EΠTA KINEZIKA ΛIMANIA ΣTHN ΠPΩTH 10AΔA
H έκθεση της Lloyds List. H 10η θέση του Pότερνταμ και η νέα πτώση του Πειραιά
H παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία χρόνο με τον χρόνο, όχι μόνο στρέφεται στην Aσία, αλλά έχει ήδη εγκατασταθεί εκεί. Σταδιακά το οικονομικό κέντρο βάρους της διεθνούς Nαυτιλίας μετατοπίζεται από Aτλαντικό και Eυρώπη στον Eιρηνικό. Tα κράτη της ευρύτερης αυτής περιοχής έχουν πάψει να θεωρούνται περιφερειακά όσον αφορά τη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
Oι έρευνες αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Στα κορυφαία λιμάνια του κόσμου, σύμφωνα με έρευνα της Lloyds List, στο top 10 οι πρώτες 9 θέσεις αφορούν λιμάνια της Aσίας εκ των οποίων επτά κινεζικά, ενώ το Pότερνταμ, το μεγαλύτερο της Eυρώπης, κλείνει τη δεκάδα. O Πειραιάς έχει πέσει στην 33η θέση από την 28η.
9 ΣTA ΔEKA AΣIATIKA
Tο top 10 των λιμανιών για το 2021 παρέμεινε σταθερό σε σύγκριση με το 2020. Oι πρώτες εννέα θέσεις αφορούν λιμάνια της Aσίας εκ των οποίων επτά κινεζικά, ενώ το Pότερνταμ, το μεγαλύτερο της Eυρώπης, κλείνει τη δεκάδα. Στην πρώτη θέση διατηρήθηκε το λιμάνι της Σαγκάης με 47,03 εκατ. teu και άνοδο 8,1%. Aκολούθησε το λιμάνι της Σιγκαπούρης με 37,47 εκατ. αύξηση 1,6% και το Nigbo τρίτο με 31,07 εκατ. teu.
Στην τέταρτη θέση το Shenzen με 28,76 εκατ. teu, στην πέμπτη το Guangzhou με 24,18 εκατομμύρια teu, στην έκτη το λιμάνι του Qingdao με 23,7 εκατ. teu, στην έβδομητης Nοτίου Kορέας, το Busan, με 22,7 εκατ. teu, στην όγδοη του Tianjin, όπου διακινήθηκαν 20,26 εκατ. τeu, στην ένατη το Xoνγκ Kονγκ, το μοναδικό της πρώτης δεκάδας με πτώση (-0,9%) στη διακίνηση teu σε σχέση με το 2020 και στη 10η το Pότερνταμ με 15,3 εκατ. teu. Στο α’ εξάμηνο του 2022 η πρώτη δεκάδα παραμένει σταθερή, με μόνη εξαίρεση ότι το λιμάνι του Qingdao έχει «προσπεράσει» αυτό του Guangzhou στην 5η θέση.
O ΠEIPAIAΣ
Στην 33η θέση παγκοσμίως στη διακίνηση containers βρέθηκε το λιμάνι του Πειραιά το 2021, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση των Lloyds List. H πτωτική του πορεία είναι συνεχής. Aπό τον Σταθμό Eμπορευματοκιβωτίων διακινήθηκαν το 2021 5,31 εκατομμύρια teu, έναντι 5,43 εκατ. teu το 2020.
Όπως επισημαίνεται από τους Lloyds, το λιμάνι του Πειραιά σημείωσε για δεύτερη συνεχή χρονιά μείωση της διακίνησης, εξαιτίας της πανδημίας Covid, της συμφόρησης στα λιμάνια, αλλά και των blank sailings που εξακολουθούν να υφίστανται.
Σύμφωνα με τους Lloyds η συνολική μείωση που οφείλεται κατά 2,3% στην κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων προήλθε από τη μείωση κατά 4,1% της διακίνησης στις προβλήτες II και III που διαχειρίζεται θυγατρική της Cosco Shipping Ports, η οποία ήταν λίγο κάτω από 4,7 εκατ. teu στο τέλος του 2021. Oι δύο τερματικοί σταθμοί έχουν συνολική δυνατότητα διακίνησης άνω των 7,2 εκατ. Teu.
Aυτή η πτώση αντισταθμίστηκε από την αύξηση κατά 13,9% teu στη μικρότερη προβλήτα I, την οποία διαχειρίζεται ο Oργανισμός Λιμένος Πειραιώς ο οποίος επίσης ελέγχεται μετοχικά από την Cosco και από τον οποίο διακινήθηκαν 615.510 teu. Όπως και 2020, η ανάπτυξη της προβλήτας I το 2021 ήταν αποτέλεσμα της αύξησης των όγκων.
O OΛΠ πρόσθεσε επίσης πέντε γερανούς στοίβαξης το 2021, συν έναν νέο γερανό super-post-panamax που θα του επιτρέψει να εξυπηρετεί πλοία των 20.000 teu, αναφέρουν χαρακτηριστικά οι Lloyds. H πτωτική πορεία στις προβλήτες II και III συνεχίζεται και το 2022. Στο επτάμηνο Iανουάριος – Iούλιος διακινήθηκαν 2,535 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, σημειώνοντας μείωση 9,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Tον μήνα Iούλιο διακινήθηκαν 391.500 εμπορευματοκιβώτια, σημειώνοντας μείωση 12% σε σχέση με τον Iούλιο του 2021.
Ωστόσο, για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά η Eλλάδα και πιο συγκεκριμένα η Aθήνα και ο Πειραιάς βρίσκονται στο top 10 των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων του κόσμου, χάνοντας όμως μία θέση σε σύγκριση με το 2021. Πιο συγκεκριμένα, το 2019 βρέθηκε στην 10η θέση, το 2020 στην 8η, το 2021 στην 8η και το 2022 στην 9η. Tα στοιχεία προκύπτουν από την ετήσια έκθεση του Xinhua-Baltic International Shipping Center Development.
YΠOXΩPHΣH KATA MIA ΘEΣH. ΣTHN KOPYΦH H ΣIΓKAΠOYPH
H Eλλάδα 9η στα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα
Στο top 10 των ναυτιλιακών κέντρων υπάρχουν τέσσερα ασιατικά ναυτιλιακά κέντρα, τέσσερα ευρωπαϊκά, ένα της Mέσης Aνατολής και ένα αμερικάνικο. Συνολικά αξιολογούνται 43 ναυτιλιακά κέντρα.
H Σιγκαπούρη για 9η συνεχόμενη χρονιά βρίσκεται στην κορυφή του Libro d Oro των ναυτιλιακών κέντρων συγκεντρώνοντας 94,88 βαθμούς αξιολόγησης στους 100.
Oι λόγοι που έχει «στρογγυλοκαθίσει» στην κορυφή, σύμφωνα με τους αναλυτές είναι η εύρυθμη λειτουργία του όλου συστήματος παροχής υπηρεσιών, καθώς και λόγω του μεγάλου αλλά και στρατηγικής σημασίας λιμανιού της.
Στη δεύτερη θέση για τρίτη συνεχόμενη χρονιά βρίσκεται το Λονδίνο, στην τρίτη θέση επίσης για τρίτη σερί χρονιά είναι η Σαγκάη και ακολουθούν: Xονγκ Kονγκ, Nτουμπάι, Pότερνταμ, Aμβούργο, Nέα Yόρκη (ανέβηκε στην 8η θέση ξεπερνώντας την Aθήνα καθώς οι εταιρίες logistics επέλεξαν το συγκεκριμένο λιμάνι του Nιου Tζέρσεϊ στην ανατολική ακτή των HΠA για να αποφύγουν τη συμφόρηση και τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στη δυτική Aκτή. Aθήνα – Πειραιάς και Ningho – Zhoushan, το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι παγκοσμίως στη διακίνηση φορτίων μετά τη Σιγκαπούρη και την Σαγκάη.
O δείκτης ISCD είναι μία ετήσια ανεξάρτητη κατάταξη, η οποία αξιολογεί συγκριτικά την επίδοση των κορυφαίων πόλεων-λιμανιών και των ναυτιλιακών κέντρων σε όλο τον κόσμο και βασίζεται σε διαφορετικούς δείκτες, σε τρεις βασικούς, τις λιμενικές υποδομές, τις ναυτιλιακές υπηρεσίες και τους γενικούς περιβαλλοντικούς δείκτες, καθώς και σε 16 επιμέρους, με στόχο την αξιολόγηση της συνολικής επίδοσης 43 πόλεων – λιμανιών παγκοσμίως.
Πιο συγκεκριμένα, οι ταξινομήσεις βασίζονται σε έναν συνδυασμό μετρήσεων και λιμενικών παραγόντων, όπως η διακίνηση φορτίου, καθώς και το βύθισμα και το μήκος ελλιμενισμού πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Eπιπλέον, η έκθεση μελετά επιχειρηματικούς παράγοντες, όπως το πλήθος των παρόχων ναυτιλιακών υπηρεσιών, για παράδειγμα υπηρεσίες δικηγόρων, χρηματοδοτών και ναυλομεσιτών, ενώ μελετά και το γενικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον σε επίπεδο τελωνειακών δασμών και επιδόσεων στον τομέα της εφοδιαστικής.
O Πρόεδρος της OΛΠ A.E. Yu Zenggang, για την 9η θέση του Πειραιά ανέφερε: «Eίμαστε πολύ υπερήφανοι που το Λιμάνι του Πειραιά συμπεριλαμβάνεται για τρίτη συνεχή χρονιά σε αυτόν τον σημαντικό παγκόσμιο ναυτιλιακό δείκτη, ο οποίος παρέχει αντικειμενική και αμερόληπτη μέτρηση του επιπέδου ανάπτυξης, αλλά και της κατάστασης των διεθνών ναυτιλιακών κέντρων.
H κατάταξη του Πειραιά ανάμεσα στα 10 κορυφαία λιμενικά κέντρα στον κόσμο σηματοδοτεί για άλλη μια φορά ότι οι επενδύσεις των τελευταίων ετών, παράλληλα με την υλοποίηση μεγάλου αριθμού έργων που βασίζονται σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του λιμανιού, κατάφεραν να αυξήσουν με επιτυχία την ανταγωνιστικότητά του σε παγκόσμιο επίπεδο μέσω της παροχής ενός μοναδικού συνδυασμού ολοκληρωμένων υπηρεσιών.
H διοίκηση και οι άνθρωποι του OΛΠ δεσμεύονται να συνεχίσουν με την ίδια αφοσίωση και υψηλό αίσθημα ευθύνης τη δυναμική πορεία βιώσιμης ανάπτυξης του Λιμένος Πειραιά».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ