Πολλές είναι οι απόψεις για το θέμα των ναυπηγήσεων παρά το γεγονός ότι η οικονομική κρίση μπορεί να δημιουργεί ευκαιρίες.
Οι διαφορετικές απόψεις έχουν διχάσει, καθώς η μια πλευρά υποστηρίζει ότι καλώς δίνονται παραγγελίες για την κατασκευή νεότευκτων πλοίων, παρά την κρίση και την υπερπροσφορά χωρητικότητας, την ώρα που τα φορτία μειώνονται.
Όπως επισημαίνουν συγκεκριμένοι εφοπλιστικοί κύκλοι, «οι μεγάλες εταιρείες ναυλωτών εμπιστεύονται πλέον τα φορτία τους σε σύγχρονα πλοία οπότε θα επιλέξουν εκείνων που έχει νεότευκτα σε σύγκριση με κάποιον που έχει μεγαλύτερης ηλικίας».
Η αντίθετη πλευρά εκτιμά ότι οι συνεχείς παραγγελίες πλοίων υπερφορτώνουν την αγορά με αποτέλεσμα να πέφτουν δραματικά οι τιμές των ναύλων αφού τα πλοία είναι συντριπτικά περισσότερα από τα προσφερόμενα φορτία.
Πάντως στις αρχές του 2012 οι Έλληνες πλοιοκτήτες επέλεξαν την τακτική της αποχής από νέες παραγγελίες πλοίων, στη λογική του «βλέποντας και κάνοντας».
Όπως επισημαίνουν οι περισσότεροι αναλυτές, το 2012 δεν αναμένεται να δούμε κάτι ιδιαίτερα συνταρακτικό λόγω της παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης και της υπερ-προσφοράς τονάζ, αλλά δειλά-δειλά, μηνύματα αισιοδοξίας αρχίζουν να διαφαίνονται για το 2013 όπου υπολογίζεται ότι η προσφορά τονάζ θα έχει εκλογικευθεί και η ζήτηση θα έχει αυξητικές τάσεις.
«Οι τελευταίες αναλύσεις αναφέρουν ότι το 2012 στα πλοία ξηρού φορτίου θα υπάρξει μία αύξηση 95 εκατομμυρίων τόνων η περίπου 10% αύξηση σε αριθμό πλοίων συγκριτικά με το 2011 ενώ η ζήτηση για πλοία θα αυξηθεί κατά 4-5% η οποία έως ένα σημείο αποδίδεται και στην αύξηση των αποστάσεων (ton-miles). Αντίστοιχα για το 2013 εκτιμάται ότι η αύξηση πλοίων ξηρού φορτίου θα κυμανθεί περίπου στο 6% ενώ η ζήτηση θα είναι σε υψηλότερα επίπεδα, επιφέροντας μια υγιή ισορροπία στα έσοδα των πλοίων» επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός κύκλος Moundreas SA και προσθέτει:
«Αναλογιζόμενοι την παρούσα οικονομική κατάσταση και την κατάσταση που επικρατεί στην ναυτιλία, με την πτώση των ναύλων το οποίο όμως έχει οδηγήσει και σε πτώση των τιμών τόσο των μεταχειρισμένων πλοίων αλλά και των νεότευκτων, οδηγεί στο λογικό συμπέρασμα ότι αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για εταιρίες με υγιή ισολογισμό και κεφαλαιακή επάρκεια να προβούν σε αγορά μοντέρνων μεταχειρισμένων πλοίων ή παραγγελία νεότευκτων».
Μέσα στο 2011 οι Έλληνες εφοπλιστές υπέγραψαν συμβόλαια για τη ναυπήγηση συνολικά 119 πλοίων, συνολικής αξίας που ξεπέρασε ελαφρώς τα 12 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την ΧRTC Business Consultants. Η συνολική χωρητικότητα των πλοίων τους 10,1 εκατομμύρια τόνους.
Το 2010 οι Έλληνες είχαν παραγγείλει συνολικά 204 πλοία, αξίας 9,7 δισ. δολαρίων δείχνοντας ιδιαίτερη προτίμηση σε εκείνα που μεταφέρουν ξηρό φορτίο.
Στην αρχή του 2011 υπήρξε έντονο ενδιαφέρον για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ενώ στη συνέχεια έγινε στροφή στα LNG που είναι πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και τα οποία απετέλεσαν το 43% των συνολικών παραγγελιών από εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.
Για τη ναυπήγηση των LNG οι Έλληνες πλοιοκτήτες έδειξαν προτίμηση στα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία όπως και για τα δεξαμενόπλοια. Για τα φορτηγά πλοία εμπιστεύτηκαν τις κινεζικές γιάρδες.
Οι εκτιμήσεις για την αύξηση του στόλου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου για το 2012 αγγίζει το 12% και των εμπορευματοκιβωτίων το 8%.
Στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου η αύξηση θα είναι περίπου 7% και στα πλοία μεταφοράς αργού 3%.
Όμως οι τράπεζες δεν δανείζουν πλέον χρήματα, με αποτέλεσμα η ναυτιλιακή χρηματοδότηση να έχει γίνει σήμερα ιδιαίτερα δύσκολη και να είναι πολύ ακριβή.
Σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους «η κατάσταση ενδεχομένως να λειτουργήσει θετικά για τον κλάδο σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, καθώς θα μπορούσε να αποτρέψει κερδοσκοπικές παραγγελίες πλοίων σε μία ήδη υπερφορτωμένη αγορά.»