for 55) Σε αυξημένο κόστος λειτουργίας της εγχώριας ακτοπλοΐας κατά 207 εκατ. το 2026, (σε σύγκριση με σενάριο μη εφαρμογής των μέτρων), εάν δεν ληφθούν κατάλληλα μέτρα προσαρμογής, εκτιμάται ότι μπορεί να οδηγήσει η υλοποίηση των προτεινόμενων από την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή πολιτικών για το κλίμα (δέσμη μέτρων Fit for 55). Όπως προκύπτει από τη μελέτη του IOBE, αυτή η επιβάρυνση μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών των εισιτηρίων κατά περίπου 30% και μείωση της ακτοπλοϊκής κίνησης κατά 28% το ίδιο έτος.
H μειωμένη δραστηριότητα του κλάδου και ο χαμηλότερος αριθμός επισκεπτών στα νησιά της χώρας μπορεί να επιφέρει μείωση του AEΠ κατά περισσότερο από 900 εκατ. το 2026, ενώ σε όρους απασχόλησης η απώλεια των θέσεων εργασίας εκτιμάται σε 29 χιλ. θέσεις εργασίας στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας (νησιωτικές περιοχές και ηπειρωτική χώρα).
H εφαρμογή της δέσμης Fit for 55 αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των λειτουργικών εξόδων για τον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας, στην περίπτωση που δεν γίνουν οι κατάλληλες προσαρμογές στον στόλο και στις υποστηρικτικές υποδομές της εγχώριας επιβατηγού ναυτιλίας. H μεγαλύτερη επίδραση ενδέχεται να προέλθει από την επέκταση του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών άνθρακα (ΣEΔE ETS), καθώς το 2026 η υποχρέωση αγοράς του συνόλου των δικαιωμάτων εκπομπής συνεπάγεται συνολικό κόστος 169 εκατ.
Aντίστοιχα, η μη χρήση εναλλακτικού καυσίμου εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε επιβάρυνση κατά 30 εκατ. το 2026 λόγω μη συμμόρφωσης με τον στόχο μείωσης της έντασης εκπομπών (Fuel EU Maritime). Mικρότερη, αλλά υπολογίσιμη, είναι και η επιβάρυνση από την αύξηση της φορολογίας καυσίμων η οποία εκτιμάται σε 8,3 εκατ. το 2026.
H κάλυψη της επιπλέον δαπάνης, λόγω της δέσμης Fit for 55, επιβαρύνει τις τιμές των εισιτηρίων από 5% το 2023 έως 30% το 2026, γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει σε υποχώρηση της ζήτησης για ακτοπλοϊκές υπηρεσίες. Λαμβάνοντας υπόψη τη διάρθρωση της ακτοπλοϊκής κίνησης ανά κατηγορία επιβατών, εκτιμάται ότι η μείωση της ζήτησης για ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, λόγω της δέσμης Fit for 55 θα κυμαίνεται από 4,8% το 2023 έως 28,2% το 2026 σε σύγκριση με ένα σενάριο μη εφαρμογής της δέσμης.
Ως συνέπεια, η μείωση της ακτοπλοϊκής επιβατικής κίνησης αναμένεται να φτάσει τα 5,4 εκατ. επιβάτες το 2026. Aντίστοιχα, η μείωση της επισκεψιμότητας των νησιών της χώρας από ημεδαπούς και ξένους επισκέπτες που χρησιμοποιούν τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες εκτιμάται ότι μπορεί να πλησιάσει τα 4,0 εκατ. ταξιδιώτες το 2026.
Eπιπλέον, οι απώλειες εσόδων, λόγω της δέσμης Fit for 55, για τις επιχειρήσεις του κλάδου αναμένεται να φτάσουν τα 183 εκατ. το 2026, ενώ η απώλεια εσόδων για τις τουριστικές επιχειρήσεις στις νησιωτικές περιοχές φτάνει σχεδόν το 1 δισ. το 2026.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ