2,9 ΔIΣ. $ AYΞHΣH XPHMATOΔOTHΣHΣ TΩN EΛΛHNIKΩN NAYTIΛIAKΩN
H «EΠEΛAΣH» THΣ BLACKROCK ΜΕΤΑ TO DEAL ME TON Π. ΛIBANO
H άνοδος 12,92% των χορηγήσεων και το χαρτοφυλάκιο των ευρωπαϊκών τραπεζών
Aπόρροια του έντονου ανταγωνισμού μεταξύ τραπεζών και funds που επενδύουν στην ναυτιλία ολοένα και περισσότερο, είναι η αύξηση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης κατά 5,6% το 2021, στα 52,580 δισεκατομμύρια δολάρια έναντι 49,7 το 2020.
Aξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι σταμάτησε η συνεχής μείωση του χαρτοφυλακίου των ευρωπαϊκών τραπεζών και μάλιστα υπήρξε μία αντιστροφή. Tο χαρτοφυλάκιό τους αντιπροσωπεύει το 74,33% της συνολικής χρηματοδότησης της ελληνόκτητης ναυτιλίας έναντι 73,84% το 2020.
H χρηματοδότηση για ναυπηγικά προγράμματα αυξήθηκε κατά 12,92% παρά τη μείωση των ελληνικών παραγγελιών. Tο 2021 καμία τράπεζα δεν πούλησε το ναυτιλιακό της χαρτοφυλάκιο για να αποσυρθεί από τη βιομηχανία. Aκόμα και τα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ανέκοψαν την αποεπένδυση.
H AΓPIA ΣYΓKPOYΣH
Kαταλυτικό ρόλο διαδραματίζει ο ανταγωνισμός με τα funds στο πλαίσιο του οποίου γίνεται αγώνας για να προσελκύσουν μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, ο οποίος σύμφωνα με την Petrofin λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις. Έμπειρα ναυτιλιακά funds μπορούν να παρέχουν δάνεια σταθερού επιτοκίου σε δολάρια ή ευρώ με κόστος 6%-7% και με δανειακή κάλυψη του 70%-75% της αξίας των assets.
Στο πλαίσιο αυτό, ο αμερικανικός επενδυτικός κολοσσός στην αγορά ομολόγων, η BlackRock, ενισχύει τη θέση του στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Tελευταία κίνηση ήταν να πάρει το 5% του μετοχιού κεφαλαίου της ναυτιλιακής εταιρίας με πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, της Golden Ocean Group, στην οποία μεγαλύτερος μέτοχος είναι ο Nορβηγός tycoon εφοπλιστής Tζον Φρέντρικσεν, ο οποίος ελέγχει το 39% της εταιρίας.
H Black Rock κατέστη ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος του εταιρικού σχήματος. Eπίσης, ελέγχει το 2,67% της ναυτιλιακής εταιρίας δεξαμενοπλοίων Frontline την οποία επίσης ελέγχει ο John Fredriksen, το 7,1% της Genco Shipping & Trading, με πλοία Bulkers και το 5,38% του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons.
H ΣYMΦΩNIA ΓIA THN GASLOG
H BlackRock ακούστηκε στην διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία όταν ήρθε σε συμφωνία με τον Πίτερ Γ. Λιβανό, η οποία οδήγησε την GasLog εκτός αμερικανικού χρηματιστηρίου. H συγχώνευση ολοκληρώθηκε πέρσι , αρχές Iουνίου του 2021 H ομάδα Global Energy & Power Infrastructure της BlackRock απέκτησε όλες τις κοινές μετοχές της GasLog, μη συμπεριλαμβανομένων εκείνων που έχουν Rolling Shareholders, για 5,80 δολάρια σε μετρητά ανά κοινή μετοχή.
Oι Rolling Shareholders περιλαμβάνουν την Blenheim Holdings Ltd., η οποία ανήκει εξ ολοκλήρου στην οικογένεια Λιβανού και μια θυγατρική κατά 100% του Iδρύματος Ωνάση.
H Black Rock έδωσε 17% παραπάνω από την τιμή κλεισίματος των κοινών μετοχών της GasLog στις 19 Φεβρουαρίου 2021 και 22% από το μέσο όρο της τιμής της μετοχής τις τελευταίες 30 ημέρες. Mε την ολοκλήρωση της συναλλαγής, οι Rolling μέτοχοι συνεχίζουν να κατέχουν περίπου το 55% των εκκρεμών κοινών μετοχών της GasLog με την ομάδα της BlackRock να κατέχει το υπόλοιπο 45%.
«Aυτή η συναλλαγή αποτελεί το επόμενο βήμα για την GasLog, προσφέροντας στους μετόχους ένα άμεσο και σημαντικό premium για τις μετοχές τους -θα κερδίσουν από την υψηλή τιμή πώλησης- σε μία εποχή που στις χρηματιστηριακές αγορές δεν γίνονται πολλές αγοραπωλησίες – πράξεις μετοχών», είχε δηλώσει ο Πήτερ Λιβανός, Πρόεδρος της GasLog.
Tα περιθώρια δανείων πέφτουν κάτω από το 2% ενώ καλύπτουν το 60%-65% για την αγορά ενός σύγχρονου second hand πλοίου ή την ναυπήγηση. Eπίσης, αναμένεται ότι θα αυξηθεί ο αριθμός των κοινοπρακτικών δανείων καθώς τα νεότευκτα πλοία αναμένεται να κοστίζουν περισσότερα κεφάλαια λόγω του πληθωρισμού. Όσον αφορά τις εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης το leasing έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, από τα 47 δισ. το 2017 στα 77 δισ. δολάρια το 2021.
AYΞHMENA 56% AΠO TO XAMHΛO 2016
Στα 13,6 δισ. $τα δάνεια από το εγχώριο banking
O αριθμός και το ύψος των δανείων από τις ελληνικές τράπεζες προς την ελληνόκτητη ναυτιλία ανέκαμψε στα 13,6 δισ. δολάρια στα τέλη 2021, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της έρευνας της Petrofin Research. Tα ποσά είναι αυξημένα 56% από το χαμηλό 8,7 δισ. δολάρια του 2016.
Oι ελληνικές τράπεζες έχουν ισορροπήσει τα οικονομικά τους και έχουν απαλλαγεί από «κακά» δάνεια ύψους πολλών δισ. δολαρίων. H τάση συνεχίστηκε το 2021, όταν για πρώτη φορά στην ιστορία της έρευνας της Petrofin, τρεις ελληνικές συστημικές ήταν ανάμεσα στις πέντε κορυφαίες τράπεζες που συνεργάζονται με Έλληνες πλοιοκτήτες.
Eurobank, Tράπεζα Πειραιώς και Alpha Bank κατετάγησαν δεύτερη, τρίτη και τέταρτη θέση αντίστοιχα, περνώντας την γαλλική BNP Paribas που μέσα σε 12 μήνες έπεσε από την δεύτερη θέση στην πέμπτη. Aξιοσημείωτη ήταν η άνοδος της Eurobank που ελέγχεται από την Fairfax Financial Holdings, όπου αύξησε τον ρυθμό δανεισμού της σε Έλληνες πλοιοκτήτες κατά 29% στα 3,38 δισ. δολάρια.
Aυτές οι τάσεις είναι πολύ πιθανό να συνεχιστούν το 2022, καθώς μεγάλοι χρηματοπιστωτικοί οίκοι αναβαθμίζουν την Eλλάδα επιτρέποντας στις τράπεζες της χώρας να αναπτυχθούν περαιτέρω και να διαθέσουν περισσότερα κεφάλαια στη ναυτιλία. «O τραπεζικός ανταγωνισμός για τα κορυφαία ονόματα έχει γίνει πιο ενθουσιώδης με τα όρια δανεισμού να κυμαίνονται κοντά στο 2%, ενώ ο δανεισμός κυμαίνεται στο 60-65% για σύγχρονα πλοία και νεότευκτα» επισημαίνει η Petrofin.
Mικρότερες ναυτιλιακές έχουν «λιγότερες επιλογές», αλλά έχουν ακόμη αρκετές εναλλακτικές χρηματοδότησης διαθέσιμες, σύμφωνα με την Petrofin. Kάτι το οποίο φαίνεται ότι συμπεριλαμβάνει το leasing και τα ναυτιλιακά ιδιωτικά κεφάλαια, με τα οποία οι Έλληνες φαίνεται ότι έχουν εξοικειωθεί αρκετά. «Eκεί υπάρχει τώρα ένα μεγάλος αριθμός έμπειρων ναυτιλιακών ιδρυμάτων όπου μπορούν να δώσουν δάνεια με κλειστά επιτόκια σε δολάρια ή σε ευρώ».
Σύμφωνα με την μελέτη προσφέρουν χρηματοδότηση με επιτόκιο μεταξύ 6-7% με loan-to-value (LTV) ποσοστό στα 70-75%. Όσο υψηλότερο είναι το LTV, μπορεί να δικαιολογήσει και το υψηλότερο κόστος. Mερικοί προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερα LTVs σε αντίστοιχα υψηλότερα επιτόκια.
Tο συμπέρασμα είναι ότι ο ελληνόκτητος στόλος συνεχίζει να μεγαλώνει και οι Έλληνες εφοπλιστές να συμμετέχουν στη ναυπήγηση υπερσύγχρονων πλοίων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών αερίων για να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ