Μέσα σε 15 μέρες απέκτησαν 10 νέα «σκαριά» λόγω της πτώσης των τιμών
Αγοραστική «φρενίτιδα» ποντοπόρων πλοίων από Έλληνες εφοπλιστές τις τελευταίες δύο εβδομάδες. Σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους, όσο οι τιμές των πλοίων υποχωρούν, τόσο περισσότερο αυξάνονται οι παραγγελίες στο βιβλίο ναυπηγήσεων, με αποτέλεσμα μέσα σε 15 μόλις μέρες να έχουν εξαγοραστεί πάνω από δέκα «σκαριά».
Ο δείκτης τιμών των bulkers από τα υψηλά των 500 μονάδων που είχε φτάσει τον Ιανουάριο του 2009, έχει μειωθεί πλέον κοντά στις 150 μονάδες, ενώ και στα τάνκερ έχει πέσει από τις 250 μονάδες της διετίας 2007-2009 στις 120 μονάδες περίπου, δημιουργώντας σημαντικές ευκαιρίες. Η πιο αισθητή πτώση παρουσιάζεται στην κατηγορία των handysize και handymax, όπου η μείωση αγγίζει σε κάποιες περιπτώσεις τα 2 εκατομμύρια. Με τις αγορές να έχουν «παγώσει» τους τελευταίους τρεις μήνες του 2011, πλέον οι ναυτιλιακοί όμιλοι επανέρχονται με σκοπό τόσο να ανανεώσουν τον στόλο τους, μειώνοντας τον μέσο όρο ηλικίας των πλοίων τους, όσο και για να αποκομίσουν μεσοπρόθεσμα κέρδη από τυχόν επαναπώλησή τους σε υψηλότερες τιμές στο μέλλον.
Εκτός από την πτώση των τιμών, το έδαφος για νέες αγορές έχουν καλλιεργήσει επίσης, ο ανταγωνισμός μεταξύ των μεγάλων ναυπηγείων, τα οποία προσπαθούν διαρκώς να προσελκύσουν νέους πελάτες και δίνουν την δυνατότητα για παραγγελίες με πολύ ελκυστικές τιμές, αλλά και οι αλλεπάλληλοι πλειστηριασμοί πλοίων από τράπεζες, τα δάνεια των οποίων δεν εξυπηρετούνταν από τους προηγούμενους ιδιοκτήτες. Έτσι, οι ναυτιλιακές εταιρίες μπορούν να ενισχύουν τον στόλο τους με πλοία των οποίων το κόστος είναι μειωμένο έως και 40% σε σχέση με το αρχικό.
Βέβαια, το μπαράζ εξαγορών των δύο τελευταίων βδομάδων έγινε, όπως αποκαλύπτει η «χαρτογράφηση» των ελληνικών εφοπλιστικών εταιριών, από εκείνες που διαθέτουν ισχυρά ίδια κεφάλαια ή εξακολουθούν να έχουν πρόσβαση στις αμερικανικές και ασιατικές κεφαλαιαγορές, καθώς οι χρηματοδοτήσεις από τα τραπεζικά ιδρύματα- κυρίως τα ευρωπαϊκά- παραμένουν ζητούμενο εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Τα περισσότερα έχουν κλείσει την στρόφιγγα του δανεισμού ή έχουν υιοθετήσει πιο αυστηρούς όρους στην χορήγηση δανείων, με αποτέλεσμα τις ευκαιρίες να μπορούν να αξιοποιήσουν μόνο όσοι επιχειρηματίες διαθέτουν ισχυρή ρευστότητα. Πολλοί είναι οι αναλυτές πάντως, που κρούουν και τον κώδωνα του κινδύνου αν συνεχιστεί αυτή η πληθώρα εξαγορών. Πιο συγκεκριμένα υποστηρίζουν ότι αφενός «στεγνώνει» τις επιχειρήσεις από ρευστό και αφετέρου οι προσδοκίες άμεσης ανάκαμψης της ναυλαγοράς ίσως να μην επιβεβαιωθούν, όπως περιμένουν οι περισσότεροι πλοιοκτήτες.
SOS για containerships και bunkers
Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι δύο τομείς της ναυτιλίας που χρειάζονται προσοχή και σύνεση στις νέες παραγγελίες είναι εκείνος των containerships, αλλά και των bunkers. Ο πρώτος φαίνεται πως επιβεβαιώνει τις προβλέψεις για μια από τις πιο «αιματηρές»- από άποψη επιδόσεων- περιόδους της ιστορίας του, δεδομένου ότι τα ναύλα παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα (έως και – 30%), αφού το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει, είναι η υπερπροσφορά πλοίων και τα υψηλότερα κόστη καυσίμων.
Τα μεταφορικά πλοία έχουν εμπλακεί σε μια «άγρια μάχη» για τα μερίδια αγοράς σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν στην εποχή της παρατεταμένης ύφεσης της ναυλαγοράς. Από την άλλη, το κόστος των bunkers έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 1/3 σε σχέση με το περσινό έτος. Ο συγκεκριμένος κλάδος, επίσης παραμένει «στοιχειωμένος» από την υπερπροσφορά πλοίων, όπως καταγράφεται από τις ναυπηγήσεις και τις παραδόσεις που πρόκειται να πραγματοποιηθούν φέτος.
Πάρις Δράγνης
Ένα containership, χωρητικότητας 1.129 teu απέκτησε η Goldenport Holdings. Το τίμημα εξαγοράς από τους Γερμανούς ιδιοκτήτες του ανήλθε στα 4,75 εκατ. δολ. για την εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Με το συγκεκριμένο πλοίο (με έτος ναυπήγησης το 1996) η ναυτιλιακή εταιρία ανεβάζει τον αριθμό του στόλου της στα 26 πλοία.
Αγγελική Φράγκου
Συμβάσεις αξίας 106,5 εκατ. δολ. για την κατασκευή τριών τάνκερ μεσαίου μεγέθους υπέγραψε με νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία η Navios Acquisition. Τα τρία νεότευκτα σκαριά αναμένεται να παραδοθούν στην εισηγμένη στη Wall Street έως το δεύτερο τρίμηνο του 2014, οπότε και η διοίκηση αναμένει βελτίωση των ναυλαγορών.
Σταμάτης Μόλαρης
Σε εξαγορά δεξαμενόπλοιου μεσαίου μεγέθους, το οποίο έχει ναυπηγηθεί πριν τρία χρόνια, προχώρησε και η Alma Shipping. Η ναυτιλιακή εταιρία του Μόλαρη αγόρασε το πλοίο από την τουρκική “Geden Lines” έναντι 29,5 εκατ. δολαρίων και σύμφωνα με αναλυτές, ποσό κατά πολύ χαμηλότερο από εκείνο στο οποίο πουλήθηκαν δύο αδελφά πλοία αυτού.
Πόλυς Χατζηιωάννου
Αν και έχει υπό παραγγελία ήδη 10 πλοία η Safe Bulkers, ο ιδιοκτήτης της σκέφτεται να προβεί και σε νέες αγορές στον δευτερογενή ναυτιλιακό κλάδο. Ο εφοπλιστής προχωρά με ισχυρό του όπλο τα ταμειακά διαθέσιμα, ύψους 28 εκατ. και τις μη εκταμιευμένες πιστώσεις της τάξεως των 200 εκατ. δολ.