Οι χαμηλές ως 50% τιμές δέλεαρ για τους εφοπλιστές που επενδύουν σε υπό ναυπήγηση σκαριά
Νέα «ρότα» στην αγορά των resale πλοίων χαράσσουν ολοένα και περισσότεροι Έλληνες εφοπλιστές. Πλοία τα οποία είναι υπό ναυπήγηση, αλλά οι ναυτιλιακές εταιρίες που τα έχουν παραγγείλει είτε δεν τα παραλαμβάνουν ή τα εντάσσουν στον στόλο τους και τα επαναπωλούν, αποτελούν τον νέο «στόχο» των ελληνικών ναυτιλιακών εταιριών.
Οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται είναι πολλές, καθώς, σύμφωνα με τους ναυλομεσιτικούς οίκους, στην αγορά resale ένα «σκαρί» μπορεί να πωληθεί σε τιμή μέχρι και 50% χαμηλότερη σε σχέση με εκείνη της κατασκευής του από τα ναυπηγεία, λόγω αφενός δυσκολιών χρηματοδότησής του και αφετέρου της κακής εικόνας των ναυλαγορών και της υπερπροσφοράς πλοίων.
Έτσι και οι ελληνικοί όμιλοι που διαθέτουν την απαιτούμενη ρευστότητα προχωρούν τακτικά σε αγορές τέτοιων πλοίων, παρά το γεγονός ότι οι δείκτες της ναυλαγοράς κινούνται ακόμη σε χαμηλές «πτήσεις» και παρουσιάζουν μόνο περιστασιακά ανοδικά «ξεσπάσματα», όπως συνέβη στις αρχές του μήνα με τον βασικό δείκτη Baltic Dry Index (BDI).
Ωστόσο, οι τονωτικές «ενέσεις» των οικονομιών των ΗΠΑ, Κίνας και Ιαπωνίας με μέτρα αναπτυξιακού περιεχομένου που εκτιμάται πως θα αποδώσουν «καρπούς» από τα μέσα της επόμενης χρονιάς και συμβάλλουν στη μείωση του ρυθμού επιβράδυνσης, δημιουργούν ένα κλίμα ευφορίας που θα επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό και τον κλάδο της παγκόσμιας ναυτιλίας. Μεσοπρόθεσμα οι ευκαιρίες στην αγορά purchase- and- sale (αγόρασε και πούλα) πλοίων αναμένεται να είναι ακόμη περισσότερες και αυτές σπεύδουν να αξιοποιήσουν οι Έλληνες εφοπλιστές, επενδύοντας ακόμη και στο ξηρό φορτίο, έναν τομέα που έχει πληγεί όσο κανένας άλλος από την οικονομική κρίση.
Και όταν μάλιστα πολλοί συνάδελφοί τους, όπως ο Αντώνης Λεμός της NS Lemos, «εγκαταλείπουν» τον εν λόγω τομέα, κάνοντας στροφή στα containerships ή άλλα πλοία με περισσότερες προοπτικές.
Οι 4 ισχυροί που κάνουν δυνατό άνοιγμα
Μεταξύ εκείνων που δείχνουν να «εμπιστεύονται» τις επενδύσεις στο ξηρό φορτίο και αγοράζουν resale πλοία είναι τέσσερα ηχηρά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, όπως ο Γρηγόρης Καλλιμανόπουλος, ο Γιώργος Προκοπίου, ο Συμεών Παληός και ο Πάνος Λασκαρίδης.
ΓΡ. ΚΑΛΛΙΜΑΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Μετά από 12 χρόνια απουσίας, ο Γρηγόρης Καλλιμανόπουλος επιστρέφει στην αγορά ξηρού φορτίου. Η εταιρία του Trade&Transport αγόρασε δύο bulkers (81.000 dwt), τα Nord Aquarius και Nord Aquila από τον δανέζικο όμιλο Norden. Τα πλοία «χτίστηκαν» στα ναυπηγεία της Κίνας, Guang- zhou Longxue, θα παραδοθούν στις αρχές του επόμενου μήνα και η τιμή τους υπολογίζεται μεταξύ 43 και 44 εκ. δολ.
Γ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ:
Τη μεγαλύτερη κίνηση έκανε ο Γιώργος Προκοπίου, ο οποίος απέκτησε πέντε υπό ναυπήγηση πλοία ξηρού φορτίου από τα ναυπηγεία των Century Shipbuilding Group, με τα οποία διατηρεί στενές σχέσεις καθώς εκεί έχει ναυπηγήσει περισσότερα από 20 πλοία. Τρία από τα πλοία που απέκτησε είναι panamax, ένα post panamax και ένα capes. Η συνολική τιμή τους άγγιξε τα 140 εκ. δολ.
ΣΥΜ. ΠΑΛΗΟΣ:
Ένα πλοίο υπό ναυπήγηση στις ιαπωνικές γιάρδες Tsuneishi Group αγόρασε και η Diana Shipping τον Οκτώβριο αντί 24,6 εκατ. δολ. Πρόκειται για πλοίο μεταφορικής ικανότητας 98.704 dwt, που είχε παραγγελθεί από ιαπωνική εταιρία και θα παραδοθεί σε λίγες μέρες στην ελληνική ναυτιλιακή. Μέσα στο καλοκαίρι ο Συμεών Παληός είχε αγοράσει και το «Amphitrite» αντί 25 εκ.δολ.
Π. ΛΑΣΚΑΡΙΔΗΣ:
Στην αγορά των resale επένδυσε και ο όμιλος Λασκαρίδη πριν από λίγο καιρό επεκτείνοντας την παρουσία του στο ξηρό φορτίο με την αγορά δύο υπό ναυπήγηση πλοίων. Με την προσθήκη αυτών των πλοίων, ο όμιλος θα φτάσει τα 16 πλοία ξηρού φορτίου μέσα σε διάστημα πέντε ετών.
3 Έλληνες στη… κούρσα για deal με τη Yang Ming
Οκτώ «μνηστήρες» για μια συμφωνία με την ταϊβανέζικων συμφερόντων Yang Ming. Μια συμφωνία που αφορά στην κατασκευή 10 mega- containerships που θα ναυλωθούν από τους Ταϊβανέζους, αξίας 110 εκατ. δολ. περίπου. Η λίστα με τους υποψήφιους για το deal είναι μακρά και περιλαμβάνει ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα του εφοπλισμού και των κατασκευών πλοίων, αλλά και ονόματα- μπαλαντέρ.
Αμερικανοί, Κορεάτες, Τούρκοι αλλά και Έλληνες «διασταυρώνουν τα ξίφη» τους και η… μάχη αναμένεται σκληρή, αφού ο καθένας κρύβει «άσους» στο μανίκι του μέχρι την τελική επικράτηση. Ανάμεσα στους Έλληνες ενδιαφερόμενους για την συμφωνία είναι οι χαμηλών τόνων, αλλά δυναμικές εταιρίες, Niki Group του Θεόδωρου Πριόβολου και η Synergy Marine of Cyprus του Ανδρέα Παπαθωμά. Η πρώτη έχει ναυλωμένα πλοία στην Evergreen και δύο πλοία των 13.000 teu υπό ναυπήγηση για λογαριασμό της Mediterranean Shipping Co.
Ναυτιλιακοί κύκλοι υποστηρίζουν πως η Niki Group έχει υποστήριξη από τους Αμερικανούς της JP Morgan, η οποία ήδη παρήγγειλε μια σειρά πλοίων κοντέινερ μαζί με τον Γερμανό πλοιοκτήτη Bernhard Schulte. Το γεγονός αυτό πυροδότησε συζητήσεις ότι η Niki και ο Schulte ανταγωνίζονται για την στήριξη της JP και στο deal με την Yang Ming. Στην… κούρσα διεκδίκησης του συμβολαίου έχει μπει και ο Ανδρέας Παπαθωμάς με την Synergy Marine. Η εταιρία του δεν συγκαταλεγόταν στους «παίκτες» των νεότευκτων πλοίων πριν από το 2008, αλλά ήδη έχει τέσσερα πλοία panamax ναυλωμένα στην Yang Ming και γνωρίζει καλά την ταϊβανέζικη εταιρία.
Πολλοί είναι εκείνοι που «στοιχηματίζουν» ότι την συμφωνία θα διεκδικήσει και η NS Lemos, η οποία πριν από λίγο καιρό κέρδισε deal για την κατασκευή πλοίων για την Evergreen. Απέναντι στους Έλληνες θα βρεθούν και ξένοι κολοσσοί ανεβάζοντας ψηλά τον πήχη. Μεταξύ αυτών η αμερικανική Seaspan Corp., η κορεάτικη Kiamco, η Shoei Kisen και η Nantong Cosco KHI Ship Engineering. Ακόμη ακούγεται το όνομα ενός Τούρκου ιδιοκτήτη bulkers που έχει εκφράσει ενδιαφέρον.