Πετρελαϊκή εταιρία καταγγέλλει ότι έχασε $1 εκ. λόγω συνομωσίας εναντίον της
Δικαστική «φουρτούνα» χτυπά τον όμιλο Τσάκου. Μια ιστορία από το 2007 «ξύπνησε» μετά την προσφυγή στη Δικαιοσύνη πετρελαϊκής εταιρίας στο Τέξας, η οποία ισχυρίζεται ότι έχασε περισσότερα από 1 εκατ. δολάρια εξαιτίας μιας «μυστικής συμφωνίας» ανάμεσα στον πρώην διευθυντή της, υπεύθυνο για τις ναυλώσεις, Jonathan Barnes και τον ελληνικό ναυτιλιακό όμιλο Τσάκου.
Η Houston Refinery LP (HRO) υποστηρίζει ότι μετέφερε πετρέλαιο από την Βενεζουέλα στα διυλιστήρια του Χιούστον, έχοντας συνάψει συμβόλαιο με τον όμιλο Τσάκου, όπως είχε κανονιστεί με τον ναυλομεσιτικό οίκο Southport Maritime. Πριν από τον Σεπτέμβριο του 2007, η Houston Refining υποστηρίζει ότι ο Τσάκος της παρείχε έκπτωση ή πίστωση της τάξεως του 1,25% επί του ναυτιλιακού κόστους.
Αλλά αυτή η έκπτωση ξαφνικά «εξαφανίστηκε» γιατί όπως αναφέρει στην αγωγή της η εταιρία, ο όμιλος Τσάκου συμφώνησε να πληρώσει το χρηματικό ισοδύναμο ποσό της πίστωσης απευθείας στον διευθυντή ναυλώσεων, Jonathan Barnes και όχι να το καταβάλλει στην εταιρία.
Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της Houston Refining ο Barnes σκέφτηκε το εν λόγω σχέδιο όταν η Southport του έθεσε το ερώτημα αν η Houston θα μπορούσε να χρησιμοποιεί τέσσερα πλοία του ομίλου Τσάκου αντί τριών με τα οποία κάλυπταν μέχρι τότε τις ναυτιλιακές τους ανάγκες. Μάλιστα, το καλοκαίρι του 2007, ο Barnes φέρεται να συναντήθηκε με επικεφαλής του ελληνικού ναυτιλιακού ομίλου και δύο μεσίτες της Southport σε παμπ του Λονδίνου.
«Ο Barnes είπε στην συγκεκριμένη ομάδα ότι θα συμφωνήσει η HRO να χρησιμοποιήσει και τέταρτο πλοίο του Τσάκου για να μεταφέρει πετρέλαιο από την Βενεζουέλα στο Χιούστον, αρκεί ο Τσάκος να δώσει κάποιο προσωπικό αντάλλαγμα στον ίδιο», σύμφωνα με την καταγγελία που έκανε. Σύμφωνα πάντα με την HRO, οι δύο πλευρές είχαν συμφωνήσει επίσης ότι ο Barnes θα χρησιμοποιούσε μια εταιρία με έδρα τις Βρετανικές Παρθένες Νήσους, η οποία ονομαζόταν «Farid» για να στέλνει τις τιμολογήσεις στον Τσάκο και εκείνος με την σειρά του θα έστελνε το χρηματικό ποσό στο τραπεζικό λογαριασμό της Farid στην Ελβετία.
Με κάθε λεπτομέρεια
Ο Barnes, όπως υποστηρίζει η HRO, είχε υπολογίσει και την παραμικρή λεπτομέρεια του σχεδίου του. Φέρεται να είχε ανατρέξει στα αρχεία της Houston Refinery LP και έφτιαξε αντίγραφα όλων των τιμολογίων που αφορούσαν στον όμιλο Τσάκου, εκτιμώντας ότι βάσει του ποσοστού 1,25%, ο όμιλος Τσάκου του χρωστούσε για τις τιμολογήσεις από τον Σεπτέμβριο του 2007 αθροιστικά κοντά στα 260.000 δολάρια.
Η HRO υποστηρίζει ότι πράγματι ο όμιλος Τσάκου του κατέθεσε το συγκεκριμένο ποσό στον τραπεζικό λογαριασμό της Farid τον Ιανουάριο του 2008.
Πώς όλο αυτό το μυστικό σχέδιο συνωμοσίας, όπως το χαρακτηρίζει η πετρελαϊκή εταιρία, ήρθε στην επιφάνεια; Όλα ξεκίνησαν μετά από μια εσωτερική έρευνα, καθώς στελέχη της διαπίστωσαν ότι κάτι «τρέχει» με την ξαφνική διακοπή πληρωμής της προμήθειας 1,25% από τον όμιλο Τσάκου.
Η Houston Refinery ισχυρίζεται επίσης ότι πλήρωσε στον Τσάκο περισσότερα από 107 εκατ. δολ. για τις μεταφορές πετρελαίου από την Βενεζουέλα στο Χιούστον και η Southport ότι έλαβε περίπου 10 εκατ. δολάρια ως προμήθεια.
Ο Barnes αυτή την στιγμή εκτίει ποινή επταετούς φυλάκισης σε ομοσπονδιακή φυλακή, καθώς κρίθηκε ένοχος για συνωμοσία και διάπραξη απάτης, αλλά και συνωμοσία για ξέπλυμα μαύρου χρήματος διεθνώς από άλλα «ανταλλάγματα» που ζητούσε όσο εργαζόταν ως διευθυντής της εταιρίας.
Η ελληνική απάντηση
Σε ανακοίνωσή του ο ελληνικός ναυτιλιακός όμιλος Tsakos Shipping & Trading υποστηρίζει πως η εταιρία- μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές- δεν είχε λάβει την καταγγελία στα χέρια της, και άρα «δεν μπορούμε να προβούμε σε οποιοδήποτε σχόλιο για την υπόθεση». Πάντως, τονίζουν ότι «δεν έχουν πραγματοποιηθεί ανάρμοστες πληρωμές. Γι’ αυτό σκοπεύουμε να αμφισβητήσουμε τους ισχυρισμούς και νομικά».
Άνοιξε και πάλι ο φάκελος του «Νήσος Αμοργός»
Δύο ατυχήματα ρύπανσης των ακτών της Βενεζουέλας, το ένα εκ των οποίων με ελληνικό ενδιαφέρον, απασχολούν Το Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων Πετρελαϊκής Μόλυνσης και την εταιρία Gard εδώ και μία εβδομάδα. Και τα δύο συνέβησαν την δεκαετία του ’90, αλλά εκτιμάται ότι πρόκειται για τις πιο δυσεπίλυτες υποθέσεις στα χρονικά, και οι διαμάχες που είχαν ξεσπάσει πριν από 15 χρόνια περίπου και συνεχίζονταν μέχρι σήμερα, φαίνεται πως οδηγούν σε αδιέξοδο.
Ο φάκελος της υπόθεσης του πλοίου «Νήσος Αμοργός», το οποίο το 1997 ανήκε στην ελληνική εταιρία «Γλαύκη» του ομίλου Αλαφούζου, άνοιξε ξανά. Το πλοίο είχε παρουσιάσει διαρροή πετρελαίου με ψαράδες και άλλους τοπικούς φορείς στη Βενεζουέλα να μιλούν τότε για μια από τις μεγαλύτερες θαλάσσιες ρυπάνσεις.
Ακολούθησαν σφοδρές αντιπαραθέσεις, σκληρές δικαστικές διαμάχες και αντεγκλήσεις προκειμένου να δοθεί λύση στο θέμα της αποζημίωσης, όμως, μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει εξέλιξη.
Υπάρχει ένα καθιερωμένο σύστημα σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις για την αποζημίωση θυμάτων πετρελαϊκών διαρροών, όμως, μεταξύ των εναγόντων και των δικαστηρίων της Βενεζουέλας, η σχετική διαδικασία διεκόπη. Η εταιρία Gard έχει απορρίψει τις αποφάσεις των δικαστηρίων της Βενεζουέλας που αρνούνται το δικαίωμα στον ιδιοκτήτη του «Νήσος Αμοργός» να περιορίσει την ευθύνη, όπως προβλέπουν οι διεθνείς συμβάσεις σχετικά με μια διαρροή περίπου 3.600 τόνων πετρελαίου στο κανάλι Maracaibo.
Το πλοίο είχε «συλληφθεί» για τέσσερις μήνες, αλλά τελικά αφέθηκε ελεύθερο, ενώ το κράτος της Βενεζουέλας εμφανίζεται να ανέλαβε τις αξιώσεις των αλιέων.