Η απομείωση της αξίας του στόλου στοίχισε στην Goldenport
Το «θηρίο» της οικονομικής κρίσης που πλήττει τη ναυτιλιακή βιομηχανία στο σύνολό της, «πλήγωσε» και την Goldenport Holdings του Πάρη Δράγνη.
Η ναυτιλιακή εταιρία, η οποία είναι εισηγμένη στην κύρια χρηματαγορά του Λονδίνου και ελέγχει 26 πλοία, «έπεσε» στα… βράχια έκτακτων ζημιών της τάξεως των 51,3 εκατ. δολαρίων, καθώς υποχρεώθηκε να απομειώσει την αξία του στόλου της.
Η συγκεκριμένη απώλεια οφείλεται, σύμφωνα με την ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds, σε μη- ταμειακή δαπάνη απομείωσης 47,6 εκατ. δολαρίων για την προσαρμογή της λογιστικής αξίας ορισμένων σκαφών στην τρέχουσα αγοραία αξία τους. Την ίδια ώρα τα έσοδα του ομίλου μπορεί να παραμένουν ανθεκτικά δεδομένων και των ασθενέστερων μεγεθών στις ναυλαγορές, αλλά διολίσθησαν κατά 18% περίπου στο τέλος της περιόδου, αγγίζοντας τα 42,9 εκατ. δολάρια.
Εξαιτίας αυτών των επιβαρυντικών παραγόντων, η διοίκηση έλαβε την απόφαση να μην διανείμει ενδιάμεσο μέρισμα στους μετόχους, καθώς έκρινε ότι «δεν θα ήταν συνετή μια τέτοια κίνηση», αφού την συγκεκριμένη χρονική στιγμή προέχουν οι προσπάθειες για την ενίσχυση της διαθέσιμης ρευστότητας. Ωστόσο, υποσχέθηκε πως θα επανεξεταστεί το ζήτημα των μερισμάτων και θα ληφθεί εκ νέου απόφαση ανάλογα με τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέλος του 2012.
Έτσι, η δήλωση του γενικού διευθυντή της Goldenport Holdings, Γιάννη Δράγνη πως «το πρώτο μισό του έτους αποδεικνύεται μια περίοδος με μεγάλες προκλήσεις για το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας» ήταν προφητική, αφού ανεπηρέαστη δεν έμεινε ούτε και η Goldenport, η οποία το 2011 κατάφερε να κάνει την… ανατροπή, παρουσιάζοντας κέρδη ύψους 2,339 εκατ. δολ. (από ζημίες 152 εκατ. δολ. το 2010) και τώρα πάλι βρίσκεται εν μέσω «τρικυμίας».
«Ρότα» ανασυγκρότησης
Σε μια προσπάθεια να κρατηθεί η Goldenport στον… αφρό, αξιοποιώντας την ισχυρή ρευστότητα που διαθέτει ακόμη ο όμιλος στα ταμεία του, της τάξεως των 31,8 εκατ. δολ. την ώρα που και το καθαρό χρέος του σε σχέση με την κεφαλαιοποίησή του ανέρχεται στο 51%, ο Πάρης Δράγνης βάζει… ρότα ανασυγκρότησης μέσω των επενδύσεων σε παλαιότερα πλοία, «μέσης ηλικίας», όπως χαρακτηριστικά ονομάζονται. Οι υψηλές τιμές του scrapping αποτελούν «σύμμαχο» της Goldenport Holdings ως προς την ανανέωση του στόλου της, επενδύοντας σε παλαιότερο τονάζ.
Συνήθως ψάχνει ευκαιρίες για την αγορά αποτελεσματικών σκαριών, που βρίσκονται σε καλή κατάσταση και πωλούνται σε προσιτές τιμές και τα οποία μπορούν να ναυλωθούν και να απασχοληθούν εύκολα. Ήδη την περασμένη βδομάδα η Goldenport αγόρασε το πλοίο Conti Seattle (χτισμένο το 1997 και χωρητικότητας 2.100 teu), επιτυγχάνοντας ένα deal αξίας 5,2 εκατ. δολαρίων.
Το συγκεκριμένο containership το αγόρασε χρησιμοποιώντας μέρος των εσόδων που έλαβε από τις πωλήσεις πλοίων, στις οποίες έχει προχωρήσει από τον περασμένο Μάρτιο. Σε αυτή την περίοδο έχει πουλήσει ήδη τρία πλοία, εξασφαλίζοντας συνολικά 19,3 εκατ. δολάρια. Πρόκειται για το bulker Lindos, χωρητικότητας 52.266 dwt (ναυπηγημένο το 1990) έναντι 5,4 εκατ. δολ., το MSC Finland (χτισμένο το 1986, με χωρητικότητα 2.878 teu) σε τιμή 7,2 εκατ. δολ. και το 52.315 dwt bulker, Alex D (1989) έναντι 6,7 εκατ. δολαρίων.
«Τα μέσης ηλικίας assets παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον γι’ αυτό και η εταιρία μας αξιοποιεί την ρευστότητά της για να αγοράζει πολύ φθηνά assets, τα οποία έχουν αρκετή «ζωή» για να αντεπεξέλθουν σε μια ολοκληρωμένη, απαιτητική ναυτιλιακή περίοδο» υποστηρίζει ο γενικός διευθυντής της Goldenport Holdings και γιος του κ. Πάρη Δράγνη, Γιάννης Δράγνης.
Γνωρίζει όμως καλά πως για να είναι πετυχημένη μια επένδυση σε πλοία, εξαρτάται από την χρονική στιγμή που θα επενδύσει κανείς και σε τι κατάσταση βρίσκεται το πλοίο. «Πρέπει να υπάρχει μια απόλυτη ισορροπία ανάμεσα στο σωστό asset και την σωστή τιμή», θα εξηγήσει ο ίδιος στην Tradewinds.
Το τελευταίο διάστημα πάντως, αναζητά ευκαιρίες στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι τιμές τους είναι οι πιο ελκυστικές στην αγορά. Την ίδια ώρα τηρεί στάση αναμονής στον τομέα πλοίων ξηρού φορτίου, ο οποίος βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα μέχρι να ανακάμψει.
ΣΕ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΤΩΣΗ Η ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ ΞΗΡΟΥ ΦΟΡΤΙΟΥ
Πάνω από 40% της αξίας του έχασε ο δείκτης BDI
Σε… αγώνα δρόμου ημιαντοχής, όπου οι δρομείς ακολουθούν στρατηγική αναμονής, ώστε να βρεθούν σε πλεονεκτική θέση στην τελική ευθεία, έχουν επιδοθεί οι ναυτιλιακές εταιρίες που διαχειρίζονται bulkers. Την ίδια ώρα πολλοί εφοπλιστές εκφράζουν την απαισιοδοξία τους για την πορεία του κλάδου, ενώ αφήνουν μια «αχτίδα φωτός» για ανάκαμψη το 2013.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία παρακολουθεί αυτή την στιγμή με… κομμένη την ανάσα την κάθετη πτώση της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, καθώς ο δείκτης Baltic Dry Index έχει χάσει από τις αρχές του χρόνου πάνω από το 40% της αξίας του. Πιο συγκεκριμένα, στις αρχές του 2012 ο BDI ήταν στις 1.738 μονάδες, ενώ σήμερα έχει πέσει στις 712. Η ελεύθερη πτώση στην αγορά αντικατοπτρίζει, σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους, την πίεση που δέχεται η ευρωπαϊκή οικονομία. Η δυστοκία που υπάρχει σήμερα από πλευράς τραπεζών να χρηματοδοτήσουν ιδιαίτερα τις μεγάλες πιστώσεις για πώληση φορτίων, όπως συνέβη και στην παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008, σε συνδυασμό με τις πολλές παραδόσεις νεότευκτων, έφεραν την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης να γέρνει σε μεγάλο βαθμό προς την πλευρά της προσφοράς.
«Η αγορά παραμένει εξαιρετικά αδύναμη, κάτι το οποίο αναμένεται να συνεχιστεί καθ’ όλη την διάρκεια του τρέχοντος έτους» υποστηρίζει ο κ. Μιχάλης Μποδούρογλου της Paragon Shipping.
Στο ίδιο… μήκος κύματος κινούνται και οι απόψεις των κ. κ. Σ. Παληού της Diana Shipping, της A. Φράγκου και Σ. Ζούλα της Eagle Bulk, οι οποίοι τόσο καιρό βρίσκονται εν μέσω… θυέλλης και προχωρούν μόνο σε επιλεκτικές εξαγορές πλοίων.