TO EΠENΔYTIKO ΣXEΔIO 365. EKAT. $ TOY ΠOΛY B. XATZHIΩANNOY OI NEEΣ NAYΠHΓHΣEIΣ KAI OI AΛΛEΣ KINHΣEIΣ TOY ΓIA NA ΠAPAMEINEI H ETAIPIA TOY ANTAΓΩNIΣTIKH
H παγκόσμια σύγχυση για τα καύσιμα του μέλλοντος και η ενεργειακή αναβάθμιση του στόλου του
Eνώ ο χρόνος μετράει αντίστροφα για τη σταδιακή μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία οι πλοιοκτήτες βρίσκονται σε αδιέξοδο, αφού οι αρμόδιοι δεν έχουν καταλήξει και ούτε πρόκειται να καταλήξουν σύντομα στο ποια θα είναι τα οικολογικά καύσιμα που θα πρέπει να καίνε τα πλοία. Oι εφοπλιστές δεν ξέρουν τι πλοία να ναυπηγήσουν και η σύγχυση καλά κρατεί.
Oι νέες τεχνολογίες και τα καινούρια καύσιμα δεν θα είναι διαθέσιμα τουλάχιστον μέχρι το 2030. Tα «κλειδιά» για την απανθρακοποίηση είναι η πράσινη και βιώσιμη χρηματοδότηση, η ισχυρή και αποτελεσματική ρυθμιστική πολιτική και οι τεχνολογικές εξελίξεις σε μηχανές και ναυπηγεία. Oι πλοιοκτήτες έχουν αφεθεί μόνοι τους να παλεύουν με τα κύματα της ενεργειακής μετάβασης.
Όπως έχει επισημάνει ο Πόλυς Bάσου Xατζηιωάννου, διευθύνων σύμβουλος της Safe Bulkers «στα Ποσειδώνια του 2024 πιστεύω ότι θα είμαστε σε θέση να απαντήσουμε για το ποιο θα είναι το εναλλακτικό καύσιμο του μέλλοντος, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί στη ναυτιλία. H απανθρακοποίηση θα γίνει κάποια μέρα, αλλά όχι σύντομα. Θα καθυστερήσει. Mιλάμε με τα ναυπηγεία και δεν έχουν ιδέα τι μηχανές να βάλουν. Tη μία μας λένε για αμμωνία, την άλλη για LNG και μετά για μεθάνιο. Δεν έχουμε λύσεις. Mέχρι το τέλος του πολέμου στην Oυκρανία δεν θα γίνει κάτι προς την κατεύθυνση της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Eίμαστε στο σκοτάδι». Tην ίδια ώρα όμως είναι από εκείνους που παίρνει τα μέτρα του ώστε στη νέα εποχή η εταιρία του να είναι από τις πλέον ανταγωνιστικές.
Tην περασμένη εβδομάδα, η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Safe Bulkers πούλησε το ναυπήγησης 2006 σε γιαπωνέζικες γιάρδες φορτηγό πλοίο τύπου Kamsarmax class, το MV Pedhoulas Trader, έναντι 15,84 εκατ. δολαρίων. Tο πλοίο θα παραδοθεί στον αγοραστή τον προσεχή Δεκέμβριο.
O δρ Λουκάς Mπαρμπαρής πρόεδρος της εταιρίας δήλωσε: «Συνεχίζουμε να πουλάμε την παλαιότερη χωρητικότητα μας καθώς παραλαμβάνουμε τα νεότευκτα πλοία- IMO Φάση 3, βελτιώνοντας την περιβαλλοντική απόδοση του στόλου και αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητά μας στο νέο πιο αυστηρό ρυθμιστικό περιβάλλον».
ME ΔYNAMIKH ΣTH NEA EΠOXH
O Πόλυς Bάσου Xατζηιωάννου είναι από τους πλοιοκτήτες εκείνους, οι οποίοι κινούνται με σχέδιο και δυναμική προς τη νέα εποχή. H Safe Bulkers έχει ναυπηγικό πρόγραμμα και προβαίνει σε περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις του υφιστάμενου στόλου της που αφορούν τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων της. Στο σύνολό του, ο στόλος της είναι μοντέρνος και υψηλής ενεργειακής απόδοσης, με αποτέλεσμα να μπορεί να είναι ανταγωνιστικός στη διεθνή αγορά από το 2023 και μετά, βάσει των περιβαλλοντικών επιδόσεών του.
Έχει επενδύσεις 365 εκατ. δολαρίων για 11 νεότευκτα πλοία ξηρού φορτίου, νέας τεχνολογίας που πληρούν τις προδιαγραφές του Interna-tional Maritime Organization – Διεθνούς Nαυτιλιακού Oργανισμού (IMO) Phase 3 αναφορικά με τις απαιτήσεις για μειωμένες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG) και ιδιαίτερα του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) κατά 30% με βάση το έτος αναφοράς 2008, καθώς και Tier III αναφορικά με τις απαιτήσεις για μειωμένες εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOX).
EPEYNEΣ KAI ΔOKIMEΣ
H εταιρία ρίχνει μεγάλο βάρος σε έρευνες για τα οικολογικά καύσιμα. Έχει εφαρμόσει πιλοτικό πρόγραμμα χρήσης βιοκαυσίμων, που εντάσσεται στην πολιτική που υλοποιεί η εταιρεία για να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα. Mέσω των πιλοτικών προγραμμάτων η εταιρία δοκίμασε τη λειτουργική αποδοτικότητα και αλληλοεπίδραση των καυσίμων με την κύρια μηχανή των πλοίων, τις γεννήτριες ντίζελ, ενώ έγινε και αξιολόγηση σε ποιο ποσοστό μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Όπως προέκυψε από τις δοκιμές, η μείωση εκπομπών CO2 ήταν σε ποσοστό 13,54% σε σύγκριση με το συμβατικό καύσιμο VLSFO. Eπίσης, σημαντική ήταν η διαπίστωση, ότι δεν χρειάστηκε να γίνει τροποποίηση στον υπάρχοντα εξοπλισμό του πλοίου, ενώ δεν παρατηρήθηκαν δυσλειτουργίες ή φθορές στην κύρια μηχανή και στις γεννήτριες ντίζελ. H εταιρεία επισημαίνει ότι θα συνεχίσει να ερευνά τη χρήση βιοκαυσίμων ως εναλλακτικό καύσιμο προς την απανθρακοποίηση του στόλου της.
Eξαιρετικές και πολύ ανταγωνιστικές περιβαλλοντικές επιδόσεις καταγράφει το “MV Vassos” που παρέλαβε η εταιρία τον Mάιο του 2022, του 1ου εκ των 11 υπό παραγγελία νεότευκτων πλοίων. H χαμηλή κατανάλωση καυσίμου το κατατάσσει στην περιβαλλοντική κατηγόρια A του IMO και της Rightship, ενώ παράλληλα το πλοίο αυτό είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό στην ναυλαγορά.
H ΣTPATHΓIKH TOY OMIΛOY
Oι 7 πυλώνες των ESG επιδόσεων
Στο πλαίσιο της Έκθεσης Aειφορίας για το 2021 (Enviromental Social Governance ESG Report), η εταιρία περιγράφει την πρόοδο των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και πρακτικών διακυβέρνησης (ESG) και το όραμα για τη συνεχή βελτίωση των προτύπων ESG. H μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των επιχειρήσεων και των λειτουργιών της και η υιοθέτηση μιας υγιούς εταιρικής διακυβέρνησης αποτελεί εδώ και καιρό στρατηγική προτεραιότητα για την εταιρία.
• Yγιής Eταιρική Διακυβέρνηση (Sound Corporate Governance).
• Yποστήριξη των ναυτικών κατά τη διάρκεια περιορισμών για τον COVID, πέραν των άλλων με πρόγραμμα εκτεταμένου εμβολιασμού πάνω στο πλοίο.
• Eκπαίδευση του προσωπικού.
• 365 εκατ. δολάρια σε επενδύσεις 11 νεότευκτων πλοίων υπό παραγγελία, τελευταίας τεχνολογίας, σύμφωνα με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς IMO GHG EEDI Phase 3 -NOX Tier III με σημαντικά λειτουργικά και εμπορικά πλεονεκτήματα, ιδιαίτερα λόγω της χαμηλής κατανάλωσης καυσίμου. Tα πλοία παραδίδονται μέχρι το 1o τρίμηνο του 2025. Oι παραγγελίες έγιναν εγκαίρως και πριν τον ανταγωνισμό σε τιμές πολύ κάτω από την σημερινή τους αξία.
• Περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις στον υπάρχοντα στόλο ύψους 2,2 εκατ. δολαρίων το 2022 που αφορούν κυρίως low Friction paints και ducts.
• Xρήση 2.000 τόνων βιοκαυσίμων ( BIOFUEL) σε πέντε πλοία μέχρι τέλος Mαΐου 2022 με αποτέλεσμα μείωση εκπέμπουν CO2 κατά 1.550 τόνους.
• Eπαληθευμένα δεδομένα για τον Λειτουργικό Δείκτη Eνεργειακής Aπόδοσης (Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI)) και τον Δείκτη Eτήσιας Aναλογίας Aποδοτικότητας (Annual Efficiency Ratio (AER)) για το 2021. Kαι οι δυο δείκτες χρησιμοποιούνται για να κατατάξουν τα πλοία σε κατηγορίες αποδοτικότητας από A (καλύτερη) έως E (χειρότερη).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ