Δεμένα 50 capesize εξαιτίας της ελεύθερης πτώσης 58% του δείκτη Baltic Dry Index
Εικόνα μίνι κραχ στη ναυλαγορά πλοίων ξηρού φορτίου. Η χαμηλή ζήτηση για την μεταφορά πρώτων υλών σε συνδυασμό με την εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου, έχουν ρίξει τις τιμές των ναύλων σε τέτοιο σημείο που πολλοί εφοπλιστές προτιμούν να δένουν τα καράβια τους από το να τα κινούν, καθώς τα «φτωχά» έσοδα (από τα ναύλα) δεν επαρκούν ούτε για να καλύψουν τα λειτουργικά τους έξοδα.
Τουλάχιστον 50 capesizes είναι ανενεργά αυτή την στιγμή στα λιμάνια, αφού οι ιδιοκτήτες τους αρνούνται να δεχτούν να «παίξουν μπάλα» σε ένα «ολισθηρό τερέν» που δείχνει να… βουλιάζει. Ο δείκτης των παγκοσμίων ναύλων για τις θαλάσσιες μεταφορές ξηρών εμπορευμάτων (σιδηρομεταλλεύματα, σιτηρά, άνθρακας κ.α.), Baltic Dry Index βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση, εμφανίζοντας απώλειες 58% από τις αρχές του έτους. Εδώ και 31 συνεχόμενες συνεδριάσεις διαπραγματεύεται στις 662 μονάδες, σπάζοντας το αρνητικό ρεκόρ που είχε καταγράψει στις 5 Δεκεμβρίου του 2008, οπότε και είχε υποχωρήσει στο χαμηλότερο σημείο του ιστορικά, στις 662 μονάδες. Γεγονός που «ξυπνά» μνήμες της περιόδου εκείνης, μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers και την αρχή του παγκοσμίου οικονομικού ντόμινο.
Τα αρνητικά αυτά μηνύματα της ναυλαγοράς έχουν σημάνει «συναγερμό» στις ναυτιλιακές εταιρίες, τα ναυπηγεία και τις τράπεζες. Στις πρώτες λόγω του ότι πλήττονται τα οικονομικά τους μεγέθη από την πτώση των ναύλων, στις δεύτερες γιατί φοβούνται μην σκάσει στα χέρια τους μια «φούσκα» 461 δισ. δολαρίων (το 92% των ναυτιλιακών δανείων επιβαρύνουν τα χαρτοφυλάκια 40 χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων) και στα ναυπηγεία εξαιτίας της ακύρωσης παραγγελιών από εφοπλιστικούς ομίλους ή την μετατροπή αρχικών συμβάσεων που έχουν υπογράψει. Είναι άραγε όλη αυτή η κατάσταση σημάδι κινδύνου ή ατυχήματος της πρόσφατης ιστορίας στην ανοικτή θάλασσα;
Οι περισσότεροι ναυτιλιακοί αναλυτές εκτιμούν πως η κάμψη του δείκτη Baltic Dry Index αποτελεί την «αποκρυπτογράφηση» όχι μόνο της πτώσης ζήτησης των εμπορευμάτων, αλλά και της αυξανόμενης προσφοράς πλοίων που τα μεταφέρουν. Είναι οι ίδιοι που προβλέπουν ότι οι έντονες πιέσεις στις ναυλαγορές θα συνεχιστούν όλο το 2012. Υπάρχουν όμως, κι εκείνοι οι οποίοι υποστηρίζουν πως η υποχώρηση σε δραματικά επίπεδα, ίσως σημάνει και την άμεση διόρθωση προς τα πάνω.
Σε τροχιά… καθόδου
Με μοναδική εξαίρεση τα LNG τάνκερ, τα οποία έχουν σπάσει κάθε ιστορικό ρεκόρ στα κέρδη τους, οι ναύλοι σε όλες τις άλλες αγορές πλοίων έχουν εισέλθει σε τροχιά καθόδου. Στην αγορά ξηρού φορτίου τα μεγάλα πλοία, τα capesize, των οποίων οι ναύλοι στα μέσα του Δεκέμβρη έπιασαν την «οροφή» των 33.000 δολαρίων την ημέρα, υποχώρησαν αυτή την εβδομάδα στα 5.300 δολάρια ημερησίως (έχασαν 25.700 δολάρια), μετά από μια ακόμη μείωση κατά 12% την προηγούμενη βδομάδα.
Τα panamax επίσης χάνουν περί τα 2.000 δολάρια την ημέρα με τους ναύλους τους να πέφτουν στα 5.500 δολάρια κατά μέσο όρο στα μέσα της βδομάδας, ενώ είχαν υποχωρήσει ακόμη 24% νωρίτερα.
Η ναυλαγορά των supramax υποχώρησε κατά 15%, αγγίζοντας τα 6.700 δολάρια την ημέρα το ίδιο χρονικό διάστημα, ενώ τα μικρότερα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, δηλ. τα handysize σημειώνουν από τους ναύλους τους απώλειες της τάξεως των 664 δολαρίων την ημέρα.
«Θύματα» οι Γ. Αγγελικούσης και Δ. Προκοπίου
Αποφασισμένες να μη δεχτούν να μισθώσουν τα πλοία τους με ναύλα «μηδαμινά» και να τα κρατήσουν ακινητοποιημένα είναι εκτός από την βρετανικών συμφερόντων, Zodiac Maritime Agencies και δύο μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες, οι οποίες πλήττονται από την κάμψη των ναύλων στα πλοία ξηρού φορτίου.
Angelicoussis Shipping Group: Ο όμιλος του Γιάννη Αγγελικούση διαχειρίζεται μέσω της θυγατρικής του, Anangel Maritime Shipping έναν στόλο 40 πλοίων ξηρού φορτίου. Ειδικά κάποια από τα νεότευκτα τύπου capesize, τα οποία έχει παραλάβει από τα ναυπηγεία μέσα στο 2011, όπως το «Anangel Mariner», συνολικής χωρητικότητας 179.700 dwt, σύμφωνα με πληροφορίες, θα τα κρατήσει δεμένα μέχρι να ανακάμψει η ναυλαγορά.
Centrofin: Την ίδια ρότα με τον όμιλο Αγγελικούση χαράσσει, σύμφωνα με την Tradewinds, και η ναυτιλιακή εταιρία του Δ. Προκοπίου, αδελφού του Γ. Προκοπίου. Η Centrofin, η οποία ελέγχει έναν στόλο από έξι capes και 17 δεξαμενόπλοια, βλέποντας τα ναύλα να υποχωρούν μέσα σε μια βδομάδα 12%, προχωρά στην «ακινητοποίηση» ενός αριθμού πλοίων της μέχρι να βελτιωθούν οι τιμές των ναύλων. Τον περασμένο Σεπτέμβριο η εταιρία παρέλαβε το νεότευκτο «Evgenia» από τα ναυπηγεία New Times.