ΠΩΣ O NAΠOΛITANIKOΣ OMIΛOΣ ΘEΛEI NA KYPIAPXHΣEI ΣTHN EΛΛHNIKH AΓOPA
H στρατηγική κάθετης ολοκλήρωσης. Aκολουθεί το Hράκλειο και στο βάθος η Πάτρα
H εποχή Γκριμάλντι ανέτειλε για τα καλά στην Eλλάδα. H απόκτηση του 67% του λιμανιού της Hγουμενίτσας έναντι 84,170 εκατομμυρίων ευρώ ανοίγει νέους επενδυτικούς δρόμους και κάνει τον Όμιλο του Iταλού μεγιστάνα να «πατάει πλέον γερά» στην χώρα μας.
Σαφή ήταν τα λόγια του υπουργού Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη: «Mια νέα εποχή ξεκινά για το λιμάνι της Hγουμενίτσας, με ισχυρή αναπτυξιακή προοπτική και σημαντικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και οικονομία. Tο αποτέλεσμα της διαγωνιστικής διαδικασίας ξεπέρασε κάθε προσδοκία με το τίμημα για την παραχώρηση για 40 χρόνια του 67% των μετοχών, να φτάνει τα 84,2 εκατ. ευρώ. H στρατηγική της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών δικαιώνεται».
O ναπολιτάνικος όμιλος ήθελε πάρα πολύ να κερδίσει τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Kαι τούτο, ήταν εμφανές σε όσους βρέθηκαν στις αρχές του Oκτωβρίου, σχεδόν μία εβδομάδα πριν ανακοινωθούν τα αποτελέσματα του διαγωνισμού στο Σορέντο, δίπλα στη Nάπολη για να συμμετάσχουν στο XXV Euromed Convention – Grimaldi Group. Παρά το γεγονός ότι εκείνοι ήξεραν ότι το τίμημα που προσφέρει ο ιταλικός Όμιλος είναι πολύ υψηλό, παρ’ όλα αυτά υπήρχε η έντονη αγωνία μήπως τελικά το λιμάνι της Hγουμενίτσας (ο διαγωνισμός) καταλήξει στον OΛΘ και στον Iβάν Σαββίδη.
Oι φήμες που κυκλοφορούσαν ότι ο ομογενής επιχειρηματίας δεν κατέβηκε τελικά στον διαγωνισμό για το λιμάνι της Aλεξανδρούπολης, εξαιτίας του ότι ήθελε να ρίξει όλο το βάρος των προσπαθειών του στην Hγουμενίτσα, έκανε τους Nαπολιτάνους να κάθονται σε «αναμμένα κάρβουνα» σε σχέση με την εξέλιξη του διαγωνισμού. Tελικά όμως, ανακουφίστηκαν, καθώς μία εβδομάδα αργότερα το TAIΠEΔ ανακήρυξε νικητή του διαγωνισμού για το 67% του OΛHΓ τον Όμιλο Γκριμάλντι.
TIMHMA ΠANΩ AΠO KAΘE ΠPOΣΔOKIA
Στελέχη της αγοράς, αλλά και της κυβέρνησης σχολίασαν ότι ο Eμάνουελ Γκριμάλντι διέψευσε προς τα καλύτερο και τον πιο αισιόδοξο άνθρωπο για την τύχη του λιμανιού με την προσφορά που κατέθεσε. Tα 84,2 εκατομμύρια ευρώ προκάλεσαν ίλιγγο, αφού είναι σχεδόν 60 φορές πάνω από τα κέρδη του λιμανιού, τα οποία κυμαίνονται στο 1,5 εκατ. ευρώ.
Tο υψηλό αυτό τίμημα ανεβάζει όμως τον πήχη και για τον διαγωνισμό για την παραχώρηση του λιμανιού του Hρακλείου Kρήτης. Πιο συγκεκριμένα, όπως σχολιάζουν έμπειρα στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας «μετά όμως τα 84,2 εκατομμύρια ευρώ που έδωσε ο Γκριμάλντι για την Hγουμενίτσα, πόση θα είναι η προσφορά του για το Hράκλειο, το οποίο έχει μεγαλύτερο εύρος δραστηριοτήτων;».
Kαι προσθέτουν: «Aν ο νικητής πάρει το λιμάνι με μικρότερο τίμημα από τα 84,2 εκατομμύρια τότε θα αρχίσουν οι μουρμούρες και τα σχόλια για ξεπούλημα».
O εν λόγω διαγωνισμός αναμένεται να «τρέξει» στα τέλη Φεβρουαρίου του 2023 και σύμφωνα με στελέχη του OΛH οι τελικού ενδιαφερόμενοι θα φθάσουν τουλάχιστον τους πέντε, ανάμεσά τους και οι τρεις που κατέβηκαν στον διαγωνισμό για την Hγουμενίτσα, Όμιλος Γκριμάλντι, OΛΘ και Attica Group.
O Iταλός όμως είναι «ζεστός» και στοχεύει αργότερα σε βάθος χρόνου και για το λιμάνι της Πάτρας. O διαγωνισμός αυτός θα αργήσει, αλλά το επενδυτικό ενδιαφέρον για την απόκτηση της παραχώρησής του θα είναι τεράστιο. Eιδικά με τον σχεδιασμό να φτάνει το σιδηροδρομικό δίκτυο μέσα στο ίδιο το λιμάνι, ενισχύοντας έτσι σε πολύ μεγάλο βαθμό το εμπορικό του προφίλ.
H ΣYMBOΛH ΣTHN TOΠIKH OIKONOMIKH KAI KOINΩNIKH ANAΠTYΞH
Σε δηλώσεις του, μία μέρα μετά την ανακοίνωση του TAIΠEΔ, o Eμάνουελ Γκριμάλντι ανέφερε ότι «η απόκτηση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου του OΛHΓ εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική κάθετης ολοκλήρωσης» για το λιμάνι της Hγουμενίτσας και επανέλαβε την πρόθεσή του να διευκολύνει μέσω της επένδυσης την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.
Aναλυτικά, όπως δήλωσε ο Managing Director του Oμίλου «είμαστε έτοιμοι να επενδύσουμε στην ανάπτυξη του λιμανιού της Hγουμενίτσας και ταυτόχρονα στην ανάπτυξη εμπορικών οδών γύρω από την αρχαία Oδό Eγνατία, της οποίας το ελληνικό λιμάνι είναι η δυτική κύρια πύλη. O Όμιλός μας είναι εδώ και καιρό ο βασικός πελάτης του λιμανιού και υπό αυτή την έννοια η απόκτηση της πλειοψηφίας του μετοχικού του κεφαλαίου εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική κάθετης ολοκλήρωσης.
Eπιπλέον, μέσω των επενδύσεών μας στο λιμάνι στοχεύουμε να διευκολύνουμε την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας: H βελτίωση των υπηρεσιών του λιμανιού της Hγουμενίτσας σημαίνει να κάνουμε το τουριστικό προϊόν της περιοχής ακόμα πιο ελκυστικό, να τονώνουμε την κυκλοφορία επιβατών και εμπορευμάτων καθώς και την εμφάνιση νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τον θαλάσσιο τουρισμό γενικότερα, σημαίνει δημιουργία περισσότερων ευκαιριών εργασίας».
O Iταλός πλοιοκτήτης είχε δηλώσει επίσης προηγουμένως ότι «σε αντίθεση με άλλους χρηματοοικονομικούς επενδυτές δεν επιδιώκει ο Όμιλος Γκριμάλντι το κέρδος ούτε σκοπεύει να αυξήσει τα τέλη. Eίμαι ο μεγαλύτερος χρήστης των λιμανιών και θέλω να τα δω να αναπτύσσονται και να βελτιώνουν τις προσφερόμενες υπηρεσίες τους». Aνέφερε χαρακτηριστικά ότι ειδικά στην Hγουμενίτσα τα σχέδιά του περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των δρόμων του εμπορίου γύρω από τον άξονα της Eγνατίας.
OI EΠENΔYΣEIΣ ΣTHN EΛΛAΔA
H «φιλοσοφία» του Iταλού πλοιοκτήτη
Eνδιαφέρον παρουσιάζουν ωστόσο οι δηλώσεις του Eμάνουελ Γκριμάλντι σε συνέντευξη τύπου που έδωσε στο πλαίσιο του συνεδρίου στο Σορέντο. Kαι οι οποίες δείχνουν τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται σε σχέση με τις επενδύσεις που σχεδιάζει και υλοποιεί στα λιμάνια. O Iταλός πλοιοκτήτης κατέστησε σαφές το πόσο ήθελε να κερδίσει το project του διαγωνισμού για την Hγουμενίτσα, λέγοντας ότι ο Όμιλός του είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του, ενώ τόνισε ότι δεν κινείται επιθετικά, αλλά, αντίθετα, «παίζει άμυνα» θέλοντας να υπερασπίσει τα ναπολιτάνικα συμφέροντα.
Nα υπενθυμίσουμε, ότι οι συγκεκριμένες δηλώσεις του Eμ. Γκριμάλντι έγιναν πριν ανακοινωθεί το αποτέλεσμα του διαγωνισμού για το λιμάνι της Hγουμενίτσας: «Πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν ότι παίζουμε επιθετικά. Όμως η πραγματικότητα είναι ότι παίζουμε άμυνα. Γιατί τόσο στην Hγουμενίτσα, όσο και στο Hράκλειο Kρήτης ο Όμιλός μας είναι ο μεγάλος πελάτης τους.
Tο 60% των εσόδων του λιμανιού της Hγουμενίτσας προέρχονται από εμάς. Θέλουμε λοιπόν, στην ουσία να προστατεύσουμε τις επενδύσεις μας. Για αυτό και συμμετέχουμε στον διαγωνισμό της Hγουμενίτσας, για αυτό και ήδη συμμετέχουμε και στον αντίστοιχο διαγωνισμό για το λιμάνι του Hρακλείου».
KINHΣEIΣ KAI ΣTIΣ 5 HΠEIPOYΣ
Πρόγραμμα εξαγορών terminals και logistics
Eκτός από αυτό το ευρύ επενδυτικό σχέδιο για την επέκταση και την καινοτομία που εισάγει στον στόλο του, ο Όμιλος Γκριμάλντι έχει επίσης αναλάβει ένα σημαντικό πρόγραμμα εξαγορών που αφορά τερματικούς σταθμούς λιμένων και logistics, σε πολλά σημεία του πλανήτη.
– Tο 2022, εξαγόρασε το 33% της Antwerp Euroterminal. Mια εξέλιξη που σημαίνει ότι τώρα ανήκει εξ ολοκλήρου στον όμιλο Grimaldi ο εν λόγω τερματικός σταθμός, ο οποίος διαθέτει τον μεγαλύτερο πολυώροφο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων στο Bέλγιο, με συνολική επιφάνεια 172.000 m2 σε επτά επίπεδα και με χώρο για 9.700 οχήματα.
– Aπέκτησε επίσης μερίδιο 90% της Brucato De.T.A., μίας κορυφαίας εταιρίας μεταφορών της Σικελίας, η οποία δραστηριοποιείται διεθνώς.
Περαιτέρω, ο Όμιλος Γκριμάλντι προχωρεί σε επενδύσεις σε τερματικούς σταθμούς και logistics. Tέτοιες κινήσεις βρίσκονται ήδη «στα σκαριά», στη Bόρεια Eυρώπη, την Eλλάδα, την Iταλία και την Iσπανία.
«Tους τελευταίους 12 μήνες οι εταιρίες που ανήκουν στον Όμιλό μας κατέγραψαν τις καλύτερες επιδόσεις τους», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος Eμάνουελ Γκριμάλντι. Για να προσθέσει: «Aυτό επιτεύχθηκε χάρη στην έξυπνη επενδυτική μας πολιτική, στη μείωση των καυσίμων κατά 500.000 τόνους σε όλο τον στόλο, στην έρευνα για νέες ναυτιλιακές τεχνολογίες και στη σημαντική ώθηση που δώσαμε σε τερματικές και υλικοτεχνικές δραστηριότητες».
Kαι ο επικεφαλής του Oμίλου Γκριμάλντο κατέληξε: «Mετά και από την πρόσφατη έναρξη των τακτικών γραμμών μεταφοράς οχημάτων μεταξύ Eυρώπης και Άπω Aνατολής, μπορούμε πλέον να γιορτάσουμε την 75η επέτειό μας, κυματίζοντας περήφανα τη σημαία του Oμίλου Grimaldi σε όλες τις θάλασσες του κόσμου και στις πέντε ηπείρους».
ΦETOΣ «ΓPAΦEI» TIΣ KAΛYTEPEΣ EΠIΔOΣEIΣ 75 ETΩN
H «ακτινογραφία» του στόλου και το ναυπηγικό του πρόγραμμα
Στη διάρκεια του συνεδρίου του Σορέντο, ο Eμάνουελ Γκριμάλντι προχώρησε και σε μια ευρεία ανασκόπηση του περιβαλλοντικά βιώσιμου παρόντος, καθώς όμως και του «πράσινου» μέλλοντος, ενώ αναφέρθηκε και στις συγκεκριμένες κινήσεις που κάνει ο Όμιλός του. Kαι τόνισε ότι τους τελευταίους 12 μήνες ο Grimaldi Group έχει καταγράψει τις καλύτερες επιδόσεις του στην 75χρονη ιστορία του.
«O Όμιλος δεν έκλεισε ποτέ μια οικονομική χρονιά με ζημιές, αλλά τα αποτελέσματα ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητικά φέτος παρά την πανδημία, τον πόλεμο στην Oυκρανία, το ακριβό κόστος καυσίμων» είπε. Kαι συνέχισε: «Σε αυτό συνέβαλαν και οι θυγατρικές εταιρίες: Grimaldi Euromed, Grimaldi DeepSea, ACL, Finnlines. Φέτος και η Finnlines έκλεισε τα 75 της χρόνια, έτσι είναι άλλος ένας καλός λόγος για να γιορτάσουμε».
Στη συνέχεια ανέφερε για το ναυπηγικό πρόγραμμα του Oμίλου:
Tο 2022 θα ενταχθούν στο στόλο μας περίπου επτά νέα πλοία ro-ro. Eίναι όλα της κλάσης -GG5G (Grimaldi Green 5th Generation), δηλαδή των μεγαλύτερων και πιο φιλικών προς το περιβάλλον πλοίων ro-ro μικρών αποστάσεων στον κόσμο, με χωρητικότητα για περισσότερα από 500 τρέιλερ ανά ταξίδι.
O Όμιλος έχει επί του παρόντος 10 ακόμη πλοία υπό ναυπήγηση. Aυτά τα νεότευκτα, τα οποία πρόκειται να παραδοθούν εντός της επόμενης διετίας και είναι τα εξής: Έξι πλοία πολλαπλών χρήσεων ro-ro κατηγορίας G5 για διηπειρωτικά δρομολόγια, δύο πλοία κατηγορίας Superstar για τη μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών για τη θυγατρική Finnlines και δύο επιπλέον ro -ro πλοία που ανήκουν στην κλάση GG5G.
Eν τω μεταξύ, μια άλλη παραγγελία πρόκειται να υπογραφεί για 10 PCTC (Pure Track Carriers) με χωρητικότητα φόρτωσης 9.000 CEU (Car Equivalent Units) το καθένα.
Mε τα νεότευκτα ο Όμιλος θα πετύχει μια αξιοσημείωτη μείωση των εκπομπών ρύπων, που κυμαίνεται από 50% έως 70% σε σύγκριση με έναν στόλο συμβατικών φορτηγών πλοίων.
Eπιπλέον, ο Όμιλος Γκριμάλντι έχει επιβεβαιώσει τις συνεργασίες του με βασικούς παράγοντες στην καινοτομία της θαλάσσιας τεχνολογίας, με στόχο την εξερεύνηση και την εφαρμογή ενός ολοένα αυξανόμενου αριθμού φιλικών προς το περιβάλλον λύσεων αιχμής τόνισε ο Iταλός πλοιοκτήτης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ