H κρίσιμη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που συνεδρίασε καθ’ όλη την προηγούμενη εβδομάδα, δεν υιοθέτησε τελικά την πρόταση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) για την δημιουργία ταμείου με προϋπολογισμό ύψους 5 δις. δολ.
Το Ταμείο θα χρηματοδοτούσε τις αναγκαίες δράσεις Έρευνας & Ανάπτυξης για εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες που θα συμβάλλουν στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, σε ανακοίνωση του επεσήμανε ότι ο ΙΜΟ έχασε την ευκαιρία να ξεκινήσει γρήγορα η μετάβαση σε τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών άνθρακα, που θα είναι ζωτικής σημασίας εάν θέλουμε να απελευθερωθούμε πλήρως από τον άνθρακα έως το 2050. Στην ίδια ανακοίνωση το ICS κάνει λόγο για “κοντόφθαλμους πολιτικούς ελιγμούς” που οδήγησαν στην πράξη στον “θάνατο” της πρότασης.
Υπενθυμίζεται ότι και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, είχε στηρίξει την πρόταση αυτή, της ίδρυσης ενός Διεθνούς Ναυτιλιακού Ταμείου Έρευνας.
Ο Guy Platten, Γενικός Γραμματέας του ICS, σχολίασε μεταξύ άλλων ότι παρά την υποστήριξη πολλών κρατών μελών του ΙΜΟ, έχουμε απογοητευτεί από κοντόφθαλμους πολιτικούς ελιγμούς που οδήγησαν στην πράξη να “σκοτωθεί” η πρόταση.
Το σήμα με την απόφαση του ο ΙΜΟ είναι ότι ο οικονομικός κίνδυνος που σχετίζεται με τις πράσινες επενδύσεις θα παραμείνει υψηλός, επιβραδύνοντας τις προσπάθειες για μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών εκπομπών άνθρακα το συντομότερο δυνατό.
Σε κάθε περίπτωση η ναυτιλιακή βιομηχανία παραμένει προσηλωμένη στην εξεύρεση τρόπων για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών άνθρακα έως το 2050, πρόσθεσε ο Guy Platten.
Η χρηματοδότηση για έρευνα και ανάπτυξη (R&D) θα είναι στην κορυφή της ατζέντας στη Διάσκεψη Κορυφής Shaping the Future of Shipping, που θα φιλοξενηθεί από το ICS στο Λονδίνο στις 21 Ιουνίου, συμπλήρωσε.
Ο Simon Bennett, Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του ICS, πρόσθεσε πως “εκτός από την παροχή μισού δισεκατομμυρίου δολαρίων ετησίως για την υποστήριξη παγκόσμιων προγραμμάτων, το ταμείο θα παρείχε 50 εκατομμύρια δολάρια ετησίως για τη στήριξη έργων μείωσης των αερίων θερμοκηπίου στη θάλασσα στις αναπτυσσόμενες χώρες – δεκαπλάσια αύξηση του τρέχοντος προϋπολογισμού τεχνικής συνεργασίας του ΙΜΟ. Δυστυχώς, φαίνεται ότι αυτή η ευκαιρία για παροχή άμεσης βοήθειας σε χώρες όπως οι αναπτυσσόμενες χώρες των μικρών νησιών έχει επίσης χαθεί.
“Στη θετική πλευρά, παραμένει η δυνατότητα για τον ΙΜΟ να κάνει χρήση της προτεινόμενης ρυθμιστικής αρχιτεκτονικής του Ταμείου για να στηρίξει μια μελλοντική παγκόσμια εισφορά άνθρακα στις εκπομπές CO2 της ναυτιλίας, για να κλείσει το χάσμα τιμών με καύσιμα μηδενικού άνθρακα όταν καταστούν διαθέσιμα και να προσφέρει σημαντική κεφάλαια που θα βοηθήσουν στην επιτάχυνση της μετάβασης στο καθαρό μηδέν έως το 2050.
Εάν το σύστημα συνεισφορών που έχουμε αναπτύξει μπορεί να επιταχύνει την εφαρμογή μιας παγκόσμιας εισφοράς άνθρακα για τη ναυτιλία, μπορεί να είμαστε ακόμη σε θέση να ανατρέξουμε σε αυτήν την οπισθοδρόμηση στον ΙΜΟ ως σημαντική στιγμή της επιτυχίας”.
Σχετικά με την πρόταση για το Ταμείο
Η πρόταση για τη σύσταση ενός Διεθνούς Συμβουλίου Ναυτιλιακής Έρευνας και Ανάπτυξης (IMRB), για την επιτάχυνση τεχνολογιών στα καυσίμα μηδενικών εκπομπών άνθρακα, υποβλήθηκε από κοινού στον ΙΜΟ του ΟΗΕ από τις κορυφαίες εμπορικές ενώσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας το 2019.
Ακολούθησε μια ολοκληρωμένη κανονιστική πρόταση το 2020 από 10 κυβερνήσεις (συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων ναυτιλιακών χωρών της Δανίας, της Ελλάδας, της Ιαπωνίας και της Σιγκαπούρης, καθώς και της Γεωργίας, της Λιβερίας, της Μάλτας, της Νιγηρίας, του Παλάου και της Ελβετίας) για υποχρεωτική συνεισφορά, που θα καταβάλλεται από πλοία παγκοσμίως, των ΗΠΑ 2 δολάρια ανά τόνο καυσίμου πλοίων που καταναλώνεται, σε Ταμείο Ναυτιλιακής Έρευνας του ΙΜΟ (IMRF). Το IMRF θα είχε παράσχει περίπου 5 δισεκατομμύρια δολάρια χρηματοδότησης για προγράμματα