Η προσοχή του ναυτιλιακού κόσμου στρέφεται σε υποθέσεις όπως η κλιμάκωση της κόντρας της Grand China Logistics με τον Ναυτιλιακό Όμιλο Βαφειά, καθώς οι δύο πλευρές επέστρεψαν στα δικαστήρια για να λύσουν το ζήτημα της μη καταβολής δεδουλευμένων ναύλων στον Έλληνα εφοπλιστή.
Η όλη εξέλιξη είναι ένα ακόμα επεισόδιο στην μακρά σειρά αντιπαραθέσεων μεταξύ πλοιοκτητών και ναυλωτών για το ύψος των ναύλων που θα καταβάλλονται στα μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα. Οι ναυλωτές συχνά ζητούν «haircuts» όπως οι Κινέζοι, οι οποίοι ούτως ή άλλως δεν θεωρούνται από τους καλύτερους ναυλωτές στον κόσμο, εξαιτίας της συνεχούς αλλαγής των απαιτήσεων τους.
Έτσι όταν μια ναυτιλιακή εκχωρήσει ένα καράβι της για ένα ή και περισσότερα χρόνια σε μια τιμή, αναμένει ασφαλώς την καταβολή της. Συχνά οι συμβάσεις αυτές χρησιμοποιούνται ως εξασφαλίσεις τραπεζών για την χρηματοδότηση της επιχείρησης. Τώρα οι Κινέζοι, όπως και άλλοι ναυλωτές, ζητούν χαμηλότερους ναύλους. Η σύγκρουση αυτή συμφερόντων καταλήγει συνήθως στην επιδιαιτησία ή στα δικαστήρια.
Η Grand China Logistics δεν έχει καταβάλει στον Ναυτιλιακό Όμιλο Βαφειά -εδώ και μήνες- ναύλους ύψους 1,7 εκατ. δολ. για το δεξαμενόπλοιο χωρητικότητας 177,000 dwt Argentina ναυπήγησης του 2010. Το ναυλοσύμφωνο είναι 5ετές και προβλέπει ημερήσιο ναύλο 19.800 δολαρίων. Αν και υπήρξε ένδειξη ότι οι Κινέζοι θα έκλειναν τις οφειλές τους (κατέβαλαν κάποιες δόσεις) υποτροπίασαν και σταμάτησαν τις καταβολές των υποχρεώσεων με αποτέλεσμα οι δικηγόροι των δύο πλευρών να επιστρέψουν αυτή την εβδομάδα στα δικαστήρια της Νέας Υόρκης.
Η υπόθεση είναι στο επίκεντρο της προσοχής πολλών ναυτιλιακών εταιρειών, που βλέπουν πελάτες τους να μην πληρώνουν τα προσυμφωνηθέντα ναυλοσύμφωνα. Το ζήτημα έχει ανακύψει για πολλά ναυλοσύμφωνα που έκλεισαν όταν η αγορά ήταν σε καλύτερα επίπεδα και τώρα οι οφειλέτες αρνούνται να καταβάλουν τα συμφωνηθέντα, ωστόσο συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τα πλοία.
Ορισμένοι εφοπλιστές προτιμούν να επιβαρυνθούν με την καταβολή premium σε ασφαλιστικές και να ασφαλίσουν τα ναυλοσύμφωνά τους. Στην περίπτωση του Ομίλου Βαφειά, η ναυτιλιακή Iron Pasha -πλοιοκτήτρια ποντοπόρου πλοίου η οποία συνδέεται με τα συμφέροντα του ομίλου- προσέφυγε σε βρετανικό δικαστήριο στο οποίο η πλοιοκτήτρια διέταξε το πάγωμα των περιουσιακών στοιχείων της κινεζικής Grand China Logistics (GCL) η οποία το είχε ναυλώσει έως του ποσού του 1,485 κατ. δολ. αναγνωρίζοντάς τα ως οφειλή. Η GCL πλήρωσε μέρος των οφειλών της.
Ο όμιλος Βαφειά, ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες στα δεξαμενόπλοια, ναυπηγεί πλοία ως επί το πλείστον στην Ιαπωνία κι έτσι δεν έχει μεγάλες εξαρτήσεις από τους Κινέζους. Όμως έχει σχέσεις με ναυλωτές -και σε αυτή τη λογική η επικράτηση των αξιώσεών του εμπνέει αισιοδοξία για πολλές παρόμοιες υποθέσεις. Από την άλλη πλευρά, αποκαλύπτεται ότι κινεζικές εταιρείες ανεξαρτήτως του μεγέθους τους μπορεί να αντιμετωπίζουν προβλήματα, οπότε δεν καθίσταται σίγουρα ότι πάντα η συνεργασία μαζί τους θα είναι για κάποιον κερδοφόρα.