Η συμφωνία-«ανάσα» του Παναγιωτίδη με τους πιστωτές για επιμήκυνση της αποπληρωμής $100 εκ.
Βαθιά «ανάσα» πήρε ο Γαβριήλ (γνωστός και ως Βίλλυ) Παναγιωτίδης. Η συμφωνία στην οποία κατέληξε με τους πιστωτές του την περασμένη Παρασκευή για αναδιάρθρωση των χρεών του, μετά από ένα «θρίλερ» πολύμηνων διαπραγματεύσεων, αποτελεί σημαντική τονωτική ένεση για τα ταμεία της Excel Maritime Carriers. Το θέμα όμως, είναι πόσο θα διαρκέσει η… επήρειά της.
Η ύφεση στη ναυλαγορά, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί και καθ’ όλη την διάρκεια του τρέχοντος έτους, αλλά και οι ζημίες ύψους 167,8 εκατ. δολ. που παρουσίασε η ναυτιλιακή του εταιρία το τέταρτο τρίμηνο του 2011 έναντι κερδών 63,6 εκατ. δολ. ένα χρόνο νωρίτερα, δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού.
Ο Έλληνας εφοπλιστής μπορεί στην περίπτωση της άλλης ναυτιλιακής εταιρίας του, της Torm (με στόλο 165 δεξαμενόπλοια) στην οποία κατέχει το 52% να μην δείχνει διατεθειμένος να τη βοηθήσει, καθώς δε συνέδραμε στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 300 εκατ. δολ., φαίνεται όμως πως ακολουθεί αντίθετη «ρότα» στην εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, Excel Maritime.
Έτσι, σύμφωνα με το σχέδιο που έχει εκπονηθεί από τον κ. Παναγιωτίδη και τους στενούς του συνεργάτες και παρουσίασε και στους δανειστές του, η ναυτιλιακή εταιρία που διαχειρίζεται πάνω από 50 πλοία bulk carriers, θα χρειαστεί να προχωρήσει στην άντληση 20 εκατ. δολ. μέχρι την 1η Απριλίου και άλλα 10 εκατ. δολ. μέχρι το τέλος του έτους προκειμένου να ενισχυθεί η ρευστότητά της. Ο τρόπος για να επιτευχθεί ο συγκεκριμένος σκοπός είναι η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και ο πρόεδρος της Excel Maritime, κ. Γαβριήλ Παναγιωτίδης. θα συμμετάσχει, αναλαμβάνοντας την κάλυψη περίπου των 2/3 του συνολικού ποσού (30 εκατ. δολ.), σύμφωνα με τους ναυτιλιακούς αναλυτές.
Οι συζητήσεις
Οι συνομιλίες του Γαβριήλ Παναγιωτίδη με τους πιστωτές του όλο αυτό το διάστημα μόνο εύκολες δεν ήταν. Όπως υποστηρίζουν κύκλοι της Excel Maritime, πέρασαν διά… πυρός και σιδήρου, προκειμένου να πειστούν για την αναδιάρθρωση, αλλά τελικά οι δύο πλευρές βρήκαν τη «χρυσή τομή».
Η συμφωνία στην οποία κατέληξαν, αφορά στο κοινοπρακτικό δάνειο των 1,4 δισ. δολαρίων, για το οποίο επετεύχθη τροποποίηση του χρονοδιαγράμματος αποπληρωμής του, των ρητρών εξασφάλισης και βασικών οικονομικών όρων, που έπρεπε να εφαρμοστούν την περίοδο από τον τρέχοντα μήνα μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2013.
Σύμφωνα με τη νέα σύμβαση, μετατίθεται χρονικά η αποπληρωμή χρεών ύψους 100 εκατ. δολαρίων που θα έπρεπε να εξοφληθούν μέσα στα επόμενα πέντε τρίμηνα, μέχρι το 2016. Το ποσό αυτό αντιπροσωπεύει περίπου το 70% των οφειλών της εταιρίας μέχρι τον Ιούλιο του 2013 και έχει ως αποτέλεσμα την σημαντική βελτίωση της ρευστότητάς της σε μια δύσκολη οικονομικά περίοδο, όπως τόνισε και ο οικονομικός διευθυντής της Excel Maritime, Παύλος Κανελλόπουλος. Ταυτόχρονα, η διοίκηση της ελληνικής ναυτιλιακής συμφώνησε και στην ευθυγράμμιση των οικονομικών ρητρών των τριών υπολοίπων διμερών πιστωτικών διευκολύνσεων με εκείνες του κοινοπρακτικού δανείου των 1,4 δισ. δολαρίων.
Θετικό βήμα, αλλά…
Η συμφωνία της Excel Maritime για την αναδιάρθρωση των χρεών της χαρακτηρίστηκε «θετική» και από τους χρηματιστηριακούς αναλυτές. Πιο συγκεκριμένα, ο οίκος Jefferies αναβάθμισε τις προβλέψεις του για τη μετοχή της εισηγμένης από “underperform” σε “hold” εξαιτίας και της χείρας βοηθείας του προέδρου της, Γαβριήλ Παναγιωτίδη που θα δώσει οικονομικό «οξυγόνο» στα ταμεία της.
Ο αναλυτής Doug Mavrinac, σύμφωνα με την Tradewinds, τονίζει πως «η πετυχημένη αναδιάρθρωση του χρέους της Excel Maritime και η επικείμενη αύξηση του κεφαλαίου της, απομακρύνει τον κίνδυνο χρεοκοπίας- τον οποίο είχαν προβλέψει ορισμένοι ναυτιλιακοί παράγοντες για το 2013.
Μάλιστα, η μετοχή της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρίας σημείωσε στο τέταρτο τρίμηνο του 2011 προσαρμοσμένες ζημίες της τάξεως των 0,24 δολαρίων ανά μετοχή, ένα αποτέλεσμα σαφώς καλύτερο από εκείνο που εκτιμούσε η Wall Street και ανερχόταν στα 0,30 δολάρια ανά μετοχή. Από την άλλη, ωστόσο δεν λείπουν και οι πιο επιφυλακτικές προβλέψεις, οι οποίες δίνουν έμφαση κυρίως στην κάμψη της ναυλαγοράς και την κρίση στον τομέα των bulkers, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί.
Πάντως, για τουλάχιστον μια διετία, οι περισσότεροι συμφωνούν πως η Excel Maritime είναι καλυμμένη απέναντι σε οποιουσδήποτε κλυδωνισμούς. Αντιθέτως, για την Torm πιστεύουν ότι όσο περνά ο καιρός, η κατάσταση δυσχεραίνει με την τύχη της εταιρίας να βρίσκεται πλέον στα χέρια των 14 πιστωτριών τραπεζών. «Αγκάθι» αποτελούν τα δάνεια ύψους 2 δισ. δολαρίων και οι ζημίες των 453 εκατ. δολ. για το 2011.
Ποντάρει στα έσοδα από τις νέες ναυλώσεις
Το βάρος της διοίκησης της Excel Maritime πέφτει και στις νέες ναυλώσεις πλοίων, οι οποίες θα συνδράμουν στην αύξηση των εσόδων του ομίλου, αν και οι τιμές συνολικά στον κλάδο των bulk carriers είναι μειωμένες μέχρι και 30% περίπου.
Πριν από έναν μήνα η εισηγμένη στη Νέα Υόρκη προχώρησε σε οκτώ χρονοναυλώσεις πλοίων της, που κυμαίνονται από τέσσερις έως 13 μήνες.
Πιο συγκεκριμένα, το πλοίο M/V “Iron Beauty” ναυλώθηκε για 8-12 μήνες με μέση ημερήσια τιμή στα 12.250 δολάρια. Το M/V “Grain Harvester” για 10-13 μήνες με τιμή 11.250 δολάρια, το “Iron Kalypso” με 11.500 δολ., τα M/V “Ore Hansa”, M/V “Coal Gypsy” και M/V “Iron Brooke” με 11.250 δολ. και όλα για 10- 13 μήνες. Τέλος το M/V “King Coal”», χωρητικότητας 72.873 dwt μισθώθηκε σε μεγάλη εταιρία του εξωτερικού έναντι 11.500 δολ. ημερησίως, αλλά για μόλις 4- 6 μήνες.