H DB «βλέπει» ακόμα και προσφυγή στο Chapter 11 και άλλοι δύο οίκοι υποβαθμίζουν τη μετοχή
«Καμπανάκι κινδύνου» κρούουν για την Dryships του Γιώργου Οικονόμου τρεις χρηματιστηριακοί και τραπεζικοί οίκοι. Η αυξημένη έκθεση της εισηγμένης στον Nasdaq ναυτιλιακής εταιρίας στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου, η οποία έχει υποστεί σημαντικές απώλειες, σε συνδυασμό με την «απειλή» μιας αποπληρωμής δανείου ύψους 77 εκατ. δολ. και των μη χρηματοδοτούμενων συμβολαίων για νέες ναυπηγήσεις ύψους 420 εκατ. δολ. έχουν προκαλέσει έντονες ανησυχίες σε αναλυτές της Deutsche Bank, της Wells Fargo Securities και της Global Hunter Securities.
Οι τρεις οίκοι αξιολόγησης προχώρησαν σε… μπαράζ υποβαθμίσεων των μετοχών της Dryships μέσα στην τελευταία βδομάδα, ενώ το πιο ηχηρό «χαστούκι» για τον Έλληνα εφοπλιστή και την ναυτιλιακή κοινότητα στο σύνολό της ήρθε από την Deutsche Bank. Η τράπεζα, αν και δεν θεωρεί ότι η Dryships θα υποχρεωθεί να προχωρήσει σε αίτηση πτώχευσης στο κοντινό μέλλον, ωστόσο εκφράζει φόβους ότι θα τεθεί ζήτημα ένταξης στο Chapter 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα μέσα στα επόμενα χρόνια.
Σε ενημερωτικό σημείωμα ο αναλυτής Justin Yagerman υποστηρίζει ότι η αγορά πρέπει να βελτιωθεί άμεσα ώστε να απομακρυνθούν οι όποιες επιφυλάξεις για την Dryships, αλλά τονίζει πως στα «ισχυρά όπλα και πυρομαχικά» της ανήκει το μερίδιο που κατέχει στην Ocean Rig, το οποίο και θα μπορούσε να αξιοποιήσει για να αποφύγει μια πιθανή κατάρρευση.
«Το ποσοστό μετοχών που κατέχει η Dryships στην Ocean Rig αξίζει περίπου 1,262 εκατ. δολ., γεγονός που παρέχει μια σημαντική ρευστότητα για να αμβλυνθούν οι όποιοι κλυδωνισμοί και να ενισχυθούν τα ταμεία σε περίπτωση ανάγκης» εξηγεί ο αναλυτής, ενώ συνεχίζει λέγοντας πως «θα πρέπει να επικεντρωθούμε στον εξασφαλισμένο τραπεζικό δανεισμό της εταιρίας, ο οποίος καλύπτεται από τα πλοία και τα μετρητά στο… χέρι και στο ανασφάλιστο ομόλογό της 700 εκ. δολ., που καλύπτεται από την επέκταση ναυτιλιακών εξασφαλίσεων, μετρητά και μετοχές της Ocean Rig». Ο Yagerman προχώρησε για όλους τους παραπάνω λόγους σε χαμηλότερες εκτιμήσεις και τιμές στόχους της μετοχής της ελληνικής εταιρίας.
«Εκρηκτικό κοκτέιλ»
Το δεύτερο «χτύπημα» υποβάθμισης της αξιολόγησης της Dryships ήρθε από την Wells Fargo Securities εν μέσω ανησυχιών για μη χρηματοδοτούμενα συμβόλαια νέων ναυπηγήσεων ύψους 420 εκ. δολ. Ο αναλυτής της, Michael Weber έκανε λόγο για ένα «εκρηκτικό κοκτέηλ» πιστωτικών ζητημάτων, απωλειών στα κέρδη για ένα ακόμη τρίμηνο και της πρόσφατης αποχώρησης από την διοίκηση του Pankaj Khanna.
«Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, η καθαρή αξία ενεργητικού της Dryships ανέρχεται στα 3,52 δολ. ανά μετοχή, προερχόμενη κατά κύριο λόγο από την αξία (3,96 δολ/ μετοχή) του μεριδίου της στην Ocean Rig, ενώ πιστεύουμε ότι η αβεβαιότητα για την χρηματοδότηση του ναυπηγικού προγράμματος και το ρευστό περιβάλλον λειτουργίας της εταιρίας προκαλεί ανησυχίες», υποστηρίζει ο Weber.
Μάλιστα, ισχυρίζεται ότι 8 bulkers και 2 tankers δεν έχουν βρει χρηματοδότηση, ενώ σημειώνει πως ο όμιλος του Γιώργου Οικονόμου έχει αναβάλλει μέχρι σήμερα παραδόσεις πολλών πλοίων και αναζητά επιπλέον καθυστερήσεις, εκπτώσεις ή και αγοραστές πλοίων του σε μια προσπάθεια να «ανακουφίσει» το βάρος στα ταμεία του.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο εφοπλιστής, που θεωρείται εκ των μετρ των deals και των ναυπηγήσεων πλοίων, πρόσφατα δήλωσε σε επενδυτές ότι θα προτιμούσε να απαλλαγεί από τα συγκεκριμένα συμβόλαια από το να πουλήσει μετοχές εταιριών του στα σημερινά επίπεδα τιμών. Η τιμή της μετοχής υποχώρησε 0,59% στα 1,69 δολ. στις 19 Νοεμβρίου.
Ακυρώσεις παραγγελιών ή αναβολή στις παραλαβές
«Οι δραστηριότητες της Dryships στο ξηρό φορτίο κινήθηκαν κάτω των προσδοκιών, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του στόλου είναι εκτεθειμένο στις πιεσμένες τιμές των ναυλαγορών, ενώ πολλές ναυλώσεις σε νεότευκτα πλοία εμφανίζονται «ψαλιδισμένες», σύμφωνα με την Global Hunter Securities.
Αναλυτές της παρατηρούν μάλιστα, πως η κάλυψη συμβολαίων στον τομέα των bulkers για τον Γιώργο Οικονόμου το 2013 θα αγγίζει το 33%.
Ο Omar Nokta της Dahlman Rose από την άλλη, διατύπωσε την επιφύλαξη πως ακόμη ένα συμβόλαιο ναυπήγησης που αφορούσε σε πλοίο VLOC με χρόνο παράδοσης τον Ιανουάριο του 2013, «εξαφανίστηκε». «Είχαν προηγηθεί η ακύρωση ενός panamax στις αρχές του χρόνου και μια σειρά άλλων ακυρώσεων προηγουμένως» τονίζει ο ίδιος.
Άλλοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η εταιρία έχει σημειώσει πρόοδο στο να παρατείνει ημερομηνίες παράδοσης πλοίων, αλλά ακόμη επεξεργάζεται σχέδια χρηματοδότησης. «Δεδομένων των δυσκολιών στην αγορά ναυτιλιακών δανείων και του ότι πολλά πλοία δεν έχουν βρει ναυλωτές, πρέπει είτε να αναζητήσει και άλλες παρατάσεις στην παράδοση πλοίων ή να αποδεσμευθεί από ορισμένα συμβόλαια ναυπήγησης».
«Ανάσα» η αναδιάρθρωση αλλά για πόσο;
Στο… μικροσκόπιο αναλυτών της Wells Fargo Securities μπήκε και η εταιρία Eagle Bulk του Σοφοκλή Ζούλα. Παρά το γεγονός ότι η πρόσφατη αναδιάρθρωση δανεισμού που πέτυχε ο εφοπλιστής μετά από ένα «γαϊτανάκι» διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες, αποτελεί σημαντική «ανάσα», εγείρει επιφυλάξεις σχετικά με το κατά πόσο αυτή η κίνηση είναι αρκετή για να επιτρέψει στον… αετό της ναυτιλιακής να συνεχίσει να… πετάει.
Η συμφωνία του Σοφοκλή Ζούλα με την κοινοπραξία των πιστωτριών τραπεζών με επικεφαλής την Royal Bank of Scotland προβλέπει την επιμήκυνση του δανεισμού, όμως, οι αναλυτές δεν γνωρίζουν αν αυτό αρκεί εν μέσω προβλέψεων για επιδείνωση της αγοράς ξηρού φορτίου. Σύμφωνα με τον Michael Webber, η Eagle Bulk πήρε «ανάσα» από τις τράπεζες μέχρι τουλάχιστον τον Δεκέμβριο του 2015, μεγαλύτερη από των ανταγωνιστών της, Genco Shipping (πρώτο τρίμηνο του 2014) και Excel Maritime Carriers (τέταρτο τρίμηνο 2013), αλλά τα «άσχημα μαντάτα» έρχονται από το ότι οι αγορές ακόμη κλυδωνίζονται και ίσως αυτό συνεχιστεί και τα επόμενα έτη. Η Wells Fargo εκτιμά πως η Eagle ίσως απολέσει 6,12 δολ. ανά μετοχή τον επόμενο χρόνο έναντι προηγούμενης πρόβλεψης 5,88 δολ.