Oι εφοπλιστές, τα LNG, τα Drill Ships και το 11ο ναυτιλιακό συνέδριο Navigator
Άνοιγμα σε νέες αγορές όπως LNG και DRILL SHIPS είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσουν οι Έλληνες εφοπλιστές για να ξεπεράσουν τις συνέπειες της κρίσης. Παράλληλα για να εξασφαλίσουν τα αναγκαία κεφάλαια θα πρέπει να οδηγηθούν σε διάλυση τα παλιά πλοία και να σταματήσουν οι παραγγελίες νέων αλλά συμβατικών πλοίων.
Αυτό επισημαίνει στη “Deal News” η managing director της Νavigator Shipping Consultans LTD, marketing director KEFI TOURS και πρόεδρος της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης οργάνωσης Ι-for-U Greek Mentoring Network που έχει γίνει ήδη σημείο αναφοράς στον επιχειρηματικό κόσμο κα Δανάη Μπεζαντάκου.
Μόλις 34 ετών η κα Μπεζαντάκου με πλούσιες και πολυσχιδείς δραστηριότητες διοργανώνει το 11ο ναυτιλιακό συνέδριο Navigator όπου θα τεθούν επί τάπητος όλα τα φλέγοντα θέματα που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία. Όπως λέει «Πολλές φορές στο παρελθόν η ελληνική ναυτιλία έχει αντιμετωπίσει σοβαρές κρίσεις και τις έχει ξεπεράσει παρ’ ότι η τωρινή κρίση έχει ιδιομορφίες σε σχέση με τις παλιότερες».
Παρά το γεγονός ότι η ελληνική όσο και η διεθνής οικονομία ταλανίζονται από την πρωτοφανή χρηματοπιστωτική κρίση η ελληνική ναυτιλία δείχνει ισχυρές αντοχές. Εκτιμάτε ότι θα καταφέρει να τις διατηρήσει;
Η ναυτιλία δείχνει ισχυρές αντοχές αλλά και εκείνη έχει κλονιστεί από τη δυσχερή παγκόσμια οικονομική κατάσταση. Η ανικανότητα των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν έχει φέρει σε αδιέξοδο πολλούς εφοπλιστές καθώς βλέπουν τα πλοία τους να «δένουν» χωρίς αισιόδοξο μέλλον. Η υπερπροσφορά χωρητικότητας και οι συνεχείς παραγγελίες πλοίων των προηγούμενων ετών έχουν συντελέσει στη δύσκολη αυτή συγκυρία. Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα αντιμετωπίζει κρίση. Πολλές φορές στο παρελθόν έχει αντιμετωπίσει σοβαρές κρίσεις και τις έχει ξεπεράσει παρ’ ότι η τωρινή κρίση έχει ιδιομορφίες σε σχέση με τις παλιότερες.
Πώς μπορεί να ξεπεραστεί η αδυναμία πρόσβασης στο τραπεζικό σύστημα και η εξασφάλιση των αναγκαίων κεφαλαίων;
Για να εξασφαλιστούν τα αναγκαία κεφάλαια πρέπει να οδηγηθούν σε διάλυση τα παλιά πλοία και να σταματήσουν οι παραγγελίες νέων «συμβατικών» πλοίων. Παράλληλα πολλοί μικροί εφοπλιστές αποφάσισαν τα τελευταία 3 χρόνια να «βγουν» από την αγορά και να περιμένουν τη σωστή στιγμή για να επανέλθουν. Λόγω του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος που έχει η παραδοσιακή ελληνική κοινότητα μπορεί να μην υπάρχει εύκολα δανεισμός αλλά υπάρχει πίστη. Το τραπεζικό σύστημα έχει εμπιστευθεί πολλές φορές στο παρελθόν τους Έλληνες εφοπλιστές. Η εισαγωγή επίσης μεγάλων εταιριών στο χρηματιστήριο είναι άλλη μια λύση για την εξασφάλιση των αναγκαίων κεφαλαίων. Η ελληνική ναυτιλία έχει μεγάλη γνώση από κόστη και όρους δανεισμού δίνοντάς τους το πλεονέκτημα για καλύτερα deals.
Oι προοπτικές
Ποιες είναι οι προοπτικές της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας;
Οι προοπτικές της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας βάσει των σημερινών συγκυριών δεν μπορούν να είναι απόλυτα θετικές. Παρ’ όλα αυτά το άνοιγμα σε νέες αγορές όπως LNG και DRILL SHIPS ίσως αποφέρουν αισιόδοξα αποτελέσματα. Οι Έλληνες εφοπλιστές ερευνούν πάντα την προοπτική καινούργιων αγορών που θα αποφέρουν κέρδη. Ένα από τα σημαντικά προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν είναι βέβαια όπως προείπα ότι το κόστος δανεισμού είναι πλέον ακριβότερο.
Υπάρχει στροφή λόγω της κρίσης των νέων ξανά προς τη ναυτιλία;
Ναι υπάρχει στροφή των νεων στην ναυτιλια λογω των δυσμενων οικονομικων συνθηκων. Ο Ηλιας Μπισιας και ο Θανος Παλλης που διεξαγουν καθε χρονο την ερευνα “ΕΠΙΛΕΓΩ ΝΑΥΤΙΛΙΑ” παρατηρουν φετος το ανεβασμενο επιπεδο των φοιτητων που εισαγονται στις ναυτιλιακες σχολες καθως ανεβηκαν οι βασεις, οι οποιοι δεν προερχονται απο περιοχες με ναυτικη παραδοση οπως η Πελοπονησσος, Θεσσαλια και Κεντρικη Μακεδονια. Φυσικα σε αυτο το κυμα φοιτητων απο “αναυτες” περιοχες συμβαλει το γεγονος οτι εχουν κλεισει βιομηχανιες και ο τουριστικος κλαδος αντιμετωπιζει και αυτος σοβαρα προβληματα επιβιωσης. Οποτε οι νεοι κανουν στροφη προς την ναυτιλια. Πολυ σημαντικο επισης ειναι οτι δεν θελουν την εξελιξη στο δημοσιο κομματι της ναυτιλιας σε αντιθεση με 3 χρονια πριν. Και αλλες σχολες βεβαια οπως της Πληροφορικης, των Μηχανολογων Μηχανικων ακομα κι της Νομικης συσχετιζονται με τον κλαδο της Ναυτιλιας και μπορουν να δημιουργησουν θεσεις εργασιας.
Στην θετικοτερη αντιμετωπιση της προοπτικης των νεων να ασχοληθουν με την ναυτιλια συμβαλει και η καινουργια συμβαση MARITIME ENDEAVOR CONVENTION η οποια προυποθετει καλυτερες συνθηκες στο πλοιο.
H οργάνωση I-for-U Greek
Είστε από τους πρωτεργάτες του I-for-U. Aπό την μέχρι τώρα εμπειρία σας πώς έχετε συμβάλλει στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας;
Το iforu είναι ένα μη κερδοσκοπικό σωματείο το οποίο δημιουργήθηκε από 8 γυναίκες επιχειρηματίες για την ενδυνάμωση της γυναικείας επιχειρηματικότητας μετά από τη συμμετοχή μας στο συνέδριο INVEST FOR THE FUTURE στην Τουρκία τον Ιανουάριο του 2011 και τη συμμετοχή μου στο πρόγραμμα της Χίλαρυ Κλίντον “WOMEN IN LEADERSHIP” τον Μάρτιο του 2011 σε 4 πολιτείες της Αμερικής ανάμεσα σε 100 γυναίκες από 92 χώρες.
Στόχος μας είναι η ενίσχυση, υποστήριξη, δικτύωση και προώθηση των νέων γυναικών-επιχειρηματιών, μέσα απ’ την έρευνα και την πληροφόρηση, έτσι ώστε να μπορούν να πετύχουν τις επιχειρηματικές τους προσδοκίες.
Το όραμά μας είναι να δούμε τις Ελληνίδες να παίρνουν τη θέση που τους ανήκει στον επιχειρηματικό στίβο, να παίζουν ένα σημαντικό ρόλο στη νέα τάξη πραγμάτων. Γι’ αυτό δημιουργήσαμε ένα δίκτυο Mentoring, για νέες γυναίκες που επιθυμούν να γίνουν πετυχημένες επιχειρηματίες.
Στην παρούσα φάση έχουν δημιουργηθεί 20 ζευγάρια mentors-mentees.
Η ενδυνάμωση των νέων επιχειρηματιών γίνεται και μέσω των εκδηλώσεών μας.
Παράλληλα με πρωτοβουλία του iforu έγινε στις 10 Σεπτεμβρίου 2012 συνάντηση 20 φορέων της επιχειρηματικότητας έτσι ώστε να φτιαχτεί ο χάρτης επιχειρηματικότητας και ίσως μια μελλοντική κοινή δράση αφού πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει γυναικεία ή αντρική επιχειρηματικότητα αλλά ο κοινός στόχος μιας καλύτερης καινούργιας μέρας για το μέλλον της Ελλάδας μας.