Ρευστή παραμένει κατάσταση στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά. Η εφοπλιστική κοινότητα συνεχίζει να τηρεί στάση αναμονής και οι ακυρώσεις παραγγελιών καθώς και η μετακυλίση των χρόνων παράδοσης νέων πλοίων έχουν πάρει τον πρώτο λόγο.
Παρότι φτάνουμε στο τέλος του 1ου τριμήνου του 2012 και οι αργίες στην Κίνα –την μεγαλύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία- έχουν τελειώσει, οι δυσκολίες παραμένουν, ωστόσο οι εξελίξεις αναμένονται ραγδαίες με την πορεία των ναύλων να παραμένει μη ικανοποιητική.
Στις αρχές του έτους ο BDI βρισκότανε στις 1624 μονάδες και σήμερα διαπραγματεύεται γύρω από τις 700 μονάδες με ισχυρά σημεία αντίστασης. Καθοριστικό ρόλο στην πορεία των ναύλων θα έχει το ισοζύγιο Suppply – Demand των πλοίων όπου όσο περνάει ο καιρός όλο και πληθαίνουν οι απόψεις ότι λόγω της έλλειψης χρηματοδότησης, ο αριθμός των ακυρώσεων αλλά και της μετακύλισης των παραδόσεων θα ανέβει σημαντικά.
Τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου πλέουν σε ταραγμένα νερά, κάτι που είχε επισημάνει σε συνέντευξή του και ο Πήτερ Γεωργόπουλος, ιδρυτής της εισηγμένης στο NYSE, Genko Shipping.
Χαρακτηριστικά είχε αναφέρει ότι δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξος για την πορεία των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου και επισήμανε ότι δεν θα τον εξέπληττε αν το ποσοστό ακυρώσεων έφτανε μεταξύ 40 – 50% του υφιστάμενου συνολικού αριθμού παραγγελιών.
Επίσης αναφερόμενος στους πλοιοκτήτες που έβαλαν παραγγελίες κυρίως το 2007 και 2008, δήλωσε πως δεδομένων των συνθηκών της αγοράς, τους συμφέρει να χάσουν τις προκαταβολές που είχαν πληρώσει για τις παραγγελίες και να προχωρήσουν σε νέες παραγγελίες με πολύ μειωμένες τιμές.
Γεγονός πάντως είναι ότι το 2011 οι ακυρώσεις ήτανε περίπου 10% και οι μετακυλίσεις περίπου 25% και αν υποθέσουμε ότι τα ίδια ποσοστά θα ισχύσουν και το 2012, τότε ο συνολικός αριθμός των πλοίων που θα παραδοθούν το 2012 θα είναι περίπου 1,115 αριθμός ο οποίος δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητος αναλογιζόμενοι την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας και του διεθνούς εμπορίου.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, στις αρχές της τελευταίας εβδομάδας του Φεβρουαρίου ο συνολικός αριθμός πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου ήτανε 9,021 πλοία. Τον Ιανουάριο πέσανε στο νερό 149 πλοία και 16 τον Φεβρουάριο τα οποία αντιπροσωπεύουν 13,5 εκατομμύρια DWT.
Τα περισσότερα από αυτά τα πλοία ήταν Panamax, με τον αριθμό τους να φτάνει περίπου στα 50.
Υπολογίζεται ότι μέχρι στιγμής κάθε μέρα παραδίδεται και από ένα Cape και Panamax.
Ο συνολικός αριθμός των πλοίων είναι 9,021 εκ των οποίων το ένα τρίτο περίπου είναι Handysize από 10.000 – 39.999 DWT η 3,065 πλοία εκ των οποίων όμως περισσότερο από το 40% είναι 20 ετών και άνω, τα Handymax 40.000 – 59.999 DWT αριθμούν 2,504 πλοία και τα Panamax 60.000 – 99.999 DWT αριθμούν 2,066 πλοία.