«Παγώνουν» τα σχέδιά τους για περαιτέρω επέκταση στο εξωτερικό λόγω της κρίσης
Η κρίση δεν κάνει… εξαιρέσεις ούτε στους ναυλομεσιτικούς οίκους. Ακολουθούν και εκείνοι την «ρότα» που έχει χαράξει η ελληνική ναυτιλία, που αφενός «κυνηγά» ευκαιρίες στο εξωτερικό- αν αυτές παρουσιαστούν-, αλλά την ίδια στιγμή εμφανίζεται επιφυλακτική απέναντι στις νέες επενδύσεις που είναι κοστοβόρες, προκειμένου να προστατεύουν τη ρευστότητά τους.
Γι’ αυτό και κανόνας στην Ελλάδα, όσον αφορά στο shipbroking είναι πως από τις 377 εταιρίες-μέλη της Ελληνικής Ένωσης Ναυλομεσιτών, μόλις είκοσι έχουν αναπτύξει διεθνή δραστηριότητα με έμφαση στους τομείς της αγοράς και πώλησης, της μίσθωσης ή και των δύο. Οι υπόλοιπες λειτουργούν κυρίως ως μικρά γραφεία με έδρα την Ελλάδα και με ολιγάριθμο ή μόλις ένα άτομο προσωπικό.
Όπως παρατηρεί ένας από τους «παίκτες» της αγοράς, προκειμένου να επεκταθεί κάποιος ναυλομεσίτης στο εξωτερικό πρέπει είτε να επιβαρυνθεί με το κόστος των «εκπατρισμένων» μισθών και επιδομάτων ή να προσλάβει καινούριους υπαλλήλους. Και οι δύο λύσεις, όμως, είναι ακριβές δεδομένης της σημερινής δυσμενούς οικονομικής πραγματικότητας. Για τους λόγους αυτούς η επέκταση των ναυλομεσιτικών οίκων προβλέπεται να μένει στάσιμη την επόμενη διετία, ενώ οι μειώσεις των παραγγελιών εκτιμώνται κοντά στο 10%.
Εκτός από τις ελληνικές εταιρίες shipbroking που κάνουν διεθνή «καριέρα», υπάρχει και η αντίστροφη τάση. Εκείνη που θέλει ισχυρούς ξένους οίκους να έχουν επεκταθεί στη χώρα μας, αν και πλέον ακόμη και αν ήθελαν κάποιοι καινούριοι να προστεθούν στη λίστα, τα σχέδιά τους παραμένουν μόνο στα… χαρτιά λόγω της κρίσης.
Από τους ξένους shipbrokers στην Ελλάδα ξεχωρίζουν οι εξής:
– Η Clarksons, η οποία ιδρύθηκε το 2001 και θεωρείται ο «κοσμήτορας» των ξένων ναυλομεσιτών στην Ελλάδα.
– Η RS Platou, η οποία άνοιξε γραφεία το 2009 στη χώρα μας.
– Ο οίκος Maersk Broker που είναι ένας από τους ισχυρότερους «παίκτες» και δραστηριοποιείται τόσο στη μίσθωση containers, όσο και στις αγοραπωλησίες.
– Ο οίκος Howe Robinson, ο οποίος δημιούργησε τη βάση του στην Ελλάδα το 2005, έκλεισε το γραφείο του λίγο αργότερα και πλέον λειτουργεί μέσω αντιπροσωπείας από το γραφείο Barry Rogliano Salles.
Οι διεθνείς δραστηριότητες 5 τολμηρών brokers
Οι ναυλομεσιτικοί οίκοι στην Ελλάδα που πρώτοι «οσφρίστηκαν» ευκαιρίες εκτός συνόρων και τόλμησαν να… ανοίξουν τα φτερά τους με στόχο να βγουν κερδισμένοι μόλις η αγορά ανακάμψει, είναι και οι πέντε μεγαλύτεροι του κλάδου.
Optima Shipbrokers: Πρόκειται για τον μεγαλύτερο ναυλομεσιτικό οίκο με δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες, τις μισθώσεις πλοίων ξηρού και υγρού φορτίου, τις επισκευές και την σύναψη νέων συμβολαίων, που διαθέτει τρία ξεχωριστά γραφεία στην Αθήνα και πολλά ακόμη στο εξωτερικό. Το 2005 η Optima άνοιξε γραφείο στη Σαγκάη, δύο χρόνια αργότερα επεκτάθηκε στο Ντουμπάι, το 2008 «ταξίδεψε» στη Βραζιλία και το 2010 στη Σιγκαπούρη.
«Είμαστε ο μόνος οίκος που δημιούργησε σε κάθε περιοχή ξεχωριστά γραφεία», θα πει ο γενικός διευθυντής του τομέα αγοραπωλησιών, Δημήτρης Κούκας. Απασχολεί περίπου 200 άτομα, ενώ στα μελλοντικά της σχέδια περιλαμβάνονται η δημιουργία ενός τμήματος ερευνών και οικονομικών υπηρεσιών.
Intermodal: Ιδρύθηκε το 1984 από τον καπετάν Κυριάκο Δερμάτη, ενώ πέρυσι συγχωνεύτηκε με τον παλαιότερο ναυλομεσιτικό οίκο της χώρας, τον Ν. Cotzias Shipping. Αρχικά πρόσφερε υπηρεσίες που αφορούσαν σε sales and purchase, σε συμβόλαια νέων ναυπηγήσεων ή διαλύσεων, ενώ πλέον αναλαμβάνει και σημαντικά deals σε χώρες του εξωτερικού με έμφαση στην Ασία.
Golden Destiny: Ο τρίτος μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος με διεθνή παρουσία είναι η Golden Destiny, η οποία πέρυσι άνοιξε γραφείο στην Κωνσταντινούπολη με επικεφαλής δύο Τούρκους ναυλομεσίτες, οι οποίοι «επαναπατρίστηκαν» από το γραφείο της Αθήνας.
George Moundreas & Co: Η εταιρία του Γιώργου Μουνδρέα είναι γνωστή για την έντονη κινητικότητά της στον τομέα του κλεισίματος συμβολαίων για νέες ναυπηγήσεις πλοίων σε όλον τον κόσμο. Ένα από τα πρόσωπα-«κλειδιά» που παρακολουθούν τις δραστηριότητες στο εξωτερικό, είναι ο κ. Γιώργος Μπάνος, ο οποίος κατέχει την θέση του συμβούλου.
Allied Shipbroking: Αν και από τους μεγαλύτερους και πιο παραδοσιακούς ναυλομεσιτικούς οίκους στη χώρα μας, είναι από τους λίγους που δεν επέλεξαν να ανοίξει γραφεία στο εξωτερικό.