Αύξηση 10% στις αναγκαστικές πωλήσεις πλοίων βλέπουν οι αναλυτές φέτος
Στο… κάδρο της διεθνούς ναυτιλιακής σκηνής βρίσκονται και πάλι οι Έλληνες εφοπλιστές. Αυτή τη φορά όχι για τις ναυπηγήσεις νέων πλοίων, αλλά για το «κυνήγι» ευκαιριών στην αγορά των distressed assets. Το τρέχον έτος ναυτιλιακοί και τραπεζικοί αναλυτές εκτιμούν πως θα υπάρξει μεγαλύτερος αριθμός κατασχέσεων και αναγκαστικών πωλήσεων (κατά 10% περίπου) από τις τράπεζες και τις εταιρίες που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα εξαιτίας της έλλειψης ρευστότητας, της πιο αυστηρής πολιτικής στην δανειοδότηση των επιχειρήσεων από ευρωπαϊκές κυρίως τράπεζες και από το συνεχές «σφυροκόπημα» των ναυλαγορών.
Ευνοημένοι, σύμφωνα με τους ίδιους, θα είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες, οι εταιρίες των οποίων παρουσιάζουν συγκριτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες ξένες και έχουν «παράδοση» στο να διεκδικούν μεταχειρισμένα πλοία ή άλλα περιουσιακά στοιχεία που έχουν κατασχεθεί εξαιτίας των μειωμένων συνήθως τιμών πώλησης, αλλά και λόγω των περισσότερων «ευνοϊκών όρων» στις συμφωνίες με τα τραπεζικά ιδρύματα.
Όταν οι τράπεζες αδυνατούν να βρουν αγοραστές της ίδιας εθνικότητας με εκείνη της εταιρίας της οποίας το πλοίο «καταπίπτει», στρέφονται με μεγαλύτερη ευκολία στους Έλληνες για να αναλάβουν τα σκάφη και τα δάνεια.
Από το να βγάλουν ένα πλοίο σε δημοπρασία, όπου δεν θα επιτευχθεί τιμή ίση με την πραγματική του αξία, οι τράπεζες επιλέγουν να μεταβιβάσουν την ιδιοκτησία του και το ποσό του δανείου σε Έλληνες πελάτες (κατόπιν μεταξύ τους συμφωνίας), οι οποίοι αφενός έχουν κλυδωνιστεί λιγότερο από την οικονομική κρίση και αφετέρου είναι «διψασμένοι» για την ενίσχυση του στόλου τους με νέα σκαριά και μάλιστα σε… τιμές ευκαιρίας.
«Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα τραπεζικά ιδρύματα όταν δουν πως τα κατασχεμένα πλοία “ξεμένουν” στο χαρτοφυλάκιό τους και δεν υπάρχει πιθανότητα να επιτευχθεί συμφωνία για την αποπληρωμή του δανείου με τον ιδιοκτήτη τους, προσεγγίζουν Έλληνες εφοπλιστές, τους οποίους οι τραπεζίτες ακόμη εμπιστεύονται», εξηγεί ο Έλληνας αναλυτής Τεντ Πετρόπουλος, ο οποίος υποστηρίζει πως «η συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών επιτυγχάνεται με ένα είδους “ήπιο” δανειακό deal».
Από τη στιγμή μάλιστα, που οι αξίες των assets και τα κέρδη έχουν καταρρεύσει στο τέλος του 2011 και στις αρχές του 2012, σύμφωνα με τον κ. Πετρόπουλο, το ενδιαφέρον των εφοπλιστών για τέτοιες συμφωνίες έχει αυξηθεί.
Ναυλομεσίτες της Optima, όπως ο κ. Δημήτρης Κούκας διαπιστώνουν επίσης πως ένας σημαντικός αριθμός Ελλήνων εφοπλιστών είχαν και στο παρελθόν επιδείξει τα ίδια αντανακλαστικά σε περιόδους ύφεσης των αγορών. Δεν αποκλείεται και τώρα οι ίδιοι, σύμφωνα με τους αναλυτές, να… εμπλουτίσουν τον στόλο τους με νέα-μεταχειρισμένα πλοία.
Η τρέχουσα τιμή για πλοία με αυτό το προφίλ χαρακτηριστικών εκτιμάται από διακεκριμένους ναυλομεσιτικούς οίκους περί τα 34 εκατ. δολ. και ανεβαίνει ανάλογα με την ποιότητα τους και ειδικά το ναυπηγείο κατασκευής τους. Έτσι οι επιχειρηματίες βλέπουν την ευκαιρία να αγοράσουν ποιοτικό τονάζ σε distressed τιμές.
ΧΑΡΗΣ ΒΑΦΕΙΑΣ
Παραγγελία – «διαμάντι» 200 εκ. δολ. στην Κορέα
Ταράζει για ακόμη μια φορά τα… νερά της παγκόσμιας ναυτιλίας η Brave Maritime Corp. του ομίλου Βαφειά. Μετά την πώληση 15 φορτηγών πλοίων μεταξύ της εξαετίας 2003- 2009 η ναυτιλιακή εταιρία επανέρχεται δριμύτερη με ένα ακόμη ηχηρό deal. Πιο συγκεκριμένα, προχώρησε σε παραγγελία έως 8 πλοίων τύπου LPG/ VCM στα ναυπηγεία STX της Κορέας, μια παραγγελία ύψους 200 εκατ. δολαρίων.
Τα πλοία αυτά σχεδιάστηκαν από την ομάδα νέων ναυπηγήσεων της Brave Maritime και ονομάστηκαν “Diamond Series” λόγω των πολλών νέων τεχνολογικών πλεονεκτημάτων που παρουσιάζουν. Τα τέσσερα εκ των οκτώ πλοίων είναι 5.000 κυβικά μέτρα έκαστο και τα υπόλοιπα 6.500 κυβικά μέτρα το καθένα.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματά τους αφορούν στις νέου τύπου ηλεκτρονικές μηχανές με υψηλές ταχύτητες, αλλά χαμηλή κατανάλωση, μεγαλύτερες αντλίες, σύγχρονα συστήματα, μαγνητικές ενώσεις, ανοξείδωτες σωληνώσεις κ.ά. Τα πλοία αναμένεται να είναι έτοιμα και να παραδοθούν στην Brave Maritime, τα μισά το 2014 και τα άλλα τέσσερα έναν χρόνο αργότερα.
Είναι η πρώτη φορά που η κορεάτικη STX «χτίζει» LPG carriers, αλλά η τεχνογνωσία και η εμπειρία της στα LNG την καθιστούν αξιόπιστο συνέταιρο. Η Brave Maritime ελέγχει δύο φορτηγά capes του 2010 και 2009 αντίστοιχα και έχει την τεχνική διαχείριση σε 4 LPG carriers της Stealthgas.
ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑ ΛΥΚΙΑΡΔΟΠΟΥΛΟΥ
Έκρυψε περιουσία £100 εκ. από την πρώην σύζυγό του
Αποτελούν μία από τις παλαιότερες ναυτιλιακές δυναστείες της Ελλάδας με την περιουσία τους να ξεπερνά τις 100 εκατ. στερλίνες. Η οικογένεια Λυκιαρδοπούλου ουδέποτε είχε απασχολήσει την δημοσιότητα μέχρι σήμερα με προσωπικές της υποθέσεις, παρά μόνο με τα ηχηρά deals που έκλεινε η ομώνυμη ναυτιλιακή της εταιρία, η οποία ελέγχει έναν στόλο 26 πλοίων. Ήταν ανέκαθεν μία από τις πιο αξιοσέβαστες και ισχυρότερες οικογένειες στο λονδρέζικο εφοπλιστικό λόμπι.
Ακόμη και όταν ο πρόεδρος του ομίλου, Νίκος Λυκιαρδόπουλος πήρε την απόφαση μαζί με την σύζυγό του, Σάλυ να χωρίσουν μετά από μια 20ετή συμβίωση πριν από τέσσερα χρόνια περίπου, η είδηση έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία, αφού όλοι τους θεωρούσαν υποδειγματικό ζευγάρι. Το διαζύγιο αρχικά έμοιαζε «ανώδυνο», αλλά στα επιχειρηματικά «πηγαδάκια» ήδη ψιθύριζαν πως θα ήταν ένα από τα ακριβότερα της τελευταίας δεκαετίας εξαιτίας της οικονομικής επιφάνειας του Έλληνα εφοπλιστή.
Ωστόσο κατέληξε… πικρό, όταν δικαστική απόφαση έκρινε πως ο 53χρονος Νίκος και μέλη της οικογένειάς του είπαν ψέματα στο δικαστήριο- προσκομίζοντας ακόμη και πλαστά έγγραφα-, προκειμένου να αποκρύψουν από την πρώην σύζυγό του το πραγματικό μέγεθος της περιουσίας τους.
Η κα Λυκιαρδοπούλου ανταμείφθηκε με αποζημίωση 20 εκατ. στερλίνων και με αίτημά της ζήτησε από τους δικαστές να άρουν την διαταγή ανωνυμίας που είχε επιβληθεί για να προστατευθούν τα επιχειρηματικά συμφέροντα της εφοπλιστικής οικογένειας.
Σήμερα, ως τελευταία πράξη του διαζυγίου, το μεγαλοπρεπές ακίνητο αξίας 6 εκατ. λιρών στο Isle of Wight, όπου το ζευγάρι έζησε κάποτε ευτυχισμένα μαζί με τα παιδιά τους, την 21χρονη πλέον κόρη τους και τον 19χρονο γιο τους, βγαίνει στο… σφυρί. Η ιστορική έπαυλη, η οποία στο παρελθόν ανήκε στην Βασίλισσα Βικτόρια, ξεχώριζε για την τεράστια ιδιωτική της παραλία, για τη λίμνη, το ιδιωτικό πάρκο και το δάσος, είχε περάσει από το 2009 στην ιδιοκτησία της Σάλυς Λυκιαρδοπούλου.
Το κατηγορώ
Το ζευγάρι από το 2009 μέχρι σήμερα προσπαθεί να λύσει τις διαφορές του στα δικαστήρια. Κατά την διάρκεια της 10ήμερης ακρόασης πριν από τρία χρόνια, η κα Λυκιαρδοπούλου κατηγόρησε τον σύζυγό της για προσπάθεια εκχώρησης των δικαιωμάτων του στην οικογενειακή ναυτιλιακή εταιρία.
Οι δικηγόροι της μάλιστα, ισχυρίστηκαν ότι προσπάθησε με τη συνδρομή της οικογένειάς του, να αποκρύψει περίπου 100 εκατ. στερλίνες από το δικαστήριο, χρησιμοποιώντας «πλαστά και ψεύτικα έγγραφα».
«Πρόκειται για μια από τις χειρότερες εξαπατήσεις των βρετανικών δικαστηρίων και της πελάτισσάς μου» θα πει τότε ο νομικός σύμβουλος της Σάλυς Λυκιαρδοπούλου, Tim Bishop. Η δικαστής όντως εξετάζοντας όλα τα στοιχεία, ανακάλυψε πως ο σύζυγός της, Νίκος μαζί με τον αδελφό του Μιχάλη και ένα ακόμη στενό μέλος της οικογένειας «σκευώρησαν για να… κατασκευάσουν, για τους σκοπούς της δίκης, έγγραφα που αποδεικνύουν πως ο Νίκος Λυκιαρδόπουλος δεν είχε πλέον ανάμειξη στην οικογενειακή επιχείρηση, άρα να μη ζητήσει υψηλότερο μερίδιο από την περιουσία η σύζυγός του.
ΤΑ «ΞΕΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ» ΛΟΓΩ ΧΑΜΗΛΩΝ ΝΑΥΛΩΝ Προς… απόσυρση τα υπερήλικα πλοία
Προς… απόσυρση οδηγούνται τα υπερήλικα πλοία, των οποίων οι μακροχρόνιες μισθώσεις έλαβαν τέλος. Οι χαμηλές τιμές των ναύλων που προσφέρουν οι ενδεχόμενοι νέοι μισθωτές εξαιτίας της παλαιότητάς τους δε συμφέρουν τους ναυτιλιακούς ομίλους να τα διατηρούν στο χαρτοφυλάκιό τους και έτσι, πολλά από αυτά θα μετατραπούν- αν δεν βρουν τελικά κάποιον επίδοξο ναυλωτή- σε παλιοσίδερα.
Σύμφωνα με στοιχεία της “Intermodal”, οι Έλληνες εφοπλιστές κατέφυγαν σε scrap 388 πλοίων το 2011 (126 περισσότερα σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα). Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά TEN του Νίκου Τσάκου ετοιμάζεται, όπως αναφέρει η Tradewinds, να διαθέσει δύο υπερήλικα VLCCs προς πώληση ή διάλυση. Το 300.000 dwt χωρητικότητας “La Madrina” (χτισμένο το 1993) και το “La Prudencia” (χτισμένο το 1994) «βγήκαν» από την πενταετή ναύλωσή τους στην Hyundai Merchant Marine, από την οποία αποκόμιζαν 40.000 δολάρια ημερησίως.
Το ένα από τα δύο πλοία επιθεωρείται, όπως λένε οι πληροφορίες, στο Χονγκ Κονγκ από έναν Κινέζο πλοιοκτήτη, ο οποίος προσφέρει περισσότερα από 22 εκ. δολ., ποσό που υπερβαίνει την αξία του scrap.Το άλλο VLCC βρίσκεται στην Κίνα, όπου λέγεται πως επίσης θα εξεταστεί από δύο πιθανούς αγοραστές, αν και η «τύχη» του δεν είναι ακόμη σίγουρη.
Το 53.315 dwt χωρητικότητας φορτηγό πλοίο “Alex D” (ναυπηγημένο το 1989)… ξεφορτώθηκε πριν από μερικές μέρες και η Goldenport του Πάρη Δράγνη, θέλοντας να αξιοποιήσει τις ισχυρές τιμές του scrap και έτσι του πούλησε έναντι 6,8 εκατ. δολαρίων. Το συγκεκριμένο πλοίο ταξίδευε στις θάλασσες εδώ και 13 χρόνια, αποφέροντας κέρδη στην εισηγμένη του Λονδίνου.