Επιστολή στον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη με κοινοποίηση στην Όλγα Κεφαλογιάννη, υπουργό Τουρισμού με θέμα «Κρουαζιέρα-Δυνατότητες, προοπτικές και μελλοντικές ελπίδες έστειλε ο Μιχάλης Λάμπρος Αντιπρόεδρος Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας . Ζητάει την παρέμβαση των υπουργών ώστε να πειστούν οι μεγάλες εταιρείες να επιλέξουν τα ελληνικά λιμάνια ως home porting, ως αφετηρία των δρομολογίων τους.
«Οι προσεγγίσεις των transit κρουαζιεροπλοίων στον Πειραιά και στα λιμάνια των δημοφιλεστέρων ως προορισμών νησιών μας κινήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα. Βέβαια το έτος 2012 δεν είχαμε τις προσεγγίσεις του έτους 2011 που όλοι μας γνωρίζομε ότι ήταν πολύ αυξημένες λόγω των εκτάκτων πολιτικών αναταραχών των χωρών της Βορείου Αφρικής κάτι που ανάγκασε τις εταιρείες κρουαζιεροπλοίων να αλλάξουν προορισμούς με προτίμηση τη χώρα μας, την Τουρκία και την Κροατία» και προσθέτει:
«Το μεγάλο ερώτημα και η απορία όλων μας είναι πώς και πότε θα πεισθούν οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων που εδρεύουν κυρίως στο Miami των ΗΠΑ ότι η Ελλάδα στην μετά καμποτάζ εποχή είναι ο πιο κατάλληλος και ο πιο ασφαλής προορισμός για να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τα λιμάνια μας ως home-porting κάτι που θα θερμάνει και θα ενισχύσει σε ικανοποιητικό βαθμό τα αναμενόμενα έσοδα του Κράτους όπως περιγράφονται στις διάφορες μελέτες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, π.χ Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος, κλπ. Διαβάζω με μεγάλο ενδιαφέρον στον ημερήσιο ναυτιλιακό και οικονομικό τύπο ότι ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κος. Μουσουρούλης και η κα. Όλγα Κεφαλογιάννη ετοιμάζονται σύντομα να εξαγγείλουν σχέδια για αναμόρφωση και ενίσχυση της κρουαζιέρας. Σίγουρα τα αναμένομε με ενδιαφέρον».
Στη συνέχεια ο Μιχάλης Λάμπρος προτείνει μέτρα για την προσέλκυση των εταιρειών αυτών:
«Όμως τα προβλήματα της κρουαζιέρας και του home-porting δεν επιλύονται μέσα στα γραφεία και πίσω από τις καρέκλες. Τα προβλήματα επιλύονται μόνο με προσωπικές παρεμβάσεις και διαβουλεύσεις πρόσωπο με πρόσωπο από υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη σε επίπεδο τουλάχιστον Υπουργών ή Γενικών Γραμματέων των αρμοδίων υπουργείων στα κεντρικά γραφεία των εταιρειών κυρίως στο Miami όπου θα τεθούν τα θέματα επί τάπητος με τα αντίστοιχα υψηλόβαθμα στελέχη των εταιρειών.»
Οι προτάσεις για την προσέλκυση είναι: – Θα πρέπει να τονιστεί στις μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων η παρουσία της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου ως στρατηγικός χώρος υποδοχής κρουαζιεροπλοίων με μεγάλη γκάμα επιλογής προορισμών.
– Θα πρέπει να παρουσιάσομε σε αυτές τις εταιρείες τα σχέδια και τα προγράμματά μας για την αναβάθμιση των λιμενικών μας υποδομών και να ζητήσομε την συμμετοχή τους στην υλοποίηση των στόχων μας. Να ακολουθήσομε το παράδειγμα της γειτονικής μας Τουρκίας που μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα αναβάθμισε όλα τα κύρια λιμάνια της με ανάθεση στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Πρέπει να καταργηθεί άμεσα η σχέση του ελέγχου του κράτους σε πλειοψηφικό ποσοστό των ανάδοχων εταιρειών.
Κανένας και σε κανένα σημείο του πλανήτη μας θα δεχτεί να συμμετέχει σε φορέα, να συνεισφέρει τα ωραία του χρηματικά κονδύλια και να έχει την πλειοψηφία το κράτος. Πρέπει να ξεχάσομε το 51% της κρατικής συμμετοχής.
– Η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας έχει ήδη ξεκινήσει αλληλογραφία με τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων είτε με απευθείας επαφές είτε μέσω των εκπροσώπων / πρακτόρων των εταιρειών στην Ελλάδα οι περισσότεροι των οποίων είναι μέλη μας για να προετοιμάσει το έδαφος για την συμμετοχή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων των λιμένων του Πειραιά και των νησιών μας.
– Πρέπει να καταλάβουν οι εταιρείες ότι η Ελλάδα διαθέτει σε μεγάλο ποσοστό μια στρατηγική που εγγυάται την ομαλή άφιξη και την εξυπηρέτηση των επιβατών.
– Πρέπει επίσης άμεσα να τεθεί σε εφαρμογή το περίφημο berthing plan το οποίο σήμερα η Ελλάδα είναι το μόνο σημείο του κόσμου που δεν εφαρμόζεται. Για τον Πειραιά θα ξεκινήσει πιλοτικό πρόγραμμα από το έτος 2013. Όπως ανέφερε η αρμόδια υπηρεσία της ΟΛΠ ΑΕ μέχρι τις 31/10/2012 είχαν δηλώσει προσεγγίσεις στον Πειραιά 659 κρουαζιερόπλοια για το έτος 2013.
– Για να αυξηθούν ο αριθμός των επιβατών και οι προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων στον Πειραιά και στα Ελληνικά νησιά θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε την διεθνή αύξηση της κρουαζιέρας σε ετήσια βάση και την αύξηση ταυτόχρονα του home porting. Εάν πράγματι συμβούν αυτά, τότε ελπίζομε ότι το έτος 2015 θα έχομε πιθανώς περίπου δύο εκατομμύρια home porting επιβάτες και σύνολο μαζί με τους τράνζιτ πάνω από πέντε εκατομμύρια με έσοδα που θα ξεπερνούν τα δύο δισ. ευρώ.
– Σίγουρα καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι τα οφέλη για την Ελληνική οικονομία από την αύξηση της κρουαζιέρας σε συνδιασμό με την αύξηση του home porting θα είναι σημαντικά αρκεί να προετοιμαστούμε κατάλληλα.
– Τα Ελληνικά νησιά είναι ο ωραιότερος και καλύτερος προορισμός κρουαζιέρας στον κόσμο διότι συνδιάζουν φυσικές ομορφιές με ιδεώδεις καιρικές συνθήκες και το καθένα διαφέρει από το άλλο κάτι που κινεί το ενδιαφέρον των τουριστών. Από εμάς εξαρτάται να εκμεταλλευτούμε σωστά αυτές τις φυσικές ομορφιές.
– Ο θαλάσσιος τουρισμός και ιδιαίτερα ο τομέας της Κρουαζιέρας έχει τεράστιες δυνατότητες που αντανακλούν και αποδίδουν στην στήριξη των τοπικών οικονομιών αρκεί να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές και να παρέχονται στους τουρίστες ποιοτικές υπηρεσίες.