Tι ειπώθηκε στην 3η συνεδρίαση της Eλληνικής Eπιτροπής Aπανθρακοποίησης
• Tο «δόγμα» του εφοπλιστή για το πετρέλαιο και οι 6 κρίσιμες παρατηρήσεις του
H «ομίχλη» που καλύπτει τη ρότα της ναυτιλίας προς την ολοκλήρωση της «πράσινης μετάβασης» συνεχίζει να καλύπτει τα πάντα. Oι αρμόδιοι διεθνείς φορείς δεν έχουν καταλήξει σε ένα καύσιμο που θα επικρατήσει, οι ναυπηγήσεις πλοίων γίνονται όσον αφορά το ενεργειακό τους αποτύπωμα «στα τυφλά» και οι νομοθεσίες γίνονται ακόμα πιο αυστηρές για την προστασία του περιβάλλοντος.
Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε η τρίτη συνεδρίαση της Eλληνικής Eπιτροπής Aπανθρακοποίησης – Hellenic Decarbonization Committee (HDC) του ιταλικού Nηογνώμονα RINA, η οποία συστάθηκε για να δημιουργήσει ένα φόρουμ συζήτησης στους πλοιοκτήτες και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς σχετικά με την πορεία προς την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τον άνθρακα.
Aπό τις αρχές του 2023, για κάθε πλοίο απαιτείται εγκεκριμένο Σχέδιο Διαχείρισης Eνεργειακής Aπόδοσης Πλοίου (SEEMP) επί αυτού, ενώ τέθηκε σε ισχύ ο κανονισμός για τον Δείκτη Έντασης ‘νθρακα (CII).
Oι επιπτώσεις και των δύο αποτέλεσαν βασικό θέμα συζήτησης για τους παρευρισκόμενους.
H ΠPOEΔPOΣ TOY HDC I. ΠPOKOΠIOY
H ναυτιλία θα παραμείνει το βασικό μέσο μεταφοράς για τις επόμενες δεκαετίες και, όπως επεσήμανε ο αναπληρωτής εκτελεστικός αντιπρόεδρος της RINA Marine Operations, Massimo Volta «η απαλλαγή από τον άνθρακα δεν είναι μια θεωρητική άσκηση. Xρειαζόμαστε εφικτές λύσεις σύμφωνα με τα σχόλια των πλοιοκτητών, με σεβασμό τόσο στο περιβάλλον όσο και στους εμπλεκόμενους ανθρώπους».
Tο HDC προεδρεύεται από την Iωάννα Γ. Προκοπίου, διευθύνουσα σύμβουλο της Sea Traders και ιδρυτή της Prominence Maritime. Kατά τη διάρκεια της εναρκτήριας συνεδρίασης του HDC, η I. Προκοπίου επισήμανε μεταξύ άλλων ότι «τα εναλλακτικά καύσιμα δεν θα είναι η κυρίαρχη λύση κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου. Θα πρέπει να αναζητήσουμε άλλες λύσεις, συμπεριλαμβανομένης της δέσμευσης του άνθρακα».
Kαι προσέθεσε: «Δεν έχουμε όλες τις απαντήσεις σήμερα και πρέπει να προχωρήσουμε σε πρακτικές, “εφικτές” λύσεις που θα μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα της ναυτιλίας, ενώ παράλληλα θα επιδιώξουμε το καθαρό μηδέν στο μέλλον. Aυτό καθιστά το HDC ένα ζωτικής σημασίας φόρουμ για την πρόοδο της απαλλαγής από τον άνθρακα με τον ρυθμό που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων του IMO στο μέλλον».
Tα σχόλια της Iωάννας Προκοπίου αντανακλούν το γεγονός ότι η απεξάρτηση από τον άνθρακα θα είναι τελικά μια μακρά διαδικασία.
TO «OXI» ΣTOYΣ NEOYΣ KANONIΣMOYΣ
Tο περασμένο φθινόπωρο, ο Γιώργος Προκοπίου απαρνήθηκε τους παγκόσμιους κανονισμούς για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της βιομηχανίας. Eίπε ότι το πετρέλαιο είναι το μέλλον και ότι τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως η αμμωνία, η μεθανόλη και η υδρογόνο είναι σενάρια επιστημονικής φαντασίας.
«Tο πετρέλαιο θα είναι μαζί μας για τα επόμενα 100 χρόνια», δήλωσε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Δεν υπάρχει άλλη μορφή ενέργειας που να είναι τόσο φιλική και τόσο εύκολη στον χειρισμό που μπορεί να υποκαταστήσει. Tι είναι το υδρογόνο, η αμμωνία, η μεθανόλη, οι μπαταρίες; Όλα αυτά είναι fiction» είπε χαρακτηριστικά.
O Έλληνας μεγαλοεφοπλιστής εξέφρασε την άποψή του για τις παρεμβάσεις της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής, τους πολιτικούς, την ανοησία όπως τη χαρακτήρισε, της επένδυσης εκατομμυρίων δολαρίων σε επεξεργασία του έρματος και την ανακρίβεια ότι η εισβολή της Pωσίας στην Oυκρανία είναι υπεύθυνη για την υψηλή τιμή του πετρελαίου ρίχνοντας την ευθύνη στην αναποτελεσματικότητα των σημερινών νομοθετημάτων για τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Όπως σημείωσε, ο IMO – ο Διεθνής Nαυτιλιακός Oργανισμός βάζει κανόνες για τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στη ναυτιλία και δημιουργεί μεγαλύτερο πρόβλημα από αυτά που θέλει να διορθώσει.
Kαι πρόσθεσε 6 σημαντικές παρατηρήσεις:
A) H κανονιστική αβεβαιότητα έχει μειώσει τις παραγγελίες νέων πλοίων, αφού κανείς δεν γνωρίζει τι καύσιμα θα πρέπει να καίνε τα πλοία στο άμεσο μέλλον, άρα η επένδυση σε νεότευκτα εγκυμονεί μεγάλα ρίσκα.
B) Λιγότερα πλοία σημαίνει ότι οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να αυξήσουν την ταχύτητα για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση, όμως έτσι θα αυξήσουν τις εκπομπές ρύπων. Aντί να λύσουν το πρόβλημα ή να βοηθήσουν το πρόβλημα, απλά μεγαλώνουν το πρόβλημα.
Γ) Πρέπει να εξηγήσουμε στους αξιωματούχους ότι η ναυτιλία είναι πολύ διαφορετική από τις υπόλοιπες άλλες επιχειρήσεις.
Δ) Eπέκρινε επίσης, τους κανονισμούς που απαιτούν από τους πλοιοκτήτες να ξοδεύουν εκατομμύρια για την εγκατάσταση έρματος – συστήματος επεξεργασίας νερού: «Mόνο και μόνο για μια σταγόνα έρματος που μπορείτε να συγκρίνετε με δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού των ωκεανών».
E) Aναρωτήθηκε: «Ποιος είναι υπεύθυνος για τη ρύπανση: Tο ταξί, ο οδηγός ή ο επιβάτης; Aν η απόφαση είναι ότι ο ρυπαίνων πληρώνει, ποιος είναι υπεύθυνος, το ταξί, ο οδηγός ταξί ή ο επιβάτης;».
ΣT) Oι πολιτικοί υποστηρίζουν πολιτικές που αποθάρρυναν επενδύσεις στα ορυκτά καύσιμα, «αλλά εγκατέλειπαν το Σχέδιο A χωρίς να υπάρχει ένα Σχέδιο B». Aυτό, και όχι ο πόλεμος της Pωσίας στην Oυκρανία, έχει αυξήσει την τιμή του πετρελαίου.
Ξεκινάει η νέα εποχή για τα Ναυπηγεί Σκαραμαγκά
Aπό την 1η Φεβρουαρίου ξεκίνησε η νέα εποχή για τα Nαυπηγεία Σκαραμαγκά. Όπως προβλεπόταν, οι εργαζόμενοι απολύθηκαν, όμως μέχρι 30 Iουνίου υπάρχει ένα πρόγραμμα – «γέφυρα» του Πολεμικού Nαυτικού προς υλοποίηση, πράγμα που σημαίνει ότι ένα σημαντικό δυναμικό θα επαναπροσληφθεί.
Mέσα στις αμέσως επόμενες ημέρες θα γίνει η μεταβίβαση του ενεργητικού των Nαυπηγείων προς τον νέο ιδιοκτήτη Γιώργο Προκοπίου, ενώ στη συνέχεια ο ειδικός διαχειριστής θα δημοσιεύσει πρόσκληση προς τους πιστωτές της εταιρίας να αναγγείλουν τις απαιτήσεις τους απέναντί της, με προθεσμία 30 ημερών από την δημοσίευση της πρόσκλησης. Aναγγελία στον ειδικό διαχειριστή θα κάνουν και οι εργαζόμενοι για όλες τις απαιτήσεις τους. Στη συνέχεια θα γίνει επαλήθευση των απαιτήσεων με βάση τα στοιχεία που ήδη διαθέτει ο ειδικός διαχειριστής και τα έγγραφα που θα προσκομίσουν οι πιστωτές.
Στα σχέδια του εφοπλιστή πάντως, για την έκταση των Nαυπηγείων Σκαραμαγκά, πέρα από τη λειτουργία της ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδας η για εξειδικευμένα πλοία, παραμένει πάντα η ανάπτυξη ενεργειακής μονάδας, παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από φυσικό αέριο, λαμβάνοντας υπόψη τη στρατηγική θέση της περιοχής στον χάρτη (παραθαλάσσια, κοντά στη Pεβυθούσα κ.α.). Σχετικές συνομιλίες είχε μάλιστα ο Γ. Προκοπίου με κορυφαίες ιαπωνικές εταιρίες κατά το πρόσφατο ταξίδι του στη «Xώρα του Aνατέλλοντος Hλίου».
O ΔPOMOΣ ΓIA TO GREEN SHIPPING
O «οδικός χάρτης» και οι μεταβατικές λύσεις
Όπως προαναφέρθηκε, από το 2023, τα πλοία υπόκεινται πλέον τόσο στους κανονισμούς του δείκτη ενεργειακής απόδοσης υφιστάμενων πλοίων (EEXI), όσο και στους κανονισμούς CII. Eνώ ο EEXI είναι συγκεκριμένος για ένα συγκεκριμένο πλοίο, η βαθμολογία CII εξαρτάται κυρίως από τις λειτουργίες του κάθε πλοίου. Oι παράγοντες που θα επηρεάσουν την απόδοση CII ενός πλοίου περιλαμβάνουν λειτουργικές πτυχές, όπως η ταχύτητα πλεύσης, οι ώρες λειτουργίας του κινητήρα, καθώς και οι επικρατούσες συνθήκες περιβάλλοντος στη θάλασσα.
O Giosue Vezzuto, εκτελεστικός αντιπρόεδρος Marine της RINA, επεσήμανε σχετικά: «Δεν γνωρίζουμε ποια καύσιμα ή ποιες τεχνολογίες θα οριστικοποιηθούν ως οι τελικές επιλογές για το μέλλον, αλλά πρέπει να αναπτυχθούμε τώρα αν πρόκειται να επιτύχουμε τους στόχους που θα τεθούν για αυτό το μέλλον. O κλάδος μας δεν μπορεί να μείνει στάσιμος και, πράγματι, ως ταξική κοινωνία, ούτε (εμείς στη RINA) μπορούμε. Eργαζόμαστε προληπτικά για να υποστηρίξουμε τη μετάβαση και να διευκολύνουμε τις προσεγγίσεις για την ασφάλεια και τις εκτιμήσεις κινδύνου, καθώς περιμένουμε να ακολουθήσουν τις εξελίξεις οι κανονιστικές ρυθμίσεις και κανόνες».
Tο HDC συζήτησε διάφορες λύσεις που θα μπορούν να βοηθήσουν τα υπάρχοντα σκάφη στη συμμόρφωση με το CII, κάτι με το οποίο είναι δεδομένο πως πολλοί θα έχουν δυσκολίες στην αρχή. Ωστόσο, μέσω ενός συνδυασμού τεχνικών τροποποιήσεων, προτάθηκε ότι τα πλοία θα μπορούσαν να βελτιώσουν την κατανάλωση καυσίμου έως και 20%.
Στην ίδια συνάντηση παρουσιάστηκε επίσης ένας οδικός χάρτης, ο οποίος περιγράφει λεπτομερώς διακριτές δράσεις τόσο για τη μετασκευή υφιστάμενων πλοίων όσο και για νέες κατασκευές, εξετάζοντας την κατάσταση από σήμερα έως το 2050 και μετά.
Tο HDC είχε προηγουμένως συστήσει τέσσερις ομάδες εργασίας που κάλυπταν τα εξής: IMO EEXI, IMO CII & Operational Profiles, και εναλλακτικά καύσιμα. Στόχος για τις ομάδες αυτές είναι να δώσουν πρακτικές απαντήσεις στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πλοιοκτήτες σήμερα και στο μέλλον.
Θα εργαστούν για την παροχή κόστους υπολογισμού όταν τα τελικά σχέδια τόσο της οδηγίας ETS, όσο και του κανονισμού για τα καύσιμα EU Maritime θα είναι διαθέσιμα και θα εξετάσουν θέματα εφαρμογής του EEXI και τυχόν προσαρμογή των υπολογισμών CII που μπορεί να χρειαστούν, καθώς διαρκώς μαθαίνουμε για τον αντίκτυπο αυτού του κανονισμού. Eνώ η ομάδα εργασίας για τα εναλλακτικά καύσιμα έχει ήδη πραγματοποιήσει με επιτυχία μια μελέτη για την εφαρμογή του LNG Reforming με δέσμευση άνθρακα, η επόμενη εστίασή της θα είναι πιο συγκεκριμένα στις τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα.
Tο HDC θα συνεδριάσει εκ νέου σε λίγους μήνες για να συζητήσει την περαιτέρω πρόοδο των ομάδων εργασίας και να συνεχίσει τις προσπάθειές του για την εξεύρεση πρακτικών λύσεων που θα οδηγήσουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία σε μια βιώσιμη και πορεία προς το καθαρό μηδέν.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ