Οι συνενώσεις των ελληνικών τραπεζών φέρνουν μείωση συμμετοχής τους, σύμφωνα με Petrofin-XRTC
«Σήμα κινδύνου» για τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας. Οι ελληνικές τράπεζες, οι οποίες ήδη έχουν μειώσει τη συμμετοχή τους στην «αιμοδότηση» των ναυτιλιακών εταιριών κατά 8,6% (από τα 15,884 δισ. δολ. του 2011 έπεσαν στα 14,517 δισ. δολ.), αναμένεται μετά την ολοκλήρωση των συγχωνεύσεων να την «ψαλιδίσουν» κι άλλο, όπως εκτιμούν οι αναλυτές της Petrofin και της XRTC Business Consultants.
Από την άλλη, μεγάλα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, όπως η Commerzbank- Deutsche Schiffsbank- που αποτελούσε τον δεύτερο μεγαλύτερο παίκτη στην ελληνική δανειοδότηση με 5,5 δισ. δολ.-, αποχωρούν από τη ναυτιλία, ενώ τέσσερις ακόμη τράπεζες επέλεξαν να σταματήσουν να δίνουν… χείρα βοηθείας στους εφοπλιστές, προσπαθώντας να πουλήσουν τα χαρτοφυλάκιά τους. Μεταξύ αυτών οι LBG, Bank of Ireland, Santander και Natixis. Στον αντίποδα βρίσκεται η RBS ως ο μεγαλύτερος αιμοδότης με 11,54 δισ.
Μέσα σε αυτό το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, με τις τράπεζες να κλείνουν οριστικά την «πόρτα» τους ή να μειώνουν την «ροή» ζεστού χρήματος προς τις ναυτιλιακές εταιρίες, οι περισσότεροι πλοιοκτήτες βρίσκονται με την… πλάτη στον τοίχο για την εξασφάλιση νέων κεφαλαίων είτε για καινούριες επενδύσεις ή και για αποπληρωμή παλαιότερων δανείων.
Ο παγκόσμιος όγκος δανειοδότησης πλοίων έχει συρρικνωθεί δραματικά, φτάνοντας το πρώτο τρίμηνο του έτους σε χαμηλά 5ετίας. Σύμφωνα με την αναφορά της Ernst&Young, υπολογίζεται ότι στο συγκεκριμένο διάστημα ο όγκος δανειοδοτήσεων ήταν «5,9 δισ. δολ., μειωμένος κατά 60% συγκριτικά με πέρυσι».
Επιστροφή στο ’90
Καθώς η κρίση ρευστότητας πλήττει την Ευρωζώνη και μερικές από τις μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες ετοιμάζονται να συγχωνευθούν για να εξασφαλίσουν την κεφαλαιακή τους επάρκεια, οι αναλυτές εκτιμούν πως η συμμετοχή τους στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας θα μειωθεί τόσο που θα επιστρέψει στα επίπεδα της δεκαετίας του ’90.
Σύμφωνα με έρευνα της Petrofin, πέρυσι υπήρχαν 12 ελληνικές τράπεζες δάνειζαν τη ναυτιλία. Δύο ήδη αποχώρησαν, η Τράπεζα Κύπρου ανακοίνωσε πως πλέον δεν θα χορηγεί δάνεια και μετά τις συγχωνεύσεις, οι έξι τράπεζες θα γίνουν τρεις, μένοντας δηλ. οι μισές (6) στο… κάδρο.
Τον Ιούλιο η Πειραιώς ανακοίνωσε την απορρόφηση της ΑΤΕ Bank. Η τελευταία έχει το μικρότερο ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο (46 εκ. δολ.), ενώ η Πειραιώς είχε portfolio το 2011 της τάξεως των 1,95 δισ. δολ.
Μετά την πώληση της Εμπορικής από την Credit Agricole με αγοραστή την Alpha Bank, υπολογίζεται πως η συμμετοχή στο ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο επίσης θα μειωθεί. Σύμφωνα με την Petrofin, μέχρι πέρυσι η Εμπορική ήταν ο μεγαλύτερος δανειστής της ναυτιλίας με 2,7 δισ. δολ., ενώ η έκθεση της Alpha Bank ήταν 2 δισ. Όπως εκτιμά ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης της XRTC, η τελευταία δεν επιθυμεί να διατηρήσει τόσο μεγάλη έκθεση στο ρίσκο των ναυτιλιακών δανείων.
«Πρωταθλητές» στη στήριξη των εφοπλιστών αποτελούν και η Εθνική με την Eurobank (οι οποίες επίσης συγχωνεύονται). Η Εθνική διαθέτει ένα portfolio 2,6 δισ. δολ. και η Eurobank 1,3 δισ. Το βασικό συμπέρασμα των αναλυτών είναι πως μετά τις συνενώσεις, τα χαρτοφυλάκια θα μειωθούν σταδιακά λόγω συγκέντρωσης ρίσκου.
Η Κίνα καλύπτει το κενό, μόνο για ναυπηγήσεις
Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν πως το κενό που αφήνει η αποχώρηση ή η συρρίκνωση του ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου των ευρωπαϊκών και ελληνικών τραπεζών, καλύπτεται από τους Κινέζους.
Η αλήθεια είναι ότι οι κινέζικες τράπεζες βρίσκονται ψηλά στη λίστα της χρηματοδότησης με την China Exim να διαθέτει χαρτοφυλάκιο 850 εκ. δολ., την China Development Bank 500 εκ. δολ. και την China Everbright Bank με 150 εκατ. δολ.
Το θέμα είναι όμως, πως τα κινέζικα κεφάλαια κατευθύνονται μόνο για ναυπηγήσεις νέων πλοίων των Ελλήνων εφοπλιστών στα ναυπηγεία της χώρας τους και όχι για την ενίσχυση των ταμείων προκειμένου να ρυθμιστούν άλλες εκκρεμότητες.
Με πρωτοπόρες την CDB και την CEIB, τα κινέζικα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα έχουν ήδη συνάψει σχέσεις με ελληνικές εταιρίες, όπως οι Dryships (Οικονόμου), Dynacom (Προκοπίου), Costamare (Κωνσταντακόπουλος), Danaos (Κούστας) κ.α.