Δύο πλοία τους τέθηκαν υπό περιορισμό λόγω παραλείψεων σε θέματα ασφαλείας
«Φουρτούνες» με την αμερικανική ακτοφυλακή αντιμετωπίζουν δύο ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες. Τα πλοία «Venice» και «Mediator» των εφοπλιστών Γιώργου Οικονόμου και Κρίτωνα Λεντούδη αντίστοιχα, βρίσκονται υπό… κράτηση από τις αρχές της ακτοφυλακής στις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Tradewinds, το οποίο επικαλείται την αναφορά επιθεώρησης των Αμερικανών ελεγκτών, τα δύο πλοία βρίσκονται στη λίστα με οκτώ ακόμη σκάφη τα οποία «συνελήφθησαν» τις τελευταίες βδομάδες πριν την εκπνοή του 2011 για σοβαρές τεχνικές παραλείψεις σε θέματα ασφαλείας.
Πιο συγκεκριμένα το πλοίο μεταφοράς προϊόντων, «Venice», χωρητικότητας 109.000 dwt, ναυπηγημένο το 2004 και το οποίο ελέγχεται από τις θυγατρικές της TMS Tankers και της Cardiff Marine του Γιώργου Οικονόμου, συνελήφθη στο Grandview της Λουιζιάνα τον Δεκέμβριο με την αιτιολογία για ελλείψεις στο αντιπυρικό του σύστημα. Στην αναφορά περιγράφεται πιο συγκεκριμένα ότι οι συσκευές και τα συστήματα πυροπροστασίας χρήζουν συντήρησης προκειμένου να χρησιμοποιούνται απρόσκοπτα, ενώ μια μικρή βλάβη στην βαλβίδα της άμεσης διακοπής καυσίμων στην πτέρυγα της δεξαμενής καθιστά την βαλβίδα μη αποτελεσματική. Μάλιστα, τονίζεται πως τα μέσα απομόνωσης της παροχής καυσίμων πρέπει να αποκατασταθούν άμεσα, ώστε να λειτουργήσουν σε περίπτωση που ξεσπάσει πυρκαγιά.
Στην περίπτωση της Evalend Shipping, εταιρίας του Κρίτωνα Λεντούδη, το πλοίο «Mediator», το οποίο δραστηριοποιείται στην μεταφορά χημικών προϊόντων με συνολική χωρητικότητα 5.000 dwt, εμφανίζεται ως το μόνο σκάφος, στο οποίο οι επιθεωρήσεις στρέφονται και γύρω από θέματα όπως ο εξοπλισμός διαχωρισμού του πετρελαίου από το νερό και η διατήρηση βιβλίων μετρήσεων του πετρελαίου, εκτός από την όποια «ανεπάρκεια» στο σύστημα πυροπροστασίας. Δύο σοβαρές παραλείψεις για τις οποίες το σκάφος τέθηκε υπό κράτηση στις 19 Δεκεμβρίου στο λιμάνι του Χιούστον.
Αν και επισήμως η εταιρία έχει τοποθετηθεί τονίζοντας πως πληροί όλες τις προϋποθέσεις ασφαλείας στο πλοίο της, φαίνεται πως υπάρχει διχογνωμία ανάμεσα στην διοίκησή της και τις αμερικανικές αρχές.
Ναυτιλιακοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η κατακράτηση πλοίων αποτελεί σημαντικό πλήγμα για το σύνολο των ναυτιλιακών εταιριών, όταν συμβαίνει και αυτό επειδή αν δεν αποκατασταθούν άμεσα οι όποιες εντοπιζόμενες βλάβες, τότε δεν απελευθερώνονται για να συνεχίσουν τα ποντοπόρα ταξίδια τους. Από την άλλη για τις εταιρίες που ελέγχουν τα πλοία στα οποία παρουσιάζονται παραλείψεις και αποκλίσεις από τα διεθνή στάνταρ για την ασφάλεια και όχι μόνο, αν δεν συμμορφώνονται άμεσα, ελλοχεύει ο κίνδυνος αυστηρών προστίμων και δικαστικών περιπετειών.
Δεν είναι πρώτη φορά
Για την Cardiff Marine του Γιώργου Οικονόμου δεν είναι η πρώτη φορά που πλοίο της βρίσκεται στο στόχαστρο των αμερικανικών αρχών της ακτοφυλακής. Αν και για διαφορετικούς λόγους τότε που αφορούσαν σε θαλάσσια ρύπανση, το φορτηγό πλοίο της, Capitola ναυπήγησης 2001 και χωρητικότητας 74.800 τόνων, τον Φλεβάρη του 2011 είχε υποβληθεί σε εξονυχιστική έρευνα από τις αρχές και διαπιστώθηκε πως στο μηχανοστάσιο λειτουργούσε «μαγικός αγωγός», ο οποίος και διοχέτευε λήμματα απευθείας στην θάλασσα χωρίς να περνούν από την απαραίτητη επεξεργασία και τον εξοπλισμό που επιβάλλουν οι κανονισμοί.
Η εταιρία οδηγήθηκε στα δικαστήρια, όπου παρουσιάστηκαν και ντοκουμέντα της ρύπανσης και τελικά ο ναυτιλιακός όμιλος παραδέχτηκε την ενοχή της στις συγκεκριμένες κατηγορίες, αν και αρχικά δεν παραδεχόταν κάτι τέτοιο. Το αποτέλεσμα ήταν να… πέσει βαρύς ο πέλεκυς του αμερικανικού δικαστηρίου πάνω στην Cardiff Marine και τον Γιώργο Οικονόμου, πληρώνοντας το «τσουχτερό» πρόστιμο, ύψους 2,4 εκατ. δολαρίων.
Έξι δε συμμορφώθηκαν
Ανάλογες παραπομπές πλοίων με εκείνες των Cardiff Marine και Evalend Shipping, έγιναν και για άλλες, ξένες ναυτιλιακές εταιρίες από τις αμερικανικές αρχές. Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται τα πλοία «Bulk Patriot» και «Mercator Lines» της Seamar Management’s, το χωρητικότητας 74.400 dwt «Garv Prem» της Ltd’ s και το «Lake Ontario».
Τα συστήματα προειδοποίησης για φωτιά αποδείχτηκαν προβληματικά στα πλοία «Navig8» και «Morholmen», το οποίο τέθηκε υπό κράτηση στο λιμάνι του Τέξας. Επίσης, το 23.600 dwt bulker «Oakland», το οποίο ελέγχεται από την ιαπωνική Toko Kaiun Kaisha και την θυγατρική Leyte Navigation, βρέθηκε σε… δύσκολη θέση. Τέλος την λίστα συμπληρώνει το πλοίο «Water Spirit», με σημαία Παναμά, το οποίο σταμάτησαν οι αρχές στο Σαν Χουάν.
Το plan B για την σωτηρία της Torm
«Αχτίδα φωτός» βλέπουν οι χρηματιστηριακοί αναλυτές για την ναυτιλιακή Torm όπου διατηρεί μετοχές και ο Γαβριήλ (Βίλλυ) Παναγιωτίδης. Παρά το γεγονός ότι στην ναυτιλιακή αγορά τους δύο προηγούμενους μήνες σήμανε «συναγερμός», αφού οι ζημίες προβλέπεται να ξεπεράσουν τα 100 εκατ. δολάρια στο τέταρτο τρίμηνο του 2011, ο οίκος RS Platou Markets υποστηρίζει πως υπάρχει τρόπος να ξεφύγει ο δανέζικος όμιλος από την οικονομική «ασφυξία» στην οποία έχει περιέλθει.
Αν και η ευχή της διοίκησης για haircut του χρέους της εταιρείας είναι απίθανο να πραγματοποιηθεί, οι αναλυτές επισημαίνουν πως η εταιρεία θα έχει ένα plan Β για την διάσωσή της μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους. Σε ενημερωτικό τους σημείωμα με τον τίτλο «Η λύση: Κάνε το όπως ακριβώς η Frontline», η νορβηγική εταιρεία που γλίτωσε από τα… δόντια της χρεοκοπίας προτείνουν στην Torm να εξασφαλίσει χαμηλότερα ποσά χρονοναύλωσης, καθώς οι αντισυμβαλλόμενοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με τις επιστροφές πλοίων σε περίπτωση μιας χρεοκοπίας της εταιρείας. Μια καλή λύση επίσης στο σχέδιο σωτηρίας της Torm είναι να δοθεί και μια περίοδος χάριτος στην αποπληρωμή των χρεών και να γίνει έκδοση μετοχών για την άντληση νέων κεφαλαίων.
Τον περασμένο Νοέμβριο μάλιστα η ναυτιλιακή ανακοίνωσε πως θα προχωρήσει στην έκδοση μετοχών 100 εκατ. δολ. προκειμένου να αντλήσει περίπου 300 εκατ. δολάρια.