Ένα βήμα πριν από την κόκκινη γραμμή φαίνεται πως είναι η παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία καθώς, όπως επισημαίνει η Danish Ship Finance, τα επόμενα τρία χρόνια το 24% της συνολικής ναυπηγικής ικανότητας αναμένεται να έχει «εξαφανιστεί» από την αγορά.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την αναφορά, από τα 63 εκατ. cgt που υπολογίζεται σήμερα η ετήσια ναυπηγική παραγωγή, το 2015 θα έχουν χαθεί τα 15 εκατ. cgt.
Σύμφωνα με την Danish Ship Finance, η δυναμική των ναυπηγείων αυξήθηκε κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα να είναι πολύ πιθανό να δούμε το επόμενο διάστημα, λόγω κάθετης μείωσης της ζήτησης, να επικεντρώνεται σε παραγγελίες μεγάλων πλοιοκτητών και η χωρητικότητα των ναυπηγείων να προσαρμόζεται με δραματικούς ρυθμούς στα νέα δεδομένα.
Σύμφωνα με την έρευνα, υπάρχουν μεγάλες διαφορές ανάμεσα στα τρία μεγάλα ναυπηγικά κράτη. Στη Νότια Κορέα, υπάρχουν 23 ναυπηγεία με χωρητικότητα 18 εκατ. cgt, με βάση τα στοιχεία του 2011. Στην Κίνα, η χωρητικότητα φτάνει τα 23 εκατ. cgt, με 204 κλίνες συνολικά.
Στην Ιαπωνία, η χωρητικότητα φτάνει τα 11 εκατ. cgt, που κατανέμεται σε 57 ναυπηγεία. Τέλος, ως τέταρτη, υπολογιζόμενη σαν περιοχή, η Ευρώπη που διαθέτει 117 ναυπηγεία με χωρητικότητα 7 εκατ. cgt.
«Για τους λόγους αυτούς, το 24% της παγκόσμιας χωρητικότητας των ναυπηγείων για το 2011 θα χαθεί τα επόμενα τρία χρόνια. Τα ναυπηγεία είτε θα μειώσουν τη δυναμικότητά τους είτε θα προσανατολιστούν στη ναυπηγοεπισκευή, είτε θα κλείσουν», αναφέρει στην έρευνά της η Danish Ship Finance.
Οπως προβλέπει η έρευνα, οι μεγαλύτερες αλλαγές θα γίνουν σε Κίνα και Ευρώπη. Ειδικότερα, στην Κίνα, αναμένεται να αντέξουν στην κρίση τα μεγάλα ναυπηγεία, αλλά οι μικρότερες γιάρδες είναι αμφίβολο αν θα επιβιώσουν από την ένταση του ανταγωνισμού. «Είναι αμφίβολο αν θα καταφέρουν να ναυπηγήσουν (τα μικρότερα ναυπηγεία) πλοία με συγκεκριμένες προδιαγραφές ή να προχωρήσουν σε ειδικές κατασκευές στο κοντινό μέλλον, όπως κάνουν τα μεγάλα ναυπηγεία της χώρας», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, υπολογίζεται ότι η Κίνα θα απολέσει περίπου 7 εκατ. cgt ή το 30% της χωρητικότητας που είχε το 2011 η ναυπηγική της βιομηχανία.
Παραγγελίες
Τις τελευταίες πάντως ημέρες, εξακολουθεί να παρατηρείται ενδιαφέρον για τη ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και υγραερίου. Συγκεκριμένα, η Brunei Gas Carrier προχώρησε στην παραγγελία ενός LNG Carrier, μεταφορικής ικανότητας 154.800 κ.μ., ενώ η συμφωνία περιλαμβάνει οψιόν για την κατασκευή δύο ακόμη, με παράδοση το τέταρτο τρίμηνο του 2014.
Επίσης, η Ultragas συμφώνησε με τα κορεατικά ναυπηγεία STX Jinhae για τη ναυπήγηση δύο πλοίων μεταφοράς υγραερίου χωρητικότητας 22.000 κ.μ., με οψιόν για την κατασκευή δύο ακόμη, έναντι τιμήματος 42,5 εκατ. δολ.
Από ελληνικής πλευράς, σύμφωνα με τα γραφεία των Clarkson’s στην Αθήνα, ξεχωρίζει στο ξηρό φορτίο η παραγγελία της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας Niovis Shipping, για τη ναυπήγηση σε γιαπωνέζικα ναυπηγεία ενός bulk Carrier, μεταφορικής ικανότητας 66.000 dwt, με οψιόν για τη ναυπήγηση ενός ακόμη, με ορίζοντα παράδοσης το 2014.