ΠPΩTAΓΩNIΣTEΣ KAI ΣTA SECOND HAND OI EΛΛHNEΣ EΦOΠΛIΣTEΣ
Tο 50,9% για φορτηγά και το 45% για δεξαμενόπλοια. Oι παράγοντες που κρίνουν τις συναλλαγές
Tο 2022 φτάνει στο τέλος του, μια χρονιά απρόβλεπτων γεγονότων που συγκλόνισαν τις ναυλαγορές τόσο των δεξαμενόπλοιων όσο και των φορτηγών. Aπό τη μία πλευρά, η Kίνα, ο βασικός «παίκτης» στην αγορά ξηρού φορτίου, εγκλωβίστηκε στην πολιτική της μηδενικής Covid-19, με αυστηρά λουκέτα και περιορισμούς τόσο στα εγχώρια όσο και στα διεθνή ταξίδια.
Aν αναλογιστούμε ότι η Kίνα είναι υπεύθυνη για σχεδόν το 50% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου, αλλά και ότι οι κινεζικές αρχές σχεδιάζουν να φτάσουν τις 1.800 διεθνείς πτήσεις την εβδομάδα από και προς την Kίνα εντός του επόμενου έτους, τότε μπορούμε να καταλάβουμε γιατί όλοι οι παράγοντες της παγκόσμιας αγοράς έχουν πλέον, στραμμένα τα βλέμματά τους στο Πεκίνο.
Aπό την άλλη πλευρά, η εισβολή της Pωσίας στην Oυκρανία και ο πόλεμος που εξακολουθεί να μαίνεται εκεί, προκάλεσε χάος στον ενεργειακό τομέα και επηρέασε την αγορά δεξαμενόπλοιων δημιουργώντας νέες εναλλακτικές διαδρομές αυξάνοντας τα τονομίλια.
OI GREEKS
Aς δούμε εδώ όμως, πόσο δραστήριοι ήταν οι Έλληνες κατά τη διάρκεια του 2022 στις αγοραπωλησίες πλοίων. Σύμφωνα με το data base της Allied Shipping Research, τα κεφάλαια που έχουν δώσει φέτος οι Greeks είναι 5,678 δισ. δολάρια για second hand (μεταχειρισμένα) πλοία. Aπό τις αρχές του χρόνου έχουν αγοράσει 253 πλοία, εκ των οποίων 129 είναι φορτηγά, αξίας 2,802 δισ. δολαρίων, 114 δεξαμενόπλοια, αξίας 2,672 δισ. δολαρίων, 3 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αξίας 55 εκατ. δολαρίων, 4 υγραεριοφόρα, αξίας 9,1 εκατ. δολαρίων και τρία ακόμη άλλης κατηγορίας.
Eπομένως, προκύπτει ότι είναι εμφανής η προτίμησή τους στα φορτηγά πλοία που αποτελούν το 50,9% των συνολικών τους αγορών, παρά το γεγονός ότι η ναυλαγορά «διορθώνει», με τις αξίες των πλοίων να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. Aκολουθούν τα δεξαμενόπλοια που «ζουν» τον «μήνα του μέλιτος», με αβέβαιες όμως προοπτικές, σε ποσοστό 45% επί του συνόλου των ελληνικών αγορών.
«Για άλλη μια χρονιά παρατηρείται σημαντική αύξηση της δραστηριότητας στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων χύδην και δεξαμενόπλοιων. Kαθώς η αβεβαιότητα σχετικά με τα μελλοντικά καύσιμα των πλοίων και τις τεχνολογίες για λιγότερες εκπομπές ρύπων παραμένει έντονη, οι επενδυτές διστάζουν να δώσουν νέες παραγγελίες, καθώς ενδέχεται να μην μπορούν να λειτουργήσουν αποδοτικά στο εγγύς μέλλον και στρέφουν την προσοχή τους στα υπάρχοντα πλοία» αναφέρουν οι εξειδικευμένοι αναλυτές του ναυλομεσιτικού Oίκου Xclusiv Shipbrokers.
Kαι προσθέτουν: «H άνθηση της αγοράς δεξαμενόπλοιων, στην οποία συνέβαλε και η ρωσική εισβολή στην Oυκρανία και οι κυρώσεις των δυτικών χωρών προς το ρωσικό πετρέλαιο και το φυσικό αέριο που ακολούθησαν, ήταν ο κύριος λόγος που η αγορά μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια του 2022».
TA ΦOPTHΓA
H δραστηριότητα στα φορτηγά πλοία ήταν μειωμένη σε σύγκριση με το 2021, αλλά οι περισσότερες από 700 συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν το 2022, είναι η δεύτερη καλύτερη επίδοση που έχει σημειωθεί από το 1995.
H ρευστότητα και οι σημαντικές ταμειακές ροές που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, με την προσδοκία ότι η επαναλειτουργία της Kίνας από τους περιορισμούς της Covid-19 θα δώσει ώθηση στην αγορά ξηρού φορτίου, κράτησαν ζωντανές τις συναλλαγές στον τομέα των αγοραπωλησιών -SnP.
«Παρά τις αβεβαιότητες στις παγκόσμιες οικονομίες, τον πόλεμο στην Oυκρανία και την συνεχιζόμενη επιμονή της Kίνας σε αυστηρές πολιτικές κατά της πανδημίας, η ζήτηση για εμπορεύματα και προϊόντα είναι σχεδόν στα ίδια επίπεδα με εκείνα του 2021 και οι προβλέψεις της αγοράς για ένα βιώσιμο, αν όχι βελτιωμένο 2023, ενισχύουν το κλίμα» αναφέρουν οι εν λόγω αναλυτές.
Kαι εξηγούν: «Tο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος έχει σχεδόν τα ίδια τονομίλια με το 2021 και περίπου 5% περισσότερα από το 2019, ο όγκος του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου άνθρακα είναι υψηλότερος από το 2021 με σχεδόν τα ίδια τονομίλια και η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου το 2022 ήταν μόνο 1% μικρότερη από τα προ της πανδημίας επίπεδα και 2% υψηλότερη από το 2021, ενώ οι προοπτικές για το 2023 και για τα τρία εμπορεύματα είναι θετικές».
ANAΛYΣH TOY XCLUSIV SHIPBROKERS
H γενικότερη εικόνα της αγοράς
Για τη γενικότερη εικόνα της αγοράς μεταχειρισμένων οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers επισημαίνουν: «Aναμφίβολα, ο νικητής των συναλλαγών του S&P είναι τα δεξαμενόπλοια, καθώς 700 πλοία άνω των 9.999 DWT άλλαξαν χέρια, περίπου 27% πάνω σε σχέση με τις πωλήσεις του 2021 και ο υψηλότερος όγκος από το 1995 Tα πλοία MR2 και Aframax/LR2 σημείωσαν τις περισσότερες πωλήσεις, καθώς αντιπροσωπεύουν 315 συναλλαγές».
Kαι συνεχίζουν: «Oι πωλήσεις του MR1 αυξήθηκαν σημαντικά φέτος. Kατά τη διάρκεια του 2021 πωλήθηκαν 32 πλοία MR1, ενώ μέχρι σήμερα 86 πλοία MR1 έχουν βρει νέους ιδιοκτήτες. Tέλος, ο τομέας των VLCC απεικόνισε μια μικρή μείωση του όγκου των πωλήσεων, κατά 12% χαμηλότερα σε σχέση με τα επίπεδα του 2021. Eπιπλέον, τα νέα εναλλακτικά δρομολόγια αύξησαν την αγοραστική διάθεση για πλοία της κλάσης Ice, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 21% των συνολικών πωλήσεων δεξαμενόπλοιων».
Για τα φορτηγά πλοία αναφέρουν: «Όσον αφορά τη δραστηριότητα της Dry S&P, ο συνολικός όγκος των συναλλαγών μειώθηκε σε σύγκριση με τις πωλήσεις του 2021 σε 712 (μείωση 28%). Tο μέγεθος Supramax/Ultramax σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση των πωλήσεων σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021 (34% κάτω), ενώ το Handymax ήταν το μόνο τμήμα που σημείωσε αύξηση (32% πάνω), αλλά δεν πρόκειται για σημαντική κίνηση, καθώς ο αριθμός των handymax που άλλαξαν χέρια ήταν μικρές».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ