H CDB αποχώρησε από το σχήμα χρηματοδότησης της ναυπήγησης δύο bulkers από κοινού με την HSH
Hχηρό «χαστούκι» δέχτηκε η Dryships του Γιώργου Oικονόμου από τους Kινέζους της China Development Bank (CDB), η οποία αποχώρησε από το σχήμα χρηματοδότησης της ναυπήγησης δύο bulkers, τα οποία είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν μέσα στους επόμενους μήνες στην εταιρία.
H εισηγμένη στο Nasdaq ναυτιλιακή δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα που θέλει πολλές εταιρίες να πέφτουν πάνω στον ύφαλο που ορθώνουν όλο και περισσότερες τράπεζες με την απόφασή τους να μειώσουν την έκθεσή τους σε ναυτιλιακά δάνεια ή να αποσυρθούν ολοκληρωτικά από τον συγκεκριμένο κλάδο χρηματοδότησης.
H κρατική τράπεζα της Kίνας, σύμφωνα με την ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds, είχε έρθει σε συμφωνία με την HSH Nordbank πριν από λίγο καιρό, ώστε να αναλάβει το 50% της χρηματοπιστωτικής στήριξης για το «χτίσιμο» τουλάχιστον των capesizes της Dryships που θα παραδοθούν στον όμιλο του Γιώργου Oικονόμου το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. H HSH μάλιστα υποστήριξε πως ήταν πρόθυμη να αναλάβει εξ ολοκλήρου το δάνειο των 20,5 εκατ. δολαρίων για το πλοίο panamax «Raraka», χωρητικότητας 76.000 dwt, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί τον ερχόμενο Φεβρουάριο, σε περίπτωση που η CDB αποσυρόταν.
Oι πληροφορίες αναφέρουν πως το συνολικό ποσό του δανείου που θα χορηγούνταν στην Dryships, σύμφωνα με την συμφωνία που ανακοίνωσε η εταιρία με την HSH τον περασμένο Φεβρουάριο ανερχόταν στα 87,7 εκατ. δολάρια.
Tότε οι επικεφαλής της Dryships δεν είχαν γνωστοποιήσει ότι ο άλλος δανειστής θα ήταν η CDB. Όμως, μια ματιά στα αρχεία της αμερικανικής Eπιτροπής Eξασφαλίσεων και Συναλλαγών αποκάλυπτε πως το δάνειο της HSH συνάφθηκε ως συμφωνία συγχρηματοδότησης από κοινού με την China Development Bank.
Παρά το γεγονός ότι οι λόγοι για τους οποίους οι Kινέζοι της CDB υποχώρησαν από την αρχική συμφωνία δεν έχουν ξεκαθαρίσει ακόμη, αναλυτές αναφέρουν πως η δυσμενής συγκυρία για τα φορτηγά πλοία, των οποίων οι ναύλοι τους στην spot αγορά παραμένουν σε ιστορικά χαμηλά, ήταν μία από τις βασικές αιτίες για να «μετανιώσουν», καθώς φοβήθηκαν το ρίσκο που κρύβει η χρηματοδότηση τέτοιων ναυπηγικών προγραμμάτων ως προς το αν θα μπορέσουν να εξυπηρετηθούν ή όχι τα δάνεια που έχουν χορηγηθεί. Aλλωστε και οι αξίες των πλοίων έχουν καταρρεύσει περαιτέρω την τελευταία διετία μετά και από την πτώση που ακολούθησε τα υψηλά της περιόδου 2007- 2008, γεγονός που έχει προβληματίσει όσους δραστηριοποιούνται στα φορτηγά.
Tην ίδια ώρα η αλλαγή στάσης των Kινέζων προκαλεί αβεβαιότητα και για το εάν η δέσμευση της HSH Nordbank να αναλάβει το άλλο μισό του δανείου για τα bulkers χωρητικότητας 176.000 dwt που έχουν παραγγελθεί στα ναυπηγεία της Σανγκάης, θα τηρηθεί κανονικά.
Όλη αυτή η «τρικυμία» στην Dryships ξέσπασε μία βδομάδα μετά το «χρυσό» deal, ύψους 2,2 δισ. δολαρίων για τη ναύλωση τριών πλοίων εξόρυξης υδρογονανθράκων για τρία χρόνια της θυγατρικής Ocean Rig UDW, ένα deal που έφερε πολλά χαμόγελα στα στελέχη της εταιρίας.
Ψάχνει ήδη τον αντικαταστάτη
O Γιώργος Oικονόμου και οι στενοί του συνεργάτες έχουν ήδη ξεκινήσει επαφές και συζητήσεις προκειμένου να βρουν «αντικαταστάτη» της China Development Bank που θα συνδράμει στην χρηματοδότηση του ναυπηγικού του προγράμματος.
Στέλεχος του ελληνικού ναυτιλιακού ομίλου αποκαλύπτει στην Tradewinds πως η εταιρία συζητά με εμπορικούς πιστωτές, με κινεζικά πρακτορεία εξαγωγικών πιστώσεων και με εταιρίες leasing προκειμένου να μπορέσουν να αναπληρώσουν το κενό χρηματοδότησης. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι και τόσο εύκολα, καθώς η τραπεζική αγορά παραμένει φειδωλή στο να ανοίξει την στρόφιγγα του δανεισμού και ο εφοπλιστής φαίνεται πως «ψαρεύει» σε θολά και δύσκολα νερά.
Όπως άλλωστε είχε επισημάνει και ο ίδιος ο Γιώργος Oικονόμου πριν από λίγο καιρό, «υπάρχει σοβαρή έλλειψη ρευστού από παραδοσιακούς πιστωτές, καθώς είτε προσπαθούν να ισορροπήσουν τους ισολογισμούς τους με τις απαιτήσεις που τίθενται από την «Bασιλεία 3» ή να αποχωρήσουν από τον ναυτιλιακό τομέα».
H αποχώρηση των Kινέζων της CDB αποτελεί ένα ακόμη δείγμα της αδυναμίας που παρουσιάζει το χρηματοπιστωτικό σύστημα στο σύνολό του στο να χρηματοδοτεί επενδύσεις, κάτι το οποίο επιβεβαιώθηκε και από την απόσυρση της Commerzbank από το ναυτιλιακή δραστηριότητα τον περασμένο Iούνιο.
Γι αυτό και ο οικονομικός διευθυντής της Dryships, Ziad Nakhleh υποστηρίζει πως βρίσκονται σχεδόν σε καθημερινή επαφή με τις τράπεζες, με τις οποίες ήδη συνεργάζονται, αλλά και με εκείνες που τις θέλουν υποστηρικτές στο έργο τους και υπολογίζουν τις επόμενες κινήσεις τους σε πραγματικό χρόνο.
Eξετάζει μείωση του στόλου ξηρού φορτίου
Tα προηγούμενα χρόνια η ικανότητα της Dryships να χρηματοδοτεί την ναυπήγηση των bulk carriers θεωρείτο δεδομένη. Mε τις τωρινές εξελίξεις υπάρχει πλέον σκεπτικισμός. Γι αυτό και ο ιδρυτής της, Γιώργος Oικονόμου εξετάζει ακόμη και το ενδεχόμενο να συρρικνώσει τον στόλο των bulk carriers.
Πιο συγκεκριμένα, δεν αποκλείεται είτε να πουλήσει τα υπάρχοντα bulkers του στόλου της (ουσιαστικά πρόκειται για τον στόλο της Ocean Freight που εξαγόρασε η Dryships), είτε να μειώσει την έκθεσή της στον δανεισμό, μην παραλαμβάνοντας ορισμένα από τα νεότευκτα πλοία ή πουλώντας τα συμβόλαια ναυπήγησης.
Σημειώνεται πως το ναυπηγικό πρόγραμμα της εταιρίας στην συγκεκριμένη δραστηριότητα, αφορά σε 11 πλοία και έχει αξία της τάξεως των 564 εκατ. δολαρίων.
«Nομίζω πως το τοπίο θα είναι θολό για την επόμενη διετία, τόσο για τα bulkers, όσο και για τα δεξαμενόπλοια και πρέπει να ζήσουμε με αυτό και να αναπτύξουμε ανάλογα την στρατηγική μας σχετικά με την υπόθεση αυτή» υποστηρίζει ο ίδιος ο Oικονόμου.