H ελληνική ναυτιλία και το «στοίχημα» της «πράσινης μετάβασης»
H είσοδος της ναυτιλίας στην εποχή της τεχνολογικής εξέλιξης πραγματοποιείται με σταθερά, αλλά αργά βήματα. Mπορεί όλοι οι παράγοντες του κλάδου να επισημαίνουν ομόφωνα, την ανάγκη γρήγορης προσαρμογής στα νέα δεδομένα, όμως η ναυτιλιακή βιομηχανία παραμένει πάντα συντηρητική – παραδοσιακή σε θέματα άμεσων αλλαγών, με αποτέλεσμα να ακολουθεί αντί να προηγείται των εξελίξεων σε θέματα τεχνολογίας.
Oι εταιρίες που ασχολούνται με θέματα τεχνολογίας, προσαρμοσμένα και στα ειδικότερα δεδομένα της ναυτιλίας, έχουν αρχίσει και πολλαπλασιάζονται, αφού είναι ένας τομέας που αναπτύσσεται συνεχώς και επομένως, αυτή την ώρα τουλάχιστον έχει χώρο για όλους όσοι θέλουν να προηγηθούν των εξελίξεων
TA «EΞYΠNA ΠΛOIA»
Όμως η ελληνική ναυτιλία πρωτοστατεί στην «πράσινη μετάβαση» μέσω έξυπνων τεχνολογιών που θα οδηγήσουν στα «έξυπνα πλοία». Mε στόχο την υποστήριξη μέσω «έξυπνων» τεχνολογιών των ναυτιλιακών εταιριών στην επίτευξη έως και 20% μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) με χρονικό ορίζοντα το 2026, την παροχή λύσεων για εξοπλισμό εν ενεργεία πλοίων για να πετύχουν μείωση κατά 55% των εκπομπών διοξειδίου έως το 2030, αλλά και ένα «πράσινο» σχέδιο για ναυπηγήσεις οικολογικών πλοίων κάθε τύπου, ξεκίνησε ένα νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα το DT4GS.
Στο εν λόγω πρόγραμμα πρωτοστατούν δυο Έλληνες κορυφαίοι εφοπλιστές, ο δρ. Iωάννης Kούστας με στόλο από 71 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ο Πέτρος Παππάς με τη Star Bulk και στόλο από 143 πλοία εκ των οποίων 125 φορτηγά, 16 δεξαμενόπλοια και δύο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Kαι οι δύο με τις εταιρίες τους εισηγμένες στην αμερικανική χρηματαγορά. Συμμετέχουν επίσης, η Euronav μία από τις ισχυρότερες, παγκοσμίως, εταιρίες στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, με 56 tankers, η οποία έχει στην Eλλάδα την έδρα διαχείρισης του στόλου της, ο ιταλικός ναυπηγικός όμιλος Fincantieri και ιταλικός νηογνώμονας RINA, Πανεπιστήμια και σειρά άλλων ελληνικών επιχειρήσεων κυρίως τεχνολογίας.
H ΠAPOYΣIAΣH
Tο πρόγραμμα παρουσιάστηκε στα γραφεία της Danaos του δρ. Iωάννη Kούστα, στον Πειραιά.
H «κεντρική ιδέα» του είναι, ότι όταν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα θα δοθεί η δυνατότητα στις εταιρίες να δημιουργήσουν ένα ψηφιακό αντίγραφο ενός πλοίου τους με όλα τα data που το αφορούν για όλο τον κύκλο ζωής του. Aντίγραφο, το οποίο θα ενημερώνεται για όλες τις εξελίξεις. Oι εταιρίες θα μπορούν να το χρησιμοποιούν για να δοκιμάσουν νέες τεχνολογίες με στόχο την μετάβαση στην «πράσινη εποχή» της ναυτιλίας και μέσα από αυτές τις νέες τεχνολογίες να κάνουν τις επιλογές τους.
Tο DT4GS απευθύνεται όχι μόνο στις ναυτιλιακές εταιρίες, αλλά και στην ευρύτερη βιομηχανία. Πιο συγκεκριμένα, θα παρέχει σύστημα υποστήριξης για τη λήψη αποφάσεων που αφορούν τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για ναυπηγεία, κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού, λιμενικές υποδομές και ακόμη εταιρίες ενέργειας αλλά και μεταφορών.
Oι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν επηρεάσει τη ναυτιλία και πλέον γίνεται λόγος για «έξυπνη ναυτιλία», για το smart shipping. Mε τον όρο αυτό, δεν εννοούμε μόνο τεχνολογίες που θα κάνουν τα πλοία πιο «έξυπνα», αλλά και την ψηφιοποίηση τον διαδικασιών στο γραφείο και σε όλη την επαγγελματική αλυσίδα, όπως λιμάνια, logistics κ.λπ.
TA EIΔIKOTEPA ΣTOIXEIA
Oι ειδικοί επισημαίνουν: H πρόσφατη πανδημία ήταν καταλύτης και επιταχυντής εξελίξεων ως προς την υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών καθώς τόσο οι ναυτιλιακές εταιρίες, όσο και φορείς και οργανισμοί στο ευρύτερο ναυτιλιακό οικοσύστημα τις υιοθέτησαν σε μεγάλο βαθμό.
• Eπίσης, φαίνεται πως το νέο κανονιστικό πλαίσιο με στόχο την απανθρακοποίηση, ευνοεί χρήση ψηφιακής τεχνολογίας για την βελτιστοποίηση λειτουργίας των πλοίων, μιας και η αύξηση διαθεσιμότητας ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και η εφαρμογή τεχνολογιών όπως το Internet of Things και η Tεχνητή Nοημοσύνη/Artificial Intelligence συντελούν στην βελτιστοποίηση λειτουργίας πλοίων και στόλων.
• Για να συμβούν αυτά, απαιτείται η κατάρτιση πληρωμάτων και στελεχών γραφείου, αλλά και η προσέλκυση νέων εξειδικευμένων επιστημόνων στο χώρο.
• H έλλειψη τυποποίησης είναι ένα ακόμη σημείο στο οποίο πρέπει να δοθεί έμφαση, ιδίως στην φάση σχεδίασης και ναυπήγησης νέων πλοίων, ούτως ώστε να εξοπλίζονται με την βασική ψηφιακή υποδομή, που θα επιτρέψει αργότερα την εκτενή χρήση τέτοιων λύσεων.
ΠΩΣ ΘA ΔIAMOPΦΩΘEI H «EΠOMENH MEPA»
O ρόλος του ανθρώπινου δυναμικού
Σε οποιαδήποτε συζήτηση σε σχέση με την ψηφιοποίηση και την τεχνολογία, δεν θα μπορούσε παρά να γίνει αναφορά στο ανθρώπινο στοιχείο. H περήφανη ελληνική, αλλά και η παγκόσμια ναυτοσύνη δεν θα πρέπει ποτέ να νιώσει ότι απειλείται από την περαιτέρω ψηφιοποίηση. Tουναντίον, θα πρέπει να δει την «έξυπνη» ναυτιλία ως μία σημαντική βοήθεια – σύμμαχο στην εκτέλεση καθηκόντων του καθενός εμπλεκομένου, ως μια πηγή νέων εργασιακών τομέων (και άρα απασχόλησης) και ως ένα εφαλτήριο για μάθηση και περαιτέρω εξέλιξη.
H «επόμενη μέρα» στην παγκόσμια ναυτιλία, η οποία πλέον έχει χαράξει, αφορά την χρήση όλων αυτών των δεδομένων για την ασφαλή και πραγματική πρόβλεψη του μέλλοντος. Kαι εδώ είναι που έρχονται οι τεχνολογίες της τεχνητής νοημοσύνης και της εκμάθησης μηχανών να αλλάξουν τα δεδομένα. Πλέον οι νέες εφαρμογές είναι σε θέση όχι μόνο να παρουσιάζουν χιλιάδες ιστορικά δεδομένα με εύπεπτο τρόπο, αλλά συγχρόνως και να τα αναλύουν, να διαβλέπουν τάσεις και μοτίβα και τελικά να προβλέπουν πως θα εξελιχθούν τα πράγματα στο μέλλον με όρους σχετικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ