Μικρό καλάθι κρατούν και για το 2011 οι εκπρόσωποι του κλάδου της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη: η διαφυγή μεγάλων πλοίων προς τα λιμάνια της Τουρκίας, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, καθιστά τους ναυτικούς πράκτορες της πόλης πολύ συγκρατημένους στις εκτιμήσεις τους. Η δε άρση του καμποτάζ δεν δείχνει μέχρι στιγμής ικανή να σώσει την παρτίδα, καθώς -όπως επισημαίνουν- οι σχετικές ρυθμίσεις είναι ελλιπείς.
“Ακόμη φοβόμαστε αυτή τη χρονιά”, σημείωσε χαρακτηριστικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο παλαιότερος ναυτικός πράκτορας της πόλης, Βίκος Παλαντζιάν – βρίσκεται στο χώρο από το 1957 – αν και, όπως πρόσθεσε, το 2010 εξελίχθηκε τελικά καλύτερα από ό,τι αναμενόταν. Τα πλοία που πρακτορεύει η εταιρία του πραγματοποίησαν περίπου 15 προσεγγίσεις, μεταφέροντας χιλιάδες επιβάτες διαφόρων εθνικοτήτων.
“Για φέτος αναμένουμε επίσης περίπου 15 προσεγγίσεις, για τις οποίες υπάρχει καταρχήν ανάθεση”, συμπλήρωσε. Επεσήμανε ότι “οι πρωτοβουλίες του νέου διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) είναι θετικές για την κρουαζιέρα”, ενώ υποστήριξε ότι η άρση του cabotage δεν αναμένεται να έχει ιδιαίτερα θετική επίδραση, καθώς ο νόμος έχει τέτοιες ελλείψεις, που “είναι σαν να μην έχει γίνει άρση”.
Σύμφωνα με τον κ. Παλαντζιάν, πάντως, η σχεδόν εχθρική στάση, που επιδείκνυαν τα τελευταία χρόνια ορισμένες τοπικές αρχές, ζημίωσε σημαντικά την κρουαζιέρα, ενώ μεγάλα πλοία όπως το “Navigator of the Seas” έβγαλαν τη Θεσσαλονίκη από το χάρτη.
Το “Καλυψώ” προτίμησε την Τουρκία
Σημαντική απώλεια για τη Θεσσαλονίκη αποτέλεσε η απόφαση της “Thomson” ν’ αλλάξει το δρομολόγιο του κρουαζιερόπλοιου “Καλυψώ”, το οποίο “έπιανε” Θεσσαλονίκη μία φορά εβδομαδιαίως, τους μήνες Μάρτιο ως Οκτώβριο, κατά τα έτη 2007, 2008, 2009. Το πλοίο έχει βάλει πλέον ρότα για τα λιμάνια της Τουρκίας, όπου οι τιμές και οι υπηρεσίες είναι καλές και “οι υποδομές πολύ καλύτερες” από ό,τι στη Θεσσαλονίκη, όπως επεσήμανε ο Κυριάκος Καλής, εκ μέρους της ναυτιλιακής εταιρείας Ι. Ε. Κοσμάτος & Σία ΕΠΕ.
Ως αποτέλεσμα, η εταιρεία κατέγραψε για το 2010 μόνο 8-9 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, έναντι κάποιων δεκάδων ετησίως τα προηγούμενα χρόνια. Για το 2011, η εταιρεία δεν έχει προς το παρόν συνάψει κάποια οριστική συμφωνία, σύμφωνα πάντα με τον κ.Καλή. Πάντως, το πρόγραμμα της “Louis Cruises”, την οποία πρακτορεύει, “κλείνει” συνήθως γύρω στις αρχές Φεβρουαρίου, οπότε τα δεδομένα δεν αποκλείεται να αλλάξουν.
“Αν θέλουμε περισσότερα κρουαζιερόπλοια στη Θεσσαλονίκη, ιδίως μεγάλα, θα πρέπει να ληφθούν σημαντικά μέτρα: πρέπει να υπάρξει καλύτερη συνεργασία εταιρειών, λιμενικών, τελωνειακών και Οργανισμού. Ο ΟΛΘ θα πρέπει να προχωρήσει σε ανακαίνιση του κτηρίου του επιβατικού σταθμού, που είναι απαράδεκτο, αλλά και σε εκβάθυνση της προβλήτας ελλιμενισμού των κρουαζιερόπλοιων”, σημείωσε.
Πλωτό… ΚΑΠΗ
Μεταξύ των κρουαζιερόπλοιων που “έδεσαν” στη Θεσσαλονίκη το 2010, εντυπωσιακό ήταν -σύμφωνα με τον κ.Παλαντζιάν- ένα …πλωτό ΚΑΠΗ από τη Βρετανία, το οποίο μετέφερε 1.300 επιβάτες. “Περίπου 300 από αυτούς μάλιστα, όχι απλά κατέβηκαν στην πόλη, αλλά έκανε αίσθηση ότι πραγματοποιούσαν πολλές αγορές”, πρόσθεσε.
Τα χρήματα που ξοδεύουν οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων στις πόλεις όπου σταματούν τα πλοία δεν είναι ευκαταφρόνητα. Διεθνείς έρευνες υπολογίζουν στα 80 και 100 ευρώ το ποσό που δαπανά, κατ’ ελάχιστο, ο κάθε τουρίστας κρουαζιέρας, στις πόλεις που επισκέπτεται. Αν υπολογιστεί ότι κάθε κρουαζιερόπλοιο μεταφέρει από 200 έως 300 άτομα μέχρι και χιλιάδες επιβάτες, γίνεται κατανοητό ότι το οικονομικό όφελος για τις τοπικές κοινωνίες είναι σημαντικό και, για ένα μεγάλο λιμάνι με πολλές προσεγγίσεις, μπορεί να φτάσει σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.
Στο μεταξύ, σε μια περίοδο που η αγορά κρουαζιέρας της Μεσογείου κερδίζει διαρκώς έδαφος, η Ιταλία και η Ελλάδα παραμένουν οι δημοφιλέστεροι προορισμοί στην Ευρώπη, ακολουθούμενες από την Ισπανία και τη Γαλλία, σύμφωνα τουλάχιστον με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κρουαζιέρας τον Σεπτέμβριο του 2010. Το 2009, οι δύο πρώτες χώρες προσήλκυσαν περίπου το 21% των επισκέψεων με κρουαζιερόπλοια στην Ευρώπη έκαστη, ενώ η Ισπανία και η Γαλλία 17% και 8% αντίστοιχα.
Μέχρι σήμερα, ωστόσο, και παρά τη δημοτικότητα των νησιών της, η Ελλάδα δεν εμφανίζεται στη λίστα των 10 πρώτων χωρών με τον μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών κρουαζιέρας, αφού το cabotage δεν επιτρέπει στα ελληνικά λιμάνια να αποτελούν σημεία εκκίνησης ή τερματισμού κάποιας κρουαζιέρας.
Στον πρωθυπουργό σήμερα οι εφοπλιστές