Aνάμεσα στoυς 50 πιo ισχυρούς εφoπλιστές – Δεύτερος στην παγκόσμια λίστα ο Aγγελικούσης
Το ρευστό πλέον είναι μάλλον δυσεύρετο και, κάποιες εταιρίες δεν πάνε καλά, αλλά η «παραδοσιακή» δύναμη και η εξουσία, παραμένουν το κλειδί για την επιτυχία στη ναυτιλία. Αυτό είναι το μήνυμα που λαμβάνουν, τους τελευταίους μήνες, οι συντάκτες του Power 2012 για το Tradewinds.
Στη φετινή λίστα, κάποια μεγάλα ονόματα λείπουν, καθώς έπαιξαν και έχασαν, ενώ κάποια φρέσκα πρόσωπα εμφανίστηκαν, καθώς απέδειξαν ότι έχουν ηγετική ικανότητα και ικανότητα να βρουν κέρδη, παρά τις χαμηλές τιμές των ναύλων. Στη λίστα, συμπεριλαμβάνονται εννέα Έλληνες, ανάμεσα σε αυτούς με τη μεγαλύτερη επιρροή στον πλανήτη.
Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο είναι σεβαστοί ακόμα περισσότερο και από το καθαρό τους τονάζ και τις απαιτήσεις του πλούτου τους.
Τα αποτελέσματα βγήκαν από τους συντάκτες της TradeWinds, αλλά ρόλο κλειδί έπαιξαν και οι αναγνώστες, καθώς έγιναν online ψηφοφορίες που οδήγησαν στους νικητές.
Στη λίστα, αντί να περιλαμβάνονται οι 100 ισχυρότεροι πλοιοκτήτες, όπως τις προηγούμενες χρονιές, επιλέχθηκαν οι κορυφαίοι 50 πλοιοκτήτες και χωρίστηκαν ανά κατηγορίες, ώστε να υπάρχει μια καθαρότερη εικόνα αυτών των ιδιοκτητών που παραμένουν στην καρδιά της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Όπως και να έχει, σημαντικό είναι το γεγονός ότι και οι εννέα Έλληνες (ανάμεσά τους υπάρχει ένα new entry) αναρριχόνται στην παγκόσμια κατάταξη σε σχέση με πέρυσι. Γεγονός που καταδεικνύει ότι η ελληνική ναυτιλία ισχυροποιείται, χρόνο με το χρόνο…
Ιωάννης Αγγελικούσης
MARAN (Νούμερο 2)
Ο Ι. Αγγελικούσης, με μια οικογενειακή παράδοση από το νησί της Χίου, είναι σήμερα το μεγαλύτερο όνομα στο «μίλι των εκατομμυριούχων» στη λεωφόρο Συγγρού. Και θεωρείται ο δεύτερος ισχυρότερος πλοιοκτήτης του πλανήτη, μετά από το Νορβηγό John Fredriksen.
Ο στόλος του, ο μεγαλύτερος στην Ελλάδα, κατευθύνεται μέσα από ένα επιβλητικό κτίριο, «γειτονεύοντας» με τα γραφεία των Τσάκου- Κωσταντακόπουλου και το Ωνάσειο. Και ενώ πολλοί από τη Χίο λέγεται ότι έχουν το «άγγιγμα της ναυτιλίας», ο Αγγελικούσης, σήμερα, αποδεικνύει ότι έχει το πιο «χρυσό άγγιγμα» από όλους. Του κ. Αγγελικούση δεν του αρέσουν τα πάρτυ, ή να βρίσκεται μέσα σε οποιοδήποτε πλήθος. Το χαμηλό του προφίλ, είναι απολύτως σεβαστό. Όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι ο δεύτερης γενιάς ιδιοκτήτης της εταιρίας δεν είναι δημοφιλής. «Αν ρωτήσετε 100 ανθρώπους, αν ένας σας πει κάτι αρνητικό γι’ αυτόν, θα βασίζεται σίγουρα στη ζήλια», λέει μια πηγή στο Tradewinds.
Πίτερ Λιβανός
GasLog (Νούμερο 7)
Χρειάζεται ένας γενναίος άνδρας για να ηγείται την πρώτη δημόσια προσφορά της ναυτιλιακής βιομηχανίας μέσα σε περισσότερο από έναν χρόνο και να την οδηγήσει στην έκρηξη μέσα σε μια από τις χειρότερες συγκυρίες. Αυτό είναι ακριβώς ό,τι έκανε ο Πίτερ Λιβανός τον Απρίλιο, όταν έκανε δημόσια πρόταση για την πλοιοκτήτρια εταιρία LNG, στη Νέα Υόρκη. Στο τέλος, η εταιρία έπεισε την αγορά, προσελκύοντας 14 δολάρια ανά μετοχή, αντί των 16 και 18 δολαρίων που ζητούσε η Goldman Sachs.
Παρότι οι επενδυτές αμέσως έχασαν χρήματα καθώς οι μετοχές έπεσαν τις πρώτες μέρες συναλλαγών, η εταιρία τα κατάφερε να ανασύρει περίσσοτερα από 300 εκατομμύρια δολάρια σε μια σκληρή αγορά.
Ο Λιβανός, είναι πρόεδρος της GasLog από το 2003 και chief executive από τον Ιανουάριο του 2012, όμως το όνομα της οικογενείας έχει γίνει συνώνυμο της επιτυχίας στη ναυτιλία, εδώ και τρεις γενιές.
Γιώργος Οικονόμου
Dryships (Νούμερο 6)
Η δικαίωση, πρέπει να είναι η λέξη που ταιριάζει περισσότερο σήμερα στον Γιώργο Οικονόμου. Βγήκε στο προσκήνιο ξανά και τα κατάφερε απλώς όντας εξυπνότερος από τους άλλους –ως συνήθως- καθώς δεν περιορίστηκε από τους κανόνες που εκείνοι επέλεξαν. Ο Οικονόμου μπορεί ποτέ να μην ξεπέρασε την επί μακρόν εικόνα του «κακού παιδιού» των πλοιοκτητών που τον συνόδευε. Όμως, μέσω της τελευταίας του δουλειάς στα πλωτά γεωτρύπανα (OceanRig) έδειξε για μια ακόμα φορά την ετοιμότητα να εντοπίζει, να εκμεταλλεύεται και να αξιοποιεί τις ευκαιρίες της αγοράς.
Ο Οικονόμου κατάφερε να ξεπεράσει τα (πολύ) δύσκολα, κρατώντας ζωντανή τη Dryships μετά το κραχ της αγοράς ξηρού φορτίου, αξιοποιώντας τα μετοχικά κεφάλαια. Και πολλοί θα θυμηθούν αυτό που είπε ένας άλλος πλοιοκτήτης, ο Πίτερ Γεωργιόπουλος, το 2007 («αυτοί που παίζουν παιχνίδια με τα λεφτά των μετόχων τους») όμως, στο τέλος, ποιος ήταν αυτός που κατέληξε στη χρεοκοπία και ποιος χαμογελά ακόμα, μετά τη δουλειά της Ocean Rig;
Τραπεζικοί κύκλοι τονίζουν ότι «αν επενδύσεις μαζί του, πρέπει να του έχεις εμπιστοσύνη ότι θα κάνει το σωστό με τα λεφτά σου. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι διφορούμενο πρόσωπο. Όμως τείνει να κάνει τις σωστές στρατηγικές κινήσεις».
Ευάγγελος Μαρινάκης
Capital Maritime & Trading Corp (Νούμερο 31)
Ο Ευάγγελος Μαρινάκης χαρακτηρίζεται και ως «φάρος» στο βασίλειο της ναυτιλίας, όμως η διασημότητά του προεκτείνεται και πέρα από αυτή τη βιομηχανία. Στο νούμερο 31 του Top 50 και έχοντας ανέβει θέσεις σε σχέση με το 2010, ο πρόεδρος της Capital Product Partners (CPP) είναι πολύ απασχολημένος τα τελευταία χρόνια και με την προεδρία του Ολυμπιακού.
Ο 44χρονος έγινε ο πλειοψηφικός μέτοχος και σπόνσορας τον Ιούνιο του 2010, τίτλος που συνεχίζει να κρατά ως σήμερα. Ένα χρόνο αργότερα, ο Μαρινάκης ήταν στη θέση του οδηγού όταν η CPP συγχωνεύθηκε με την Crude Carriers Corp, σε μια κίνηση που δημιούργησε έναν συνδυασμένο στόλο 25 τάνκερς. Σήμερα, η κοινοπραξία λειτουργείται από την Capital Management, θυγατρική της Capital Maritime που επιβλέπει 40 τάνκερ, δεξαμενόπλοια και containerships. Εδώ και 15 χρόνια, ο Μαρινάκης δραστηριοποιείται στην οικογενειακή επιχείρηση και σήμερα διαθέτει επενδύσεις στα Media την Ενέργεια και τον τομέα του real estate.
Αθηνά Μαρτίνου
Thenamaris (Νούμερο 13)
Η Αθηνά Μαρτίνου ήταν ο «καθοδηγητής» πίσω από το όνομα της Thenamaris, το οποίο εξελίχθηκε σε θρύλο για την ελληνική ναυτιλία.
Η σύζυγος του πωλητή αντικών, δημιούργησε μια αυτοκρατορία, η οποία όχι μόνο έκανε την οικογένεια εξαιρετικά πλούσια, αλλά επίσης προμήθευσε την βιομηχανία με πολλά ακόμα leading names που άφησαν το “Πανεπιστήμιο Thenamaris”, ώστε να πάρουν το δικό τους δρόμο.
Η… γραμμή παραγωγής μπορεί να μην είναι τόσο hot όσο ήταν το ’70 και το ’80, αλλά λίγοι αμφιβάλλουν στο ότι περισσότεροι «απόφοιτοι» θα ακολουθήσουν τους Γιώργο Οικονόμου, Μιχάλη Μποντούρογλου, Κωνσταντίνο Πρίφτη και Χαράλαμπο Μυλωνά. Γνωστή στους οικείους της και ως «Νου- νου», η κ. Μαρτίνου αναφέρεται συχνά ως «η σιδηρά κυρία με την ευγενική καρδιά», λόγω της αφοσίωσης και προσφοράς της στην ελληνική Εκκλησία. Τώρα, στα 80 της, η Αθηνά Μαρτίνου λέγεται πως οδηγεί μόνη της για να πάει στη δουλειά και παραμένει ένα στήριγμα για την εταιρία, της οποίας επικεφαλής είναι πλέον ο γιος της, Ντίνος Μαρτίνος.
Καπετάν Παναγιώτης Τσάκος
Tsakos Group (Νούμερο 15)
Ελάχιστοι έχουν αυτό που χρειάζεται, ώστε να φτιάξουν έναν στόλο από 80 πλοία και, ακόμα λιγότεροι, έχουν τα προσόντα να τα σαλπάρουν οι ίδιοι. Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, γεννημένος στη Χίο, άρχισε την καριέρα του ως καμαρότος πριν ανέβει την σκάλα προς την κορυφή. Δούλεψε για αρκετούς πλοιοκτήτες πριν ιδρύσει την Tsakos Shipping & Trading το ’60 μια εταιρία που σήμερα περηφανεύεται για την εισηγμένη στη Νέα Υόρκη Tsakos Energy Navigation, της οποίας ηγείται ο γιος του, Νικόλας.
Το γκρουπ του κ. Τσάκου δραστηριοποιείται σε τάνκερ, containerships, δεξαμενόπλοια, LNG και στον τομέα OSV, ενώ έχει επενδύσεις σε τράπεζες, την ανανεώσιμη ενέργεια, τα γεωργοδασοκομικά, την κτηνοτροφία και την αγροτική βιομηχανία, ενώ ελέγχει και ένα ναυπηγείο στο Μοντεβιδέο της Ουρουγουάης.
Αγγελική Φράγκου
Navios Maritime (Νούμερο 22)
Αυτό που κάνει ξεχωριστή την Αγγελική Φράγκου στον τομέα της ναυτιλίας, είναι ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, το οποίο για κάποιους, είναι το κλειδί της επιτυχίας της. «Οι άνθρωποι σχετίζονται μαζί της, επειδή είναι αληθινή», λέει ο Sheldon Goldman, o senior managing director της Goldman Advisors, που την βοηθά στις αγορές εδώ και σχεδόν μια δεκαετία. «Έχω βρεθεί σε μακρές συσκέψεις μαζί της, όπου θα διαισθανθεί ότι κάποιος είναι κουρασμένος και θα τον ρωτήσει αν χρειάζεται καφέ. Τότε, θα τον σερβίρει η ίδια. Κάθε φορά που το βλέπω, λέω στον εαυτό μου ότι αυτή είναι η πρόεδρος και CEO που δεν αναζητά μόνο την ευημερία κάποιου, αλλά το αναλαμβάνει προσωπικά και δεν το σκέφτεται καν. Είναι η φυσική της ποιότητα ως ηγέτης και πιστεύω ότι χτυπάει σε όλους στην αίθουσα όταν βλέπουν κάτι τέτοιο, ή είναι το αντικείμενο της περιποίησής της. Αντιπροσωπεύει μια πολύ ενδιαφέρουσα ποιότητα ανθρώπου, που απλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν».