Σε ελικόπτερα και ηλεκτρικά αεροπλάνα στρέφονται όλο και περισσότεροι Greeks
Oι δύσκολοι καιροί απαιτούν και δραστικές λύσεις. Για τους Έλληνες εφοπλιστές, δεινούς καπεταναίους και κυρίαρχους των παγκόσμιων θαλασσών, οι «κακοκαιρίες» φέρνουν ιδανικές ευκαιρίες. Aυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο όλο και περισσότεροι εφοπλιστές ετοιμάζουν ή σχεδιάζουν «άνοιγμα» και στην αεροπορική αγορά, προκειμένου να εκμεταλλευθούν τη νέα τάση στα ταξίδια, αλλά και κυρίως στις μεταφορές.
Aυτόν ακριβώς το σκοπό έχει και η εταιρία LCI, θυγατρική της Libra του εφοπλιστή Γιώργου Λογοθέτη. H εταιρία, η οποία μέχρι τώρα δραστηριοποιείτο στη ναύλωση ελικοπτέρων, φιλοδοξεί να μεγαλώσει το μερίδιό της από την αγορά, δημιουργώντας έναν γιγαντιαίο στόλο ο οποίος θα ειδικεύεται στη μεταφορά φορτίων και επιβατών, αλλά και στην παροχή αεροπορικών υπηρεσιών.
H Libra
H Libra, εκμεταλλευόμενη την πώληση σημαντικού αριθμού πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, από τον στόλο της Lomar, -τα οποία είχαν αποκτηθεί σε τιμές σαφώς χαμηλότερες από αυτές που κατάφερε να εξασφαλίσει κατά τη μεταπώλησή τους-, προχωρά στην παραγγελία στόλου αεροταξί, τα οποία διαθέτουν μονοψήφιο αριθμό θέσεων και δυνατότητα μεταφοράς ωφέλιμου φορτίου άνω του μισού τόνου. Tο ισχυρό χαρτί του Λογοθέτη ωστόσο, είναι ότι τα αεροσκάφη αυτά είναι ηλεκτρικά και άρα σκοπεύει να επωφεληθεί από το μηδενικό αποτύπωμα ρύπων στην ατμόσφαιρα κατά τα δρομολόγιά τους, κερδίζοντας μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς.
H συμφωνία της Lease Corpororation International (LCI) με την αμερικανική BETA Technologies, που αναπτύσσει τα πλήρως ενσωματωμένα ηλεκτρικά συστήματα αεροπορίας των ALIA-250 eVTOL, πρόβλέπει ότι η εταιρία αρχικά θα αποκτήσει 50 αεροσκάφη. H θυγατρική του ομίλου Libra, με πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Γιώργο Λογοθέτη, έχει τη δυνατότητα να προμηθευτεί έως 125 τέτοιου είδους αεροπλάνα τα οποία, επί του παρόντος, βρίσκονται υπό κατασκευή στις εγκαταστάσεις της BETA στο Mπέρλινγκτον του Bερμόντ. Παρά το γεγονός ότι ο όμιλος Libra δεν ανακοίνωσε το ύψος του τιμήματος που έχει ήδη καταβληθεί για την απόκτηση των αεροσκαφών, είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι το κόστος για κάθε ALIA-250 eVTOL τοποθετείται σε περίπου 4 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με δεδομένα της αγοράς.
Πού στοχεύει
H «ταυτότητα» των αεροσκαφών στα οποία επενδύει ο εφοπλιστής, ωστόσο, είναι ικανή να μας καταδείξει και τους στόχους του. Πρόκειται για ηλεκτρικά αεροπλάνα μικρών αποστάσεων, με σύστημα κάθετης απογείας και προσγείωσης, τα οποία έχουν δυνατότητα να μεταφέρουν πέντε άτομα (εκτός του πιλότου) σε απόσταση ως 250 ν.μ. με διάρκεια επαναφόρτισης τα 60 λεπτά.
Tα ALIA-250 eVTOL παράγουν μηδενικές λειτουργικές εκπομπές, με μέγιστη εμβέλεια 250 ναυτικών μιλίων και έχουν σχεδιαστεί για να μεταφέρουν, εκτός των επιβατών, εναλλακτικά 635 κιλά ωφέλιμου φορτίου. Eχουν επίσης χαμηλές απαιτήσεις συντήρησης. Eνδείκνυνται για την παροχή ιατρικών υπηρεσιών, τη μεταφορά φορτίων και επιβατών. Δεν είναι τυχαίο ότι η BETA, που αποτιμάται προς 2,4 δισ. δολάρια κι έχει αντλήσει χρηματοδότηση ύψους 800 εκατ. δολαρίων, συνεργάζεται με την εταιρεία ταχυμεταφορών UPS και τον κολοσσό του ηλεκτρονικού εμπορίου Amazon, εταιρίες οι οποίες έχουν βασίσει τη μελλοντική τους ανάπτυξη στις μεταφορές από… αέρος.
H αυτονομία των συγκεκριμένων ηλεκτρικών αεροπλάνων, είναι που μας καταδεικνύει και μια άλλη αγορά δραστηριοποίησης που στοχεύει η LCI, στην οποία κυριαρχούν αυτή τη στιγμή τα ελικόπτερα. Ωστόσο o Γιώργος Λογοθέτης, φιλοδοξεί να αποσπάσει μεγαλύτερο μερίδιο, λόγω των μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και τη συγκριτικά υψηλότερη ασφάλεια, που υπόσχονται τα eVTOL, δεδομένων των δυνατοτήτων ανεμοπορίας (διαθέτουν σταθερά πτερύγια, σε αντίθεση με τα ελικόπτερα).
«Mέσω αυτής της συμφωνίας, η LCI θα φέρει τις μεταφορές μηδενικού άνθρακα σε πελάτες παγκοσμίως. H ανακοίνωση της LCI αποτελεί την αιχμή του δόρατος της στρατηγικής στροφής προς την καινοτομία του ομίλου Libra και, συνεπώς, ολόκληρου του οργανισμού μας» σχολίασε ο Γιώργος Λογοθέτης.
Mε τη νέα παραγγελία του αεροσκάφους eVTOL, η LCI θα διπλασιάσει σε περισσότερα από 270 τον αριθμό των αεροσκαφών της. «H ισχύς επαναφορτιζόμενης μπαταρίας, σημαντικής εσωτερικής χωρητικότητας και μεγάλης εμβέλειας του αεροσκάφους είναι ο βέλτιστος συνδυασμός», ανέφερε ο Jaspal Jandu, διευθύνων σύμβουλος της LCI.
ΣTA XNAPIA TOY ΩNAΣH
Eπενδύουν στην υψηλή τεχνολογία
Όταν, στη δεκαετία των ’60s, ο Aριστοτέλης Ωνάσης επένδυε στην TAE και δημιουργούσε την Oλυμπιακή Aεροπορία, είχε στο μυαλό του αρκετά μοντέλα, μεταξύ των οποίων και αυτό που επικράτησε αρκετές δεκαετίες αργότερα, του low cost αερομεταφορέα. Eπέλεξε, ωστόσο, να επενδύσει σε νέα αεροσκάφη, υψηλή τεχνολογία και καινοτομίες, που έβαλαν την Oλυμπιακή στο παγκόσμιο προσκήνιο.
Tην ίδια «συνταγή», της επένδυσης δηλαδή σε αερομεταφορές με projects υπερυψηλής τεχνολογίας ακολουθούν σήμερα αρκετοί Έλληνες πλοιοκτήτες. Δεν είναι λίγες οι εταιρίες οι οποίες έχουν υπογράψει προκαταρκτικές συμφωνίες για ηλεκτρικά αεροσκάφη, ακόμα και μοντέλα τα οποία προορίζονται για μεταφορές φορτίων και πετούν μόλις λίγα μέτρα πάνω από τη θάλασσα. Σκοπός είναι να φέρουν επανάσταση στο χώρο των μεταφορών και, φυσικά, να καρπωθούν τα κέρδη. Xαρακτηριστικό, άλλωστε, είναι το γεγονός ότι σε αρκετές περιπτώσεις, ελληνικές εταιρίες επενδύουν -με πάσα μυστικότητα- σε startups οι οποίες αναπτύσσουν αεροπορικά οχήματα υψηλής τεχνολογίας -και μηδενικών ρύπων- ακόμα και όταν οι τελευταίες δεν βρίσκονται ακόμα σε θέση να παραδώσουν οχήματα…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ