Τα τσουχτερά τεκμήρια διαβίωσης έχουν αναγκάσει τους σκαφάτους να ρίξουν άγκυρα στα σκάφοι αναψυχής τους με τις πολυτελείς θαλαμηγούς που ελλιμενίζονται, να αυξάνονται κατακόρυφα.
Κάτι τέτοιο, ωστόσο, αφήνει ανεπηρέαστους τους ειδικούς ελεγκτές του ΣΔΟΕ καθώς πραγματοποιούν μπαράζ ελέγχων σε μαρίνες, πάρκινγκ σκαφών αλλά και ιδιωτικούς χώρους ώστε να διαπιστώσουν αν οι περίπου 5.740 ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής τα διατηρούν σε ακινησία ή βρίσκονται στη θάλασσα και κυκλοφορούν παράνομα χωρίς τα νόμιμα έγγραφα.
Από την πλευρά τους, οι ιδιοκτήτες, βλέπουν ότι τα πρόστιμα είναι αυστηρά ενώ οι ελεγκτές στοιχειοθετούν ακόμη και δικογραφία σε περίπτωση που σκάφος βρίσκεται εν πλω.
Όμως πέραν των ελέγχων για τις ακινησίες σκαφών αναψυχής, οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ έχουν και άλλο στόχο που αφορά στις παράνομες εργασίες που πραγματοποιούνται από ανασφάλιστους αλλοδαπούς σε σκάφη όπως επίσης και από «πλανώδιους» τεχνικούς οι οποίοι δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό στα καταστήματα επισκευής μηχανών θαλάσσης καθώς προσφέρουν τις υπηρεσίες τους χωρίς να καταβάλλουν ΦΠΑ, ασφαλιστικές εισφορές και άλλα έξοδα που έχουν τα νόμιμα καταστήματα.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι υπάρχουν στον ελλαδικό χώρο περίπου 170.000 εν ενεργεία μικρά σκάφη και από αυτά μετά βίας εξυπηρετούνται από τα νόμιμα συνεργεία, λιγότερα από 40.000.