Οι ζημίες 9,17 εκ. δολαρίων της Hellenic Carriers και οι κινήσεις της για ανάκαμψη με επέκταση του στόλου
Στα… βαθιά νερά της αγοράς ξηρού φορτίου «κολυμπά» η Hellenic Carriers της Φωτεινής Καραμανλή. Η κόρη του Αχιλλέα Καραμανλή και ξαδέλφη του πρώην Πρωθυπουργού δεν έχει ξεφύγει από τα… δίχτυα της οικονομικής κρίσης που έχει πλήξει και τη ναυτιλία.
Η εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Λονδίνου εταιρία της τα τελευταία δύο χρόνια έχει κλυδωνιστεί από την πτώση της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου με «αποκορύφωμα» την φετινή χρονιά, οπότε και ο δείκτης Baltic Dry Index έχει απολέσει από τις αρχές του έτους το 40% της αξίας του, επιστρέφοντας στα χαμηλότερα επίπεδα από το 1986 (στις 712 μονάδες).
Η 40χρονη εφοπλίστρια είδε το πρώτο μισό του 2012 τα κέρδη ύψους 3,07 εκατ. δολαρίων που κατέγραψε η Hellenic Carriers την περσινή χρονιά όχι μόνο να «εξανεμίζονται», αλλά και να… γυρίζουν σε ζημίες ύψους 9,17 εκατ. δολαρίων. Την ίδια ώρα και τα έσοδά της ήταν σημαντικά μειωμένα στα 8,9 εκατ. δολ., συγκριτικά με εκείνα των 20 εκατ. δολαρίων το πρώτο εξάμηνο του 2011. Η μείωση του αριθμού των πλοίων της (ο όμιλος ελέγχει πλέον τρία μόλις πλοία, καθώς πούλησε δύο εντός του έτους) φαίνεται πως «κόστισε» ακριβά στην Hellenic Carriers ως προς τα έσοδά της.
Από την άλλη πλευρά, ναυτιλιακοί κύκλοι επισημαίνουν πως και η χρηματαγορά του Λονδίνου χαρακτηρίζεται από έλλειψη βάθους για τις ναυτιλιακές, καθώς τόσο στην κύρια αγορά, όσο και την εναλλακτική ΑΙΜ (σε αυτήν διαπραγματεύεται η Hellenic Carriers) η επενδυτική βιομηχανία δυσκολεύεται να παρακολουθήσει τον κλάδο, γι’ αυτό και υπάρχουν δυσκολίες ως προς την άντληση κεφαλαίων μέσω placements ή πωλήσεις μετοχών. Το γεγονός αυτό έχει αντίκτυπο και στις ελληνικές ναυτιλιακές οι μετοχές των οποίων διαπραγματεύονται εκεί. Μάλιστα, η Φωτεινή Καραμανλή στα μέσα του 2011 δεν απέκλειε το ενδεχόμενο να αποχωρήσει από τον ΑΙΜ και να «μετακομίσει» σε άλλη χρηματαγορά, με την προϋπόθεση όμως, πως οι συνθήκες θα έχουν βελτιωθεί και η Hellenic Carriers θα αποκτήσει μεγαλύτερο εκτόπισμα.
Παρά το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον πάντως, στην αγορά μεταφοράς ξηρού φορτίου, η Φωτεινή Καραμανλή παραμένει αισιόδοξη ότι από την στιγμή που «οι αναπτυσσόμενες οικονομίες έχουν ακόμη μακρύ δρόμο μπροστά τους για να πετύχουν τους στόχους τους ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες διαβίωσης των πληθυσμών τους, θα υπάρχουν αυξημένες ανάγκες για εισαγωγές πρώτων υλών. Αυτό σημαίνει πως ο κλάδος ξηρού φορτίου θα παρουσιάσει σημάδια ανάκαμψης». Με «μαξιλάρι» την ρευστότητα της εταιρίας της, η οποία αγγίζει τα 50,9 εκατ. δολάρια, η διευθύνουσα σύμβουλος της Hellenic Carriers προχωρά σε κινήσεις για την επέκταση του στόλου της (που θα συμβάλλει και στην αποκατάσταση των εσόδων της).
Τραπεζική στήριξη
Θέλοντας να αξιοποιήσει τις πολύ χαμηλές τιμές που βρίσκονται σήμερα τα πλοία, η Φωτεινή Καραμανλή στοχεύει στην μεγέθυνση του στόλου της με την αγορά πλοίων από δεύτερο χέρι.
«Συμμάχους» στην προσπάθειά της αυτή έχει και δύο τράπεζες, με τις οποίες οι συζητήσεις ολοκληρώθηκαν πριν από λίγο καιρό και έτσι έχει εξασφαλίσει την απαιτούμενη χρηματοδότηση, ώστε να προχωρήσει τα επενδυτικά της πλάνα. Πιο συγκεκριμένα, η Hellenic Carriers έχει στρέψει το επενδυτικό της βλέμμα στην απόκτηση δύο μεταχειρισμένων πλοίων, ηλικίας κάτω των 10 χρόνων, τα οποία χτίζονται κυρίως σε ιαπωνικές γιάρδες. Σημαντικό ρόλο στην επιλογή των πλοίων διαδραματίζουν εκτός από την ηλικία, η συνολική κατάστασή τους, η ταχύτητα, αλλά και η κατανάλωση.
Την ίδια ώρα η εισηγμένη στο Λονδίνο έχει υπό ναυπήγηση στα ναυπηγεία Zhejiang Ouhua Shipbuilding της Κίνας, δύο πλοία τύπου Kamsarmax, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 164.000 dwt.
Με την προσθήκη αυτών και την εξαγορά δύο μεταχειρισμένων, η Φωτεινή Καραμανλή προβλέπει πως στο τέλος της ναυτιλιακής περιόδου θα ελέγχει έναν στόλο επτά πλοίων (νεότερης ηλικίας) και ότι σύντομα η εταιρία της θα επιστρέψει σε τροχιά κερδοφορίας.
«Προς το παρόν επιθεωρούμε πλοία, αλλά δεν υποστηρίζουμε πως θα τα αγοράσουμε αύριο το πρωί. Έχουμε την πολυτέλεια να περιμένουμε την κατάλληλη ευκαιρία, καθώς οι συμφωνίες μας με τους πιστωτές μας μάς δίνουν άπλετο χρόνο για να αποφασίσουμε πριν προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε κίνηση. Έχουμε λίγο πολύ περιθώριο μέχρι το τέλος του 2013» θα επισημάνει η ίδια η εφοπλίστρια στην ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds.
Σημειώνεται πως η μετοχή της Hellenic Carriers κινείται κοντά στα επίπεδα των 20 βρετανικών λιρών και η κεφαλαιοποίησή της ανέρχεται στα 9,123 εκατ. λίρες. Πριν από δύο μήνες είχε φτάσει η μετοχή στις 27 στερλίνες, ενώ το περασμένο Μάιο διαπραγματευόταν μέχρι και στις 63,25 βρετανικές λίρες.
Εισέπραξε 15,4 εκ. δολάρια από την πώληση 2 πλοίων
Μέχρι σήμερα, από τις πωλήσεις των δύο πλοίων στις οποίες προχώρησε η Φωτεινή Καραμανλή εντός του έτους εισέπραξε συνολικά 15,4 εκατ. δολάρια, τα οποία θα αξιοποιηθούν για τις νέες επενδύσεις της Hellenic Carriers.
Πιο συγκεκριμένα, πριν από 14 ημέρες η εταιρία πούλησε το «Hellenic Sea» έναντι 5,3 εκατ. δολαρίων, τίμημα το οποίο εισπράχθηκε σε μετρητά από την Dianik Bross Shipping. To Hellenic Sea είχε αγοραστεί το 2002 στα 9,6 εκατ. δολ., ενώ στην δεκαετία της διαχείρισής του απέφερε στην εισηγμένη καθαρά κέρδη της τάξεως των 40 εκατ. δολαρίων.
Στην πώληση του φορτηγού της πλοίου Hellenic Sky είχε προχωρήσει η Hellenic Carriers και τον περασμένο Απρίλιο, με τίμημα 10,1 εκατ. δολ. Είχε αγοραστεί το 2003 έναντι 13,2 εκατ. δολ., ενώ τα κέρδη από την πώληση ανήλθαν στα 2,5 εκατ. δολάρια. Από τότε είχε ανακοινωθεί πως τα χρήματα αυτά τα διοχετευθούν στην αγορά νέου πλοίου εντός διαστήματος 18 μηνών.