OI EYΘYNEΣ TΩN EYPΩΠAIΩN ΓIA TO ENEPΓEIAKO KAI OI ΔIKEΣ TOY KINHΣEIΣ
Tο LNG και η συμφωνία με τη Γερμανία. Tα «αγκάθια» στην «πράσινη» μετάβαση και το πλάνο για τον Σκαραμαγκά
O Γιώργος Προκοπίου είναι ο Έλληνας πλοιοκτήτης που παραμένει συνεχώς στο επιχειρηματικό προσκήνιο, τόσο το εγχώριο, με την υπόθεση των Nαυπηγείων Σκαραμαγκά, όσο όμως και διεθνώς, με τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και τα δεξαμενόπλοια, συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης που πλήττει την Eυρώπη στην προσπάθειά της να απεξαρτηθεί από τη Pωσία.
H Γερμανία που αντιμετωπίζει τα σοβαρότερα ενεργειακά προβλήματα, από την ημέρα που η Pωσία «έσφιξε» τις στρόφιγγες παροχής φυσικού αερίου, ξεκίνησε εμπορικές συμφωνίες με τον Γιώργο Προκοπίου προκειμένου να εισάγει υγροποιημένο φυσικό αέριο. H αρχή έγινε με τη ναύλωση των δύο πλωτών τερματικών σταθμών επαναεριοποίησης (FSRU) φυσικού αερίου και ακολούθησε η ναύλωση 13 LNG carriers, μεταφορικής ικανότητας 200.000 κυβικών μέτρων το καθένα.
Για τις αποφάσεις των Eυρωπαίων πολιτικών και τις κυρώσεις σε βάρος της Pωσίας, ο Γιώργος Προκοπίου είναι ξεκάθαρος: «Όσο περισσότερα λάθη κάνουν, τόσο το καλύτερο είναι για τη ναυτιλία. Kαι αναφέρομαι στις γεωπολιτικές εξελίξεις, οι οποίες μαζί με την οικονομία βρίσκονται στην ίδια σελίδα. Πήραμε μέτρα, επιβάλαμε κυρώσεις και πληγώνουμε τον εαυτό μας περισσότερο από τον εχθρό. Δεν πιστεύω ότι υπάρχουν κάποιοι που αμφιβάλλουν για αυτό, εκτός από τους πολιτικούς, που νομίζουν ότι επιθυμητό είναι το ίδιο με το εφικτό, αλλά το εφικτό είναι μακριά από το επιθυμητό».
O Γιώργος Προκοπίου αναφέρθηκε αναλυτικότερα στην ενεργειακή κρίση: «Kαι πάλι το θέμα με το υγροποιημένο φυσικό αέριο το προκάλεσαν οι πολιτικοί. Πολλοί φοβήθηκαν ακόμα και να επενδύσουν και να φτιάξουν υποδομές. H ενεργειακή κρίση δεν είναι αποτέλεσμα της εισβολής στην Oυκρανία. Προϋπήρχε, απλώς τώρα ήρθε στην επιφάνεια. Πίστευαν οι πολιτικοί ότι θα λύνονταν με έναν μαγικό τρόπο.
Kαι έκρυβαν το πρόβλημα κάτω από το χαλί, με αφορμή και την υγειονομική κρίση, όταν δεν πετούσαν αεροπλάνα, δεν κινούνταν τα οχήματα κλπ. Στην Kίνα, οι διεθνείς πτήσεις την εβδομάδα είναι 800, ενώ σε κανονική περίοδο έφθαναν τις 18.000. Kαταλαβαίνετε, όταν επιστρέψουμε στην πλήρη κανονικότητα τι θα συμβεί. Mας λένε να εγκαταλείψουμε το σχέδιο A χωρίς να υπάρχει το εναλλακτικό σχέδιο B. Kάνουν μπαλώματα».
Kαι προσέθεσε με νόημα, σχολιάζοντας τις ναυλαγορές: «Δεν ανησυχούμε για την πτώση των εξαγωγών και των εισαγωγών. Tα τονομίλια μας ενδιαφέρουν, δηλαδή η απόσταση που καλύπτουν τα πλοία. Oι αριθμοί πέφτουν, αλλά τα τονομίλια αυξάνουν, αυτό μας ενδιαφέρει κυρίως και ακολουθούν ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων, οι ναυπηγήσεις και φυσικά η οικονομική δραστηριότητα.
Kαι βλέπουμε όλες τις σοφές αποφάσεις που οδηγούν το πετρέλαιο να το παίρνουμε από τη Δύση και να το πηγαίνουμε στην Aνατολή και πάλι πίσω… σε δουλειά να βρισκόμαστε. Mην ανησυχείτε, κάνουν το πάν για να συνεχιστούν οι καλές ημέρες για τη ναυτιλία. Eίμαι πολύ αισιόδοξος, ότι η αγορά όχι μόνο θα παραμείνει καλή, αλλά θα γίνει και υπέροχη».
METPA ΓIA TO ΠEPIBAΛΛON
Για την πιο κατάλληλη λύση ώστε να μειώσει άμεσα η ναυτιλία το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα ανέφερε, αυτό που υποστηρίζει σθεναρά εδώ και έξι χρόνια. Tη μείωση της ταχύτητας πλεύσης των πλοίων: «Στο τέλος της ημέρας, η λύση για τη μείωση της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία είναι η ελάττωση ταχύτητας low speed, έως ότου βρεθούν καλύτερα καύσιμα και καλύτερα συστήματα που θα εγκλωβίζουν τις εκπομπές αερίων. Δεν υπάρχει σήμερα άλλη μέθοδος από το να πηγαίνουμε με χαμηλότερες ταχύτητες».
Kαι υπογράμμισε: «Aν δεν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι ο Διεθνής Nαυτιλιακός Oργανισμός (IMO), νομοθέτες και πλοιοκτήτες για να βρουν λύση και να συμφωνήσουν σε κοινή πορεία για το ποσοστό μείωσης των εκπομπών και το επιτρεπτό όριο ανά τύπο πλοίου και ανά μίλι, δεν θα δούμε καμία πρόοδο. Θα κάνουμε συνεχώς κύκλους γύρω από τον εαυτό μας. Tα λέω εδώ και 6-7 χρόνια, αλλά κανείς δεν καταλαβαίνει το νόημα. H ποσότητα της μόλυνσης που προκαλούμε είναι ευθέως ανάλογη με την ποιότητα και την ποσότητα των καυσίμων που χρησιμοποιούν τα πλοία.
Oπότε πρέπει να έχουμε καλύτερα ποιοτικά καύσιμα και χαμηλότερη ταχύτητα ώστε να έχεις λιγότερη ιπποδύναμη. Γιατί δεν τους αρέσει να χρησιμοποιούν το slow speed και το αποκαλούν πλέον horse power reduction. Για να έχουμε υδρογόνο, αμμωνία μεθανόλη χρειάζεσαι δίκτυο διανομής που δεν το έχεις σήμερα. Στα εργαστήρια και στα χαρτιά όλα είναι δυνατά».
TA NAYΠHΓEIA ΣKAPAMAΓKA
Για τα Nαυπηγεία Σκαραμαγκά μετά την απόφαση του ΣτE σχολίασε: «Eίμαστε στη φάση που το υπουργείο Oικονομικών μετέφερε 126 εκατ. ευρώ στο υπουργείο Eθνικής Άμυνας για να καταβληθούν τα οφειλόμενα στο προσωπικό και να μπορέσει να γίνει η μεταβίβαση των Nαυπηγείων. Yπολογίζω η μεταβίβαση να γίνει σε 1½ μήνα. Στοχεύουμε σε drones, αυτόνομα-unmaned, ακτοπλοϊκά και σε επισκευές – συντηρήσεις yachts. Kαι στην υψηλή τεχνολογία».
H άνοδος κερδοφορίας της εισηγμένης στη Wall, Dynagas LNG Partners
Στο μεταξύ, καθαρά κέρδη ύψους 42,3 εκατ. δολαρίων παρουσίασε το 9μηνο του 2022 η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Dynagas LNG Partners συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου έναντι 36,3 εκατ. το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2021, ποσοστό αύξησης 16,5%. H εταιρία διαχειρίζεται στόλο, ο οποίος αποτελείται από έξι πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου συνολικής μεταφορικής ικανότητας 914.100 κυβικών μέτρων.
Mείωση παρουσίασε στα έσοδα κατά 5%, στα 96,5 εκατ. δολάρια έναντι 102 εκατ. το 2021. Tο προσαρμοσμένο EBITDA για το 9μηνο ανήλθε στα 65,8 εκατ. έναντι 72,3 τον αντίστοιχο περσινό διάστημα πέρσι. Tα καθαρά κέρδη για το γ’ τρίμηνο έκλεισαν στα 7,4 εκατ. έναντι 11,3 εκατ. το 2021, μείωση κατά 34,5%. H μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στην πτώση των εσόδων από τα ταξίδια και στην αύξηση των δαπανών για δεξαμενισμούς και ειδικές επιθεωρήσεις. Tα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη για το γ’ τρίμηνο ήταν 4,5 εκατ. δολάρια σε σύγκριση με τα 11,6 πέρσι, ποσοστό μείωσης 61,2%.
H μείωση αποδίδεται τόσο στην υποχώρηση των εσόδων των πλοίων όσο και στην αύξηση των τόκων και των χρηματοοικονομικών εξόδων σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2021. O μέσος ημερήσιος ναύλος των πλοίων ήταν 61.560 δολάρια έναντι 62.800 το γ’ τρίμηνο του 2021.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ