Επιστολή, με επισημάνσεις για σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν δεκάδες λιμάνια της χώρας μας, απέστειλε η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), στον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη.
Στην επιστολή αποτυπώνονται τα σοβαρά προβλήματα και οι παγίδες που κρύβονται σε συνολικά 77 λιμάνια του Αιγαίου και του Ιονίου.
Δεκάδες λιμάνια με σημαντικά προβλήματα βρήκε για μία ακόμα χρονιά η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), που αποτυπώνει σημείο προς σημείο τις παγίδες που παρατήρησαν οι πλοίαρχοι ανά το Αιγαίο και το Ιόνιο στην ετήσια έκθεσή της για το 2012.
Στις γενικές παρατηρήσεις της σχεδόν για το σύνολο των λιμανιών η Ένωση των Πλοιάρχων διαπιστώνει:
– Οι περισσότερες προβλήτες στερούνται παντελώς προσκρουστήρων και στεγάστρων για την παραμονή των επιβατών τόσο κατά τους καλοκαιρινούς, όσο και τους χειμερινούς μήνες.
– Οι ευκολίες υγιεινής που διατίθεται δεν μας τιμούν σαν ευρωπαϊκή χώρα.
– Αρκετά λιμάνια δεν διαθέτουν το ανάλογο χερσαίο χώρο ώστε να εξυπηρετηθούν τα οχήματα που πρόκειται να φορτωθούν στα πλοία
– Απαιτείται, καλύτερη αστυνόμευση και τάξη σε όλα τα λιμάνια
– Χρειάζεται καλύτερη συνεργασία των λιμενικών αρχών με τους πλοιάρχους για τον καθορισμό της θέσεως πρυμνοδέτησης-πλαγιοδέτησης ή αγκυροβολίας (όπως σημειώνουν«φαίνεται καθαρά και επιτακτικά η ανάγκη στελέχωσης της αρμόδιας υπηρεσίας με πλοίαρχο»)
– Ζητείται απαγόρευση εισόδου – εξόδου χωρίς άδεια των μικρών σκαφών (αλιευτικά-θαλαμηγά – ιστιπλοϊκά) μια και τα περισσότερα λιμάνια είναι, ταυτοχρόνως, επιβατηγά – εμπορικά – μαρίνες και αλιευτικά καταφύγια.
– Προτείνεται καλύτερος προγραμματισμός δρομολογίων για την αποφυγή συνωστισμού στα λιμάνια, από την ταυτόχρονη άφιξη ή αναχώρηση των πλοίων. «Το κυκλοφοριακό χάος των δρόμων», όπως λένε χαρακτηριστικά, «καταφέραμε να το μεταφέρουμε και στη θάλασσα».
– Ζητείται να ενημερώνονται οι πλοίαρχοι και να ζητείται η άποψη τους πριν από τον σχεδιασμό κάθε νέου έργου σε λιμάνι. Δεν είμαστε λιμενολόγοι. Έχουμε όμως, την εμπειρία από την καθημερινή χρήση όλες τις εποχές του χρόνου και με όλες τις καιρικές συνθήκες. Σκοπός είναι τα έργα που γίνονται, να διευκολύνουν την κατάσταση και όχι να δημιουργούν περισσότερα προβλήματα., αντί να τα επιλύουν.
– Απαιτείται εφαρμογή των διατάξεων περί παραμονής πλοίων με επικίνδυνα φορτία στα λιμάνια (υγρά καύσιμα – υγραέρια), καθώς διαπιστώθηκαν παραβιάσεις.
Επίσης, όπως τονίζεται στην επιστολή, σε πολλά λιμάνια έχει υποσκαφτεί η θεμελίωση των προβλητών, έχουν δημιουργηθεί σπηλαιώσεις με επικίνδυνες καταρρεύσεις και υπάρχει άμεσος κίνδυνος να θρηνήσουμε θύματα.
«Είναι πολύ σημαντικό σε ένα λιμάνι για ένα πλοίο να μπορεί να δέσει με ασφάλεια, να αποεπιβιβάσει επιβάτες, να φορτοεκφορτώσει οχήματα αλλά και να παραμείνει με ασφάλεια σ΄ αυτό αν χρειασθεί», αναφέρεται μεταξύ άλλων.