Στο «ρινγκ» έχουν μπει δυναμικά η Κίνα, η Ν. Κορέα και η Ιαπωνία για να στηρίξουν τις ναυπηγικές βιομηχανίες των χωρών τους.
Οι τρεις μεγαλύτερες ναυπηγικές βιομηχανίες του κόσμου έχουν υποστεί τεράστιο πλήγμα από την κρίση στη ναυτιλία και αφορά τόσο στη μείωση της δυνατότητας των ναυτιλιακών εταιρειών να επιτύχουν χρηματοδότηση νέων ναυπηγήσεων, αλλά και στην υπερπροσφορά χωρητικότητας που υπάρχει λόγω του μεγάλου αριθμού παραγγελιών των προηγούμενων (πριν από τη κρίση) ετών.
Στην κορυφή βρίσκεται η Κίνα σε αριθμό παραγγελιών από το 2010 και από τις αρχές του 2012 έχει παραδώσει 105 πλοία, 8,4 εκατ. dwt, έναντι 50 πλοίων χωρητικότητας 5 εκατ. dwt που έχουν παραδώσει τα ναυπηγεία της Ν. Κορέας.
Σύμφωνα με το Marinews, η κατάσταση σε νέες παραγγελίες μέσα στο 2012 φαίνεται να αλλάζει αφού οι δύο χώρες, που κρατούν τα πρωτεία στις ναυπηγήσεις, έχουν δεχτεί από εννέα παραγγελίες. Η Κορέα όμως σε επίπεδο χωρητικότητας φτάνει, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarcson, το 1,7 dwt από 260.000 dwt τα ναυπηγεία της Κίνας.
Σε συνολικούς αριθμούς το orderbook των κινεζικών ναυπηγείων ανέρχεται σε 2.386 πλοία συνολικής χωρητικότητας 149,1 εκατ. dwt, ενώ τα ναυπηγεία της Κορέας την 1η Φεβρουαρίου 2012 είχαν υπό παραγγελία 1.103 πλοία συνολικής χωρητικότητας 106,6 εκατ. dwt και τα ναυπηγεία της Ιαπωνίας που έχουν πέσει τα τελευταία χρόνια στην τρίτη θέση (κυρίως λόγω συνολικού κόστους κατασκευής και ισοτιμίας νομισμάτων των τριών κρατών) έχουν ένα orderbook 684 πλοίων χωρητικότητας 52,7 εκατ. dwt.
Το παγκόσμιο orderbook ανέρχεται σε 5.623 πλοία. Το 2011 παραδόθηκαν συνολικά 2.599 πλοία, εκ των οποίων τα 1.173 ήταν bulker, 362 ήταν δεξαμενόπλοια και 190 containerships. Επίσης, το 2011 κατατέθηκαν νέες παραγγελίες για 1.253 πλοία, εκ των οποίων τα 365 ήταν bulker και τα 266 containerships.
Έλλειψη χρηματοδότησης
Το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα ναυπηγεία το τελευταίο διάστημα είναι η έλλειψη χρηματοδότησης για νέες ναυπηγήσεις.
Για παράδειγμα, η κινεζική Shenyin & Wanguo Securities προέβλεψε ότι το 2012 οι συνολικές νέες παραγγελίες στην Κίνα δεν θα ξεπεράσουν τα 60 εκατ. dwt, ενώ μόλις τον Ιανουάριο οι νέες παραγγελίες στις κινεζικές κλίνες ήταν κατά 22% κάτω σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2011.
Τα προβλήματα αυτά τέθηκαν κατά το ναυτιλιακό συνέδριο Marine Money που πραγματοποιήθηκε στο Χονγκ Κονγκ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που έγιναν, για να αντισταθμιστεί η μείωση νέας χρηματοδότησης από τις ευρωπαϊκές τράπεζες που έχουν τη μερίδα του λέοντος στο τομέα αυτό, οι ιαπωνικές τράπεζες με τη στήριξη του κράτους σχεδιάζουν να υποστηρίξουν με δάνεια τα μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, ώστε να αυξηθούν οι εξαγωγές της χώρας.
«Είμαι αισιόδοξος για την Ιαπωνία γιατί οι κεφαλαιακές αγορές στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου έχουν το “βάθος” να υποστηρίξουν το συγκεκριμένο σχέδιο», δήλωσε ο Julian Proctor, διευθύνων σύμβουλος της Tiger Group.
Αναφορικά με την Κίνα, όμως, ο κ. Proctor δήλωσε προβληματισμένος για την πρόσβαση που έχουν τα ναυπηγεία της χώρας στη χρηματοδότηση. Δήλωσε ότι διαθέτουν το «μεγαλύτερο πορτοφόλι», αλλά λόγω του «σφιχτού» κανονιστικού πλαισίου που διαμορφώθηκε πέρυσι για τα τραπεζικά ιδρύματα της χώρας αποτελεί ερωτηματικό η στάση που θα κρατήσουν από εδώ και στο εξής. Σημειώνεται ότι οι κινεζικές τράπεζες τα τελευταία χρόνια πραγματοποιούν άνοιγμα προς μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες σε όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων και ελληνικές, που αφορούν κυρίως σε μεγάλα projects.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τη Ν. Κορέα επισημάνθηκε ότι το τραπεζικό σύστημα της χώρας έχει επιλέξει να επενδύσει σε υψηλής τεχνολογίας νέες κατασκευές, όπως LNG Carriers και πλωτές πλατφόρμες.
Οι καλές προβλέψεις
Πάντως, σύμφωνα με τη Woori Investment & Securities, ο ναυπηγικός τομέας θα ομαλοποιηθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2012. Ενώ αναγνωρίζει τα προβλήματα που υπάρχουν στη ναυτιλία, με τις ακυρώσεις παλαιότερων παραγγελιών και τη μείωση των νέων παραγγελιών, εκτιμά ότι το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα προστεθούν νέες παραγγελίες για containerships και δεξαμενόπλοια.
Αυτό θα γίνει, όπως επισημαίνει η Woori Investment, μετά τις αποφάσεις που θα ληφθούν στην Ευρώπη για τις μειώσεις εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, γεγονός το οποίο θα αυξήσει τον αριθμό των πλοίων που θα πουληθούν για διάλυση, αλλά και τις νέες παραγγελίες σε πλοία που θα έχουν φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες.