Η συμφωνία για τις κρουαζιέρες στο μοντέλο του Μαϊάμι στην Α. Ανατολή
Ο Βίκτωρ Ρέστης, ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές, που κατάφερε να βγάλει 1 δισ. δολάρια πουλώντας πλοία ξηρού φορτίου, σχεδιάζει να επεκταθεί στην κινεζική αγορά κρουαζιέρας, στο μεγάλο στοίχημα για την ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας στην Κίνα και στην Άπω Ανατολή.
Όπως αποκαλύπτει το Bloomberg, ο εφοπλιστής συνέστησε κοινή επιχείρηση με την κυβέρνηση της επαρχίας Hainan της Κίνας και προτίθεται να αγοράσει καινούργια και μεταχειρισμένα κρουαζιερόπλοια προκειμένου να “ανταποκριθούν” στην αυξανόμενη ζήτηση των ταξιδίων αναψυχής.
Όπως δήλωσε ο ίδιος ο Β. Ρέστης στο Bloomberg η εταιρία θα έχει μεγάλο αριθμό σκαφών. «Η κοινωνία της Κίνας έχει “ωριμάσει”. Διαθέτει πλέον περισσότερο ελεύθερο χρόνο. Έχουμε ήδη προχωρήσει στην απόκτηση ενός κρουαζιερόπλοιου και “τρέχουμε” για τα επόμενα βήματα της επένδυσης. Πρόκειται για μια τεράστια αγορά».
Ο ιδιοκτήτης ενός μεγάλου στόλου με επενδύσεις που επεκτείνονται σε τράπεζες, ΜΜΕ και τουρισμό, βλέπει μπροστά, μετά τη λήξη της χρυσής τριετίας στη ναυτιλία που απέφερε τεράστια κέρδη.
Σήμερα όμως, τα μεγαλύτερα πλοία που μεταφέρουν σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα έχουν χάσει το 78% της αξίας τους, σύμφωνα με τα στοιχεία του Baltic Exchange η οποία εδρεύει στο Λονδίνο.
«Εγώ πούλησα 45 πλοία και επειδή τότε η αγορά ανέβαινε κάποιοι το θεώρησαν ως λαθασμένη κίνηση. Σήμερα αποδείχτηκε σωστή. Για παράδειγμα ένα πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου πωλήθηκε 130 εκατ. δολάρια (Μάιος 2008) ενώ σήμερα αξίζει 15 εκατ. δολάρια».
Ο εφοπλιστής αποκάλυψε ότι τα νέα κρουαζιερόπλοια που πρόκειται να δρομολογηθούν στην Κίνα θα μπορούν να φιλοξενήσουν 2000 επιβάτες. Οι συνεργάτες του μελέτησαν τον τρόπο με τον οποίο αναπτύχθηκε η κρουαζιέρα του Μαϊάμι και έχουν έτοιμο το αντίστοιχο πλάνο.
Τα περισσότερα νέα κρουαζιερόπλοια που κατασκευάζονται στην Ευρώπη κοστίζουν μεταξύ 500 εκατ. και 1 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksou PLC (CKN) το μεγαλύτερο Shipbroker του κόσμου.
Στα τρυπάνια
Ένα άλλο σχέδιο του Έλληνα εφοπλιστή είναι να επεκτείνει τη δραστηριότητα του μέσω της Golden Energy offshore AS της Νορβηγίας στις θαλάσσιες έρευνες πετρελαίου. «Κοιτάζουμε για πλωτά γεωτρύπανα αφού ο τομέας αυτός παρουσιάζει τεράστιο ενδιαφέρον».
Ο εφοπλιστής είναι ένας από τους μεγαλύτερους μετόχους της swissamarine services SA, μιας εταιρίας εμπορευματικών μεταφορών με γραφεία στην Γενέυη η οποία κέρδισε 1,3 δισ. δολάρια και μετέφερε 69 εκατ. τόνους φορτίου μόνο το 2010.
Ακόμα, ο εφοπλιστής είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Senergy Maritime Holding Corp (SHIP) η οποία έχει ένα στόλο από 20 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Η κατάρρευση της αγοράς ξηρού φορτίου μπορεί να κρατήσει μέχρι το 2017 ενώ οι τιμές για τα νέα καράβια που βρίσκονται σε χαμηλό 20ετιες ωθούν σε νέες παραγγελίες. «Είναι πολύ δελεαστικό να αγοράζεις πλοία αλλά πρέπει να είμαστε υπομονετικοί», τονίζει για τα μεταχειρισμένα.