Οι εκκρεμότητες και ο ξένοι επενδυτές
«Λιμάνι» στα… λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης θέλουν να πιάσουν ορισμένοι από τους μεγαλύτερους ξένους επενδυτές ενόψει της αξιοποίησής τους μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Όμως, κάθε… λιμάνι και «αγκάθι», καθώς ακόμη παραμένουν σημαντικές εκκρεμότητες που πρέπει να επιλυθούν και προβληματίζουν την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ. Η εντολή που έχουν δώσει στα στελέχη του ΟΛΘ και του ΟΛΠ είναι «τρέξτε» προκειμένου να είναι συνεπείς με τα χρονοδιαγράμματα και να μην σημειωθεί «διαρροή» επενδυτικού ενδιαφέροντος σε περίπτωση κωλυσιεργιών.
Ειδικά στην συμπρωτεύουσα, από το καλοκαίρι μέχρι και πριν από μερικές μέρες, τα στελέχη του ΟΛΘ και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Στέλιος Αγγελούδης έχουν δεχτεί «κρούσεις» για την παραχώρηση δραστηριοτήτων του Οργανισμού από εταιρίες- κολοσσούς, όπως οι κινέζικες Cosco και Hutchison Port Holdings (οι οποίες είχαν ενδιαφερθεί και το 2008), η γερμανική Hamburg, όμιλοι ισραηλινών και ρώσικων κεφαλαίων, και έχουν επιδοθεί σε έναν… αγώνα δρόμου πιέζοντας για να κλείσουν μια ώρα αρχύτερα ανοιχτά ζητήματα.
Ποια είναι αυτά; Η κεντρική προβλήτα, η μαρίνα, το εκτός χώρου του λιμανιού τελωνείο και η ανυπαρξία σιδηροδρομικής διασύνδεσης με το εθνικό και τα ευρωπαϊκά δίκτυα. Στο «κομμάτι» της βασικής προβλήτας για τα containers, αν και έχει γίνει αδειοδότηση, ο προσωρινός ανάδοχος, η Μοχλός του Κ. Στέγγου που είχε αναλάβει την κατασκευή του, λόγω οικονομικών δυσχερειών και αδυναμίας προσκόμισης εγγυητικής επιστολής τραπέζης, δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί. Παρόλ’ αυτά κανένας μέχρι τώρα δεν έχει δώσει εντολή να πάρει το έργο ο αμέσως επόμενος υποψήφιος, η Άκτωρ του Μπόμπολα ή δεν έχει επαναπροκηρύξει τον διαγωνισμό.
Στο μέτωπο της μαρίνας, αν και η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την κατασκευή και λειτουργία της έχει ολοκληρωθεί, έχοντας περάσει στην δεύτερη φάση οι εταιρίες Lamda Development του Λάτση και η κοινοπραξία Άκτωρ με τις AKTE- Vega, Cosmos Yachting και Marina Kroslin, ωστόσο ανάδοχος δεν φαίνεται να ορίζεται πριν το 2013.
«Αγκάθι» αποτελεί όμως, και το θέμα της μεταφοράς του τελωνείου εντός του χώρου του λιμένα (τόσα χρόνια βρισκόταν εκτός). Όσο για το σιδηροδρομικό δίκτυο; Υπάρχουν κάποιες σκέψεις για να δοθεί η κατασκευή του στον παραχωρησιούχο. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, τότε τον πρώτο λόγο θα έχουν οι Κινέζοι και οι Ρώσοι, οι οποίοι διαθέτουν την τεχνογνωσία και τις υποδομές για ανάλογα projects.
Στον Πειραιά
Αν και ο αρχικός σχεδιασμός της κυβέρνησης ήταν να πωληθεί το λιμάνι του Πειραιά, τελικά φαίνεται πως και σε αυτή την περίπτωση, μετά τις έντονες αντιδράσεις των εργαζομένων και τοπικών φορέων, μεταξύ των οποίων και ο Δήμος, θα ακολουθηθεί η μέθοδος της παραχώρησης. Η Cosco αποτελεί έναν από τους ισχυρούς επιχειρηματικούς «πόλους» που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για το λιμάνι, καθώς ήδη διαχειρίζεται την προβλήτα 2 και σύντομα την 3, αν και το ενδιαφέρον της αφορούσε κυρίως στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ και όχι τόσο τις παραχωρήσεις λιμενικών δραστηριοτήτων.
«Πονοκέφαλο» στον Πειραιά και στον διευθύνοντα σύμβουλο, Γ. Ανωμερίτη αποτελούν οι αντιδράσεις των λιμενεργατών, οι οποίοι υπερασπίζονται σθεναρά τον δημόσιο χαρακτήρα των λιμένων και τα έργα υποδομής που δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί, που αφορούν κυρίως σε εργασίες συντήρησης των υποδομών.